hétfő, június 27, 2022
Moto GP - 🇵🇹 Portugál Nagydíj
Moto GP - 🇪🇸 Spanyol Nagydíj
Moto GP - 🇮🇹 Olasz Nagydíj
MotoGP - 🇪🇸 Katalán Nagydíj
Moto GP - 🇫🇷 Francia Nagydíj
MotoGP - 🇩🇪 Német Nagydíj
MotoGP - 🇳🇱 TT Assen
🇬🇧 Brit Superbike - Oulton Park
🇬🇧 Brit Superbike – DONINGTON PARK
Superbike - 🇮🇹 Misano 1.verseny
Superbike - 🇮🇹 Misano 2.verseny
Superbike - 🇬🇧 Donington 1.verseny
WorldSBK - 🇳🇱 Assen 1.verseny
WorldSBK - 🇳🇱 Assen 2.verseny
WorldSBK - 🇵🇹 Estoril 1.verseny
WorldSBK - 🇵🇹 Estoril 2.verseny
Endurance VB - 🇧🇪 Spa 24h
Supersport - 🇮🇹 Misano 1.verseny
Supersport - 🇮🇹 Misano 2.verseny
🇬🇧 BSB - Knockhill sprint
🇬🇧 Brit Superbike - Knockhill 2. verseny
🇬🇧 Brit Superbike - Knockhill 3. verseny
Supersport - 🇬🇧 Donington 1.verseny
KezdőlapMotoGPMotoGP-ből a WSBK sorozatba - kiknek jött be a váltás eddig?

MotoGP-ből a WSBK sorozatba – kiknek jött be a váltás eddig?

A most hétvégén induló WSBK kezdete előtt, bizonyára sok motorsport-rajongónak megfordul a fejében, hogy az újonnan érkező vagy már néhány szezont teljesítő, korábbi MotoGP sztárok hogy fognak teljesíteni az idei esztendőben.

- Hirdetés -

A MotoGP már javában zajlik, most pedig a 2022-es WorldSBK bajnokság is kezdetét veszi az április 9-10-i aragóniai nyitófutammal.

Van egy újonca a kategóriának, Iker Lecuona személyében, aki a királykategóráról vált a WSBK mezőnyébe. Vajon ő inkább Max Biaggi vagy Randy de Puniet sorsára jut majd a világbajnoki sorozatban?

Jelen állás szerint 23 versenyzőből fog állni a kategória rajtrácsa, köztük számos kiemelkedő újonc, akik között két  korábbi GP-sztár is szerepel Lecuona mellett:  a Moto2-es Xavi Vierge, az ex-Tech 3 Yamaha/KTM MotoGP-s Hafizh Syahrin .

Talán közülük Lecuona szereplése váltja ki a legnagyobb érdeklődést. A még mindig nagyon fiatal, 23 éves versenyző számára vitathatatlanul szerencsétlen fejlemény, hogy távoznia kellett a királykategóriából. A spanyol kategóriaújonc versenyző a HRC csapatánál fog versenyezni, csapattársa a GP középső osztályából érkező Xavi Vierge lesz.

Iker Lecuona
Iker Lecuona a WSBK versenygépen Fotó: World Superbike Media

Sokan gondolhatják azt, hogy aki a MotoGP mezőnyéből érkezik a Superbike világába, borítékolhatóan sikeres lesz ebben a kategóriában. A történelem azonban erre rácáfol, számos példa van arra a Superbike sorozat múltjában, amikor a királykategóriás tapasztalat semmit nem jelentett és nem következett egy sikeres WSBK pályafutás a versenyzők számára.

Azonban három versenyzőnek (ezen felül két 500 köbcentiben szereplő pilótának) sikerült Superbike világbajnokká válni MotoGP-s pályafutás után – Sylvain Guintoli, Max Biaggi, Carlos Checa felértek a csúcsra ebben a géposztályban.

A visordown.com oldal segítségével egy csokorba szedtük a 2002-es MotoGP éra óta azokat a versenyzőket, akik az elmúlt évtizedben mindannyian a MotoGP-ből érkeztek nagy reményekkel WorldSBK-ba (néhányan a BSB-n keresztül)… vegyes eredményekkel!

A versenyzők, akik sikeresek lettek a kategóriában….

