back to top
2025. május 14. 04:44
Kezdőlap Blog Oldal 130

A két Márquez zárta az élen a nyitánnyá vált edzés, Quartararo épphogy lemaradt a továbbjutásról

0

Marc Márquez zárta az élen az Ausztrál Nagydíj edzését a MotoGP-ben, megelőzve öccsét, Álexet, valamint Marco Bezzecchit. A két bajnokaspiráns szintén gond nélkül abszolválta a továbbjutást, de voltak, akiknek ez meglepetésre nem sikerült.

Magyar idő szerint kora reggel kezdődött a MotoGP edzése az Ausztrál Nagydíj hétvégéjén. Mivel az első szabadedzést törölni kellett az eső és az így előállt borzalmas körülmények miatt, a mezőny tagjai ekkor mehettek először pályára, és ilyen helyzetben kellett kiharcolniuk az első tíz hely egyikét, vagyis továbbjutni a szombati időmérő második szakaszába.

Hatalmas esőzés miatt törölték az első szabadedzést Phillip Islanden, csak Capirossi hajtott pályára

Miután megnyitott a bokszutca, az egész mezőny pályára rajzott, mivel nem lehetett tudni, hogyan változnak a körülmények, és egyébként is meg kellett ismerkedni az újraaszfaltozott pályával. A gumiválasztást tekintve mindenki ugyanúgy kezdett: előre a közepes, hátra pedig a lágy keverék került fel.

Még senkinek nem volt mért köre, amikor máris megtörtént az első bukás, ráadásul nem is akárkitől: Jorge Martín a 4-es kanyarban esett el, miután összeért Fabio Quartararóval. Az első idő Marc Márquez nevéhez fűződött, a nyolcszoros világbajnok 1:32.232 másodperccel kezdett, amivel azután is maradt az élen, hogy a többiek is átmentek a célvonalon.

A Gresini motorosa aztán jelentősen javított, és 1:30.882-vel 816 ezreddel vezetett Maverick Viñales előtt. A két spanyol motoros ezt követően még tovább gyorsult: Márquez 1:29.982-re módosította az addigi legjobb időt, 294 ezreddel felülmúlva honfitársát. A harmadik helyet Johannn Zarco foglalta el 614 ezredes lemaradással.

A 31 éves pilóta nem állt le, és kevesebb mint 10 perc elteltével már 1:29.413-nál tartott, 189 ezreddel felülmúlva az LCR versenyzőjét, és 43 századdal Marco Bezzecchit. Nem sokkal később Jack Miller esett el szintén a 4-es kanyarban, amelyet egyébként róla neveztek el. Neki már volt mért ideje, ellentétben a két bajnokaspiránssal, hiszen ekkor Martín mellett Francesco Bagnaia sem iratkozott még fel az eredményjelzőre.

Márquez aztán 1:29.151-es kört teljesített, sőt, a következő körében már csak 2 századra volt az 1:29.000-s időtől. A második helyre Fabio Di Giannantonio jött fel 207 ezredes hátrányban, míg Álex Márquez további 129 ezreddel volt lassabb. Mindeközben Martín és Bagnaia is arra készült, hogy megfussa első érdemi körét, ám biztonsági okokból megszakították az edzést. Nem sokkal később kiderült, hogy a helyi állat-, pontosabban madárvilág egyik képviselője meglátogatta a pályát.

A szünet ennek megfelelően szerencsére nem tartott sokáig, és a pilóták visszatérhettek. Martín és Bagnaia természetesen gyorsköröket futottak: előbbi a kilencedik, utóbbi a tizenhetedik pozícióban kezdett, a következő próbálkozás során pedig a spanyol motoros 206 ezredes hátránnyal a második, ellenfele pedig a tizenharmadik pozícióba ugrott fel.

A tabella éllovasa aztán tovább gyorsult, és 9 ezredre csökkentette lemaradását, Bagnaia pedig bekerült az első tízbe, egészen pontosan a kilencedik helyre. Eközben Enea Bastianini 161 ezredes hátránnyal a harmadik, míg Miller az ötödik pozícióba jött fel. A gyári KTM motorosát olyannyira nem zavarta meg a bukás, hogy a következő körében 289 ezredes különbséggel átvette a vezetést Marc Márqueztől.

Ezt követően Marc Márquez visszatért a pályára, és 1:28.674-gyel visszaállt az élre, Pedro Acosta pedig feljött a negyedik pozícióba. A nyolcszoros világbajnok aztán még tovább javított, és 22 századdal felülmúlta előző körét. Honfitársát viszont előbb Zarco, majd Bagnaia is megelőzte, így visszacsúszott a hatodik helyre, miközben egyébként nagyot mentett. A címvédőhöz hasonlóan Martín is próbált javítani, de Miller mögött motorozva 2 századdal elmaradt addigi legjobbjától. Nem sokkal később viszont már sikerült gyorsulnia, és 145 ezredes hátránnyal feljött a második pozícióba.

Azonban nála is gyorsabb volt Bezzecchi, egészen pontosan 21 ezreddel, így átvette tőle a képzeletbeli dobogó középső fokát. Brad Binder pedig bejött közéjük, miután 1 ezreddel megelőzte Martínt. Azonban még maradt hely ebben a csoportban, ugyanis Viñales 14 százados hátránnyal feljött a harmadik pozícióba. Ebből aztán hamarosan negyedik lett, ugyanis Zarco 122 ezredes lemaradással átvette a második helyet.

A gyári Aprilia pilótája aztán tovább gyorsult, és 294 ezreddel felülmúlta Marc Márquez idejét, Miller pedig további 32 ezredes hátránnyal a harmadik pozícióba került. A nyolcszoros világbajnok aztán próbált válaszolni, de először csak 33 ezredre csökkentette hátrányát, miközben Di Giannantonio 44 ezreddel volt lassabb nála, így visszajött a harmadik helyre. A Gresini versenyzője ezután nem kegyelmezett, és 39 századot adott Viñalesnek.

Martín szintén javított, és 197 ezredes lemaradással feljött a második pozícióba, Bezzecchi pedig megelőzte csapattársát. Sőt, az olasz motoros aztán 9 ezreddel a bajnokság éllovasát is felülmúlta, így már a második pozícióban állt az utolsó gyorskörök előtt. Honfitársa, Bagnaia pedig a negyedik helyre jött fel, így visszakerült a továbbjutók közé, miközben a Miguel Oliveirát helyettesítő Lorenzo Savadori bukott az 1-es kanyarban. Álex Rins szintén nagy kört futott, és a nyolcadik pozíciót foglalta el.

A hajrá aztán több versenyzőnek is balszerencsésen jött ki: Martínnak egy, a pályán átszaladó nyúl miatt kellett lassítania, Acosta és Miller viszont sokkal rosszabbul jártak, ugyanis mindketten elestek a 6-os kanyarban. Quartararo eközben bekerült az első tízbe, de Álex Márquez a legvégén 102 ezredes hátránnyal feljött a második helyre, így a francia versenyző kiszorult a Q2-ből, legalábbis egyelőre.

Ezzel a két Márquez zárt az élen, mögöttük pedig Bezzecchi, Martín, Bagnaia, Viñales, Binder, Di Giannantonio, Franco Morbidelli és Rins lett az első tíz sorrendje. Quartararo mindössze 15 ezreddel maradt el csapattársától, Zarco körét törölték a piros zászló miatt, így csak tizennegyedik lett, Bastianini pedig tizenhatodikként zárt, így egyedüliként nem ment tovább a Ducati pilótái közül.

A MotoGP Phillip Island-i edzésének végeredménye

Bagnaia Rossira, Martín pedig Marc Márquezre hasonlít a pályán? – a korábbi MotoGP-pilóta így látja

0

Rubén Xaus szerint Francesco Bagnaia és Jorge Martín motorozási stílusa eléggé eltérő, ami részben a különböző fizikai állapotukból fakad. A korábbi MotoGP-pilóta szerint Valentino Rossi mostanában azért „támadja” Marc Márquezt, hogy ezzel levegye a nyomást a VR46 Akadémia tagjairól, köztük Bagnaiáról. Xaus emellett a nyolcszoros világbajnok helyzetére is kitért.

Ezen a hétvégén Ausztráliában folytatódik a királykategória szezonja, amelynek kapcsán most már szinte minden figyelem a bajnoki címért folyó csatára összpontosul. A párharc két résztvevője a tavalyi évhez hasonlóan Francesco Bagnaia és Jorge Martín. A két riválist számos szempontból össze lehet hasonlítani, többek között a vezetési stílusukat is össze lehet vetni. Ezt tette meg nemrég az egyszeres MotoGP-dobogós, illetve a Superbike-vb összetettjének korábbi második helyezettje, Rubén Xaus is.

