MotoGP Sepang Teszt
Superbike Aragon

Tarran Mackenzie a 2021-es Brit Superbike bajnok!

Triplázással ünnepelte meg a győzelmet.
P1race.hu 2021.10.20. 02:21:17
A hétvégén véget ért a 2021-es Brit Superbike Bajnokság. Időhiány miatt sajnos nem tudtunk foglalkozni a sorozattal. Legutóbb a Thruxton-i fordulót írtuk meg, így onnan vesszük fel a fonalat.

A FUTAMOK ÖSSZEFOGLALÓJA

Donington Park (National):
A következő versenyt Donington Park-i rövidített pályán rendezték. Ott az első futamon a McAMS Yamaha ausztrálja, Jason O’Halloran győzött a gyári hondás északír Glenn Irwin és a csapattárs skót Tarran Mackenzie előtt. A másodikon Mackenzie csupán pár századdal előzte meg a Rich Energy BMW-n versenyző Bradley Rayt (akinek ez volt a szezonban az első dobogója) és O’Hallorant. Ezen a versenyen a 2015-ös Moto3 világbajnok Danny Kent bukott a Coppice kanyarban, aminek következtében eltört a csípője, így számára véget ért a szezon. A harmadik futamot az eleredő eső miatt piros zászlóval félbeszakították, majd az újraindított versenyen az Oxford Ducati versenyzője, az angol Tommy Bridewell szerezte meg az idei első győzelmét, megelőzve Glenn Irwint és fivérét, a BMW-vel versenyző Andrewot. A McAMS Yamaha duója nem találta a ritmust ezen a versenyen, de még mindig jobban jártak, mint a hétvégén kétszer is nullázó két angol: a VisionTrack ducatis Christian Iddon és a SYNETIQ BMW-s Danny Buchan.

Cadwell Park:
Ezután következett a Brit Superbike talán legikonikusabb pályája, az ugratójáról és szűk, keskeny aszfaltjáról ismert Cadwell Park. Az első versenyen Tarran Mackenzie óriásit bukott, ami miatt a hétvége számára véget ért. A futamot a Man-szigeti TT csúcstartója, az idén alakult FHO Racing BMW angol versenyzője, Peter Hickman nyerte meg O’Halloran és Tommy Bridewell előtt. A második futamon Hickman és O’Halloran nagyot csatázott a győzelemért, de Hickman végül fel tudta tartani yamahás riválisát, így megszerezte idei második (egyben utolsó) diadalát. A dobogót Bridewell tette teljessé. A harmadikon O’Halloran végre le tudta győzni Hickmant, a pódium alsó fokára ezúttal is Bridewell állhatott fel.

Snetterton:
A soron következő állomás Snetterton volt. Az első versenyen Glenn Irwin vezetett eleinte, ám az élről eldobta a Fireblade-et. A másik Irwin fivér, Andrew alatt lelassult a BMW, majd így mögötte egy fékezés miatt pedig a suzukis Gino Rea elesett.  A roppant szoros befutóban Mackenzie nyert, Bridewell pedig éppen csak le tudta gyorsulni O’Hallorant. Christian Iddon ismét elesett. A második versenen O’Halloran nyert Mackenzie és Bridewell előtt. A harmadik versenyt egy tömeges bukás miatt piros zászlóval megszabadították. Az újraindított futamot Mackenzie nyerte, kevéssel Bridewell és O’Halloran előtt.

