Rekordot jelentő BMW-győzelem a Most-i 6 óráson

A bajor márka minden idők legkisebb különbségével szerezte meg első győzelmét.
Palencsár Tibor 2021-10-09 23:13:31
Szombat délelőtt 11 órakor vette kezdetét az FIM Endurance Világbajnokság szezonzáró versenye, a Most-i 6 órás. A rajt egyből drámával kezdődött: a pole pozíciós YART Yamaha ugyanis beragadt, és csak több másodperc késéssel, a mezőny végére visszaesve tudott elindulni.
 
 
Pár perccel a rajtot követően pedig megtörtént az első bukás is, az utolsó helyen haladó TRT27 Bazar 2 La Becane csapat jóvoltából, a 20. percben pedig a Bolliger Kawasaki motorosa highside-olt egy óriásit. Eközben az élen mintha csak egy sprintversenyt láttunk volna: a gyári BMW, gyári Honda, a Wójcik Racing és a gyári Suzuki csapat nagyon szorosan, egy másodpercen belül volt egymáshoz.

 Négy márka az élen: BMW (37), Honda (5), Yamaha (77), Suzuki (1)

Mögöttük pár másodperc hátrányban, pedig a Marvin Fritz jóvoltából felzárkózó YART csapat. Ahogy teltek a percek, a BMW Ilya Mikhalchik révén pár másodperc előnyt épített ki a többiekkel szemben. Később a hetes számú Yamaha nemcsak Marvin Fritz, hanem Karel Hanika alatt sem akart elindulni:
Az élen a kerékcserék során a sorrend változott, de az erőviszonyokban érdemi módosulás nem történt. Egészen a második óra végéig, amikor is Yuki Takahashi elesett a Hondával:


 
Ez a bukás megpecsételte a versenyüket. Fel tudtak állni és folytatni, de jelentős hátrányba kerültek, és később fel is kellett adniuk a futamot. Két óra után a BMW Motorrad vezetett fél perccel a YART Yamaha és a SERT Suzuki előtt – aki között azonban csak egy-két másodperc volt ekkor. A sorrend a következő másfél óra folyamán sem változott, de a különbség azonban nőtt. Időközben újabb bukások történtek: a Moto Ain Yamaha és a Tati Team Kawasaki is megismerkedett a kavicsággyal. A tavalyi Superstock világbajnok Moto Ain csapat motorja csúnyán összetört, a hűtő is kilyukadt, azonban a bukás az utolsó előtti kanyarban történt, így Corentin Perolari el tudott evickélni vele a boxutcáig - bár először vacillált, hogy megtegye-e...
 

 
De megtette, ami végül kifizetődött, mert az utolsó helyen értékelve, de teljesítették a versenyt. A negyedik óra kezdetén jött egy újabb dráma: a VB-címre még matematikailag esélyes VRD Igol Expériences csapat Yamahája a célegyenesben elfüstölt, ezzel pedig eldőlt, hogy a Yoshimura SERT Suzuki a 2021-es világbajnok. Még később visszajöttek a pályára, de egyetlen kört sem bírt ki a Yamaha. Az elfolyatott olaj miatt pályára kellett küldeni a biztonsági autót. Ám ahogy bejött a biztonsági autó, rögtön utána Ondrej Jezek alatt is elfüstölt a Maco Racing csapat Yamahája, így újra vissza kellett küldeni az i30-as Hyundait.

 Pályabírók tolják ki a VB-címet elfüstölő VRD Igol Yamahát

Az utolsó óra elején még a BMW állt az élen, de a YART csapat elképesztő tempóval elkezdte faragni a hátrányát, ráadásul módosították a taktikájukat – még a két safety caros szakasz között kijöttek kerékcserére. Közben kiderült a BMW lassabb tempójának oka: normál versenytempóval a hűtővíz fellforrt, így, hogy visszahűtsék, vissza kellett venniük. Az utolsó tervezett boxkiállása után a BMW 36 másodperc hátrányba került – ám utána a YART is kijött utoljára a boxba. Ezután német belüggyé vált a győzelemért folytatott harc: a BMW-s Reiterberger és a yamahás Fritz között bő 14 másodperc volt a különbség. Közben a dobogó legalsó fokáért is küzdött az egy perc hátrányban lévő Yoshimura SERT és a távolságot szép lassan 8 másodperc alá lopó SRC Kawasaki – mind a négyen egy körön belül voltak! Fritz fokozatosan faragott a hátrányból, negyed órával a vége előtt már öt másodpercen belül volt, az utolsó percekre pedig már egy szekundum volt csak közöttük! Még négy másodperc volt hátra az időből, így még egy kört meg kellett tenniük, pedig már csak két tized volt a különbség. Az első kanyar kijáratánál Fritz rosszul gyorsított ki, ezzel adott egy lélegzetvételnyi, azaz három tizednyi előnyt Reiterbergernek. Fritz még közelített a BMW-sre, de a célvonalig már nem tudta leelőzni, így az Endurance VB történetének legkisebb különbségével, hét századmásodperc (!!!) előnnyel Markus Reiterberger megszerezte önmaga és a BMW márka első Endurance világbajnoki győzelmét! Íme az idegtépő utolsó kör:


 
Ha van még egy kör, nem valószínű, hogy a bajorok ünnepelhettek volna, de a motorsportban nincsenek „ha”-val kezdődő mondatok. Markus Reiterberger, Ilya Mikhalchik és Kenny Foray megérdemelten nyerték meg a versenyt és a grátisz karórát - jóllehet Kenny Foray egyetlen métert sem tett meg a hat óra alatt, csak Mikhalchik és Reiterberger ültek a BMW-n (hasonlóan ahhoz, amikor a 2019-es Suzukai 8 óráson győztes Toprak Razgatlioglu egyszer sem ült fel a Kawasakira a verseny során). De a YART csapat így sem panaszkodhat, hiszen egy borzalmas rajt és egy boxutcás beragadás után is kishíján megnyerték a versenyt. A Yoshimura SERT csapat állhatott fel a dobogó legalsó fokára, nyolc másodperccel végeztek az SRC Kawasaki előtt.