Bagnaia összehasonlította Rossi és Lorenzo csatáját a Martínnal vívott párharcával

„Martínhoz és Marc Márquezhez képest Bagnaia fizikailag talán kevésbé erős, de a hosszú futamokra való edzésben nem maradt el tőlük, így a szezon során sikerült előrelépnie ezen a téren – magyarázta Xaus a Jorge Lorenzo nevével fémjelzett DURALAVITA podcastben. – Az a meglátásom, hogy Bagnaia motorozása Valentino Rossiéra hasonlít, míg Jorge és Marc a stílusuk tekintetében egymáshoz állnak közelebb, mindketten elég agresszívak a pályán. Ami a kanyarokat illeti, Bagnaia motorja az első körtől az utolsóig nagyon keveset mozog, szemben a másik kettőével.”

„Ez az egész a tizedekről szól – tette hozzá. – Néha amikor hosszú ideig harcolsz egy-egy ezredért, és már azt hiszed, hogy rájöttél, hogyan kell egy adott kanyart a határon motorozva bevenni, de aztán a többiek sebessége miatt mégis gyorsabban kell venned. Szóval egy MotoGP-pilóta általában képes arra, hogy egy verseny összes körében egyre többet tegyen bele.”

Az elmúlt időszakban attól volt hangos a média, hogy Rossi „kóstolgatni” kezdte régi riválisát, Márquezt. Xaus úgy véli, hogy ezzel a Doktornak célja van, méghozzá az Akadémiájához tartozó Bagnaiát akarja segíteni, akinek jövőre már a spanyol pilóta lesz a csapattársa. „Azért viselkedik így, hogy ezzel levegye a nyomást Peccóról és a többi [VR46 Akadémista] srácról, és azt áttegye magára. Igyekszik elterelni róluk a figyelmet, hogy így megnyugtassa őket” – vázolta fel a feltételezett stratégiát.

Rossi folytatja a sárdobálást Marc Márquezzel szemben: Senki másnak nem volt ilyen mocskos húzása

Xaus végül az idősebb Márquez fivér helyzetére is kitért. „Idén a legrosszabb esetben is a harmadik vagy negyedik helyen fog végezni, ezért pedig nem lenne jó ötlet tőle, hogy túl agresszív legyen – mutatott rá. – Tisztában van vele, hogy jövőre Bagnaiával együtt neki lesz a legjobb motorja a mezőnyben. Szóval most jobban jár, ha még tanul, és inkább kiismeri a Desmosedici hibáit, annál, ha sokat kockáztatna. De szerintem néhányszor még így is óvatosabbnak kellett volna lennie.”

Hatalmas esőzés miatt törölték az első szabadedzést Phillip Islanden, csak Capirossi hajtott pályára

0

Nem tudták megrendezni a MotoGP első szabadedzését, az Ausztrál Nagydíj helyszínére ugyanis túl sok eső zúdult. A Phillip Island-i pályára így egyedül Loris Capirossi hajtott fel – a biztonsági autóval.

Magyar idő szerint péntek hajnalban rendezték meg a MotoGP első szabadedzését az Ausztrál Nagydíj során. A királykategória pilótái előtt a Moto3 és a Moto2 mezőnye is pályára gurult Phillip Islanden. Már a legkisebb géposztály gyakorlása előtt és alatt is esett az eső, amely aztán folyamatosan erősödött. Ráadásul a nem kevés csapadékhoz 18 fokos hőmérsékletű levegő és 17 fokos aszfalt társult, ezzel téve még rosszabbá a körülményeket.

Érdekes tényező dobhatja fel Martín és Bagnaia csatáját, eldől a Superbike-vb – hétvégi menetrend

Viszont szinte pontosan a MotoGP edzésének tervezett időpontjában annyira rákezdett az eső, hogy a gyakorlást el kellett halasztani. A videók tanúsága szerint ekkor még a Loris Capirossi által vezetett biztonsági autó is nehezen ért körbe gond nélkül, ami felkeltette Francesco Bagnaia figyelmét.

Mellékesen a paddockban feltűnt a gyorsaságimotoros-világbajnokság legeredményesebb pilótája, Giacomo Agostini, ekkor mások mellett Enea Bastianinivel és Fabio Quartararóval beszélgetett. Későbbi felvételek alapján aztán az olasz legenda szinte minden csapatot meglátogatott, a gyári Ducatit is.

A GasGas garázsában, vagyis annak az Augusto Fernándezhez tartozó felén az UNO nevű kártyajátékkal ütötték el az időt. A játékot viszont nem a MotoGP-ből az idény végén kiszoruló pilóta nyerte meg. Minderre pedig megvolt a lehetőségük, mivel a bokszutca kinyitása lassan már több mint egy órával tolódott.

Végül hivatalosan pont másfél órával a tervezett időpont után nyitott ki a bokszutca, bár az eső intenzitása ekkorra láthatóan nem sokat gyengült. Erre aztán – legalábbis ekkor – mégsem került sor, mivel újra romlottak a körülmények. Ráadásul szinte az összes pilóta hihetetlenül idegesen kommunikált ezzel kapcsolatban, mivel mind nagyon veszélyesnek tartották volna, hogy pályára guruljanak. A helyi hős, Jack Miller a BMW-ben ülő Capirossinak magyarázott erről nagy hévvel.

Végül hosszas küszködés után hivatalosan is törölték az edzést, mivel a körülmények egyáltalán nem javultak, az időrendet viszont már nem lehetett továbbcsúsztatni. A pályára így egyedül Capirossi hajtott fel, de a biztonsági autót vezető expilóta „áthajtásos büntetést” kapott a VR46-nál edzőként és videóelemzőként dolgozó Andrea Mignótól, amin mindegyik fél nagyot nevetett.

A sérülések sem tántorították el a Yamahát, a második csapatuk mindkét pilótájával hosszabbítottak

A Yamaha Remy Gardnert és Dominique Aegertert is megtartja a következő Superbike-világbajnoki szezonra. Így teljessé vált a japán gyártó 2025-ös pilótafelállása.

Nem alakult túl jól az idei Superbike-világbajnoki idény utolsó negyede a Yamaha második csapatának, a GYTR GRT-nek. Előbb Dominique Aegerter sérült meg egy edzésen, ami miatt a magny-cours-i, a cremonai és az aragóniai fordulót is ki kellett hagynia. Az alakulat másik pilótája, Remy Gardner már hosszabb ideje küszködött egy elhúzódó sérüléssel, amelyhez az első estorili futamon összeszedett egy csuklótörést is. Így a hétvégi jerezi szezonzárón ő hiányzik majd a mezőnyből, egyébként Alessandro Delbianco fogja helyettesíteni.

„Olyan a háta, mint egy 45 éves emberé” – ezt mondta orvosa a 26 esztendős Gardnernek

A két pilótának – akik mellékesen 2023-ban egyszerre csatlakoztak az alakulathoz – a sérülésektől eltekintve sem volt eddig túl jó szezonja. Gardner legalább egy harmadik helyet fel tud mutatni, és az összetettben pont befér az első tízbe. Aegerternek viszont egy hatodik hely az idei legjobb eredménye, a tabellán pedig a nem túl rózsás tizenhatodik pozíciót foglalja el.

Viszont a Yamahát sem a sérülések, sem a kiugró eredmények hiánya nem riasztotta el ettől a duótól. Csütörtökön ugyanis bejelentették, hogy mindkettőjükkel hosszabbítottak a 2025-ös szezonra. Így pedig teljessé vált az iwataiak jövő évi pilótafelállása, hiszen a hivatalos gyári csapatnál Jonathan Rea és Andrea Locatelli helye is biztosított.

A gyári Yamaha főnöke Rea leigazolásáról: Ennél rosszabbul nem is alakulhatott volna

„Boldog vagyok, hogy még egy évet maradhatok a GYTR GRT Yamaha csapatnál – olvashatóak Gardner szavai a gyártó közleményében. – A 2024-es szezon kissé vegyesen alakult, de összességében sok pozitívumot hozott, beleértve az első dobogós helyezésemet Assenben. Továbbra is éhes vagyok a sikerre, és remélhetőleg az idei alapokra építkezve el tudjuk érni, hogy jövőre konzisztensebben küzdhessünk az élmezőnyben az R1-gyel.”