Silverstone (National):
Ezután jött az alapszakasz utolsó fordulója, melet a rövidített, Silverstone National pályán rendeztek. Az első versenyen több nagy név is elesett: Peter Hickman összeért O’Hallorannel, aminek előbbi itta meg a levét, majd Danny Buchan esett el, és kiütötte Ryan Vickerst is. A győzelemért Mackenzie, O’Halloran, Iddon és Glenn Irwin csatáztak. Nem sokkal a vége előtt megtörtént minden csapatfőnök rémálma: Mackenzie leelőzte volna az addig élen álló csapattársát, ám előzés közben elesett, és kiütötte O’Hallorant is.  Istennek hála, hogy semelyikük sem sérült meg, pedig az ausztrál a pályán állt meg. A versenyirányítás piros zászlóval megszakította a versenyt, és már nem indították újra, így a hondás Glenn Irwin megszerezte idei első győzelmét, mellé a két ducatis, Iddon és Bridewell állhattak fel. Glenn ekkor még nem sejthette, hogy idén nem hogy futamot nem nyer már, de még dobogóra sem áll. A második futamon kettős győzelemmel tették jóvá a McAMS-esek az előző fiaskót: Mackenzie nyert O’Halloran előtt, a dobogóra pedig idén először a címvédő Josh Brookes állhatott fel még. A harmadik futamon ugyanúgy övéké lett a pódium, annyi különbséggel, hogy O’Halloran nyert Mackenzie és Brookes előtt.

Ezzel véget ért az alapszakasz. A korábbi évekkel ellentétben azonban nem hat, hanem nyolc versenyző jutott be a rájátszásba. Ők egyaránt ezer-ezer pontot kaptak, amikhez hozzáadták az alapszakaszban szerzett dobogós helyeikért járó pontokat (a győzelemért 5, az ezüstért 3, a bronzért 1 pont jár). Így nézett ki a felállás:


A rájátszás első fordulóját Oulton Parkban rendezték. Az első versenyen Mackenzie kiélezett csatában győzte le a VisionTrack Ducati kettősét: Brookest és Iddont. A második versenyen Bridewell egy rontás ellenére is tudott nyerni a O’Halloran és Mackenzie előtt. A harmadikon ismét Bridewell diadalmaskodott, ezúttal Brookes és a BMW-s Bradley Ray előtt. A McAMS Yamaháknak nem hozott szerencsét a jubileumi festés: O’Halloran kiesett, Mackenzie pedig Lee Jackson kilökéséért időbüntetést kapott, így ötödik lett végül.
Az utolsó előtti hétvégének Donington Park adott otthont – ezúttal a teljes, ún. GP-nyomvonalat használták. Az esős első versenyen rengeteg versenyző kiesett, az élmenők közül is sokan. A futamot a Buildbase Suzuki motorosa, Gino Rea nyerte meg a BMW-s Kyle Ryde és a ducatis Iddon előtt, megszerezve pályafutása első BSB-győzelmét.


A második verseny már szárazon zajlott. Mackenzie nyert a dobogóra Thruxton óta először felálló Danny Buchan, valamint Christian Iddon előtt. A harmadik versenyen ismét vizes aszfalt fogadta a mezőnyt, amelyen ismét sokan elestek, ám nem mindenkinek lett ez a veszte: Mackenzie és Buchan is műszaki hiba miatt kellett feladják a versenyt. Ezúttal is Gino Rea nyert, Iddon lett a második, a kawasakis Lee Jackson pedig a harmadik, megszerezve az idénye egyetlen dobogós helyezését.
Az utolsó fordulónak hagyományosan Brands Hatch adott otthont. Ekkora már eldőlt, hogy Glenn Irwin semmiképpen sem lehet bajnok, ahogyan az is, hogy Josh Brookes sem védi meg a címét. De Peter Hickman és Danny Buchan esélye is már csak matematikai volt ekorra. Így nézett ki a tabella:
 
Mackenzie 1127
O'Halloran 1117
Iddon 1112
Bridewell 1106
Buchan 1061
Hickman 1059
Brookes 1047
G. Irwin 1041
 
