Kovács Bálint a MACO Racing színeiben fog versenyezni a 2023-as Endurance-világbajnokságon. A 21 éves pilóta remek beugrásával bizonyított az istállónak, ahol erős csapattársakkal dolgozhat együtt, miközben egy másik sorozatban, valamint a tanulásban is teljesítenie kell.
Ahogyan arról mi is beszámoltunk, Kovács Bálint Talmácsi Gábor óta első magyar motorosként kapott gyári szerződést. A 21 éves versenyzőnek a BMW adott lehetőséget az IDM-ben, azaz a német bajnokságban a 2023-as idényre. Ám ezzel még nincs vége, ugyanis a magyar pilóta nem csupán itt fog indulni, hanem megismételheti, vagy akár felül is múlhatja tavalyi remek eredményeit.
Jövőre a gyári BMW-csapatban versenyez Kovács Bálint az IDM-ben
Kovácsot ugyanis a MACO Racing szerződtette, amelynek színeiben az Endurance-világbajnokság futamain fog részt venni. A felek azok után kötöttek egész évre szóló megállapodást, hogy a 2022-es Bol d’Oron a fiatal versenyző beugróként kapott szerepet a csapatnál, és a remek eredménynek számító hatodik helyet érte el a csapattársaival együtt.
Bol d’Or – történelmi privát győzelem, Kovács Bálinték hatodikak!
„Fiatal és nagyon erős versenyző – méltatta Kovácsot Denisa Grešková, a szlovák alakulat társtulajdonosa a győri Széchenyi István Egyetemen tartott sajtótájékoztatón. – Tavaly kerültünk kapcsolatba, mert bajban voltunk az egyik csapattag kapcsán, aki nem hozta az eredményeket. Bálint volt az elsődleges célpontunk a tapasztalata miatt, illetve azért, ahogyan vezet. Ezért Martin Kuzma, a csapattulajdonos, bement a bokszba Bálinthoz, és megegyeztek. Ő és a csapattársai, a francia Enzo Boulom és az ausztrál Anthony West remekül összeillenek. Arra számítunk, hogy a lehető legjobb eredményeket érjük el, főleg a huszonnégy órás versenyeken.”
A 41 éves West nagy névnek számít a kategóriában, hiszen 2007-ben, 2008-ban és 2015-ben is versenyzett a MotoGP-ben. A 26. születésnapját ezen a héten vasárnap ünneplő Boulom idáig nem jutott el, de 2016-ban három futamon szerepelt a Moto3-as világbajnokságon. Kovács tehát hozzájuk csatlakozik, de az eddigiek alapján minden bizonnyal fel fog tudni nőni melléjük.
„Mindenképpen elmondható a csapattársaimról, hogy nemcsak gyorsak, de tapasztaltak is – fogalmazott. – Anthony már nem egy-két éve van a szakmában, és még mindig elképesztően gyors, továbbá sokat lehet tőle tanulni, ahogyan azt a Bol d’Oron is megtapasztaltam. Emellett a csapat is elképesztően segítőkész volt, már az elejétől kezdve, úgy, hogy egy versenyhétvége közepén csöppentem bele a csapat [életébe]. Ennek ellenére nem éreztem magam idegennek, és egyből fel tudtam venni a ritmust. Szerintem ők is ezt látták, hogy gyorsan tudtam alkalmazkodni, annak ellenére, hogy alig mentem a motorral, gyors tudtam lenni, ugyanakkor nem hibáztam… sokat. Egy kis hiba volt, de akkor is látták, hogy hamar felálltam, és jól tudtam teljesíteni, úgyhogy azt gondolom, hogy a Le Mans-i verseny és a hamarosan következő teszt nagyon jó kezdete lehet a 2023-as évnek, hiszen talán most, február elején tudunk tesztelni a csapattal, illetve a csapattársammal.”
Kovács tehát két sorozatban fog indulni az idei szezonban, amelyekről azért elmondható, hogy eltérő műfajt jelentenek. Ennek ellenére úgy véli, hogy az egyikben gyűjtött tapasztalat segíteni fogja őt a másikban, illetve fordítva. Hozzátette, bízik benne, hogy idén sikerül olyan eredménysorral előrukkolnia, amely az ismertségét is jelentősen megnöveli.
„Az volt a célunk, hogy ne nagyon legyen idő unatkozni, hiszen szerintem egy versenyző úgy tud a legjobban fejlődni, hogy a lehető legtöbbet ül motoron, a lehető legtöbb adatot vizsgálja meg, és azok alapján gyorsul – magyarázta. – Úgy gondolom, hogy az endurance részében meglesz a rengeteg motorozás, ott is nagyon erős versenytársak ellen megyünk. Az IDM-ben pedig minden edzésen, időmérőn és versenyen száztíz százalékot kell nyújtani, ott a tempó számít. Szóval szerintem ez oda-vissza működik a két bajnokságban, hogy egymást segítjük, és remélem, hogy mind a kettőben tudok egy olyan lépést tenni, ami sok szemet felnyit majd, és egyre többen látnak.”