Aegerter szintén megszólalt a bejelentés kapcsán. „A mostani egy kihívásokkal teli szezon volt nekem a betegségek és a sérülések miatt, ezért hálás vagyok a Yamahának és a csapatnak, hogy továbbra is hisznek bennem – mondta a svájci pilóta. – Úgy érzem, hogy még vannak befejezetlen ügyeim a Superbike-világbajnokságon, ezért nagyon boldog vagyok, hogy legalább még egy évig a GYTR GRT Yamaha csapatnál folytathatom a pályafutásomat. Alig várom, hogy elkezdhessünk építkezni 2025-re, és megmutathassuk, hogy igazából mire vagyunk képesek.”

Bagnaia rámutatott, szerinte miben változott meg leginkább Martín az idei szezonra

0

Francesco Bagnaia úgy gondolja, Jorge Martín abból a tekintetből változott meg idénre, hogy már a szezon elején is jó teljesítményt tudott nyújtani, és elhitte magáról: bármikor képes nyerni. A címvédő ezután elárulta, hogy a két bajnoki szezonja közül a másodikban jóval felkészültebb volt.

Az előző MotoGP-szezonhoz hasonlóan az idei is főként Francesco Bagnaia és Jorge Martín párharcáról szól. A bajnoki cím sorsa 2023-ban csak az utolsó futamon dőlt el, és az izgalmak szempontjából sok jót ígér, hogy most még szorosabb az állás. Tavaly négy fordulóval az idény vége előtt ugyanis 27, pillanatnyilag – az Ausztrál Nagydíj előtt – viszont csak 10 pont a különbség kettejük közt a tabellán.

Érdekes tényező dobhatja fel Martín és Bagnaia csatáját, eldől a Superbike-vb – hétvégi menetrend

Viszont van egy másik jelentős különbség is: tavaly ilyekor Bagnaia, most pedig Martín áll az élen. A spanyol pilóta tehát idénre feljebb tudta tenni a lécet. A csütörtöki sajtótájékoztatón pont ezért arról kérdezték meg a címvédőt, hogy szerinte riválisa miben változott meg leginkább az előzőről az idei szezonra.

„Azt hiszem, a legnagyobb különbség a tavalyi idényhez képest az, hogy idén sokkal jobban kezdte a szezont – válaszolta Bagnaia. – A pontokat tekintve szinte mindig ő állt az élen. Többé-kevésbé eddig végig vezetett, kivéve Katart, mert ott én nyertem [a főfutamot], aztán Sachsenringet és Spielberget, ahol néhány ponttal én kerültem az élre. Eléggé konzisztens teljesítményt nyújtott, ebben jobb volt, mint én. Hiszen nekünk volt néhány szerencsétlen helyzetünk az összeérésekkel, illetve a motorral kapcsolatos problémákkal.”

„De azt hiszem, hogy amiben [a legtöbbet] fejlődött, az az, hogy most már tisztában van vele, hogy nyerhet, tudja, hogy képes igazán versenyképes lenni – tette hozzá. – És szerintem ez óriási különbséget jelent. Én ezt akkor tapasztaltam meg, amikor megnyertem az első MotoGP-futamomat, majd amikor 2021-ben először küzdöttem a bajnoki címért. Ez hatalmas változást tud eredményezni. De ami [a bajnoki versenyfutás] mentális oldalát illeti, azt hiszem, azt nem fogod teljesen megérteni, amíg a szezon legvégére nem érsz.”

Martínt annyira megviselte a tavalyi vereség, hogy még az új év elején sem akart motorra ülni

Bagnaia tavaly már a második MotoGP-bajnoki címét gyűjtötte be, hiszen 2022-ben Fabio Quartararót maga mögé utasítva szintén felért a csúcsra. Az olasz motoros úgy látta, hogy bár az eredmény ugyanaz lett, jelentős különbség volt az előző két szezonja között.

„Úgy gondolom, hogy tavaly jóval felkészültebb voltam, mint tavalyelőtt, amikor sokszor nem aludtam és ideges voltam – magyarázta Bagnaia. – Tavaly úgy éreztem, hogy jól irányítom a dolgok menetét, de aztán amikor megérkeztünk Valenciába, az egész mentális oldala többé-kevésbé ugyanolyan volt. Ilyenkor ugyanis mindig érezzük a nyomást, ez teljesen normális. És akkor a nyomás ellen is küzdenünk kell.”

Hiába versenyez vele Bagnaia és Martín is, a Ducati nem fejleszti tovább az idei motorját

Eldőlt, Di Giannantoniónak ki kell hagynia az utolsó két idei fordulót

0

Fabio Di Giannantonio sem a Maláj, sem a Valenciai Nagydíjon nem fog résztvenni, mivel a thaiföldi forduló után esik majd át egy vállműtéten. Az olasz pilóta így lényegében a februári sepangi teszten ülhet fel először a harmadik azévi Ducatira.

Még az Osztrák Nagydíj edzésén szenvedett balesetet Fabio Di Giannantonio, aminek következtében kificamodott a bal válla. Annak a fordulónak a hátralévő részét ki kellett hagynia, de azóta minden versenyhétvégén ott volt. Viszont nemrég maga árulta el, hogy messze nincs tökéletes állapotban, és sérülése hátráltatja a motorozásban. Ez pedig előrevetítette, hogy nem tudja megúszni a műtétet.

Az Ausztrál Nagydíj előtti csütörtökön aztán kiderült, nemcsak hogy kés alá kell feküdnie, de egyben arra is rákényszerül, hogy kihagyja az utolsó két idei fordulót, a Maláj és a Valenciai Nagydíjat. Tehát a mostani és a következő hétvégén – a Thai Nagydíjon – még motorra ül, de Buriramból majd a műtét helyszínére viszi a repülő. Azt, hogy miért ezt az időpontot választották, a csapata részéről fejtették meg.

Érdekes tényező dobhatja fel Martín és Bagnaia csatáját, eldől a Superbike-vb – hétvégi menetrend

„Egyrészt az istálló szempontjából nagyon sajnálom, hogy ezt a hírt kellett közölnöm, mert tudom, hogy Fabio az elmúlt hónapokban, a baleset után mennyi erőfeszítést tett – mondta a VR46 csapatigazgatója, Alessio Salucci. – Nem volt könnyű a helyzete, de ő mindig a legjobbját adta.”

„Szóval ez a döntés nem véletlenszerűen született meg. Akár egészen Valenciáig folytathatta volna a versenyzést, de az azt jelentette volna, hogy a műtétet november végére kell halasztani – mutatott rá. – Úgy meg nem lett volna elég ideje a felépülésre és a rehabilitáció optimalizálására. Ez pedig a következő szezon elején biztosan befolyásolta volna a fizikai állapotát. Ez egy olyan döntés, amelyet teljes mértékben Fabióval, az egész orvosi stábbal, Alessandro Castagna professzorral [egy vállsebészetre specializálódott ortopédussal] és a partnereinkkel együtt hoztunk meg.”

A már említett két forduló mellett Di Giannantoniónak természetesen a valenciai tesztet is ki kell hagynia, így majd a február elején sorra kerülő sepangi gyakorláson ülhet fel a jövő évi motorjára, amely akkor már a harmadik azévi Ducati lesz. Mindenesetre főnökéhez hasonlóan ő sem örül annak, hogy nem tudja végigcsinálni az idei szezont.

Hivatalossá vált a legrosszabbul őrzött titok: Di Giannantonio marad a VR46-nál

„Szerettem volna egészen Valenciáig versenyezni, a lehető legjobban zárni a szezont, és utána minden szükséges időt kihasználni a műtétre, majd a felépülésre és a rehabilitációra – jelezte di Giannantonio. – Sajnos viszont a mostani naptár nagyon sokat kivesz az emberből, a téli szünet nagyon rövid, és azt nem kockáztathatjuk meg, hogy a 2025-ös szezon rajtjára ne a lehető legjobb fizikai állapotban érkezzek meg.”

„Így a csapattal, az orvosi stábbal és Castagna professzorral együtt a Thai Nagydíj utáni hétre jelöltük ki annak a határát, hogy meddig tudjuk tolni a vállműtétet – magyarázta. – Sokáig gondolkoztam ezen, mert fontos lenne nekem, hogy az utolsó versenyig mindent beleadjak, hogy ezáltal háláljam meg mindenkinek az idei felemelő bizalmat. Azonban biztos vagyok benne, hogy ez a jó döntés a jövőm szempontjából.”

Azt, hogy az utolsó két fordulóban ki fogja helyettesíteni Di Giannantoniót, még a VR46-nál sem tudják. „Erről még nem született döntés” – válaszolták az ezt firtató kérdésre. Persze a Ducati tesztpilótája, Michele Pirro egy magától értetődő választás lenne.

