Egyéb motorsport

Talmácsi Gábor: „A HRE kezdeményezése segíti a magyar motorsport előrehaladását” (interjú)

A csapat pénteki csapatbemutatója után a világbajnok, illetve a fiatalok is beszéltek oldalunknak a céljaikról.
A pénteken bemutatkozó Hungarian Racing Engineering csapatbemutatója után volt lehetőségem feltenni pár kérdést a csapat fiatal versenyzőinek, illetve Talmácsi Gábornak is a hosszú távú célokról, az épülő magyar versenypályáról, vagy éppen a koronavírus miatt átszabott versenynaptárakról. A cikk első részében Számadó Máté, Richter Patrik, Oláh Barnabás, Surányi Balázs és Kardos Gergely válaszait olvashatjátok, míg a második felében a 2007-es 125-ös világbajnok mondta el véleményét a P1race-nek.

Körkérdések:

-    Van-e valami különleges célotok az idei szezonra?
Számadó Máté:
„A nagy cél az, hogy az Európa Kupán és a Magyar Országos Bajnokságban így csapatként minél jobb eredményt érjünk el. Emellett az, hogy a lehető legjobban állítsuk be a motorokat, és jókat csatázzunk.”
Richter Patrik:
„Számomra is ez a cél. Fontos, hogy több bajnokságban jól szerepeljünk. Amikor év végén betöltöm a 15 éves kort, akkor végre elkezdhetek a 600-as géppel menni.”
Oláh Barnabás:
„Nekem is ezek a céljaim. Minél több versenyt szeretnék teljesíteni.”
Surányi Balázs:
„Minél jobb eredményt szeretnék elérni a kategóriában, de én nem motoroztam még annyit, úgyhogy sokat akarok tanulni.”
Kardos Gergely:
„Én dobogós helyezést szeretnék elérni az országos bajnokságon, és szeretnék az Alpok-Adrián indulni.”

-    A megvariálódott naptárak miatt kell valamit változtatnotok a szokásoshoz képest?
Kardos Gergely:
„A kevesebb esemény miatt nagy eséllyel csúszósabbak lesznek a pályák, így az elején óvatosabbnak kell lenni, de sok mindent be kell vállalni a jó eredményekhez.”
Surányi Balázs:
„A pályák mindig változnak, és a mostani sok eső sem éppen szokásos. Figyelni kell, mert új pályákra is megyünk. A Pannónia-Ring és a Hungaroring már rendben van tapadásügyileg, de igyekezni fogunk minél jobban menni.”
Oláh Barnabás:
„Az edzéseken több mindent kell most beleadni, de ettől még figyelni kell a pályaviszonyokra.”
Richter Patrik:
„Szerintem is fontos, hogy az edzéseken többet beleadjunk, hiszen a kevesebb verseny miatt néha kockáztatni kell majd.”
Számadó Máté:
„A teszteken jobban kell majd koncentrálni a szokásosnál. Mivel ez egy új csapat, így a fejlesztések miatt ez nagyon fontos. A spanyol és olasz srácok sosem egyszerű ellenfelek.”

-    Mit szóltok a magyar pálya terveihez? Edzés szempontjából nektek mit jelenthet?
Számadó Máté:
„Nagyon szívesen kipróbálnám a pályát, és remélem, hogy megvalósul ez a projekt. Nagyon jó lenne olyan pályán menni, amelyet a MotoGP, a Superbike és a többi nagy kategória is használ. Reméljük, hogy jó pálya lesz, és sokat edzhetünk majd rajta.”
Richter Patrik:
„Én is mindenképpen kipróbálnám majd. A nagy kategóriák pedig igazán színvonalassá tehetnék a helyszínt.”
Oláh Barnabás:
„Ha megépül a pálya, akkor több lehetőséget ad majd a magyar motorosoknak.”
Surányi Balázs:
„Nagyon jót tenne, hogyha a csapattal egy ilyen helyszínre is mehetnénk tesztelni a jövőben. A Forma-1-esek szeretik Magyarországot, így gondolom, hogy ez a GP-sekkel se lenne másként.”
Kardos Gergely:
„Ha megépülne a helyszín, akkor több pályán tudnánk tesztelni, és lehet, hogy egy más karakterisztikájú helyszínt kapnánk. Több esély lenne felkészülni a versenyekre, és így közelebb kerülhetnénk a jelenlegi élvonalhoz.”