Ami a sajtótájékoztató helyszínét illeti, a választás nem véletlen, hiszen sportolói pályafutásával párhuzamosan Kovács a Széchenyi Egyetem hallgatója műszaki menedzser szakon. Bár jelenleg a versenyzői karrierjét helyezi előtérbe, már most gondol a későbbiekre, éppen ezért a mostani vizsgaidőszakot is igyekszik a lehető legkomolyabban venni.
„Az élsportnak van egy bizonyos határa, amíg ezt lehet csinálni, és nyilván nem szeretnék olyasvalaki lenni, akiben csak ez van meg – jelentette ki. – Több lábon szeretnék állni, ugyanakkor a fő csapásirány még nyilván a motorozás, hiszen látom, hogy egyre több lehetőség van benne, de ezek mellett nyilván időt kell fordítani a tanulmányokra is. Most éppen egy vizsgáról érkeztem ide, majd vizsgával folytatom a napot és a hetet is. A versenyszezon közben ez különösen nehezen lesz kivitelezhető, de úgy gondolom, hogy az egyetemen eddig is próbáltak segítséget nyújtani, hogy ez gördülékenyen menjen. Reménykedem benne, hogy a továbbiakban is meglesz ez a segítség, valamint hogy én is úgy tudok teljesíteni, hogy ezt kiérdemeljem.”
Kovács, illetve az egyetem között valóban van egy együttműködés, hiszen utóbbi is igyekszik profitálni a HUMDA Academy által támogatott versenyző karrierjéből, illetve tapasztalataiból, és próbálja ezt beépíteni a képzésbe. Erről Kelemen Krisztián, a motoros alma materének számító H-Moto Team tulajdonosa számolt be részletesen a sajtótájékoztatón.
„Ez Bálint karrierjében, a csapatnak és egyébként a magyar motorsportnak is komoly lehetőség, hiszen egy olyan bajnokságban tudjuk megmutatni magunkat, ahol tényleg azok a versenyzők, mérnökök és szakemberek vannak, akik uralják ezeket a világbajnokságokat – kezdte. – Az egyetemre visszatérve, a szerencse is közrejátszott ebben a történetben, hiszen Bálint nem itt kezdett el tanulni, de az a vizsga, amit online próbáltak neki tartani, nem volt a szíve csücske. Ekkor Győrre váltottunk, és nem az volt a cél, amit eddig összehoztunk. Bálint tényleg úgy jött ide, hogy szeretne egy jó egyetemre járni, és ezért választotta a Széchenyi Egyetemet, minden egyéb más pedig most, az elmúlt két esztendőben alakult úgy, hogy a legjobb helyen van abból a szempontból, hogy a karrierjével tudja segíteni az egyetemet, vagy az egyetemre irányítsa azt a figyelmet, ami a mérnökképzésnek a sajátja, hiszen a közép-kelet-európai régióban tudomásom szerint nincs magyar mérnökképzés. Egy huszonnégy órás versenyen, ahol öt-hatezer kilométert mennek, rengeteg adat van. Ezeket az adatokat át tudják adni a mérnököknek, és én mindig azt szoktam mondani, hogy megvan a következő kör, már látszik a következő lépcsőfok. Köszönünk mindent az egyetem részéről, és megteszünk mindent, hogy tudjunk segíteni. Ez egy nagyon izgalmas ’23-as év lesz.”
Az eseményen Talmácsi is részt vett, aki a saját karrierjéből kiindulva hangsúlyozta, hogy mennyire fontos, hogy ne csak a versenyzők képzésére fektessék a hangsúlyt. „Én külföldi csapatoknál értem el a legjobb eredményeimet, és sajnos nem vettek körül magyar szakemberek, úgyhogy ez nekem picit szívügyem, hogy a versenyzőink mellett a saját mérnökeinket és szakembereinket is képezzük – mondta. – Nagyon hiszek benne, hogy ebben előbb-utóbb még jobb megoldásaink lesznek. Ami pedig a stratégiát illeti, ahogyan Bálintnak fel van építve az éve: ő tanul, az élsport pedig egy életszakasz, hiszen ötvenévesen nagyon nehéz motoron versenyezni. Tudatosan áll az egész életéhez, amihez sok sikert kívánok. Nemrég bejelentették, hogy a német bajnokságban, a Superbike-ban, egy gyári csapatban fog versenyezni, most pedig itt van az Endurance-világbajnokság, amely teljesen jól kiegészíti ezt a versenysorozatot. Azt gondolom, hogy ilyen fiatalon nagyon fontos dolog, hogy állandóan motoron ülhet, és tapasztalatot szerezhet. Úgy vélem, ez nagyon jó stratégia, én pedig sok sikert kívánok!”