A MotoGP-vezére szerint „ostobaság”, hogy Miller csak az ausztrál útlevele miatt kapott jövőre ülést

0

A MotoGP kereskedelmi jogaival rendelkező Dornánál csökkenteni szeretnék a sorozatban az olasz és a spanyol pilóták számát, de nem kvóták kiosztása által. Mindezt a vállalat vezérigazgatója, Carmelo Ezpeleta árulta el, amikor Jack Miller jövő évre való leszerződtetéséről kérdezték.

Jelenleg nem igazán lehetne azt állítani, hogy a MotoGP mezőnye a világ minden részét ugyanannyira reprezentálja. A huszonkét pilóta közül ugyanis tíz Spanyolországból, hat pedig Olaszországból származik, a két nemzet tehát ilyen téren nagyon domináns. Ez a helyzet más tényezők mellett nagyrészt azért alakult ki, mivel ezekben az országokban nagyon eredményesen működik a tehetségkutatás és gondozás.

A származásuk így főként előnyt jelent az olasz és a spanyol pilótáknak, ám néha az útlevelük „ellenük fordul”. Legalábbis sokan ezt a tanulságot vonták le abból, hogy a Pramac Jack Millert igazolta le, pedig a motorjukra sokáig a Moto2-ben – legalábbis egy ideig – villogó Sergio García is esélyes volt. Millernek a fiatal versenyzővel szemben nincs jó idénye, ami számos ember szemében érhetetlenné tette, hogy miért őt választották. Vagyis pontosabban többeknél már megvolt a válasz: jelenleg Miller az egyetlen ausztrál a MotoGP-ben, Ausztrália pedig egy nagyon fontos piac a sorozat számára. A „vád” tehát az volt a 29 éves motoros felé, hogy csak az útlevele miatt kapott szerződést a következő szezonra. Ezzel kapcsolatban nemrég valósággal felkérdezték a MotoGP kereskedelmi jogaival rendelkező Dorna vezérigazgatóját, aki viszont máshogy látja a helyzetet.

Régi-új főnöke boldog Miller visszatérése miatt, aki szerinte „még nem mutatta meg a valódi értékét”

„Az olimpia esetén, ha amerikai vagy, és negyedik leszel [a válogatón], akkor nem mész ki – mondta a vállalt Carmelo Ezpeleta az AS-nek. –  Akkor számodra vége van, ennyi volt. Szóval az nem lehet, hogy néhány srác, akiknek jóval több lehetőségük volt, mint a többieknek, csak mert Spanyolországban jól működik a [tehetséggondozási] rendszer, átvegye az uralmat mezőny felett. Az nem lehet, hogy a spanyolok elfoglalják a rajtrácsot. És ezt úgy mondom, hogy én is spanyol vagyok.  A MotoGP-nek világbajnokságnak kell lennie, szóval, ha egy olyan helyről jössz, ahol sokan vagytok tehetséges pilóták, akkor jobbnak kell lenned [a honfitársaidnál], és kész, ugyanis neked több lehetőséged volt azoknál, akik máshonnan jöttek. A bajnokság egyértelműen ezt az utat kívánja követni.”

Ezpeleta arra is kitért, hogy a terveik szerint hogyan fog változni a spanyol és olasz pilóták száma a MotoGP-ben. „A jövőben kevesebb lesz belőlük – jelentette ki. – A mostani [létszámuk] nem ad hozzá semmit a sorozathoz. De persze azt nem fogom megmondani, hogy szerintem kik azok, márpedig vannak ilyenek, akiknek nem kellene itt lenniük. Nem. Mindenesetre ez az állapot nem viszi előre a bajnokságot. Az nem működik, hogy egy globális bajnokságot akarunk, de továbbra is nagyrészt spanyolokat és olaszokat szerepeltetünk, de ez természetesen minden [nemzetre] ugyanúgy vonatkozik. Ha belegondolunk, hány spanyol van most a sorozatban, akinek nem kellene itt lennie?”

Világbajnokság még a MotoGP, vagy inkább egy olasz-spanyol kupa?

„Lehetőséget kell adnunk azoknak, akik eddig nem eleget kaptak – jelölte ki a célt. – És Miller esetében ez teljesen egyértelműen fennáll, hiszen ő már több futamot nyert a MotoGP-ben. Mások, akik pedig kritizálják, kevesebbet nyertek, mint ő. Szóval ne jöjjünk ilyen ostobaságokkal [hogy csak az útlevele miatt kapna ülés jövőre].”

Bár a Dornánál csökkenteni akarják az olasz és spanyol pilóták számát, nem terveznek kvótákat kiosztani az országoknak. „A jövőben nem Miller esetére akarunk alapozni, hanem egy filozófiára – magyarázta Ezpeleta. –  És az még a mostaninál is rosszabb lenne, ha országonként egy kvótát adnánk ki. Mindenféle nemzetiségű versenyzőt előnyben akarunk részesíteni. Ahogy már akkor is ezt szerettem volna látni, amikor nem mi irányítottuk [a MotoGP-t], szóval a 80-as években, hogy ne csak amerikai versenyzők legyenek az élmezőnyben. Most az a helyzet, hogy spanyolok vannak az élmezőnyben, de attól még szintén ezt kellene csinálni.”

Kvóta a MotoGP-ben? – reagáltak az ötletre a leginkább érintett nemzetek versenyzői

Spanyolország nemcsak a pilóták, hanem a fordulók számát tekintve is kiemelkedik: négy ottani versenyhétvége szerepel az idei és a jövő évi naptárban is. Ez viszont rövidesen szinte biztosan megváltozik. „Nem leszünk képesek arra, hogy továbbra is négy Nagydíjat rendezzünk Spanyolországban – mondta Ezpeleta. – Ezek a fordulók 2026-ig még biztosan benne lesznek a naptárban, de aztán majd meglátjuk. Ez egyszerűen nem mehet így tovább.”

Érdekes tényező dobhatja fel Martín és Bagnaia csatáját, eldől a Superbike-vb – hétvégi menetrend

0

A hétvégén Phillip Islandre látogat a gyorsaságimotoros-világbajnokság mezőnye: a MotoGP-ben újraaszfaltozott pályán következhet Jorge Martín és Francesco Bagnaia párharcának újabb fejezete, míg a Moto2-ben Ogura Aj bebiztosíthatja a végső győzelmét. Jerezben pedig minden kérdésre választ kapunk, hiszen itt rendezik a Superbike-vb zárófordulóját.

Egy hét szünet után folytatódik az erőltetett menet a MotoGP-ben, és ezen a hétvégén egy újabb tripla forduló első felvonását láthatjuk. Avagy úgy is lehet fogalmazni, hogy kezdődik a véghajrá, hiszen a következő négy helyszínen eldől, hogy ki lesz a 2024-es egyéni világbajnok, és persze a többi vb-cím is gazdára talál.

A tripla hétvége első felvonását a versenynaptár egyik legnépszerűbb helyszínén, Phillip Islanden rendezik. A Melbourne-höz közeli szigeten már az 1920-as években rendeztek közúti autóversenyt, 1931-ben pedig első ízben motorosok is megküzdöttek egymással. Maga a pálya 1956-ban épült meg, a 70-es évek végére, 80-as évek elejére viszont meglehetősen romos állapotba került. A fordulatot az 1985-ös év hozta meg, amikor megvásárolták, és 5 millió ausztrál dollár értékben felújították.

A helyszín már 1989-ben és 1990-ben is szerepelt a gyorsaságimotoros-vb versenynaptárában, de csak 1997-ben került be végleg a programba. Azóta minden évben megrendezték az Ausztrál Nagydíjat, kivéve a koronavírus-járvány sújtotta 2020-as és 2021-es esztendőkben. Hogy ki a pálya királya? Nos, erre két jó válasz is létezik: Valentino Rossi összesen nyolcszor nyert, amivel minden kategóriát figyelembe véve rekorder, de ebből csak ötször diadalmaskodott a királykategóriában. Casey Stoner ellenben mind a hat győzelmét a MotoGP-ben aratta, ráadásul debütáló évét leszámítva minden szezonban megörvendeztette honfitársait, amíg a mezőny tagja volt.

A jelenlegi versenyzők közül Marc Márquez a legeredményesebb, a spanyol pilótát négyszer intették le elsőként, ebből háromszor a legmagasabb géposztályban. Rajta kívül Maverick Viñales, Álex Rins és Johann Zarco nyert Phillip Islanden, előbbi kettőnek ráadásul nem csak a MotoGP-ből van győzelme. Ami a többieket illeti, Brad Binder három, Miguel Oliveira kettő, Jack Miller és Joan Mir pedig egy-egy elsőséggel rendelkezik a kisebb kategóriákból.