Álvaro Bautista

3 szezon (aktív versenyző), 16 győzelem (2019-es WorldSBK második helyezett)

Bautista superbike-os története még mindig tart, sőt az előszezoni tesztek alapján úgy tűnik, hogy lehet esélye megnyerni az idei sorozatot a Ducati csapattal való újraegyesülése után. A spanyol versenyző 2019-ben debütált a sorozatban. Nem is akárhogyan, hiszen berobbant első szezonjában, zsinórban 11 győzelmet aratva. Ekkor mindenki azt várta, hogy úthengerként megy át a mezőnyön egész évben, de végül nem így történt.

Hirtelen és óriási formahanyatlása a bajnoki címébe került, annak ellenére, hogy 16 győzelemmel zárta az évet, amivel statisztikailag még mindig a sorozat egyik legsikeresebb versenyzője. Ezután a gyári támogatású HRC csapathoz igazolt, ami nem hozta meg számára az áhított sikert, mindössze három dobogós helyezést tudott elérni.

Azt, hogy az idei évben mire lesz képes az idei szezonban a Ducati Panigale V4 nyergében, meglátjuk a hétvégén induló futam során.

Alvaro Bautista, WSBK
Fotó: MotoGP Media
Scott Redding

3 szezon (aktív versenyző), 13 győzelem (2020 WorldSBK második helyezett)

Annak ellenére, hogy a visszavonulással kacérkodott, miután az Apriliával való szakítása után kikerült MotoGP-ből, Scott Redding Superbike-versenyzőként folytatta motorversenyzői pályafutását. A MotoGP különböző géposztályaiban 10 évet húzott le, így tapasztalt pilótának minősült.

Guintolihoz hasonlóan Redding is a brit bajnokságon keresztül érkezett meg a világbajnoki mezőnybe. 2020-ban a Ducati színeiben kezdte meg WSBK szereplését. Azonnal versenyképes volt, a 2020-as szezonban  Jonathan Rea legnagyobb kihívója volt bajnoki címért. Az utolsó fordulóig küzdöttek Estorilban, de végül be kellett érnie a tabella második helyezésével.

Redding 2021-ben is a bajnoki címért hajtott, de több futamgyőzelme ellenére alulmaradt a Razgatlıoğlu és Rea közötti csatában.

A 2022-es évadot a BMW gépén kezdi meg. Hogy ez mennyire volt jó döntés, hamarosan ki fog derülni.

Scott Redding
Fotó: World Superbike Media
Max Biaggi

6 szezon, 2 bajnoki cím, 21 győzelem (2010, 2012 WorldSBK bajnok)

Ami a MotoGP-nek veszteséget, az a Superbike-nak nyereséget hozott, amikor 2007-ben Max Biaggi elköszönt a királykategóriától, hogy a Supebike-ban folytassa pályafutását, ami előkészítette az utat több MotoGP sztárnak, nevezetesen Marco Melandrinak és Nicky Haydennek.

A Suzukival való debütálásakor aratott győzelme megmutatta, hogy mire lehet képes a WSBK sorozatban. Biagginak azonban 2010-ig kellett várnia, hogy megszerezze első bajnoki címét a géposztályban – összességében az ötödik világbajnoki címét -, miután az Aprilia projektet az RSV4 második szezonjában dicsőségre vezette. Egy második bajnoki cím következett 2012-ben, mielőtt Biaggi visszavonult az aktív motorversenyzéstől.

Max Biaggi
Fotó: World Superbike Media
Carlos Checa

6 szezon, 1 bajnoki cím, 24 győzelem (2011 WorldSBK bajnok)

A MotoGP-ben soha nem volt a jó helyen a megfelelő időben. A WorldSBK váltás azonban festői hasonlattal élve egy üres vászon volt számára, ahonnan Carlos Checa újrakezdhette, és ő meg is ragadta a lehetőséget.

Checa csak a (félig) privát Althea Ducati csapathoz való átigazolás után tudott kibontakozni, és a karrierje végét jelző várakozásokat megcáfolva 2011-ben meg sem állt a bajnoki címig. Összesen 24 WorldSBK-győzelméből 22-t a Ducati versenygépen aratta három szezonon keresztül, mielőtt 2013 közepén befejezte pályafutását.

