2024. április 19. 16:55
KezdőlapMotoGPRossi óta nem volt ilyen, de most megvalósulhat, ha bejön a merész...

Rossi óta nem volt ilyen, de most megvalósulhat, ha bejön a merész jóslat

Livio Suppo elárulta, mit vár az egyes gyártóktól, illetve annak versenyzőitől az idei MotoGP-szezonban. A tavalyi év végén távozó Suzuki csapatfőnöke egy nem gyári pilótát is esélyesnek tart a világbajnoki címre, míg a Hondával kapcsolatban kijelentette, hogy a japánoknak nem lehet kifogásuk az esetleges rossz teljesítményre.

A tavalyi MotoGP-szezon meglehetősen izgalmasan alakult, hiszen sokáig öten is reális eséllyel pályáztak a világbajnoki címre, és még két fordulóval a vége előtt is négy versenyzőnek volt matematikai esélye. Azonban könnyen lehet, hogy a 2023-as idény még változatosabb lesz, hiszen jelenleg szinte megjósolhatatlan, hogy idén ki fog felérni a csúcsra.

Livio Suppo, az előző idény végén kiszálló Suzuki csapatfőnöke ennek ellenére is vállalkozott arra, hogy megossza a várakozásait. Bár a jelenlegi mezőnyben négy MotoGP-világbajnok is van, valójában Marc Márquez személyében egyvalaki emelkedik ki az eredményei és a korábbi képességei alapján. Ha viszont a spanyol versenyző nem tud visszatérni a sérülése előtti formájához, akkor rengetegen odaérhetnek.

Suppo
Livio Suppo (Fotó: MotoGP Média)

A Valentino [Rossi], Casey [Stoner], Jorge [Lorenzo] és Dani [Pedrosa] alkotta »fantasztikus négyesből« mostanra vélhetően fantasztikus tizenkettő lett – idézi Suppo szavait a MotoGP hivatalos honlapja. – Nincs senki, aki egyértelműen erősebb lenne a többieknél, kivéve Marcot, ha vissza tud térni ahhoz a [szinthez], amit 2019-ben láttunk. Még mindig nem tudjuk, hogy ez lehetséges-e vagy sem.”

Ami a motor teljesítményét illeti, a Ducati sokak szerint idén is egy lépéssel a többiek előtt fog járni. Így vélekedik Suppo is, ám szerinte nem csak a gyári versenyzőknek, azaz Francesco Bagnaiának és Enea Bastianininek lesz sansza a végső győzelemre. „A Ducati nagyon erős csapattal rendelkezik – jelentette ki. – Nemcsak a gyári istállónál, hanem a Pramacnál is, mert erősen hiszek abban, hogy Jorge Martín esélyes a bajnoki címre.”

Ha a merész jóslat beválik, akkor olyasmire van esély, amire utoljára Valentino Rossi volt képes: szatellitcsapattal világbajnokságot nyerni. Az olasz versenyző a Nastro Azzurro színeiben nyerte meg első királykategóriás vb-címét 2001-ben. Mindez egyben azt is jelenti, hogy a 2002 óta íródó MotoGP-korszakban még nem volt példa ilyesmire.

A tavalyi győztes Bagnaiával csak Fabio Quartararo tudott egészen az utolsó futamig harcolni. A francia versenyző ráadásul mindezt úgy tette, hogy a márkatársai sehol nem voltak hozzá képest. Természetesen idén is esélyesként vághat neki a küzdelemnek, és Suppo szerint nem is okoz majd csalódást, főleg ha a japán gyártó tud egy kicsit javítani a teljesítményen.

Fabio az Fabio – fogalmazott. – Bebizonyította, hogy egyszerre nagyon gyors és mentálisan rendkívül erős, mert nem könnyű megcsinálni azt, amit ő az előző két évben: egyetlenként gyors tudott lenni egy olyan motoron, amelyre mindenki más panaszkodott, hogy nem elég jó. Ha a Yamaha egy kicsit több végsebességet tud neki adni, akkor Fabio abszolút ott lesz [az élmezőnyben].”

A 2022-es szezon legnagyobb meglepetését a gyártók közül mindenképpen az Aprilia okozta. Az olaszok 2004 után tértek vissza gyári istállóként a MotoGP-be, és Aleix Espargaró révén nemcsak futamgyőzelmet arattak, hanem sokáig a bajnoki címért is harcban álltak. Suppo úgy véli, nehéz lesz megismételniük ezt a teljesítményt, de arra számít, hogy ezúttal a csapat másik pilótája, Maverick Viñales is hozni fogja az eredményeket.

