Supersport

Sebestyén Peti: “Az idei volt az első profi évem”

A 2020-as Supersport világbajnoki szezonját értékelte oldalunknak Sebestyén Péter, aki elmondása szerint eddigi legjobb évét teljesítette profi versenyzőként az Oxxo Hungary Yamaha Team Tóth színeiben.
P1race.hu: Összegeznéd kérlek a 2020-as szezonodat? Hogy élted meg ezt az évadot?  
Sebestyén Péter: “Annak ellenére, hogy voltak nehézségek és a koronavírus miatt kissé káoszosnak is mondhatnánk, alapvetően jó évünk volt. Onnan kezdeném, hogy 2019 decemberében már megvolt a menedzsment, világossá vált, hogy az összeolvadt Oxxo Racing és Team Tóth színeiben fogok versenyezni, egyszóval magyar csapatban. Minden kezdett kialakulni, hiszen mentünk tesztelni, én is jó formában éreztem magam, ráadásul a menedzsment biztosította számomra, hogy csak a versenyzéssel kelljen foglalkoznom. Ausztráliában egy apróbb nehézségbe ütköztünk, mivel az utolsó percben érkezett meg a motor külső tényezőkből kifolyólag. Olyan alkatrészek késtek, amiket kötelezően kell használni, de végül összeállt a motor és egész jó versenyt futottunk, még ha az erdmény nem is ezt tükrözte. Kezdtek tehát beindulni a dolgok, de aztán jött a hidegzuhany a koronavírus. Miután hazaértünk Ausztráliából, Katarral kezdődően szép sorban jelentették be, hogy elmaradnak a futamok. Ezt először kissé negatívan éltem meg, de aztán végül is pozitívan jöttünk ki az egészből.”
Ez pontosan miben nyilvánult meg?
“Itt mutatkozott meg igazán mennyire nagy előny is, hogy magyar csapatnál versenyzek, hiszen a Pannónia ring viszonylag hamar kinyitott, így sokat tudtunk ott menni, született egy pályarekord is, egyszóval elkezdtünk fokozatosan építkezni. Akadt azonban ekkor is némi nehézség, mivel a vírus okozta gazdasági heyzetből kifolyólag a főszponzor kilépett mögülünk, azonban a menedzsmentnek sikerült megoldania ezt a helyzetet is. Közben elkezdődött újra a szezon, ami egy kissé hullámvasútszerűen alakult. Jerezben egy technikai hibából adódó óriási bukással nyitottunk, majd egy hétre rá már top10-es helyezésekért küzdöttem és egyre jobb futamokat produkáltunk. Megfutottam a legjobb eredményeimet, egy hatodik és egy hetedik helyet Aragónban. Tulajdonképpen állandósult a jó teljesítményünk, hiszen edzéseken rendszerint a top10-ben voltunk és a depóban is elkezdtek rám figyelni, számolni velem. Némiképp fordult a kocka, mert inkább mögém álltak be egy-egy jobb kör reményében.
Van olyan hétvége, vagy momentum, amit külön megemlítenél?
“Például Franciaországban nagyon jól indult minden, ahol óriási esőzés volt és sikerült egy igen emlékezetes felzárkózást produkálni a 17. helyről egészen a kilencedikig. Ez egyrészről igen jó érzés volt, másrérszről maradt némi hiányérzetem, mivel sokkal jobban szerettem volna teljesíteni esőben. A szezon során többször is elestem, azonban azt mondanám, hogy ezekkel a bukásokkal számoltunk. Miért is mondom ezt. Nos, 2019-ben tisztában voltunk vele, hogy a Honda olyan, amilyen, vagyis nem nagyon lehet vele kiugró teljesítményt elérni, ezért inkább a kiegyensúlyozott teljesítményt céloztuk meg, hogy azzal próbáljam magamra felhívni a figyelmet. Ez akkor sikerült is, hiszen értékes pontokat gyűjtöttem és ennek nyomán érkeztek megkeresések is. Idén viszont tudtuk, hogy a Yamaha egy jó csomag, ráadásul egy kiváló csapattal körülvéve.
Tulajdonképpen egy teljesen magyar csapatról van szó ugye?
“Igen így van. Ezt külön szeretném is kihangsúlyozni, vagyis magyar telemetria mérnökről, magyar szerelők, magyar menedzsment, magyar csapatfőnök, egyszóval minden és mindenki magyar. Szerintem már arról külön könyvet lehetne írni, hogy logisztika, valamint szakmai stáb irányítása szempontjából mennyi munka áll az egész mögött. Alapvetően tehát köszönhetően annak, hogy a motor, valamint a csapat is jó volt, több kockázatot vállalhattam az év során, emiatt történtek a már előbb is említett esések. Ezekből rengeteget tanultam, úgyhogy mindenképpen hasznos évnek mondanám az ideit. Visszanézve abszolút pozitív szezon van mögöttünk.”
 
