back to top
2025. július 20. 06:37
Kezdőlap Blog Oldal 596

Elmosta az eső Acosta MotoGP tesztjét

Mint arról néhány nappal ezelőtt beszámoltunk, a fiatal spanyol versenyző egy MotoGP tesztlehetőséget kapott a KTM-től. A csapat Jerezben egy privát teszt keretében biztosított volna néhány ismerkedő kört, ahol Dani Pedrosa is készen állt. Acosta mellett egy privát teszt keretében Jerezben volt még újdonsült csapattársa, Albert Arenas, illetve az Ajo Moto3-as csapata is Deniz Öncüvel és Jose Antonio Ruedával.

Forrás: MotoGP Media

Az eső aztán keresztbe húzta a számításokat, így végül elmaradtak az installációs körök. Pót-időpontot egyelőre nem közöltek, de vélhetően idén már nem kerül sor Acosta MotoGP-s tesztjére. A KTM nem titkolt célja, hogy belátható időn belül a királykategóriába is felemelje a fiatal tehetségét, aki 2021-ben újoncként nyerte meg a Moto3-at, a Moto2-ben pedig több futamgyőzelemmel zárt.

Hivatalos: Farkas Kevin a Red Bull Rookies Cup-ban indul 2023-ban

0

Újabb magyar versenyző a MotoGP előszobájában. Farkas Kevin a harmadik versenyző, aki lehetőséget kap a KTM legnagyobb tehetségkutató sorozatában részt venni. 2007-ben Sebestyén Péter, az elmúlt két szezonban pedig Görbe Soma képviselte Magyarországot ebben a bajnokságban.

Farkas Kevin, Rossi Moor
Fotó: Dorna Sports

Farkas Kevin a második helyen zárta az idei Northern Talent Cup szezont (egy másik magyar, Rossi Moor mögött). Kiváló tempóját és tehetségét látva a Dorna őt kiválasztotta  a Road to MotoGP programba. Ez pedig lényegében azt jelenti, hogy a három utánpótlás-sorozat, a Junior GP, az Asia Talent Cup, valamint a Red Bull Rookies Cup egyikében indulhat. Ezek a bajnokságok a fiatal versenyzők legjobb lehetőségei, hogy egy napon majd a Moto3-ban kezdhessék MotoGP-s pályafutásukat.

Farkas Kevinnek ezúton is gratulálunk, és sok sikert kívánunk a 2023-as idényhez!

Pedrosa: „A Ducati jobban kezelte a gumikat, mint a többiek”

0

Hetedik szezonjára készül a KTM, amelynek munkáját 2019 óta segíti a visszavonult MotoGP legenda. Az utolsó valenciai teszt óta két hét telt el, azóta volt idő analizálni az ott tapasztaltakat. Az osztrák gyártónál alapos változások mentek végbe, hiszen pilóta-, és mérnöki fronton is új emberek érkeztek a csapathoz. Bár 2020 óta minden évben nyertek több futamot, mégis hiányzik az a kiegyensúlyozottság, hogy komoly vb-esélyesnek számítsanak. Csak érdekességképpen a Ducati beszállását, illetve a Suzuki utolsó visszatérését követően ennél kevesebb idő alatt nyertek bajnokságot, bár a képlet nem ennyire fekete és fehér – nem beszélve az Aprilia ellenpéldájáról.

Dani Pedrosa: „A versenyzők pontosan tudják, mik a motor gyenge pontjai, mert nehéz minden pályán az élmezőnyben lenni, és mert az időmérőkön néha igencsak szenvednek. Megoldást találni viszont nem olyan egyszerű a mérnököknek, mert nem ők ülnek a motoron, és nem látják, hogy a pályán mi történik pontosan.”

A gyenge egykörös tempó miatt a versenyzők szinte rá vannak kényszerülve, hogy a jó eredményhez nagy felzárkózásra van szükség.

„Az elmúlt két évben a kvalifikáció volt a gyenge pontunk. A Ducatisok könnyen javultak egy másodpercet, amikor felrakták az új lágy gumikat, ráadásul nyolc motorral a rajtrácson a többieknek nem könnyű az elejéből rajtolni. A KTM viszonylag jól kezelhető volt használt gumikon, de nem tudtunk eléggé javulni friss abroncsokon, így az első sorokból sem tudtunk rajtolni. Ezt követően pedig van ez a jelenség, hogy az első gumiban szélárnyékban extrém szintekre felmegy a nyomás, így utána esélyed se lesz pozíciókat szerezni.”

Forrás: MotoGP Media

A Michelin gumik szerkezetén ugyan nem tudnak változtatni, és a szélárnyékban motorozás problémáit mindenki megtapasztalja, de az egykörös tempó javulásával komoly potenciál lehet bennük.