Carlos Checa
Fotó: World Superbike Media
Marco Melandri

7 szezon, 22 győzelem (2011-ben WorldSBK második helyezett)

A MotoGP-ben 2003-ban kezdett versenyezni. Legnagyobb sikereit a királykategóriában a Gresini Racing csapatával érte el, 2005-ben dobogóra is tudott állni. Bár Marco Melandri sosem lett a Superbike bajnoka, azonban többször sikerült az első háromban végeznie 2011-ben. 2015-ben tett még egy próbát a MotoGP-ben, de nyolc futam után végleg búcsút intett a kategória küzdelmeinek. Számos csapatnál szerepelt, a Yamahától a BMW-n át a Ducati csapatáig, majd 2019-ben a visszavonulás mellett döntött. Melandri 2012 és 2018 között soha nem végzett az első ötben az összetettben, ehhez újonc évében volt legközelebb.

WorldSBK
Fotó: World Superbike Media
Sylvain Guintoli

7+ szezon, 9 győzelem (2014 WorldSBK bajnok)

Bár soha nem volt a MotoGP sztárja, a Pramac Racinggel megbízható középmezőnybeli versenyzőnek számított, ez a puszta következetesség minden bizonnyal jól jött, amikor végre a WorldSBK-ban is megvolt a gépezet, hogy megmutassa tehetségét. 2000 és 2008 között szerepelt a MotoGP előtti és MotoGP érában, 250 köbcentis kategóriában, illetve a királykategóriában is. 170 WorldSBK-s indulásból Guintoli mindössze 12 alkalommal nem ért célba, így elég stabil versenyzőnek számított.

Szigorúan véve Sylvain Guintoli MotoGP-ből a WorldSBK-ba való átlépése a Brit Superbike-bajnokságon keresztül történt. Itt a Suzuki versenygépén motorozott, de ekkor fél szezonja ráment egy sérülésre.

A nagy áttörést az Aprilia hozta meg számára 2013-ban, amikor a harmadik helyen végzett a WSBK-ban. 2014-ben elérte a hőn áhított bajnoki címet, miután a 40 futamból egy kivételével mindegyiken pontot szerzett.

Sylvian Guintoli
Fotó: World Superbike Media
Nicky Hayden

1+ szezon, 1 győzelem

Nicky Hayden bimbózó WorldSBK-karrierje mindig is a “mi lett volna, ha” kérdése lesz. 2016-ban kezdte meg pályafutása új fejezetét a Superbike világbajnokságon, azonban 2017-ben bekövetkezett tragikus halála miatt sosem tudjuk meg sajnos, hogy mit hozhatott volna még neki ez a géposztály. A WorldSBK-ban eltöltött rövid, másfél szezonos időszaka alatt minden jel arra mutatott, hogy a későbbiekben bajnokká is válhatott volna. 2016-ban ő szerezte a Honda utolsó sorozatbeli győzelmét.

Nicky Hayden
Fotó: World Superbike Media
Alex Barros

1 szezon, 1 győzelem (összetettbeli 6. helyezés)

Bár nem töltött el sok időt a WSBKban – mindössze egy évadot -, de nem feledkezhetünk meg róla sem. 1986 és 2007 között versenyzett a MotoGP és az előtte lévő éra több sorozatában is. 2006-ban, 36 esztendősen váltott a Superbike sorozatra a Honda színeiben, ahol egyetlen évadában 1 futamgyőzelemmel, 6 dobogós helyezéssel a pontversenyben a 6. helyen végzett. Ezután újra visszatért a MotoGP-be, ahol sikerült egy dobogós helyezést elérnie Mugelloban Rossi és Pedrosa mögött.

Alex Barros
Fotó: World Superbike Media

És a versenyzők, akiknek nem sikerült….

Randy de Puniet

1 szezon, legjobb helyezés: 7. hely (2015 WorldSBK – 18. pozíció az összetettben)

Miután nyolc szezont töltött a MotoGP-ben különböző gépeken, sokan úgy tekintettek de Puniet 2015-ben a WorldSBK-bajnokságba való átlépésére, mint egy lehetőségre, hogy újra megmutassa tehetségét.

A francia sosem tudott belelendülni igazán a WorldSBK-ba a Suzuki GSX-R1000 nyergében. Egész évben mindössze két top tízes helyezést ért el, csapattársa, Alex Lowes klasszisokkal jobban teljesített.