Hogyan élted meg a pandémia helyzett miatti kényszerű leállást? Arra már utaltál, hogy ebből végül is jól jöttetek ki.
“Ebben az időszakban tudtunk kicsit zárkózni a mezőny többi résztvevőjéhez képest. Az egészet egy lehetőségként fogtam fel, ráadásul fizikailag és mentálisan is azt éreztem, hogy sosem voltam jobb formában. Emögött persze komoly téli felkészülési program is áll, azonban a leállás alatt is folyamatosan edzettem.
Például? Miket csináltál?
“Motorozás terén, főleg télen, a krosszozás, ahol mindig tudok újat tanulni Czuni Laci jóvoltából. Ő egyébként pozitív értelemben kritikus velem szemben, és igen nyíltan fogalmazza meg azt az irányomba, hogy miben kellene fejlődnöm. Hétvégi programok keretében terembe is jártunk pitbike-okkal motorozni, ezeket pedig kiegészítette a Fit for Race edzés heti kétszer, valamint erőnléti edzések, mint a kerékpározás, futás, vagy éppen konditerem a hét minden napján. Egy hét alatt rendszerint hat napot, napi két edzéssel csináltam végig. Nagyon odafigyeltem a táplálkozásra is, amely kapcsán volt egy időszak, amikor mindent grammot kiszámoltunk, főleg, hogy a súly a Supersportban azért elég fontos. Én egyébként azt szoktam mondani, hogy a megfelelő súly a legolcsóbb tuning. A szezonban akár edzésmennyiség, vagy étrend tartása szempontjából voltak azért változások, hiszen ezeket nehezebb tartani úgy, hogy folyamatosan úton vagy. Ettől függetlenül a próbálkozás megvan, ráadásul a párom mindig a legjobb ételeket készíti nekem. A 2020-as szezont úgy is összefoglalhatnám, hogy ez volt az első profi évem.
 
Hogyhogy?
“Nem kellett már a versenyzés mellett iskolába járnom, valamint egy teljesen más területen dolgozni, hanem kizárólag erre az egész projektre és a versenyzésre tudtam összpontosítani.”
Külön hangsúlyoztad a magyar csapatot, ami bizonyára nem véletlen, hiszen eddigi pályafutásod során többek között angol, vagy éppen olasz alakulatoknál is mentél.
“Szerintem a szakmaiság mellett fontos, hogy olyan emberek legyenk a csapatban, akikkel jól tudsz együtt dolgozni és ezt te magad szívesen is teszed. Persze rengeteg múlik egy adott versenyző stílusán is. Megvan a spanyolok, olaszok vagy éppen az angolok úgymond jellegzetessége is. Én például – ha nem magyar csapat – akkor jobban szerettem angolokkal együtt dolgozni, mint spanyolokkal, vagy olaszokkal, mert náluk egész mások az irányelvek. Sokaknak túl rideg és vonalas, azonban én szeretem ezt a bizonyos fajta rendet és rendezettséget az angolok kapcsán. A tárgyalás ugyanakkor elég nehézkes velük, ellentétben mondjuk az olaszokkal, akik azt mondják, hogy ‘bene-bene’ vagyis ‘jó-jó menjen’ aztán majd lesz valami. Most persze azért túlzok kicsit, de azért ez a munkafolyamatokban is visszaköszönhet olykor, de nyilván nem lehet általánosítani, hiszen vannak kivételek. Megvan a magyarok és magyar csapatok sajátossága is, aminek azonban én természetesen magyarként az előnyét élveztem.“
Mi a helyzet a jövő évvel? Körvonalazódik már valami? Meddig szeretnél dönteni 2021-ről?
“Egy hónappal ezelőttig! :D Nem vagyunk könnyű helyzetben ezt el kell mondanom, hiszen először is mindenképp egy erős szponzori háttérre van szükség ahhoz, hogy egy ilyen szezont végigcsináljunk. Ráadásul a cél az lenne, hogy még ennél is jobbat tudjunk összehozni. Egyelőre ez a háttér nehezen akar összeállni, de én nagyon bízom benne, hogy vannak a magyar motorsportot pártoló és fejleszteni akarók, aminek én is a részese lehetek, ez pedig pozitív értelemben hatással lehet ránk is. Konkrétumról még nem tudok beszámolni. Szeretném ha a menedzsment, mint Oxxo Racing továbbra is mögöttem állna, azonban, hogy ez az egész csapat formában hogyan és miként fog megjelenni, azt még nem tudom.
 
Akkor annyira nem bánod, hogy az előzetes tervek szerint áprilisban kezdődhet az új szezon?
“Igen, ez bizonyos tekintetben kedvez nekünk, bár a megfogalmazás kissé erős. Úgy mondanám, hogy nem jövünk ki ebből rosszul. Én mindig úgy vagyok vele, hogy a következő szezon az adott év utolsó futamának másnapján veszi kezdetét, úgyhogy ebből a szempontból ígyis késésben vagyunk.   
 
Folytatása következik, hiszen Sebestyén Petivel beszélgettünk a magyar motorsport és a feltörekvő fiatal versenyzők helyzetéről, Superbike-ról, MotoGP-ről, vagy éppen arról, hogy miben különbözik jelenleg egy gyári támogatottságú Supersport csapat egy privát alakulattól. 
 
Fotó: OXXO Hungary Yamaha Toth Team


Hozzászólások