MotoGP, Maverick Viñales, Aprilia, Jorge Martín, Pramac, Thai Nagydíj 2022
Suppo szerint Martín a vb-címre is esélyes lehet, Viñales pedig meglepetést okozhat (Fotó: MotoGP Media)

Az Apriliának nem lesz könnyű bebizonyítania, hogy a tavalyi [szezon] nem a véletlen műve volt – folytatta. – Ami az elmúlt években történt velük, az szinte csodaszámba megy. A semmiből indultak, és ilyen rövid idő alatt rengeteget fejlődtek. Az Aprilia nagyszerű munkát végez. Nagyon bízom Manu Cazeaux-ban, aki most Maverick főmérnöke, ő az egyik legokosabb mérnök, akit valaha láttam. Nagyon intelligens, empatikus és erős, rendkívül jól tudja motiválni a versenyzőit. Tudom, hogy Maverick nagyon szerette volna, ha Manu vele marad, amikor a Yamahához ment, de Manu hitt a Suzuki projektjében, és ott maradt. A kapcsolatuk azonban nagyon erős, így szerintem Maverick lehet a nagy meglepetés 2023-ban.”

Ami a KTM-et illeti, az elmúlt időszakban számos szakembert szerződtettek: Jack Miller magával hozta főmérnökét, Christian Puplint, valamint a korábban Bastianininél hasonló pozíciót betöltő Alberto Giribuola is érkezik a gyári csapathoz. Francesco Guidotti csapatmenedzser tavaly óta erősíti a csapatot, de a legfontosabb láncszem alighanem Fabiano Sterlacchini, aki sokáig a Ducati versenyfőnökének, Gigi Dall’Ignának volt a jobbkeze, jelenleg pedig technikai igazgatóként tevékenykedik a KTM-nél. Suppo rajta kívül a Tech3 csapatát is kiemelte, amely bár hivatalosan a Gasgas motorjaival fog versenyezni, ezek valójában megegyeznek a gyári KTM-ekkel.

A KTM sokat tett a fejlődés érdekében, ami [új] emberek felvételét és a struktúra átalakítását illeti – magyarázta. – Ez lesz Fabiano második szezonja ott, és most más olasz mérnökök is csatlakoztak a csapathoz. Úgy gondolom, hogy ez segíteni fog Fabianónak abban, hogy gyorsabban fejlessze a motort. Rendkívül tapasztalt embereket vettek fel, és ami fontos, hogy ők már Fabiano emberei, ami nagyon sokat jelent. Az egy dolog, hogy az ember azokkal dolgozik együtt, akik az érkezésekor a cégnél vannak: néha szerencsés, és vannak olyanok, akiket kedvel, és osztoznak az elképzeléseiben. Most viszont a saját embereit szerződtette, olyanokat, akikre szerinte igazán szüksége van a KTM-nek. Szóval biztos vagyok benne, hogy tenni fognak egy lépést előre. Jack pedig Jack, tisztában vagyunk vele, hogy gyors tud lenni, Brad Binder személyében pedig az egyik legerősebb pilótával rendelkeznek. Emellett ott van a szatellitcsapatuk is, amely most sokkal szervezettebb, mint korábban. A névváltoztatás nem csupán egy marketingeszköz, de amennyire én tudom, négy gyári motorjuk lesz a pályán.”

Tavaly egyértelműen a Honda keltette a legnagyobb csalódást, hiszen a gyártók bajnokságában az utolsó helyen végeztek. Az idei szezonban Márquez csapattársa egy másik világbajnok, Joan Mir lesz, míg az LCR-nél a tavalyi szezonhajrá legjobbja, Álex Rins csatlakozik Nakagami Takaaki mellé. Ilyen versenyzőkkel pedig a japánok csak magukat okolhatják, ha idén is gyengén szerepelnek, legalábbis Suppo szerint.

A Honda most már két korábbi világbajnokkal rendelkezikmondta. – [Továbbá] egy versenyzővel, aki az utolsó három futamból kettőt megnyert, és Nakagamival, aki bizonyította, hogy messze nem egy lassú pilóta. Nincsenek újoncaik, senki nincs ott más okokból. Négy jó versenyzőjük van, közülük hárman képesek futamokat nyerni, ketten pedig a bajnokságra is. A versenyzőket nem hibáztathatják, ha nem lesz meg a teljesítmény. Nincsenek kifogások.”