-    Ha már karakterisztika, ti milyen vonalvezetést szeretnétek?
Kardos Gergely:
„Egy gyors kanyarokkal tarkított pálya jó lenne. A 400-as motor számára a gyors pályák és a lendületesség kedvező.”
Surányi Balázs:
„Én azt szeretem, ha egy pályának van technikás része, elnyújtott kanyarok, visszafordítók, illetve ha vannak szintkülönbségek, esetleg alagút is. Minél izgalmasabb, kanyargósabb helyszínt szeretnék.”
Oláh Barnabás:
„Én annak örülök, ha kis szűk kanyarok lennének nagy féktávokkal és hosszú egyenesekkel.”
Richter Patrik:
„Ha lesz technikásabb és gyorsabb része is, akkor jobban fel lehetne itthon készülni a külföldi versenyhelyszínekre.”
Számadó Máté:
„Szerintem is az a legjobb, ha van visszafordító, gyors kanyarok, szintkülönbségek stb. Ezeket a pályákat nagyon élvezem, és remélem, hogy ez is hasonló lesz.”

-    Mik a hosszú távú céljaitok?
Számadó Máté:
„Ki szeretnék jutni valamelyik világbajnokságra, hiszen már ez is óriási megtiszteltetés lenne. Az már a következő szint lenne, ha sikerülne top10-es, esetleg top5-ös eredményeket szerezni.”
Richter Patrik:
„Nekem a Superbike-vb lenne a hosszabb távú cél, de endurance versenyekre is jó lenne kijutni, illetve top10-es helyezéseket szerezni.”
Oláh Barnabás:
„Nekem is az a célom, hogy valamelyik világbajnokságra eljussak, és minél jobb eredményeket érjek el.”
Surányi Balázs:
„Az én célom az, hogy legalább a Supersport600-ig eljussak, akár csak az a VB-vel menő EB szintjére is, illetve hogy minél jobb eredményeket érjek el. Ha a motorozás esetleg nem úgy jön össze, de a motorkerékpár-technikus képzés jól sikerül, akkor az is jó lenne, hogyha egy világbajnokságban szereplő csapat tagja lehetnék.”
Kardos Gergely:
„Az Alpok-Adriát szeretném megnyerni a 600-as kategóriában, hosszabb távon pedig az EWC a cél, ahol szeretnék minél jobb helyezéseket elérni.”

-    Mit gondolsz, kinek kedvezhet a MotoGP-ben a koronavírus miatt rövidített naptár?
Talmácsi Gábor: „Eleve nagy dolog már az is, hogy egy 13 futamos naptár létrejöhetett, hiszen így már lehet világbajnokot hirdetni. Annak is örülök, hogy európai helyszíneken lesznek a futamok, viszont sajnos nem jó hír, hogy nézők nélkül. Ez talán a Francia Nagydíjra változhat. Az egész egy új kihívást jelent a csapatoknak és a szervezőknek, mert csak korlátozott számban lehet beengedni a nézőket. A koronavírus miatt pedig nyilván van egyfajta magatartás és szabályrendszer, amit be kell tartani. A választott pályák izgalmasak és a kezdeti helyszínek viszonylag közel lesznek hozzánk, leszámítva Jerezt. Szerintem azért lesz hét spanyol futam, mert a Dorna a jogtulajdonos, és így egyszerűbb, és rugalmasabb megszervezni a fordulókat. Nagyon örülök, hogy lesz verseny, és igazán kíváncsi vagyok rá, hogy ez a nagy szünet kiből mit hoz ki. Lehet, hogy idén megdőlhet a papírforma, és emiatt a bajnokság még nagyobb figyelmet kaphat, mint valaha. Az átigazolások kapcsán is sok minden eldőlhet hamarosan.”

