Superbike

Rea még két évet biztosan maradna, illetve elárulta: Ducatizhatott volna

A hatszoros Superbike világbajnok Taylor Mackenzie-nek adott videóinterjúban beszélt eddigi karrierjéről, így többek között arról, hogy 2014-ben Ducatival is folytathatta volna, illetve, hogy az első vb-cím után a visszavonulás sem esett volna nehezére.
Jonathan Rea február elején töltötte be 34. életévét, ami azt jelenti, hogy az angol motoros karrierjében azért még lehet pár év, főleg ha Superbike viszonylatokat nézünk, hiszen nem egyszer láttunk már példát arra, hogy valaki a harmincas évei vége felé járva még abszolút az élmezőnyben képes motorozni. A kawasakis teljesítményét elnézve erre bőven megvan az esély, amennyiben nem dönt esetleg idő előtt a visszavonulás mellett. A hetedik világbajnoki címe begyűjtésére készülő Rea pár, eddig talán kevéssé ismert részletet árult el karrierjéről egy videóinterjú alkalmával: 2013 során például megvolt a lehetősége arra, hogy a Ducatihoz igazoljon, azonban végül a Hondánál való maradás mellett tette le a voksát, melynek 2014-ben egy világbajnoki harmadik hely lett az eredménye.
Az angol pilóta visszatekintve azt mondta, hogy nem bánja ezt a döntését, hiszen végül is a Hondával elért vb-bronz vezetett oda, hogy 2015-ben a Kawasakinál kötött ki, ahol aztán világbajnok tudott lenni. Ennek kapcsán megjegyezte, hogy mivel elérte a hőn áhitott célt, ezért teljesen elégedett lett volna azzal is, ha 2015 végén a visszavonulás lett volna az egyetlen opciója. Melyik volt azonban azóta a legkeményebb éve a regnáló világbajnoknak? Elmondása szerint 2019, amikor Alvaro Bautista megérkezett a Superbike. Rea visszaemlékezésében megjegyezte, hogy demoralizáló volt számára Ausztráliában látni azt, hogy míg ő a hármas kanyarban van, addig a spanyol már a négyes kanyar kigyorsításánál tart.
 
Rea úgy véli, hogy az eddigi legkeményebb ellenfele Alvaro Bautista (jobbra) volt 2019-ben

 
Szóba került Rea social media jelenléte, illetve az, hogy miként kezeli a nagy népszerűséget, hiszen több mint háromszázezer (!) követője van csak az instagramon. A hatszoros világbajnok úgy véli, hogy 90%-ban pozitív visszajelzéseket kap és nagyjából 10%-ra tehető a “haterek” aránya, akik általában más versenyzők szurkolói (tőlük olykor negatív üzeneteket is kap). A kawasakis ugyanakkor hozzátette, hogy jó dolognak tartja, hogy mindenkinek megvan a maga álláspontja egy-egy bukás, vagy éppen futam kapcsán, ennek megfelelően pedig a szurkolótáborok ütköztetik véleményeiket. A folytatásban egy talán nem feltétlenül reális összehasonlítás merült fel, mely szerint Marc Marquez általában sokkal többet bukott egy szezon során mint Rea, mégis mind a kettejüknek hat világbajnoki címe van. (Marqueznek összesen nyolc, azonban jelen esetben csak a MotoGP legnagyobb géposztályát nézzük)
 
Eddig hat világbajnoki cím - Vajon mennyit nyer még az angol? 

 
Jonathan Rea válaszában elmondta: Úgy gondolja, hogy a MotoGP-ben számtalan értelmetlen bukás történik egyébként is, ami leginkább az abroncsok hibája. Ehhez képest a Superbike-ban sokkal úgymond “megbocsájtóbbak” a motorok, mint a Gyorsasági Motoros Vilgábajnokságon. Ehhez kapcsolódik az is, hogy a Superbike-ban az abroncsok kevésbé prototípus, inkább biztonságibb jellegűek. Elektronikai szint szempontjából a két sorozat közel azonos. A hatszoros Superbike világbjanok úgy véli, ha most a MotoGP-ben lenne, akkor egyértelműen sokkal többet bukna. Rea emlékeztetett, hogy 2012-ben két MotoGP futamon indult, akkor még Bridgestone abroncsokon, amely az egyik legnehezebb volt számára.
 
Jonathan Rea 2012-ben két futam erejéig lehetőséget kapott a Repsol Hondán

 
Az angol versenyző hozzátette: Úgy érezte a Honda MotoGP gépén, hogy gyors, miközben mégsem volt az, ugyanakkor nem tudott rájönni, hogy miként tudna gyorsulni. A mérnöke azt mondta neki, hogy még három fokkal döntse a motort, valamint jobban kell fékeznie, mivel egy MotoGP gépet akkor lehet jobb kanyarodásra bírni, ha a motor elejére több súly nehezedik. (Rea szerint a Superbike-ban ez tulajdonképpen pont az ellenkezőjeképpen működik.) A hatszoros világbajnok többek között ezért is adózik nagy tisztelettel a MotoGP menők irányába, mivel úgy véli, hogy azokat a motorokat nehezebb megérteni és működésre bírni, míg a Superbike-ban jóval hamarabb eljut az ember a limiting.
 
A Kawasaki 2021-re külsőleg és belsőleg is újított motorján

 
A gumik és a határok feszegetése kapcsán a tesztidőszak aktualitása is felmerült, illetve, hogy egy tesztnap során hány abroncsot használnak el. Jonathan Rea átlagban napi 80 körrel és azzal számolt, hogy nem csupán versenyszimulációkat teljesítenek, hanem olykor szeretnék megérteni azt is, hogy friss gumikon hogyan reagál a motor bizonyos esetekben. Ennek megfelelően nagyjából hat hátsó és öt első abronccsal kell számolni egy tesztnap során. Az általában kétnapos teszt alkalmával egyébként ez a szám nagyjából tizennégy hátsó és tizenkét első gumi, hiszen többek között Superpole szimulációkat is teljesítenek. Végül az angol versenyzőnek feltették a kérdést, hogy meddig tervez még versenyezni. Rea elmondta, hogy a 2021-es és a 2022-es szezont még biztosra mondaná, azonban alapvetően nem tud válaszolni. Szeretne azonban a jövőben 24 órás futamon indulni, valamint mivel a motokrossz közel áll a szívéhez ezért az ír nemzeti bajnokságban is megmérettetni magát. A visszavonulás kapcsán azonban inkább döntene azt megelőzően, minthogy kényszerűségből, a kora, vagy esetleg a versenyképtelensége miatt kelljen szögre akasztania a bukósisakot.

Fotó: World Superbike Media


Hozzászólások