A pálya 4448 méter hosszú, és 13 méter széles. Összesen hét bal- és öt jobbkanyart tartalmaz, így nem meglepő módon a menetirány ellentétes az óramutató járásával. A leghosszabb nyélgázas szakasz a célegyenes, ez összesen 900 méteren át tart. Az aszfaltcsík többi része viszont a klasszikus „folyatós” fajta, nem véletlen, hogy mind a nézők, mind a pilóták kedvelik, amihez még a látványos tengerparti környezet és az állatvilág is hozzáad.

Az előző két verseny meglehetősen izgalmasan alakult Phillip Islanden: tavaly Zarco hosszú várakozás után megszerezte eddigi egyetlen királykategóriás győzelmét, 201 ezreddel megelőzve a második Francesco Bagnaiát, és még az ötödik Jorge Martínnak is csak 1,008 másodperc volt a hátránya. A két évvel ezelőtti verseny viszont talán ezen is túltett, hiszen az első hét helyezettet kevesebb mint 1 másodperc választotta el egymástól.

Azonban a kép nem lenne teljes, ha nem említenénk meg, hogy ezt leszámítva csak kétszer fordult elő a MotoGP-ben, hogy az Ausztrál Nagydíj első két helyezettje között 1 másodpercen belüli legyen a differencia: Rossi 2004-ben mindössze 97 ezreddel múlta felül Sete Gibernaut, míg tizenegy évvel később Márquez 249 ezreddel verte meg Jorge Lorenzót azon a futamon, amelynek aztán komoly utóélete lett, de ez más lapra tartozik.

A nyolcszoros világbajnok egyébként egy immáron több mint tízéves rekordot is tart ezen a pályán: 1:28.108-cal övé a versenyben futott leggyorsabb kör, amelyet még újoncként, 2013-ban futott meg. A pályacsúcs ennél jóval frissebb, hiszen Martín tavaly érte el az 1:27.246-os időt. A legnagyobb sebesség pedig Enea Bastianini nevéhez fűződik, az olasz motoros 2022-ben 356,4 km/h-val repesztett.

Egy évvel ezelőtt az időjárás hatalmas szerepet kapott, hiszen a MotoGP főfutamát a vihar miatt vasárnap helyett szombaton rendezték, míg másnap csupán „másfél” versenyt tudtak megtartani, a királykategória sprintfutamára már nem volt esély. Az előrejelzések szerint ezúttal nem lesznek ennyire zordak a körülmények, de pénteken azért várhatóak záporok, és szombaton sem lehet kizárni az esőt. A hétvége zárónapja viszont minden bizonnyal száraz lesz. Persze a szél szokás szerint most is nehezítő tényező lehet.

És ha már az időjárásnál tartunk: Simon Crafar, a MotoGP riportere elmondta, mi az a három tényező, amire a leginkább figyelniük kell a gumigyártóknak. Ezek közül az egyik a körülmények változása, hiszen előfordulhat, hogy egyik napról a másikra egészen más viszonyok fogadják a mezőnyt. Emellett az is kihívást jelent mind a beszállítók, mind a pilóták számára, hogy egy kör alatt közel 25 másodpercet töltenek el úgy, hogy az abroncsoknak csak a bal szélük érinti az aszfaltot. Ennek következtében pedig ez az oldal felmelegszik, a jóval kevésbé terhelt jobb oldalon viszont alacsony marad a hőmérséklet, ami okozhat problémákat.

Ezeket persze már megszokták, azt viszont nem, hogy a tavalyi futam óta újraaszfaltozták a pályát, ami ugyan jó tapadást, de a durva felület miatt nagyon hamar elkopó gumikat ígér. Utoljára a 2013-as futam előtt volt példa erre, akkor emlékezetes módon a versenyzőknek kötelezően ki kellett menniük motorcserére, és Márquezt ki is zárták, miután túl sokáig maradt a pályán. Azonban ehhez hasonló forgatókönyvhöz nem kell ennyire visszamenni az időben, hiszen a Superbike-vb idei Phillip Island-i főversenyeit szintén két géppel kellett teljesíteni. Hogy ezen a hétvégén szükség lesz-e ilyesmire, azt egyelőre nem tudni, mindenesetre a Michelin igyekezett elejét venni a komolyabb gondoknak.

Alig várjuk, hogy megismerjük az új Phillip Island-i aszfalt jellegét – jelentette ki Piero Taramasso, a francia gyártó kétkerekű motorsportért felelős menedzsere. – Mivel előzetesen nem volt lehetőségünk tesztelni, kibővített gumikészletet viszünk. Elöl ugyanazok a keverékek lesznek, mint 2023-ban, de hátul a szokásos kettő helyett három lehetőséget kínálunk partnereinknek. Ott lesz a lágy keverék a megszokott belső szerkezettel, de a közepes és a kemény is, amelyeknél meglesz a megerősített szerkezet előnye, amit már szeptember végén is láthattunk Mandalikában. Ezt a döntést a pályakonfiguráció és az abroncsok korlátai miatt hoztuk meg.”

Ahogyan közeledik a szezon vége, úgy az egyéni világbajnoki címért folytatott küzdelem is egyre kiélezettebbé válik. Négy fordulóval a vége előtt Martín 10 ponttal vezet Francesco Bagnaia előtt. A spanyol versenyző egy-egy alkalommal a Moto2-ben és a Moto3-ban is dobogóra állhatott Phillip Islanden, de győznie nem sikerült. Ráadásul az eddigi két királykategóriás futamán egyaránt az első boly végén ért célba, a tavalyi verseny pedig kifejezetten fájó pont volt számára, hiszen gumiválasztásával szembement a többséggel, ami a végén megbosszulta magát.

Martínt annyira megviselte a tavalyi vereség, hogy még az új év elején sem akart motorra ülni

A címvédő bizonyos szempontból fordított utat járt be Ausztráliában, bár győzni még ő sem tudott. Ő az alsóbb géposztályokban egyszer sem zárt az első háromban, a MotoGP-ben viszont előbb negyedik, majd harmadik, legutóbb pedig második pozíciót szerzett. Ha a sorminta folytatódik, akkor vasárnap a pódium tetején pezsgőzhet, de ehhez bizonyára az ellenfeleknek is lesz egy-két szavuk.

Pedrosa elmondta, szerinte mi a leghatékonyabb fegyver Bagnaia ellen

Örülök, hogy Ausztráliában ismét pályára gurulunk – kezdte. – Ezzel a futammal indul az idény utolsó tripla hétvégéje a valenciai nagy finálé előtt, így kulcsfontosságú lesz. Nagyon kevés verseny van már csak hátra, és elengedhetetlen, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból, ahogyan az is, hogy ne hibázzunk. A legutóbbi hétvégén jó munkát végeztünk Motegiben, de az a pálya remekül passzol a vezetési stílusomhoz. Phillip Island egy gyors aszfaltcsík, ahol mindig is elég versenyképes voltam, de kicsit különleges is, az aszfalt tapadása, valamint a változó időjárási körülmények mindig kulcsszerepet játszanak. Mindenesetre készen állunk, és keményen fogunk dolgozni, hogy már az elejétől gyorsak legyünk.”

A többi gyártó esetében a KTM és az Aprilia második helyért folytatott párharca a legizgalmasabb. Japánban a mattighofeniek 20 pontra növelték előnyüket, de sokkal nagyobb is lehetne a különbség, ha Pedro Acosta legalább valamennyire kihasználja a pole pozíciót. A spanyol újoncot ráadásul Brad Binder is visszaelőzte az egyéni tabellán a bukásai után.

Acosta nem hajlandó elfogadni az erőviszonyokat, inkább újabb „ostoba” eséseket kockáztat

Jól telt a hét otthon a sok verseny és utazás után, tudtam pihenni, ki tudtam kapcsolódni, és edzhettem is ott, ahol régen a legjobban szerettem – fogalmazott. – Négy nagyon megterhelő nagydíj van még hátra, és véget ér az első MotoGP-szezonunk. Remélem, ugyanolyan lendületben folytatjuk, mint amilyenben a motegi hétvégén voltunk, megspórolva a bukásokat. Az ausztráliai lesz az első forduló a hátralévő négyből, és szeretem ezt a pályát. Ez a bajnokság legmegterhelőbb helyszíne, bízom benne, hogy képes leszek jó eredményt elérni. Ausztrália egyetlen hátránya egy mazzaróni srác számára a hideg, de igyekszem megbirkózni vele.”

