back to top
2025. július 20. 18:01
Kezdőlap Blog Oldal 593

Tízből heten online vettek részt a népszámláláson

0

Nagy népszerűségnek örvendett az online kitöltés lehetősége a 2022-es népszámlálás során, hiszen a rendelkezésre álló valamivel több mint két hét alatt 3,2 millió lakcímről összesen hétmillió személyi kérdőív érkezett be elektronikus úton. Vukovich Gabriella, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) elnöke szerint ez háromszorosa a 11,5 évvel ezelőtti felmérés során tapasztaltaknak, és elég jól árulkodik az internethasználati szokások, vagy az eszközellátottság változásairól. A részvételi adatok szintén több mint meggyőzőek, hiszen a becsült várható népesség 96 százaléka szolgáltatott adatot, ami nemzetközi viszonylatban is hatalmas siker.

A népszámláláshoz tartozó 3,2 millió lakcím 63,5 százalékáról 7 millió személyi kérdőív érkezett, csak a 2022. október 19-én zárult, online önkitöltési szakaszban.

Arányosan nézve Pest megyéből küldték be a legtöbb kérdőívet (71,7 százalék), míg a második helyen Győr-Moson-Sopron (69,5 százalék), a harmadikon Fejér megye végzett (67,5 százalék). A megyei jogú városok közül Érd volt a legaktívabb, 79,7 százalékos kitöltési aránnyal, a második Székesfehérvár (75,1 százalék), a harmadik pedig Szeged (72,4 százalék) lett. Budapesten a címek 70,8 százalékáról küldték be online a kérdőívet, de volt hat olyan település (Fertőendréd, Harka, Győrzámoly, Győrújfalu, Márkó, Telki), ahol az internetes kitöltési arány meghaladta a 90 százalékot is.

A népszámlálás elektronikus szakaszát követő egy hónapban, tehát 2022. október 20-a és november 20-a között, 2,2 millió személyről vett fel adatot, mintegy 23 ezer számlálóbiztos. Az összeírók ötmillió címet, ezen belül 4,6 millió lakcímet és további mintegy 400 ezer más ingatlanhoz, például nyaralókhoz és különféle intézményekhez tartozó címet ellenőriztek. Ehhez hasonló munkára várhatóan nem lesz újra szükség, hiszen az általában tízévente esedékes népszámlálás (ami a COVID miatt ezúttal másfél évet csúszott) a jövőben már aligha fog igényelni hagyományos összeírást: az adatfelvétel adminisztratív adatbázisok felhasználásával zajlik majd.

„Büszkék vagyunk arra a szakszerű és elhivatott munkára, amelyet a számlálóbiztosok az elmúlt egy hónapban végeztek. Nagyon fontos szerepet töltöttek be a népszámlálás során, hiszen a háztartások jelentős része az ő segítségükkel vett részt az adatgyűjtésben. A visszajelzések alapján a többség megértő volt az adatgyűjtés céljaival kapcsolatban, és támogatták a számlálóbiztosokat a munkájuk elvégzésében” – értékelt utólag Kovács Marcell népszámlálási projektvezető, hozzátéve: hálásak az összeírás feladatait szintén segítő települési jegyzőknek, felülvizsgálóknak és persze a háztartásoknak.

„A népszámlálás előkészítése során folyamatosan együttműködtünk az Adatvédelmi és Információszabadság Hivatallal. Ők véleményezték a mi elképzelt megoldásainkat, ha kellett, akkor igazítottunk rajta, és ennek megfelelően, folyamatos kontroll alatt készítettük elő az összes adatvédelmi és adatkezelési megoldást. Az adatok egy védett adatbázisban vannak, és egy nagyon szűk kör férhet csak hozzá a mi munkatársaink közül is: azok, akiknek az a dolga, hogy ezekkel az adatokkal dolgozzanak” – nyomatékosította a KSH elnöke, hozzáfűzve: minden felvett adat a nemzeti adatvagyon része és kizárólag statisztikai célra használható. A népszámlálás első, eredményei 2023 első negyedévében kerülnek publikálásra.

