2024. március 29. 01:13
KezdőlapMotoGPMég lázcsillapítóra is szükség volt – brutális körülmények várnak a MotoGP mezőnyére

Még lázcsillapítóra is szükség volt – brutális körülmények várnak a MotoGP mezőnyére

A shakedown, majd a tesztelés keretében idén először gurulnak majd pályára hivatalos eseményen a MotoGP versenygépei. A helyszín Sepang, Cal Crutchlow pedig elmesélte, mennyire megterhelő számukra ez a pálya, elsősorban az időjárási körülmények miatt.

Már nem kell sokat várniuk a MotoGP rajongóinak, hiszen idén először hamarosan pályára gurulnak a motorok. Vasárnap elkezdődik a shakedown, amely kedden ér véget, hogy aztán jövő hét pénteken már a hivatalos teszt keretében a mezőny összes tagja kipróbálhassa a versenygépét. A szintén háromnapos eseményt Sepangban fogják rendezni, ahogyan a shakedownt is.

A malajziai aszfaltcsík a szezon egyik legkeményebb helyszíne, hiszen nagyon közel fekszik az Egyenlítőhöz, emiatt mind a hőmérséklet, mind a páratartalom egész évben rendkívül magas. A tesztpilótákra, valamint az újonc Augusto Fernándezre különösen nagy kihívás vár, hiszen nyolcból hat napon át kell állniuk a sarat, még ha nem is mind a nyolc órát töltik a motoron az adott nap során. A Yamaha tesztpilótája, Cal Crutchlow részletesen leírta az ottani körülményeket.

A problémát nemcsak a saját motorunk erőforrásának hője, hanem a többiek kipufogójából jövő hő is jelenti – idézi a brit versenyzőt a Crash.net. Őszintén szólva nagyon meleg van itt. Soha nem értettem, hogy [néhány] srác miért ül a bőrruhájában még két órával a verseny után is. A legtöbb sportágban van hőségprotokoll, itt egyszerűen megsülünk az ezerfokos hőségben.”

MotoGP, Cal Crutchlow, Yamaha, Sepang teszt 2022
Crutchlow beszámolt a brutális körülményekről (Fotó: MotoGP Média)

Pályafutása során Crutchlow jó néhányszor megtapasztalta, hogy milyen Sepangban motorozni. Elmondása szerint ilyenkor a pilóták teste bizonyos szempontból úgy viselkedik, mintha nagyon beteg lenne. Nem véletlen, hogy egy alkalommal a megoldást is olyasmiben kereste, aminek eredeti célja a túlságosan magas testhőmérséklet csökkentése.

[Előfordult, hogy] lázcsillapító tablettát vettem be előtte – emlékezett vissza. – Sok évvel ezelőtt ]történt], azt hiszem, Brad Smith is megtette. Az ember kap egy adatleolvasót a telefonjára, valaki pedig kielemzi. A világ összes sportága közül a miénkben a legmagasabb a testhőmérséklet, és a leggyorsabban éri el a negyven fokot. Mivel bőrruhát viselünk és a forró motoron ülünk, itt az egész verseny alatt negyven fok felett van a [testünk] hőmérséklete.”

Ahogyan a 37 éves motoros is utalt rá, bár egy tesztnap sokkal hosszabb ideig tart, alighanem a futam tartogatja a legnagyobb kihívást a mezőny tagjainak, hiszen ott folyamatosan a maximumot kell nyújtaniuk. Mindezt úgy, hogy már a legelején olyan állapotba kerülnek, amely egy hétköznapi számára szinte felfoghatatlan, és a java még csak ezután következik.

Őszintén szólva már az első kanyarban már negyven fok felett van a testhőmérsékletünk – fogalmazott Crutchlow. – Képzelje el, az első kanyar, és még húsz kör van hátra. Ez hihetetlen! Amikor az ember bőrruhát visel, a saját arcába fújja ki a levegőt, a szíve percenként kétszázat ver a harmincöt fokban, [magas] páratartalommal, az ezerfokos motoron ül, amely égeti, körülötte pedig a többi motor… Nehéz. Az emberek nem értik, hogy itt kemény a motorozás.”