Az Aprilia hétvégéről hétvégére nehezebb helyzetbe kerül, ami a KTM visszaelőzését illeti. Bár a szituáció még közel sem kilátástalan, de a tendencia sem nekik kedvez, hiszen egyik versenyzőjük sincs kifejezetten jó formában. Szépen lassan mindketten felkészülhetnek a búcsúra, de azért még vár rájuk némi feladat, először Ausztráliában.

Espargaró szerint hihetetlen, mekkora volt a hátrányuk Motegiben, a kulcsproblémájukra nincs magyarázat

Nagyon kedvelem a Phillip Island-i pályát, rendkívül gyors a tempó – nyilatkozta Aleix Espargaró. – Az Aprilia általában jól alkalmazkodott ehhez a helyszínhez, de idén teljesen új az aszfalt, úgyhogy csak reménykedem a jó körülményekben, az időjárás pedig különösen meghatározó lesz. Bízom benne, hogy erős futamom lesz.”

A KTM-mel és az Apriliával ellentétben a Yamahának nemigen van miért küzdenie: konstruktőri és a jobbik versenyzőt illetően egyéni szinten is a senki földjén tanyáznak, ahogyan a csapatok között is, de ott azért még van némi esély, hogy elkapják a Trackhouse-t. Igaz, Fabio Quartararónak messze a Phillip Island-i a legrosszabb pályája: a francia motoros legjobb eredménye a 2018-as tizedik hely még a Moto2-ből, a MotoGP-ben pedig tavaly ért először célba, de csak tizennegyedikként. A 25 esztendős motoros a gyári Ducati pilótáival vagy éppen Márquezzel ellentétben nem repült vissza Európába a motegi hétvégét követően.

„Elfogadhatatlan”, „nevetséges”: Quartararót megint az amatőrnek tűnő baki hátráltatta a hajrában

A Japán Nagydíj után Balira utaztam, hogy élvezzem a napsütést, pihenjek és emellett eddzek, hogy felkészüljek a következő fordulókra – árulta el. – Szerettem volna hasonló időzónában maradni, hogy minimalizáljam az átállási problémákat, mert a tripla hétvégéken kulcsfontosságú a százszázalékos fittség megőrzése. Hirtelen nagyon gyorsan elrepül az idény: már csak négy nagydíj van hátra, és még rengeteg munka vár ránk. Ezúttal remélhetőleg »normális« és legfőképpen teljes futamhétvégét tudunk teljesíteni itt, Ausztráliában, mert az ausztrál drukkerek mindig jó hangulatot teremtenek.”

A Hondának még annyira sincsen felfelé, mint a Yamahának, legfeljebb az egyéni pozíciókon birkózhatnak a versenyzők. Néhányan a múltbeli élményekbe kapaszkodhatnak a Phillip Island-i pályát illetően: Zarco tavalyi győzelme viszonylag friss emlék, de márkatársai közül Joan Mirnek is pozitív gondolatok jutnak eszébe az ausztráliai helyszínről.

Nagyon szeretek Phillip Islandre utazni – nyilatkozta. – Ez egy remek pálya, amelyhez sok szép emlékem fűződik: itt mutatkoztam be a világbajnokságon, és itt szereztem meg az első bajnoki címemet. Ezen a helyszínen szoros versenyeket lehet vívni, a pilótának pedig nagy szerepe van. Ezen a hétvégén jobb időmérős szereplésre és némi szerencsére van szükségünk, nem történhetnek folyton olyan dolgok, mint az előző futamokon, mert túl sok adatot bukunk el. Tudom, hogy megvan a sebességünk, és többre vagyunk képesek, mint amit az eddigi tengerentúli versenyeken mutattunk.”

Álex Márquezt megbüntették az első körös baleset miatt, Mir bocsánatkérést követel

Ahogyan Japánban, úgy Ausztráliában sem lesz ott az állandó mezőny minden tagja. Miguel Oliveira még az Indonéz Nagydíj első szabadedzésén sérült meg, és, miként arra számítani lehetett, ezt a fordulót is kihagyja. Az előző hétvégéhez hasonlóan ismét az Aprilia tesztpilótája, Lorenzo Savadori fogja őt helyettesíteni a Trackhouse csapatánál.

Először is bízom benne, hogy Miguel folytatja a minél gyorsabb felépülést – üzent márkatársának. – Ami engem illet, 2018 óta nem versenyeztem Ausztráliában, akkor az Apriliával szerepeltem a Superbike-világbajnokságon. Nagyon szeretem ezt a pályát, és alig várom, hogy kipróbálhassam az Aprilia RS-GP-t ezen a fantasztikus aszfaltcsíkon. Természetesen folytatnunk kell a 2025-ös motor fejlesztését, így, akárcsak Motegiben, Phillip Islanden is különböző megoldásokkal fogunk kísérletezni. Nagyon várom, hogy visszatérjek erre a helyszínre, és újra együtt dolgozhassak a Trackhouse csapatával.”

A MotoGP-ben a gyártók világbajnoksága már rég eldőlt, a másik két pontversenyre pedig még biztosan nem fog matematikailag lezárulni. Azonban elképzelhető, hogy a Moto3 után most a Moto2-ben hirdetnek végső győztest, hiszen Ogura Aj 60 ponttal vezeti a tabellát Sergio García előtt. Rajtuk kívül még Alonso Lópeznek (65 egységnyi hátrány), Arón Canetnek (72), Joe Robertsnek (75), Manuel Gonzáleznek (75), Fermín Aldeguernek (78), Celestino Viettinek (88) és Jake Dixonnak (95) van elméleti sansza, de ha az alábbi forgatókönyvek egyike bekövetkezik, akkor a japán motoros biztosan bajnokként megy fel a MotoGP-be:

Marc Márquez „szerelmes” a rekordját beállító világbajnokba, egyvalamitől mindenkit óva int

  • Ogura nyer, García legfeljebb hetedik, López pedig legfeljebb negyedik.
  • Ogura második, García legfeljebb tizenkettedik, López legfeljebb hetedik, valamint Canet, Roberts és González sem nyer.
  • Ogura harmadik, García nem szerez pontot, López legfeljebb tizenegyedik, valamint Canet, Roberts és González sem végez az első kettőben.

Elhúzódik-e vasárnapig Razgatlıoğlu és Bulega párharca?

Nemcsak a MotoGP, hanem a Superbike-világbajnokság mezőnye is pályára lép az előttünk álló hétvégén, ráadásul ők az európaiak számára sokkal barátságosabb időpontokban. E sorozat pilótáit idén utoljára láthatjuk versenykörülmények között, hiszen ez lesz az utolsó, tizenkettedik forduló, ahol mindhárom bajnokság végleg eldől.

A helyszín az 1985-ben épült jerezi pálya lesz, amelyet nemhogy az idei évre nem aszfaltoztak újra, de utoljára közel 20 éve, 2005-ben volt példa ilyesmire. A szériamotoros világbajnokság először 1990-ben látogatott el ide, majd hosszú szünet következett. 2013 és 2023 között viszont csak két évet hagytak ki, a 2018-ast és a 2022-est.

A pálya legeredményesebb versenyzője Álvaro Bautista, aki összesen öt alkalommal diadalmaskodott itt ebben a kategóriában, ebből háromszor a tavalyi hétvégén. A jelenlegi mezőny többi tagja közül Jonathan Rea-nek három, míg Toprak Razgatlıoğlunak és Scott Reddingnek két-két, míg Michael van der Marknak egy diadala van az andalúziai helyszínről.

Ami a pálya paramétereit illeti, az aszfaltcsík 4423 méter hosszú és 11 méter széles. Összesen nyolc jobb- és öt balkanyart tartalmaz, a leghosszabb egyenes pedig 607 méter hosszúságú. A Superbike-vb pályacsúcsát Rea tartja 1:38.247-es idővel, míg a versenyben futott leggyorsabb kör Bautistáé. Mindketten 2019-ben állították fel a rekordot.