Vukovich Gabriella hozzátette: a népszámlálás az etalon, amihez képest a KSH ki tudja alakítani a reprezentatív mintákat. Ez az „egy főre jutó” mutatók alapja, például a GDP, a jövedelem, és ugyancsak ezek az információk szükségesek a mindannyiunk életét befolyásoló gazdasági, társadalmi döntések előkészítéséhez, a helyi ellátási és szolgáltatási igények tervezéséhez, fejlesztéséhez, illetve a tudományos kutatásokhoz.

(X)

Pecco Bagnaia nem mindennapi elismerésben részesül

0

Pecco Bagnaia MotoGP-címét nagy figyelem övezi Olaszországban. Most fogadott szülővárosa, Pesaro is bejelentette, hogy különleges kegyben részesíti a 25 éves Ducati-sztárt.

Francesco „Pecco” Bagnaia az első olasz világbajnok a MotoGP-ben Valentino Rossi 2009-es győzelme óta. Még ennél is történelmi jelentőségűbb, hogy a Ducati gyári pilótája az első olasz, aki Giacomo Agostini 1972-es (akkor még MV Agustával) győzelme óta olasz gyártmányú motorral nyerte meg a bajnoki címet a királykategóriában.

Ezt Olaszországban elismerik és ünneplik: Bagnaia már megkapta az Olasz Nemzeti Olimpiai Bizottságtól az arany nyakláncot („Collare d’Oro”). Emellett már Sergio Mattarella olasz köztársasági elnök is fogadta őt a római Quirinal-palotában.

És ez még nem minden: Matteo Ricci polgármester javaslatára Peccót hamarosan Pesaro díszpolgárává avatják.

„Mindannyian nagyon örültünk a rendkívüli sikernek, amely hosszú évek után újra a csúcsra juttatta az olasz motorkerékpár-versenyzést.” – nyilatkozta Ricci.

„Bagnaia egy olyan tehetség, aki minden idők legnagyobbja, Valentino Rossi irányítása alatt nőtt fel a mi földünkön.”

A 25 éves MotoGP-világbajnok a Torino melletti Chivassóból származik, de már 2014-ben mentora, Valentino Rossi közelébe költözött.

„A díszpolgárság méltó elismerés egy olyan bajnok számára, aki úgy döntött, hogy Pesaróban él, és egyúttal a város kommunikációs és turisztikai stratégiájának hangsúlyozása is.” – tette hozzá Ricci.

A polgármester szerint azonban nagy ünnepség várható, amelybe Tavullia önkormányzata is bekapcsolódik.

Pesaro egyébként, a 2024-es olasz kulturális főváros, idén már megtisztelte Valentino Rossit egy hatalmas sisakkal.

A Superbike vagy a MotoGP jelent nagyobb kihívást? – Bautista elmondja

A SPEEDWEEK.com a Superbike-világbajnok Álvaro Bautistával készített exkluzív interjút, melyben a spanyol összehasonlítja a MotoGP-t a Superbike-kal.

Álvaro Bautista két világbajnoki címe között 16 hosszú év telt el. 2006-ban a 125-ös világbajnok lett, 2022-ben a Superbike-címet is bezsebelhette. A spanyol az elsőt a húszas évei elején, a másodikat a harmincas évei végén szerezte. Milyen érzés ez számára?

„Egyértelműen különböző. Az első bajnoki cím… Nem akarom azt mondani, hogy nem kellett küzdenem érte, de azért jött, mert gyors voltam, és mert jó motorom volt az Asparnál, és jó csapatom volt. A végén Kallióval küzdöttem. A mostani kemény munka volt, többet kellett beleadnom. Azóta versenyzőként fejlődtem, és a Superbike-versenyzés történetének legjobb versenyzőit győztem le. Nem volt könnyű.”

A Superbike-világbajnokság még mindig a másodosztály?

