MotoGP

Soha nem látott fejlesztésáradattal készül a Yamaha Katarra

A Yamaha vezetésének nyilatkozataiból úgy tűnik, hogy a hangvillások óriási csalódásként élték meg a 2020-as évet, amiből okulva a japán gyártónál idén biztosra akarnak menni és egyben visszakerülni az élre.
Habár a motorblokkon egyik márka sem (kivéve az Apriliát) végezhet fejlesztéseket a mezőnyben, ettől függetlenül a versenygépeik egyéb területein végezhetnek újításokat a csapatok, természetesen a meghatározott kereteken belül maradva. Így próbál a Yamaha is valamiképp újítani motorjain, legalábbis ez az ígéret a hangvillások menedzsmentjének irányából. Tavaly Valentino Rossi, Maverick Vinales és Fabio Quartaro használták a legújabb, 2020-as modellt, míg Franco Morbidelli a 2019-es M1-essel állt rajthoz versenyről versenyre. Habár tény és való, hogy a mezőnyben a legtöbb futamot a Yamaha, illetve Quartararo nyerte, mégis úgy tűnt – kiváltképpen év végén – , hogy bizony jobban muzsikál az egy évvel korábbi fejlesztés. Morbidelli világbajnoki esélyessé lépett elő az utolsó futamokon és végül ő lett a márka legjobb versenyzője, hiszen a pontverseny második helyén zárt. Ebből okulva a Yamahánál igyekeznek eszerint alakítani motorjukat erre az évre. “Az elmúlt évben három ugyanolyan gyári motorunk volt és az, amit Frankie (Morbidelli – a szerk.) használt, amivel ő versenyképes volt, míg a gyáriak nem, vagy épp az ellenkezője.” – kezdte a gyári Yamaha alakulat csapatfőnöke Massimo Meregalli.
“Ezért próbál a Yamaha mindent elkövetni annak érdekében, hogy a lehető legjobb egyensúlyt találja meg a két motor között. Ez leginkább a vázon múlk azt hiszem. A Yamaha pontosan tudja, hogy mi az, ami tavaly működött és mi az, ami nem, összehasonlítva a két versenygépet. Természetesen tisztában vannak a gyári technika gyengeségeivel és Frankie motorjának erősségeivel. Ez az, amin Japánban nagyon keményen dolgoznak. Emlékszem, hogy 2016-ban egy egész jó alapunk volt, az a motor pedig minden pályán jól működött. Frankie motorja ahhoz hasonlít leginkább. Az irány, amit a Yamaha idén célba vett a gyári gépek kapcsán az inkább egy olyan váz, mint ami Frankie-nek volt. Rengeteget szenvedtünk a tapadás hiánya miatt, olykor pedig rettentő nehéz volt beállítani a motor minden pályán. A legnagyobb kihívás a kiegyensúlyozottság, amire tavaly nem voltunk képesek, így a célunk az, hogy egy alkalmazkodóbb motorunk legyen.” – mondta Meregalli.
A Yamaha a többi gyártóval ellentétben idén még nem szervezett privát tesztet újdonsült tesztpilótájával, Cal Crutchlow-val, így minden puskaport a hivatalos katari próbákra tartogatnak. “Katarba rengeteg mindent viszünk majd.” – folytatta Meregalli. “Azt mondták nekem, hogy nem is emlékeznek a Japánban arra, hogy mikor készítettek elő utoljára ennyi mindent kipróbálásra. Visszük a teljes tesztcsapatunkat, illetve a négy verenyzőnket. Az alkatrészek tesztprogramját fel fogjuk osztani közöttük. Egy új aero idommal készülünk, melynek két fő célja van: Az egyik, hogy a sebességünk növeljük, a másik, hogy a hűtésen javítsunk, mivel tavaly sokat szenvedtünk a melegedés miatt. Ez egy másik olyan terület melyre Japánban nagyon koncentrálnak. Dolgozunk még majd a vázon és a hátsó felfüggesztésen, valamint azon az egyensúlyon, amit már említettem. Fejlesztünk egy új kipufogó rendszert is. Habár az erőforráshoz nem nyúlhatunk, azonban körülötte azon dolgozunk, hogy a teljesítményt javítsuk.”
“Tavaly Valenciában Frankie egész jó volt a kigyorsításokon egy olyan motorral, melyben elég sok kilómeter volt már. Ilyen szempontból is próbálunk újra javulni, mivel a kigyorsítással talán tudunk némi erőt nyerni, ami épp az egyenesek végén hiányzik.” – magyarázta Meregalli. Az olasz szakember hozzátette, hogy jelenleg a motorjukkal kulcsfontosságú a jó kvalifikáció, hiszen ha a mezőny hátsó traktusából indulnak, akkor olyan teljesítményre lenne szükség az M1-től, melyre jelenleg nem képes. Hozzátette ugyanakkor, hogy a versenyek elején nyújtott jó teljesítmény tekintetében például Maverick Vinalesnek fejlődnie kell, azonban bízik benne, hogy idén már olyan versenygép áll majd a spanyol rendelkezésére, mellyel a futamok elején egyből gyors tud lenni. Végül Meregalli elmondta, hogy a gyári versenyzők már a 2020-as katari teszteken felhívták a figyelmet a motor problémáira, amely leginkább az volt, hogy a fék elengedését követően egyszerűen nem akart kanyarodni. Ennek nyomán a Yamahánál úgy vélik, hogy amennyiben a motor ezen hiányosságát sikerül kiküszöbölni, akkor azt a versenyzők a mostani katari teszten azonnal tapasztalni fogják.

Fotó: Yamaha-Racing


Hozzászólások