Randy de Puniet
Fotó: World Superbike Media
Stefan Bradl

1 részszezon, legjobb helyezés: 6. hely  (2017 – 14.pozíció az összetettben)

MotoGP dobogósként és Moto2-bajnokként került 2017-ben Stefan Bradl a Honda kötelékében.

Sérülés hátráltatta egyetlen WorldSBK-s szezonját, de ettől függetlenül is küszködött a kategóriában. Mindössze egyetlen alkalommal jutott be a legjobb hatba, miközben csapattársa Hayden futamgyőzelmet is tudott szerezni.. A Honda azonban még mindig nagyra értékeli a munkáját, mint tudjuk, a királykategóriában ő Marc Márquez legfőbb helyettese (adott is neki munkát rendesen az elmúlt években a hatszoros világbajnok versenyző).

Stefan Bradl
Fotó: World Superbike Media
Makoto Tamada

1+ szezon, legjobb eredmény: 9. hely  (2008 WorldSBK – 20. hely összetettben)

Makoto Tamada valószínűleg jobb szereplésben bízott a Superbike sorozat mezőnyében. A japán versenyző WorldSBK futamgyőztes tudott lenni – három alkalommal. Ezeket az elsőségeket szabadkártyásként húzta be 2001-ben és 2022-ben Japánban.

Ezután Tamada a MotoGP karrier mellett döntött, és öt szezon alatt két győzelmet szerzett, így joggal kellett remélte, amikor 2008-ban a WSBK-ra váltott, hogy a győzelmekért fog harcolni.

A Kawasaki ZX-10R azonban nem volt versenyképes, és annak ellenére, hogy a szezon elején a legjobb tízbe került, az év második felében egyetlen pontot sem szerzett. 2009-ben is indult a bajnokságon, de egy baleset következtében olyan sérülésekkel kellett megküzdenie, amelyek véget vetettek nemzetközi versenyzői karrierjének.

Makoto Tamada
Fotó: World Superbike Media
Karel Abraham

1 szezon, legjobb eredmény: 9. hely  (2016 WorldSBK – 18. hely összetettben)

Öt szezonnyi MotoGP-s tapasztalattal rendelkezik. Annak ellenére, Karel Abraham nem volt az élmezőny tagja a királykategóriában, remélhette, hogy ez a tapasztalat segítségére lesz, amikor 2016-ban debütált a WorldSBK-ban a Milwaukee BMW csapatnál.

Karel Abraham
Fotó: World Superbike Media

Abraham legjobb esetben is csak a középmezőnyben tudott versenyezni, és csapattársa, Josh Brookes sokkal jobban teljesített nála. Ezután Brookes visszatért a BSB-be, Abraham pedig a MotoGP-be, és még három szezont töltött ott, mielőtt 2019-ben befejezte pályafutását.

Tito Rabat

1 szezon, legjobb eredmény: 9. hely  (2021 WorldSBK – 16. hely összetettben)

Ő egy versenyző, aki a Moto2-es világbajnoki sikere után a királykategóriában nem tudott sikeres lenni – annak ellenére, hogy öt szezonon át próbálkozott. Tito Rabat 2021-ben a WorldSBK-ba érkezett, hogy újra sikereket érjen el.

A spanyolhoz nagy remények fűződtek, nem utolsósorban azért, mert 2020-ban majdnem a gyári KRT Kawasaki ZX-10RR-ben kötött ki Rea mellett, mielőtt úgy döntött, hogy újra az Avintia Racinghez szerződik a MotoGP-ben. A Barni Racing szatellitcsapat gépén, a majdnem gyári Ducati Panigale V4 R-en azonban a középmezőnynél előrébb nem tudott eljutni.

Mindössze két top tízes helyezést ért el, ami Rabat távozását eredményezte az év közepén A szezon utolsó fordulóira visszatért a Puccetti Kawasakival. A 2022-es Superbike világbajnokság mezőnyében már nem szerepel, a spanyol bajnokságban találkozhatunk vele (ESBK).

Tito Rabat
Fotó: World Superbike Media

Hogy lesz-e MotoGP versenyzőből újra világbajnok a Superbike-ban? Az a rövidesen kezdődő, izgalmasnak ígérkező szezonban kiderül.