2024. április 18. 11:59
KezdőlapMotoGPAz első győzelmét Magyarországon megszerző pilóta majdnem elveszítette lábát, de így is...

Az első győzelmét Magyarországon megszerző pilóta majdnem elveszítette lábát, de így is korszaka legnagyobb bajnoka lett

Visszaszámlálásunk utolsó előtti állomásához érkeztünk, hiszen rövidesen kezdetét veszi az idei első MotoGP-főfutam. Ezúttal az 5 világbajnoki címet szerző Mick Doohan került a fókuszunkba, aki többek között a 2-es rajtszámmal versenyzett.

Michael „Mick” Sydney Doohan 1965. június 4-én született Brisbane-ben. Kora legnagyobb versenyzője volt 5 egymást követő 500 köbcentis világbajnoki címével. Csak Giacomo Agostini, Valentino Rossi és Marc Márquez szerzett több bajnoki címet a királykategóriában. Doohan minden bizonnyal a sportág egyik legnagyobb versenyzője.

Kezdetben Doohan az ausztrál Superbike-bajnokságban indult a késő 80-as években, emellett a világbajnokság néhány futamán is pályára gurult. Szám szerint ez négy alkalommal történt meg, amelyből háromszor futamot is tudott nyerni. Azon kevés versenyzők közé tartozik ezzel, akik mind a királykategóriában, mind a Superbike-világbajnokságon győzelmet tudtak aratni. 1989-ben debütált a Honda nyergében az 500 köbcentis kategóriában, egy NSR 500 kétütemű motorkerékpárral. Újonc évében a 9. helyen zárta a szezont, majd évről évre egyre meggyőzőbb teljesítményt nyújtott. Az 1990-es szezon végén Doohan megszerezte első győzelmét a Magyar Nagydíjon, és végül összesítettben a harmadik helyen végzett.

1991-ben honfitársával, Wayne Gardnerrel a suzukai 8 óráson egy csapatot alkottak és meg sem álltak a győzelemig. 1992-ben úgy tűnt, hogy közeledik első világbajnoki címéhez, amikor súlyosan megsérült egy edzésen a holland verseny előtt. Kórházi fertőzés miatt maradandó sérülést szenvedett a jobb lábán, ráadásul egy ponton a láb amputációjának veszélye is fennállt. Lábának megmentését a híres motorsport-klinikus, Dr. Claudio Costának köszönheti, aki egy forradalmi eljárással segített az ausztrálnak, amelynek köszönhetően a pilóta négy fordulóval később már újra motoron ült.

Doohan sérülésekor 65 ponttal vezette a bajnokságot, de az eset következtében nyolc hétig nem tudott rajthoz állni. Csupán az utolsó két futamra tudott visszatérni, ami nem volt elég arra, hogy megelőzze a  Yamaha versenyzőjét, Wayne Rainey-t, aki ezzel sorozatban harmadszor nyerte meg a bajnoki címet.

Az 1993-as szezonja arról szólt, hogy visszanyerje egészségét, hogy a legmagasabb szinten tudjon versenyezni a Hondával. Doohan problémájára Jeremy Burgess (később Valentino Rossi főmérnöke lett) találta meg a megoldást, aki felszerelt egy olyan hátsó fékvezérlőt motorjára, amelyet nem a lábával, hanem a hüvelykujjával tudott működtetni.

1994-re teljesen magára talált, és ezután 5 szezonon keresztül dominálta a bajnokságot, zsinórban öt alkalommal nyerte el a koronát. 1997 volt a legsikeresebb szezonja, amikor 15 futamból 12-t megnyert, további két alkalommal pedig a dobogó középső fokán végzett.  A szezon utolsó versenyén ezt a teljesítményt még fokozhatta volna, de hazai futamán kiesett, miközben több mint hat másodperccel vezette a versenyt. 1996 júniusában Doohant az ausztrál rend tagjává avatták az motorversenyzéshez való hozzájárulásáért.

1999-ben Doohan még egy balesetet szenvedett, ezúttal a Spanyol Nagydíj kvalifikációján. Ismét több helyen eltörte a lábát, majd ezt követően bejelentette visszavonulását. Az ausztrál versenyző elmondta, hogy a balesetben szerzett sérülései nem gyógyultak meg teljesen, és többek között a bal karjában maradandó idegkárosodást szenvedett. A MotoGP-legenda összesen 11 szezonon indult az 500 köbcentisek mezőnyében, ami 137 futamot jelentett, melyből 54 alkalommal győzni tudott és összesen 95 alkalommal állt a dobogón. Ez nem semmi statisztika, hiszen indulásainak 69%-a végződött a pódiumon, 39%-a pedig győzelemmel ért véget. Az ausztrál pilóta a visszavonulása után a Hondánál maradt, mint tanácsadó, amely egészen 2004-ig tartott.

Doohan 2006-ban feleségül vette Selina Sinest Mick, aki két gyermekkel ajándékozta meg, Allexisszel és az F2-versenyzővel, Jackkel. Jack Doohan 2021 óta versenyez az F2-ben, 2 éve immár az Alpine Akadémia kiválóságaként.

Az Alpine fiataljának az F2-es bajnoki címet tűzte ki célul

1998. áprilisában az ötszörös bajnok MotoGP-legenda lehetőséget kapott arra, hogy a spanyolországi Circuit de Catalunya aszfaltcsíkján kipróbáljon egy Forma-1-es autót, a Williams FW19-et. Az autó vezetése nehézkes volt számára, ráadásul egy szalagkorlátnak ütközött.

Nem csak a motorokkal és autókkal való száguldást tapasztalta meg az ausztrál versenyző. 2015-ben az amerikai Mike Mangolddal szállt versenygépbe a G repülés előtt a Red Bull Air Race világbajnokság második szakaszán a japán Chibában.

Fotó: Balazs Gardi / Red Bull Content Pool