Mivel eddig egyik világbajnoki cím sem dőlt el, nyilvánvalóan mindhárom kérdésre ezen a hétvégén fogunk választ kapni. A legtöbb szurkolót az egyéni tabella foglalkoztatja, amelynek élén továbbra is Razgatlıoğlu áll, de Nicolò Bulegának még van matematikai esélye, hiszen hátránya 46 pont. Azonban a fordításnál sokkal valószínűbb az, hogy a török motoros már szombaton bebiztosítja második vb-címét. Ehhez az alábbi esetek egyikének kell megvalósulnia:

  • Razgatlıoğlu dobogón végez.
  • Razgatlıoğlu negyedik vagy ötödik, Bulega pedig nem nyer.
  • Razgatlıoğlu hatodik, hetedik, nyolcadik vagy kilencedik, Bulega pedig legfeljebb harmadik.
  • Razgatlıoğlu tizedik, tizenegyedik vagy tizenkettedik, Bulega pedig legfeljebb negyedik.
  • Razgatlıoğlu tizenharmadik vagy tizennegyedik, Bulega pedig legfeljebb ötödik.
  • Razgatlıoğlu tizenötödik, Bulega pedig legfeljebb hatodik.
  • Razgatlıoğlu nem szerez pontot, Bulega pedig legfeljebb hetedik.

Razgatlıoğlunak szüksége volt az újabb győzelemre, Bautista elárulta, direkt nem támadta Bulegát

A gyártók és a csapatok esetében viszont a Ducatinak áll a zászló. A konstruktőri tabellán a bolognaiak 35 ponttal előzik meg a BMW-t, vagyis ha az első futamon a legjobbjuk minimum 3 egységgel többet szerez a bajorok legelőkelőbb helyen végző versenyzőjénél, akkor nincs több kérdés. Az istállók között pedig az lenne a meglepetés, ha vasárnap még lenne bármilyen kérdés: a gyári Ducati 92 egységgel vezet a gyári BMW előtt, vagyis utóbbinak minimum 26 pontot kell hoznia ahhoz, hogy másnapig életben tartsa esélyeit.

A japán gyártókról más kontextusban érdemes beszélni. A Kawasaki félig-meddig búcsúzik ezen a hétvégén, hiszen jövőre már aBimota fogja gyártani a vázat. Ami a célokat illeti, egyéni szinten Alex Lowes megpróbálhatja visszaelőzni a tőle 6 pontra lévő Danilo Petruccit, míg a gyártóknál arra kell vigyázniuk, hogy a tőlük 30 egységre lévő Yamaha ne lepje meg őket.

Erre azonban meglehetősen kicsi az esély, még úgy is, hogy a szokásosnál több hangvillás motor lesz a mezőnyben, ahogyan Hondából is, hiszen mindkét márka két pilótának biztosít szabadkártyát. Ott lesz a mezőnyben a brit Superbike-bajnoki címért az utolsó futam utolsó köréig tartó csatát vívó Kyle Ryde és Tommy Bridewell, a Szuzukai 8 órás futam kétszeres győztese, a korábban a MotoGP-ben is megforduló Nagasima Tecuta, valamint a már Estorilban is rajthoz álló Luca Bernardi. Az állandó mezőny tagjai közül egyedül a Donington óta nem versenyző Adam Norrodin szereplése kérdéses.

Drámai körülmények között, utolsó körös előzéssel dőlt el a nívós bajnokság (videó)

A Superbike-vb mellett három kisebb kategória idényzáróját is ezen a hétvégén rendezik Jerezben. A Supersport-világbajnokságon Adrián Huertas (410 pont) és Stefano Manzi (365), a Supersport 300-as vb-n Aldi Satya Mahendra (195), Loris Veneman (179) és Iñigo Iglesias Bravo (163), míg az első alkalommal megrendezett női vb-n Ana Carrasco (208), María Herrera (190) és Sara Sánchez (166) között dől el a végső győzelem.

Az Ausztrál Nagydíj hétvégéjének menetrendje

CSÜTÖRTÖK
23:45 – 0:20 Moto3 Szabadedzés
PÉNTEK
0:35 – 1:30 Moto2 Szabadedzés
1:45 – 2:30 MotoGP Első szabadedzés
4:15 – 4:50 Moto3 Első edzés
5:05 – 5:45 Moto2 Első edzés
6:00 – 7:00 MotoGP Edzés
23:40 – 0:10 Moto3 Második edzés
 
SZOMBAT
0:25 – 0:55 Moto2 Második edzés
1:10 – 1:40 MotoGP Második szabadedzés
1:50 – 2:05 MotoGP Időmérő (Q1)
2:15 – 2:30 MotoGP Időmérő (Q2)
3:50 – 4:05 Moto3 Időmérő (Q1)
4:15 – 4:30 Moto3 Időmérő (Q2)
4:45 – 5:00 Moto2 Időmérő (Q1)
5:10 – 5:25 Moto2 Időmérő (Q2)
6:00 MotoGP Sprintverseny
VASÁRNAP
0:40 – 0:50 MotoGP Bemelegítés
2:00 Moto3 Verseny
3:15 Moto2 Verseny
5:00 MotoGP Verseny

 

A Superbike-vb jerezi hétvégéjének menetrendje

Péntek
9:15 – 9:40 Női világbajnokság Szabadedzés
9:55 – 10:20 Supersport 300 Szabadedzés
10:35 – 11:20 Superbike Első szabadedzés
11:35 – 12:15 Supersport Szabadedzés
13:25 – 13:50 Női világbajnokság Superpole
14:10 – 14:35 Supersport 300 Superpole
15:00 – 15:45 Superbike Második szabadedzés
16:00 – 16:40 Supersport Superpole
Szombat
9:15 – 9:35 Superbike Harmadik szabadedzés
9:45 – 9:55 Női világbajnokság Bemelegítés (első)
10:05 – 10:15 Supersport 300 Bemelegítés (első)
10:25 – 10:35 Supersport Bemelegítés (első)
11:00 – 11:15 Superbike Superpole
11:50 – Női világbajnokság Első verseny
12:45 – Supersport 300 Első verseny
14:00 – Superbike Első verseny
15:15 – Supersport Első verseny
Vasárnap
9:15 – 9:25 Superbike Bemelegítés
9:35 – 9:45 Női világbajnokság Bemelegítés (második)
9:55 – 10:05 Supersport 300 Bemelegítés (második)
10:15 – 10:25 Supersport Bemelegítés (második)
11:00 – Superbike Superpole futam
11:50 – Női világbajnokság Második verseny
12:45 – Supersport 300 Második verseny
14:00 – Superbike Második verseny
15:15 – Supersport Második verseny

Vége a találgatásoknak, eldőlt, hogy Iannone hol folytatja pályafutását

0

A GoEleven bejelentette, hogy szerződést hosszabbított Andrea Iannonéval. A 35 éves versenyző így jövőre is a Superbike-vb mezőnyét fogja erősíteni.

A Superbike-világbajnokság legfontosabb ülései már elkeltek a jövő évre vonatkozóan, hiszen a gyári vagy gyári támogatású csapatok egyaránt bejelentették, hogy az idei szezonhoz képest változatlan felállással vágnak neki a 2025-ös évadnak. Ugyanakkor maradtak még érdekes kérdések, ilyen volt például Andrea Iannone sorsa is: szerdán késő délután azonban az ő sorsa is eldőlt, hiszen a GoEleven bejelentette, hogy folytatják a közös munkát.

Az olasz motoros tizenöt idényt húzott le a gyorsaságimotoros-világbajnokság különböző kategóriáiban. Pályafutása csúcspontjának a zsinórban három Moto2-es összetettbeli harmadik helyet lehet tekinteni, valamint a már MotoGP-versenyzőként elért győzelmét a 2016-os Osztrák Nagydíjon, amellyel nemcsak a Ducati nyeretlenségi sorozatát, hanem egyszersmind a Honda és a Yamaha évek óta tartó hegemóniáját is megszakította.

A 2019-es idény hajrájában viszont tiltott szert találtak a szervezetében, és végül négy évre eltiltották mindenfajta versenyzéstől. Mindez tavaly járt le, és ősszel bejelentették, hogy a Superbike-vb-n, a GoEleven csapatának színeiben tér vissza a pályára. Az együttműködés pedig álomszerűen indult a két fél között.

Iannone ugyanis az első sorba kvalifikált a Phillip Island-i idénynyitón, majd helyi idő szerint szombat délután harmadikként ért célba úgy, hogy vezette is a futamot. A második, montmelói fordulóban aztán ismét dobogóra állt, amikor a Superpole versenyen ő is kihasználta Toprak Razgatlıoğlu Álvaro Bautista elleni manőverét, és másodikként intették le.

Kiderült, Iannone tényleg a Ducati elhagyását fontolgatja, „élete legnehezebb döntésével” szembesült

Az idény első felében aztán megkezdődtek a találgatások Iannone jövőjével kapcsolatban: szóba került, hogy a gyári Ducatihoz igazol, de a Yamaha is felmerült, sőt, még egy esetleges MotoGP-visszatérésről is felröppent a pletyka. Nyárra azonban beleszürkült a mezőnybe, és csupán a második mosti futamon állhatott fel a dobogóra, Danilo Petrucci pedig ellépett tőle a független versenyzők közötti összevetésben.