Az első versenyt Mackenzie nyerte Bridewell és Iddon előtt, O’Halloran lett a negyedik. Ezzel Mackenzie előnye 22 pont lett a csapattársa, 24 pont Iddon és 26 pont Bridewell előtt, miközben 50 pontot lehetett még szerezni, így a listavezető akár a második futamon is bebiztosíthatta a címet. Ezen Mackenzie és Bridewell nagy csatát vívtak a győzelemért: Bridewellnek győznie kellett, hogy legalább matematikai esélye legyen a harmadik futamon. Ám ez nem történt meg: utolsó körös oda-vissza előzgetéseket követően Mackenzie bebújt a célrarában, így 25 évvel apja, a korábbi háromszoros (1996, 1997, 1998) Brit Superbike bajnok - nem mellesleg Grand Prix 500-as dobogós - Niall Mackenzie után ő is megszerezte a Brit Superbike bajnoki címet. Íme az utolsó kör:  A harmadik futamra már csak az volt a kérdés, hogy kié lesz a bajnoki ezüst, mivel O’Halloran és Bridewell pontegyenlőséggel álltak a második helyen. Egyszerű volt a képlet: aki előbb ér célba, azé a második hely. Az utolsó futamon megismétlődött az előző dobogó: Mackenzie nyert, Bridewell lett a második, O’Halloran a harmadik – végül a bajnoki tabellán is ez lett a sorrend közöttük.

 Az utolsó futam - és a bajnokság első három helyezettje. O'Halloran érthetően csalódott.

 
A 2021-es Brit Superbike bajnokság végeredménye:
 
1 Tarran MACKENZIE SCO McAMS Yamaha Yamaha 1202
2 Tommy BRIDEWELL ENG Oxford Products Racing Ducati 1166
3 Jason O'HALLORAN AUS McAMS Yamaha Yamaha 1162
4 Christian IDDON ENG VisionTrack Ducati Ducati 1141
5 Peter HICKMAN ENG FHO Racing BMW 1092
6 Josh BROOKES AUS VisionTrack Ducati Ducati 1079
7 Danny BUCHAN ENG SYNETIQ BMW Motorrad BMW 1075
8 Glenn IRWIN NIR Honda Racing Honda 1055
           
BSB Riders Cup:    
           
9 Lee JACKSON ENG FS-3 Racing Kawasaki 248
10 Bradley RAY ENG Rich Energy OMG Racing BMW 245
11 Gino REA ENG Buildbase Suzuki Suzuki 202
12 Ryan VICKERS ENG RAF Regular & Reserve Kawasaki 180
13 Rory SKINNER SCO FS-3 Racing Kawasaki 178
14 Andrew IRWIN NIR SYNETIQ BMW Motorrad BMW 169
15 Kyle RYDE ENG Rich Energy OMG Racing BMW 118
16 Dan LINFOOT ENG TAG Honda Honda 69
17 Xavi FORÉS SPA FHO Racing BMW 52
18 Danny KENT ENG Buildbase Suzuki Suzuki 49
19 Storm STACEY ENG Team LKQ Euro Car Parts Kawasaki 49
20 Joe FRANCIS ENG FHO Racing BMW 36
21 Dean HARRISON ENG Silicone Engineering Racing Kawasaki 28
22 Ryo MIZUNO JPN Honda Racing Honda 11
24 Luke STAPLEFORD ENG Buildbase Suzuki Suzuki 10
23 Bjorn ESTMENT ZAF Powerslide/Catfoss Racing Suzuki 10
25 Tim NEAVE ENG Buildbase Suzuki Suzuki 7
26 Takumi TAKAHASHI JPN Honda Racing Honda 7
27 Naomichi URAMOTO JPN Buildbase Suzuki Suzuki 6
28 Luke MOSSEY ENG TAG Honda Honda 4
29 Josh OWENS ENG Rapid CDH Racing Kawasaki 3
30 Michael DUNLOP NIR Buildbase Suzuki Suzuki 2
31 Luke HOPKINS ENG Black Onyx Security Honda 2
32 Brian McCORMACK IRL Roadhouse Macau by FHO BMW 1
33 Joe SHELDON-SHAW ENG Rapid CDH Racing Kawasaki 1
  Brad JONES ENG iForce Lloyd & Jones BMW 0
  Joey THOMPSON ENG NP Motorcycles BMW 0
  Sam COX ENG NP Motorcycles BMW 0
  Leon JEACOCK ENG Buildbase Suzuki Suzuki 0
  James HILLIER ENG Rich Energy OMG Racing BMW 0
  Jesse TRAYLER ENG NP Motorcycles BMW 0
 
ÖSSZEGZÉS
 
Egy izgalmas és kiegyensúlyozott bajnokságot láthattunk idén a szigetországban. Ha a márkákat nézzük, egyértelműen a Yamaha és a Ducati párharca volt az idei év. A BMW, Honda, Suzuki és Kawasaki inkább mellékszereplő volt idén – utóbbi márka egyetlen futamot sem nyert idén, ellentétben a világbajnoksággal.
 