„Az SBK világbajnokságra úgy tekintünk, mint a második ligára. Bevallom, én is elgondolkodtam ezen, mielőtt váltottam. Hogy őszinte legyek, meglepődtem. Már az első évben láttam egy igazán klassz bajnokságot, valami egészen mást. A légkör sokkal valóságosabb, jobban hasonlít a tíz évvel ezelőtti GP-kre. Sokkal inkább kapcsolatban állsz a rajongókkal. Az emberek szeretik ezt, mert a show részének érzik magukat.”

„Úgy gondolom, hogy ma a versenyzők az SBK világbajnokságra valódi lehetőségként tekintenek. Amikor először mondták, hogy menjek át az SBK-ba, visszautasítottam. Amikor világossá vált számomra, hogy nem találok helyet a MotoGP-ben, akkor döntöttem. Azért jöttem ide, mert továbbra is versenyezni akartam, mert még mindig élvezem … Azzal győztem meg magam, hogy ‘ahelyett, hogy itthon maradsz, menj oda, ülj egy Ducatira a és jól fogod érezni magad’ – felfedeztem egy klassz bajnokságot.”

„Sokan mondhatják, hogy ‘nyert a Superbike-ban, ez semmit sem ér’, de én mondom nektek, sok versenyzőt meglepne az itteni szint. Szerintem egy gyári motorral Toprak és Jonathan biztosan az első ötben lenne a MotoGP-ben.”

Bautista 2010 és 2018 között a MotoGP-ben. A Superbike versenyzés kevésbé megterhelő?

„A MotoGP-ben kevésbé voltam fáradt, mint a Superbike-ban. A MotoGP-t a pályára építették, ennyi. Ez egy olyan motor, amelyet csak azért készítettek, hogy gyorsan menjen. Versenyzőként nagyon szeretem a Superbike formátumot, mert három dobásod van arra, hogy jól teljesíts egy hétvégén. Szerintem a MotoGP-nek is jót fognak tenni a sprintversenyek. A szombati rövid futam több nézőt fog vonzani a pályára, mert ez egy extra látványosság. Nem hiszem, hogy ez nagy plusz erőfeszítést jelentene a versenyzők számára. Tapasztalatom szerint ez inkább mentális dolog. A Superbike-világbajnokságban a vasárnap nehezebb, mert délelőtt egy rövid futamot rendeznek, majd két órával később egy másikat. Számomra ez inkább mentális stressz, mint fizikai. Feltételezhetjük, hogy a MotoGP versenyzői fizikailag is csúcsformában vannak.”

 

Álex Márquez is kemény szavakkal illette a Hondát

0

Álex Márquez szerint a Ducatitól kapott új lehetősége olyasmi, amit „a Hondán belül kerestem, de nem találtam”. Kétségbeesetten keresi a sikert a spanyol.

Az AS.com kérdésére, hogy ez azt jelenti-e, hogy plusz nyomás nehezedik a vállára, Márquez így válaszolt:

„Bizonyos értelemben ez nyomást helyez rám, de ezt fel kell vállalni. Ebben a világban, ha elfutsz előle, az még rosszabb.

„Tisztában vagyok vele, hogy ez az a lehetőség, amire már régóta vártam, amit a Hondán belül kerestem, de nem találtam. Néha segít, ha más utat keresel. Kell egy kis környezetváltozás és egy olyan motor, ami garanciát ad az első futamtól kezdve. Nem kell tisztában lenned a fejlesztésekkel, azzal, hogy mi fog érkezni Malajziában… Az van, ami van, és onnantól kezdve a legtöbbet kell kihoznod belőle.”

A fiatalabbik Márquez úgy véli, hogy a Honda nagy problémája, a kommunikáció, többek közt ezért is örül a Ducati által adott lehetőségnek.

„Nem csak a versenyzőkkel, hanem a technikusokkal és a gyárral is. Sokszor, ahogy Marc mondta, elveszik az információ. Végül is, nem hiszem, hogy ez a versenyzők problémája lenne, hanem a szervezeté.”

„Alberto [Puig], Marc… a Hondánál mindenki ezt mondta. Kell egy stabil szervezés, hogy minden a helyére kerüljön, hogy pontot lehessen szerezni. Ez már az ő problémájuk, én már nem vagyok benne. Ha ők nem szervezettek, jobb is (nevet).”