Cremonában aztán ismét magára talált, de mindkét főfutamon elesett, így csak vasárnap délelőtt ünnepelhetett a pódiumon. Egy hét múlva, Aragóniában viszont megnyerte az első viadalt, és a már említett spielbergi futam óta először tudott győzni bármilyen kategóriában. A GoElevennek „csak” négy évet kellett várnia, érdekesség, hogy 2020-ban szintén az első alcañizi versenyen tudtak diadalmaskodni, akkor Michael Ruben Rinaldi révén.

Iannone nyerte az év legdrámaibb futamát, Bulega kiesése tette értékesebbé Razgatlıoğlu második helyét

Ami az idei szezont illeti, már csak a most hétvégén esedékes jerezi forduló van hátra. Iannone a hetedik pozíciót foglalja el a tabellán, de ebből még hatodik és nyolcadik hely is lehet, hiszen 211 pontjával 4-gyel marad el Michael van der Marktól, és kétszer ennyivel előzi meg Andrea Locatellit. Ennél azonban jóval fontosabb, hogy jövőre mit hoz az együttműködés.

Örömmel folytatom ezt az utat a GoEleven csapatával, a Ducati Panigale V4 R-t hajtva – nyilatkozta a 35 esztendős versenyző. – Az első évem a Superbike-világbajnokságban tele volt meglepetésekkel és elégedettségre okot adó eseményekkel. Továbbra is együtt fogunk dolgozni, hogy folyamatosan fejlődjünk és új célokat érjünk el. Köszönöm Gigi Dall’Ignának, Claudio Domenicalinak, Paolo Ciabattinak, Marco Zambenedettinek, Mauro Grassillinek és a GoEleven teljes istállójának a további bizalmat. Külön köszönet illeti Remo Gobbit és a Superbike-vb családját is.”

Az egész csapatunknak sokat jelent, hogy Andrea Iannonéval megőrizzük a projekt folytonosságát, én pedig különösen lelkes voltam, mert meggyőződésem, hogy a 2024-ben szerzett tapasztalatokkal minden egyes futamon sok adatot tudunk gyűjteni, és szilárd alapokról indulhatunk – kezdte Gianni Ramello, a GoEleven tulajdonosa, aki az új szponzort is köszöntötte. – Kitartunk a 2023-as év végén meghozott szokatlan döntés mellett, amely ezzel együtt nyerőnek bizonyult, és nagy megelégedést, illetve dobogós helyezéseket hozott számunkra. Szeretném üdvözölni a Patát is, ahol úgy határoztak, hogy hisznek a GoElevenben és Andrea projektjében, lehetővé téve számunkra, hogy újabb lépést tegyünk előre. Szeretnék köszönetet mondani minden munkatársamnak, különösen Eliának, Denisnek és Lucianának, akik mindig támogattak ezen az úton, valamint a Ducatinak, amely lehetővé teszi, hogy versenyképes és erős motorral rendelkezzünk. Külön meg kell említenem Andreát, azt a versenyzőt és embert, akivel különleges kapcsolat alakult ki. Sokaktól eltérően én nem ismertem őt, de néhány futam után belopta magát a szívembe, és nemcsak a tehetsége miatt, hanem emberként is. Nagy lelkesedéssel önt el a tudat, hogy 2025-ben közösen folytatjuk, és készen állunk arra, hogy fontos pozíciókért harcoljunk.”

Nagyon izgatott vagyok, hogy 2025-ben is együtt dolgozhatunk Andreával – ezek már Denis Sacchettinek, a GoEleven csapatmenedzserének szavai. – Úgy vélem, ő és a csapat harmóniát, valamint folyamatos fejlődést hozott, amit az aragóniai győzelem is bizonyít. Ez egy álom, amely három fordulóval a vége előtt vált valóra, és óriási motivációval lát el minket 2025-re. Négy év kihagyás után Andrea jobb eredményeket ért el, mint vártuk, egy számára vadonatúj bajnokságban, gumikkal és motorral, így biztosak vagyunk benne, hogy még nagyobb eredményeket célozhatunk meg. A projektünket tovább erősíti egy fantasztikus motor, a Ducati Panigale V4 R, amelynek minden, a Ducati által pályára vitt technológiai fejlesztését élvezni fogjuk. Szeretnék köszönetet mondani Andrea Iannonénak, Mauro Grassillinek, Marco Zambenedettinek és Gigi Dall’Ignának a belénk vetett újbóli bizalomért, valamint a Ramello családnak a GoEleven fejlődése érdekében tett erőfeszítéséért.”

Nélküle még több vb-címe lehetne, de Lorenzo szerint így is profitált Rossi jelenlétéből

0

Jorge Lorenzo úgy véli, bár a másik nélkül mindketten sikeresebbek lettek volna, gyorsabbá tették egymást Valentino Rossival, ráadásul az olasz legendának minden kollégája sokat köszönhet. A 37 éves expilóta kitért a Max Biaggival való barátságára, és a botrányos 2015-ös idényről is szót ejtett.

Valentino Rossi és Jorge Lorenzo párharca a MotoGP történetének egyik legemlékezetesebb rivalizálása volt. A két versenyző ráadásul akkor harcolt egymással a legmagasabb célokért, amikor egyazon csapatnál, a gyári Yamahánál versenyeztek. Két időszakban összesen hét esztendőt töltöttek el szomszédos garázsokban, és előfordult, hogy ezeket egy fal választotta el egymástól.

Amikor Lorenzo 2008-ban megérkezett, Rossi már öt királykategóriás világbajnoki címnél tartott, és túl volt már néhány komoly csatán, sőt, olykor ellenségeskedésen is. Ezek közül a legemlékezetesebb talán a Max Biaggival történt háborúskodása volt. Későbbi csapattársa viszont nagyon felnézett az idősebbik olasz motorosra, később pedig barátok is lettek, így felmerül a kérdés, hogy ez befolyásolta-e a kapcsolatát legnagyobb ellenfelével.

Rossi elismerte, az ő hibája volt, hogy évekig fújtak egymásra Biaggival

Max Biaggi volt a példaképem – nyilatkozta Lorenzo a trentói Festival dello Sport elnevezésű eseményen. – Amikor először találkoztam vele, sok mindenről beszélgettünk, többek között Valentino Rossiról is. Rögtön elmondtam neki, hogy ő a kedvencem. Nem hiszem, hogy a Maxszal való barátságom befolyásolta volna a Rossival való viszonyomat. A sebesség valószínűleg fontosabb volt.”

Bár mindketten a gyorsasági motorversenyzés legendáinak számítanak, és ketten együtt tizennégy vb-címig jutottak, amiből tízet a legmagasabb géposztályban zsebeltek be, jelentős mértékben akadályozták egymást abban, hogy még sikeresebbé váljanak. Egy-egy végső győzelmet mindenképpen elvettek a másiktól, hiszen 2009-ben Lorenzo második lett Rossi mögött, hat évvel később pedig fordított volt a sorrend az első két pozícióban. A spanyol expilóta azonban manapság már jóval árnyaltabban látja a helyzetet, és úgy véli, a Doktor jelenléte több szempontból is a hasznára volt.

Rossi felidézte a rivalizálását Lorenzóval, aki szerinte egy nem kedves, de zseniális versenyző volt

Mindketten többször nyertünk volna a másik nélkül, azonban a rivalizálásunknak köszönhetően sokkal gyorsabbá váltunk – vélekedett. – Ma már a legnagyobb tisztelettel gondolok rá. A karizmájából mindannyian profitáltunk, mert sokak számára lehetővé tette, hogy közelebb kerüljenek a világbajnoksághoz, láthatóbbá téve a sorozatot.”

Lorenzo pár szó erejéig az utolsó világbajnoki címére is kitért, amelyet botrányos körülmények közepette szerzett meg, bár az ellentmondásos eseményeket semmiképpen nem ő indította el. Nemrég elárulta, hogy a győzelme ellenére a szurkolóktól kapott szidalmak miatt nem tudott felhőtlenül örülni a sikernek, és most is arra utalt, hogy a drukkerek többsége Rossi mellett állt „Nyilván mindenki Valentino verzióját hitte el – fogalmazott. – 2015 brutális év volt, minden megtörtént. Nem szabad elfelejteni, hogy az utolsó futamig egyszer sem voltam kizárólagos éllovas.”

Lorenzo felidézte, mekkora gyűlöletet kapott saját honfitársitól a botrányos szezon végén