Apa és fia: Niall 1996-ban, Tarran pedig 25 évvel később szerezte meg az első brit bajnoki címet

Tarran Mackenzie teljesen megérdemelten nyerte meg a bajnokságot: a szezon első felében teljesen elhomályosult a futamgyőzelmeket halmozó csapattársa, Jason O’Halloran mellett, a Cadwell Park-i nullás hétvége után pedig aligha gondolhatták, hogy ő, és nem az ausztrál csapattárs fog a végén örülni. Pedig így lett: Mackenzie a szezon második felére teljesen megerősödött, és csak nagyon kevés hibát vétett, míg O’Hallorannek nem jöttek az eredmények – Cadwell után csak két győzelmet szerzett, a rájátszásban pedig már egyet sem. Szegény Jason pedig a legutolsó versenyen még az ezüstöt is elveszítette.
Bridewell, bár a negyedik helyezett Christian Iddonnal nem csapat- csupán márkatársak, ugyanazt az utat járták be, mint a McAMS Yamaha kettőse: Iddon erős szezonnyitány után leeresztett, míg Bridewell az évad közepére emberelte meg magát. Iddon túl sokat esett a szezon közepén, és ezek nagyon megbosszulták magukat.

 Hickman nemcsak az utcai versenyeken megy jól

A vezér BMW-s Peter Hickman leiskolázta a mezőnyt Cadwell Park-ban, de azt a fordulót leszámítva csupán két dobogós helyet szerzett. Nem alkotott igazán maradandót az új BMW-s csapatban, de a szorgos pontszerzés gyümölcse az ötödik hely. Josh Brookes-tól nem ezt vártuk: a tavalyi címvédő éppen csak bejutott a rájátszásba, az alapszakasz utolsó hétvégéjéig még dobogón sem végzett. Danny Buchan erősen kezdte a szezont, de Thruxton után már csak egyszer végzett dobogón, és sokat nullázott. Glenn Irwin is kicsit csalódás: tőle és a Hondától a tavalyi  többet vártunk volna, mint egyetlen győzelem és három dobogó.

Jackson lett a legjobb a Rájátszáson kívül

Nézzük a többieket: a rájátszásba be nem jutott versenyzők, azaz a BSB Riders Cup pontvadászatát Lee Jackson nyerte meg az új Kawasakival. Csak egyszer végzett dobogón, de a középmezőnyben sűrűn gyűjtögette a pontokat. A korábban suzukizó Bradley Ray lett itt a második, csupán három ponttal elmaradva Jacksontól – csapata, a Rich Energy OMG jövőre BMW-ről Yamahára vált, lehet hogy azzal mégjobb eredményeket érhet el majd. Gino Rea az esős Doningtonban villantott két erőset a Suzukival, megérdemelten szerezve meg a futamgyőzelmeket. A tavalyi Supersport-bajnok Rory Skinner szerzett két ezüstöt a szezon elején, de utána nem tudta megmutatni magát az ifjú skót.
 
 Danny Kent: Moto3-as VB-címtől a BSB dobogóig

A korábbi Moto3 világbajnok Danny Kent talán tudott volna még serlegeket tenni a thruxtoni harmadik helyért járó mellé, ám a doningtoni csípőtörés megakadályozta ebben. Helyére a Suzukihoz több váltótárs is érkezett: olyan nevek, mint a Man-szigeti TT élmenője, Michael Dunlop, vagy a Spanyol Superbike-ban versenyző Naomichi Uramoto. A Honda két japán versenyzőjétől jobb eredményt várhattunk: a Japán Bajnokságban dobogós Ryo Mizuno, valamint a Superbike VB-pontszerző Takumi Takahashi rendszerint a mezőny végén kullogtak.