A 2023-as szezonban 21 futamból 42 lesz, mivel a sportág történetében először lépnek életbe a sprintfutamok.

Márquez ebben a témában is állást foglalt: „Ez őrület, de az őrület hozza a show-t. 42 futam lesz így, de majd megszokjuk. A Superbike-ban is van ilyen. Az, hogy hogyan nézünk szembe a hétvégével az elején, egy kicsit változni fog, és utána már teljesen normális lesz.”

Marc Márquez egy csapatban gokartozott Max Verstappennel, többször ütközött a versenyen (videók)

0

A motorosok az autóversenyzőkkel gokartoztak a Honda jóvoltából, Marc Márquez pedig a Forma-1-es világbajnok Max Verstappennel alkotott egy párost. A spanyol versenyző nem hazudtolta meg önmagát.

Nemrég rendezték a Honda Thanks Dayt, ahol a két- és négykerekű világ találkozott egymással. Arról már beszámoltunk, hogy Max Verstappen, a Forma-1 tavalyi és idei világbajnoka kipróbálta Marc Márquez motorját, de a két sztár másban is együttműködött. Ismerve a pályafutásukat, nem meglepő, hogy ebben is sikerrel jártak.

Max Verstappen is felült Marc Márquez Hondájára

A rendezvényen egy gokartversenyt szerveztek a jelen lévő motor- és autóversenyzőknek. A lebonyolítás úgy nézett ki, hogy előbbiek teljesítették az időmérőt, majd a 10 körös futam első részét, aztán azok váltották őket, akik négy keréken érzik magukat otthonosan. A két világbajnok pedig természetesen egy párost alkotott.

Márquez nem ment rosszul a pár perces kvalifikáción, ám csak a második helyet szerezte meg. A pole pozíció Tim Gajseré, a kétszeres szlovén motokrossz-világbajnoké lett. Márquez azonban nem hazudtolta meg önmagát, és már rögtön célba vette a győzelmet, illetve akkor még csak a versenyben való vezetést.

Már az első körben megtámadta riválisát, talán össze is ért a két gokart, de akkor még nem tudott előzni. A következő körben viszont már sikerrel járt, amikor az első kanyarban bevetődött a belső íven. Meglehetősen agresszív volt, Gajser bele is fordult az ő gokartjába, de ebben a műfajban azért ez belefér, pláne egy ilyen buliversenyen.

Ezt követően élvezetes csatát vívtak, és oda-vissza előzgették egymást. Márquez állt az élen, amikor bement a bokszba, és átadta a versenygépet Verstappennek. A hatszoros MotoGP-világbajnok annyira nyerni akart, hogy még meg is tolta a gokartot, amikor a holland versenyző elindult. Nem meglepő, hogy jelentős előnybe került, miután egy körrel később Gajser, valamint az addigra őt már megelőző háromszoros triálvilágbajnok, Gabriel Marcelli kiállt.

Innentől kezdve a második helyért voltak izgalmak, hiszen Verstappen simán behozta az első helyen a gokartját. F1-es csapattársa, a Gajsert váltó Sergio Péreznek sikerült visszaszereznie a pozíciót, így mondhatni, Red Bull-kettős győzelem született. Az AlphaTaurinál versenyző Cunoda Juki lényegében célfotóval megszerezte a harmadik helyet, így az autóversenyzők részéről három F1-es pilóta állhatott fel a dobogóra. (A teljes eseményt erre a linkre kattintva lehet megtekinteni.)

Morbidelli elárulta, hogyan élte meg katasztrofálisan sikerült szezonját

0

Franco Morbidelli kiábrándító és nehéz 2022-es MotoGP-szezont élt át. A Yamaha gyári versenyzője beszél az okokról és arról, hogyan kezeli az őt ért kritikákat.

A 27 éves Rossi-tanítvány csak a 19. helyen végzett a világbajnokságon. Legjobb eredménye egy hetedik hely volt a mandalikai esőfutamon, illetve a szezonzárón sikerült beverekednie magát a Top10-be.