A győztes trió (igazából duó): Kenny Foray, Markus Reiterberger, Ilya Mikhalchik

A Superstock kategóriában a No Limits Suzuki csapat nyert, akiknél olyan VB-menők húzták a GSX-R gázkarját, mint a korábbi Supersport VB-futamgyőztes Luca Scassa, és a korábbi Moto3 VB-futamgyőztes Alexis Masbou. Ott a második helyezett pedig az a TME Racing lett, amely a soraiban tudhatta a jelenlegi Moto3 VB-versenyző cseh Filip Salacot.

A Most-i 6 órás verseny végeredménye:
 
1. BMW Motorrad WET BMW EWC 213 kör
2. YART Yamaha Official Team Yamaha EWC + 0.070
3. Yoshimura SERT Motul Suzuki EWC + 1 kör
4. Webike SRC Kawasaki Kawasaki EWC + 1 kör
5. Wójcik Racing Team Yamaha EWC + 2 kör
6. ERC Endurance Ducati Ducati EWC + 2 kör
7. No Limits Motor Team Suzuki SST + 5 kör
8. TME Racing Yamaha SST + 6 kör
9. Energie Endurance 91 Kawasaki SST + 10 kör
10. Team Aviobike Yamaha SST + 10 kör
11. JMA Motos Action Bike Suzuki SST + 11 kör
12. Falcon Racing Yamaha SST + 11 kör
13. Motobox Kremer Racing Yamaha EWC + 11 kör
14. TATI Team Beringer Racing Kawasaki EWC + 12 kör
15. Team Bolliger Switzerland Kawasaki EWC + 12 kör
16. Team 18 Sapeurs Pompiers Yamaha SST + 15 kör
17. Maco Racing Team Yamaha EWC + 20 kör
18. TRT27 Bazar 2 La Becane Suzuki SST + 23 kör
19. Wójcik Racing Team 2 Yamaha SST + 32 kör
20. Team LRP Poland BMW EWC + 37 kör
21. Moto Ain Yamaha EWC + 41 kör
Nem haladt át a célvonalon    
  BMRT 3D Maxxess Nevers Kawasaki SST + 39 kör
Nem teljesítette táv 75%-át (159 kör)    
  VRD Igol Expériences Yamaha EWC + 68 kör
  F.C.C. TSR Honda France Honda EWC + 71 kör
 

Hat óra történései két percbe sűrítve

Ez a futam a bajnokság állását is átírta: bár a futam előtt még a VRD Igol csapatnak is volt esélye a bajnoki címre, a műszaki hiba, valamint a BMW Motorrad és az SRC Kawasaki helytállása miatt végül csak negyedikek lettek. A Yoshimura SERT Suzuki csapat megvédte a tavalyi bajnoki címét.
 
 Az 1-es rajtszámot jövőre is a Yoshimura SERT Suzuki viseli majd

Végezetül tekintsük meg a világbajnokság végeredményét. A táblázatra nézve azért jusson eszünkbe, hogy a Wójcik Racing Team 57,5 pontjából 12-t Kovács Bálint (és Artur Wielebski) szállított a szezonnyitó Le Mans-i 24 óráson.

A 2021-es FIM Endurance Világbajnokság végeredménye:
 
1. Yoshimura SERT Motul Suzuki 175,5
2. BMW Motorrad WET BMW 133
3. Webike SRC Kawasaki Kawasaki 115,5
4. VRD Igol Expériences Yamaha 105
5. F.C.C. TSR Honda France Honda 91
6. YART Yamaha Official Team Yamaha 88
7. Moto Ain Yamaha 84
8. Motobox Kremer Racing Yamaha 83,5
9. ERC Endurance Ducati Ducati 78
10. Maco Racing Team Yamaha 69
11. Wójcik Racing Team Yamaha 57,5
12. TATI Team Beringer Racing Kawasaki 44
13. Team LRP Poland BMW 42,5
14. Team Bolliger Switzerland Kawasaki 35,5
15. Endurance Monaco Yamaha 22
16. GT Endurance Yamaha 18
17. 3ART Best of Bike Yamaha 13
       
A Superstock kategória első öt helyezettje:  
       
1. BMRT 3D Maxxess Nevers Kawasaki 163
2. No Limits Motor Team Suzuki 147
3. National Motos Honda Honda 103
4. Falcon Racing Yamaha 81
5. Team 18 Sapeurs Pompiers Yamaha 78,5
 
 A VB-dobogó: 2. BMW Motorrad - 1. Yoshimura SERT - 3. SRC Kawasaki

Így zárult tehát a 2021-es FIM Endurance Világbajnokság. A következő VB-futamra fél évet kell várnunk: a 2022-es szezon első versenyét, a Le Mans-i 24 órást április 16-17-én rendezik majd.

Fotó: Eurosport Events
Palencsár Tibor
További cikkeink
Hozzászólások
Hétvégi menetrend
Fast Lane

VB állása
1
MotoGP
F. Quartararo
Yamaha
234
2
MotoGP
F. Bagnaia
Ducati
186
3
MotoGP
J. Mir
Suzuki
167
4
MotoGP
J. Zarco
Ducati
141
5
MotoGP
J. Miller
Ducati
140
Kövess minket
Podcast