Végül egy jó hír: az első Brands Hatch-i fordulón hatalmasat bukó Brad Jones, akit a súlyos sérülése miatt egy darabig mesterséges kómában kellett tartani, már jobban van, és kilátogatott a szezonzáróra, ahol személyesen gratulált a bajnoknak:
 
 Brad és Tarran
 
SUPERSPORT

Végül pár szó a Supersportról: mint beszámoltunk róla, az FIM itt tesztelte az új műszaki szabályokat, amelyeket jövőre már a világbajnokságon is bevetnek – jelesül a megnövelt hengerűrtartalmat. A Ducati nem indított motort a Brit Supersport Bajnokságban, de a Triumph igen: a Simon Buckmaster által irányított Dynavolt csapat (amely korábban a Supersport VB-n indult Hondával, Sebestyén Peti is versenyzett náluk) állította csatasorba az Daytona 765-öt. Két nagy név ment náluk: a korábbi Supersport VB-futamgyőztes Kyle Smith, és a Daytona 200 idei győztese, az amerikai Brandon Paasch.
 
Smith (11) és Paasch (96)

Smith a szezon első felében két futamot is nyert, valamint többször állt a dobogón, ahogyan Paasch is locsolhatta a pezsgőt. A szezonukat hátráltatta, hogy Smith bukott egy nagyot a Silverstone-i második szabadedzésen, ami következtében eltört a medencecsontja, így a szezon számára véget ért – de még így is hetedik lett összetettben, megelőzve a csapattárs Paasch-t. A világbajnoksággal ellentétben itt két Kawasaki végzett az élen: az ír Jack Kennedy hét győzelemmel végül harmadjára is bajnok lett, felülve Rory Skinner által elvett, majd üresen hagyott trónjára.

 Kennedy Kawasakija - nem VB-ről ismert fejidommal

A márkatárs Ben Currie csak az utolsó futamot nyerte meg, de gyakori dobogós helyezései miatt megérdemelten lettmásodik. A legjobb yamahás az utcai versenyekről jól ismert Lee Johnston lett. Negyedikként pedig a szintén yamahás Bradley Perie végzett – hat futamgyőzelme mellé sok nullázás is társult.

A 2021-es Brit Supersport Bajnokság első 10 helyezettje:
 
1 Jack KENNEDY IRL HEL Bournemouth Kawasaki 372
2 Ben CURRIE AUS Gearlink Kawasaki Kawasaki 334
3 Lee JOHNSTON NIR Ashcourt Racing Yamaha 302
4 Bradley PERIE ENG Appleyard Macadam Yamaha 279
5 Harry TRUELOVE ENG Trulove Brothers Racing Yamaha 233
6 Eunan McGLINCHEY NIR Gearlink Kawasaki Kawasaki 192
7 Kyle SMITH ENG Dynavolt Triumph Triumph 181
8 Brandon PAASCH USA Dynavolt Triumph Triumph 158
9 Rhys IRWIN IRL Appleyard Macadam Yamaha 142
10 Jamie van SIKKELERUS NED MPM Routz Racing Yamaha 140
 
 A BSB valamennyi kategóriájának 2021-es győztese (és Niall Mackenzie)

A 2022-es Brit Superbike Bajnokságról is fogunk számolni az oldalon a terveink szerint.

Fotó: Motorsport Vision, DoubleRed, SP8Images, Bryan Marshall, Mike Petch, McAMS Yamaha
P1race.hu
További cikkeink
Hozzászólások
Hétvégi menetrend

VB állása
1
MotoGP
F. Quartararo
Yamaha
278
2
MotoGP
F. Bagnaia
Ducati
252
3
MotoGP
J. Mir
Suzuki
208
4
MotoGP
J. Miller
Ducati
181
5
MotoGP
J. Zarco
Ducati
173
Kövess minket
Podcast