Morbidelli – aki 2020-ban a MotoGP-világbajnokság második helyezettje volt három győzelemmel a Petronas Yamaha nyergében – rendkívül nehéz szezonon van túl. Ez nem csak a csekély pontszámból és a büntetések egész sorából (főleg az ideális íven való tétlenkedés miatt) derült ki. A brazil gyökerekkel rendelkező olasz, aki egyébként laza és vidám viselkedéséről ismert, a pályán kívül is gyakran tűnt tanácstalannak. A csípős mondatok helyett komolyan fejezte ki magát.

„Nagyon nehéz szezon volt, de a csapat és a Yamaha mindig mellettem állt.” – foglalta össze „Franky”.

„A szezon utolsó részében és különösen az utolsó két versenyen sikerült annyira megváltoztatnunk a motorozáshoz való hozzáállásomat, hogy sokkal jobban tudtam kezelni ezt a motort. Ennek örülök.”

„Ahhoz, hogy kiaknázd a motorban rejlő lehetőségeket, olyan versenyzőnek kellett lenned, akinek teljesen más a DNS-e, mint az enyém.” – erősítette meg Morbidelli visszatekintve.

„Szép lassan idén sikerült megváltoztatni a gondolkodásomat – köszönöm a csapatnak és a Yamahának.”

„Tudjuk, hogy a csomagunknak vannak gyenge pontjai. Meggyőződésem, hogy Japánban keményen dolgoznak a problémák megoldásán. Számunkra fontos volt, hogy megoldjuk azokat a problémákat, amelyekkel én mint versenyző küzdöttem – a motorozás szempontjából. Azt hiszem, ez sikerült is.”

A 2017-es Moto2-es világbajnok egyike azoknak a versenyzőknek, akik nem túl aktívak a közösségi médiában. Ennek ellenére persze nem hagyta hidegen, amikor többször is feltették neki a kérdést, hogy a Yamaha a 2023 végéig szóló kétéves szerződése ellenére nem lenne-e jobb, ha hamarabb lecserélné őt.

Hogyan kezeli Franky a személyét ért nyilvános kritikát?

„A szurkolók kommentjei sokkal kedvesebbek, és sokkal jobban érzed magad, ha pozitív gondolatokat írnak. Ha negatívak, akkor csak fájdalmat okoznak. Egy fájdalom, amitől a lehető leghamarabb meg kell szabadulni. Az ilyen megjegyzések nem fontosak, még akkor sem, ha jogosak. Csak a pozitív megjegyzésekkel szabad foglalkozni. Azok hatolnak a szívedig.”

Ahová minden Rossi-rajongónak kötelező betérni

0

Valentino Rossi egy héttel ezelőtt nyitotta meg új – rajongói termékeket árusító – üzletét.

Az üzlet Tavulliában található, a város központjában, a Via C. Battisti 5/9. szám alatt.

A Marco Morosini által tervezett új bolt 400 négyzetméteren ragyog, mindenekelőtt kifinomult fényeffektusokkal. Abszolút érdemes megnézni. Néhol még futurisztikusnak is tűnhet.

A két emeletes épületet csak úgy áthatja a fluoreszkáló sárga szín, ami az évek alatt Rossi védjegyévé vált. Az aktuális termékcsalád is pontosan az évszakhoz igazodik. Kaphatók többek között karácsonyi kiegészítők, mint pl. gömbök, karácsonyi pulcsik, vagy épp sapkák és sálak ünnepi mintával. Valentino Rossi néhány újratervezett motorja is megtekinthető.

Három professzionális szimulátor is helyet kapott az üzletben, melynek köszönhetően a rajongók megtapasztalhatják az „igazi vezetési érzést”.

Viñales összegezte az idei szezont

0

Maverick Viñales már nagyon készül a 2023-as idényre. Összegezte az idei szezont, és elismerte, hogy van még mit tanulnia.