-    Mit szólsz ahhoz a pletykához, ami szerint Johann Zarco jövőre már a Pramac Ducati versenyzője lehet?
„Idén mivel nem vagyok kint a versenyeken, így kevesebb pletykát hallok a paddockból. Zarcónak a múltbéli dolgok miatt is szurkolok, és szerintem nagyon megérdemelné a pramacos ülést.”

-    Milyen mostani pályához hasonló vonalvezetést tudnál elképzelni az épülő magyar MotoGP-pályánál?
„A kormány célja az, hogy 2023-ban MotoGP-versenyt rendezzen, ehhez még viszont szükség van lépésékre. Remélhetőleg ezek mind megvalósulnak. Amennyiben igen, egy olyan pályára lenne szerintem szükség, ami multifunkcionális. Nem csak MotoGP-re, hanem más versenyekre is alkalmasnak kellene lennie, és nagyon biztonságosnak. Fontos, hogy jó legyen az utcai motorosoknak és a kluboknak is, akik Európában pályákat bérelnek ki. A legfontosabb kritérium a vonalvezetést illetően talán az, hogy ne legyen túl gyors, de túl lassú sem. Előbbi az utcai motorosoknak nem jó, míg utóbbi inkább a versenyzőknek, így optimális megoldást kellene találni. Természetesen mindenki mást preferálna a motorjától függően is, úgyhogy ebben nem szeretnék állást foglalni. (nevet) Annyit még hozzáfűznék, hogy egy olyan aszfaltcsík kellene, ami nem az autósoknak való szögletes, hanem egy jó előzési pontokkal ellátott kanyargós flow pálya.”

-    Megvalósul-e szerinted ez a projekt és mit jelenthet a magyar utánpótlásnak?
„Ha itthoni motoros pályáról van szó, akkor elsőre mindenkinek a Pannonia-ring jut eszébe. A Hungaroring inkább az autósoké, hiszen nincs rajta nagy motorverseny, bár én szeretek menni rajta motoros pályanapokon. Vannak még kisebb pályáink, például itt van a Kakucs Ring, az Euroring, és a saját pályám a Talmácsi-Ring is, ahol a fiataloknak van lehetősége elkezdeni a gyakorlást. Vannak már jó pályák itthon, de MotoGP-helyszínünk még nincs, ahova nagy nemzeti versenyek is ellátogathatnak. Ez a turizmus, a külföldi vendégek, a marketing, és az országimázs szempontjából is elég fontos lenne. Nekem sajnos nem adatott meg, hogy magyar MotoGP-versenyen vehessek részt, de remélem, hogy a projekt valósággá válik, és a fiatalok kapnak egy plusz lehetőséget, hogy elérjék a céljaikat és álmaikat.”

-    Mire lesznek képesek ezek a fiatal srácok a megkapott támogatással, és mik a csapat hosszú távú céljai?
„Ez a kezdeményezés segíti a hazai motorsport előremozdítását. Az, hogy ki milyen eredményt ér el, az az egyénektől függ, és nem kiszámítható jelenleg. Az egyéni szorgalom, és a finanszírozási háttér meghatározó lehet. Van egy nagyon jó alap, amivel lehet élni és rendelkezni, a srácoknak pedig ehhez kell igazítaniuk a céljaikat. Más az, ha valaki be akar jutni a MotoGP-be, vagy csak egy „sima” nemzetközi sorozat elérése a célja. Sok irányba lehet menni, hiszen a képzésen is vannak prototípus, illetve utcai versenygépeink. Más filozófia alapján kell felkészülni a sprintversenyekre, és az endurance-ra. Itt az igazgatóság az utóbbit nagyon támogatja, de ez egy hosszabb távú cél. Ehhez viszont meg kell nézni, hogy a koronavírus után hogyan rendezőnek a dolgok a sportban, és hogyan változik a helyzet. Amikor már tiszta képünk lesz, akkor könnyebb lesz meghúzni az irányvonalakat.”

Fotó: HRE Team


Hozzászólások