Maverick Viñales jelenleg intenzíven edz az edzőteremben vagy az MX-pályán a 2023-as évre, ezt bizonyítják a közösségi médiában rendszeresen közzétett posztjai, amelyekben különösen motiváltnak tűnik. Sőt, a kilencszeres MotoGP-győztes máris magabiztosabbnak tűnik, mint az elmúlt szezonban bármikor.

Arra a kérdésre, hogy mennyire érzi jól magát az Apriliánál, a 27 éves spanyol így felelt:

„Minden év más és más. Természetesen jövőre sokkal nagyobb lesz rajtunk a nyomás, mint idén, ez normális és jó. Javulnunk kell, és világossá kell tennünk a célt. Szerintem nagyon jó munkát tudunk végezni. Ehhez jól és okosan kell dolgoznunk.”

„Nem voltak idén egyértelmű elvárásaim, egyszerűen csak próbáltam jól motorozni. Az volt a célom, hogy gyorsan megismerjem a motort. Ez sikerült, ahogy a csapattal is összekovácsolódtunk. A szezon felénél nagyon magas szintet képviseltünk. Ezt viszem magammal a következő szezonra.”

„Bevallom, az elején kicsit küszködtem, mert nem ismertem a motort. Azt hiszem, ez a szezon fontos volt abból a szempontból, hogy sokat tanuljak.”

„Néhány edzésen nagyon jó voltam, például az FP4-en Phillip Island-en. Ezeket az eredményeket viszem magammal. Ha a motor működik, nagyon gyorsak lehetünk.”

Lorenzo új „kihívás” elé néz

0

Jorge Lorenzo továbbra sem idegenkedik a rivaldafénytől: Az ötszörös világbajnok megerősítette, hogy ismét részt vesz egy spanyol tévéműsorban.

Jorge Lorenzo jelenleg Dubajban nyaral. A pályán, mint tudjuk, az idei szezonban az olasz Porsche Carrera Kupában versenyzett, de a pályán kívül az ötszörös motoros világbajnok élete három évvel a MotoGP-ből való visszavonulása után sem unalmas.

A DAZN Spain MotoGP-szakértőjeként Lorenzo amúgy is rendszeresen kamera előtt áll, most pedig bejelentette, hogy részt vesz a spanyol televízió egyik népszerű műsorában: Ő egyike annak a nyolc hírességnek, akik az Antena 3 televíziós csatorna „El Desafio” (azaz: „A kihívás”) című műsorában különböző próbatételein vesz majd részt. Spanyolországban azt beszélik, hogy a Lorenzo főszereplésével készült epizódok 2023 elejétől heti rendszerességgel kerülnek adásba.

„Mindig is a kihívások híve voltam, de nem gondoltam volna, hogy ezt bevállalom” – nyilatkozta a 68-szoros GP-győztes.

A tévéműsorok színpada azonban nem új terület a mallorcai számára: a háromszoros MotoGP-bajnok már 2020-ban is szerepelt a „The Masked Singer” c. zenés műsorban, ahol énektudásást csillogtatta meg.

Újra meg kellett műteni az Aprilia tesztpilótáját

0

Az Aprilia MotoGP tesztpilótája, Lorenzo Savadori hétfőn Modenában műtéten esett át, hogy a következő szezonra már a kulcscsontjában és bokájában lévő lemezek nélkül érkezzen.

Lorenzo Savadori két héttel ezelőtt fejezte be az idei naptári évre vonatkozó munkáját, amikor két tesztnapon összesen 134 kört tett meg a jerezi pályán. A 29 éves olasz most a téli szünetet arra használta fel, hogy Catani professzor gondjaira bízza magát a modenai poliklinikán.

Hétfőn került sor a műtétre, amikor eltávolították a két lemezt, amelyeket Savadori jobb kulcscsontjára (Misanóban történt balesete után) és a jobb bokájára (a Stájer Nagydíj, Dani Pedrosával történt balesete után) helyeztek tavaly.

„A beavatkozás jól sikerült, a két lemez eltávolításra került. Találkozunk a pályán.” – jegyezte meg az olasz néhány órával a beavatkozás után.