„Biztos vagyok benne, hogy a kiegyensúlyozottságunk javulni fog, és jobb rajthelyeket szerzünk. Ez az egyik legfontosabb része a hétvégének, és vannak javulásra utaló jelek. Találtunk két problémát ezzel kapcsolatban, amelyeket remélhetőleg 2023-ra meg tudunk oldani.”

Forrás: MotoGP Media

A siker kulcsa amilyen egyszerűnek hangzik, annyira nehéz. A legfontosabb tényező, hogy a motor hogyan kezeli a gumikat.

„A gumik egyértelműen a kulcspont. Gyakran előfordul, hogy egy adott pályán egy adott keverék jobban fekszik az egyik motornak. Utána egy másik pályán egy másik gumi pedig más gyártónak kedvez. Ez egyfelől a Ducatinak kedvez, mert abból 8 motor van a rajtrácson, és egyértelműen jobban kezelte a gumikat, mint a többiek. Talán a beállításokban megtalálták az egyensúlyt a kemény és a lágy keverék között, így bármilyen keverékhez jól alkalmazkodnak.”

Bautista: Jövőre mindent elölről kezdünk

0

Álvaro Bautista 2006 után a 125 köbcentiméteres géposztályban, idén másodszor nyert világbajnokságot, ezúttal a Superbike bajnokságban. A 38 éves versenyző tudja, hogy mostantól őt akarja elkapni mindenki.

Két világbajnoki cím között 16 év nagyon hosszú idő. A 125 köbcentis kategóriában szerzett 2006-os bajnoki címe után 2008-ban a 250-eseknél, majd 2019-ben a Superbike világbajnokságon is második lett, míg végül idén ismét a csúcsra ért.

2019-ben Jonathan Rea (Kawasaki) és Bautista (Ducati) küzdött a világbajnoki címért, 2020-ban Rea, Scott Redding és Toprak Razgatlioglu, tavaly ugyanez a hármas, idén pedig Bautista, Razgatlioglu és Rea.

Ez a négy versenyző volt a Superbike óriás az elmúlt négy évben. Bautista 2020-ban és 2021-ben a Hondánál versenyzett, és akkor ugyanolyan esélytelen volt, mint Redding, mióta 2022-ben a BMW-re váltott. Ez alátámasztja, mennyire fontos a versenyző és a motor megfelelő kombinációja.

Mind a négyen hűek maradnak a gyártójukhoz 2023-ra is. Redding abban reménykedik, hogy az új M RR-el beleszólhat a hármak csatájába.

„Nem bajnokságként tekintek a sorozatra, hanem egyéni versenyek halmazaként” – árulta el Bautista a taktikáját. „A szezon közepén meghosszabbítottam a szerződésemet 2023-ra, futamról futamra haladok, és megpróbálom minden alkalommal a legjobbat kihozni magamból. Ez fontosabb, mint a bajnokságra gondolni. Jövőre mindent elölről kezdünk. Ebben a szezonban nyertünk, és volt mit ünnepelnünk. De emiatt nem pihenhetünk, tovább kell dolgoznunk.”

„Remélem, hogy a lendületet át tudom vinni a következő évre, és az érzésem a motoron is megmarad” – tette hozzá a Ducati sztárja. „A bajnoki cím extra motivációt ad, szeretnék a jövőben is az élen lenni. Az osztály színvonala egyre magasabb és magasabb, így nekünk is minden részletben javulnunk kell, ha továbbra is versenyképesek akarunk lenni. A jövőben, ha harmadik vagy második leszek, akkor is mindent beleadok a győzelemért. Ez az én mentalitásom. Ilyen hozzáállással kell rendelkezned, ha meg akarod védeni a bajnoki címet, vagy további győzelmekért akarsz küzdeni.”

Amire mindenki kíváncsi – Mennyit keres Fabio Quartararo?

0

Mivel Maverick Viñales 2021-ben 6,5 millió eurós éves díjazásban állapodott meg a Yamahával, Fabio Quartararo 2023-as Yamaha fizetését 10 millió euróra becsülik.

„Én is hallottam már ezt a 10 milliós összeget” – mondta Hubert Trunkenpolz, a KTM igazgatótanácsának tagja a SPEEDWEEK.com-mal folytatott beszélgetésben.

„És megbízható forrásból. De eleinte el sem tudtam képzelni, hogy ma, a gazdasági helyzetet tekintve egy gyár még mindig képes ilyen díjakat fizetni. Azt hittem, hogy ebben a paddockban senki sem kap 5-6 millió eurónál többet. Másrészt a KTM-mel szerződésben áll az ötszörös motokrossz-világbajnok Jeffrey Herlings. Többet keres a motokrosszban, mint a MotoGP versenyzőink… A Yamaha számára ez a jó stratégia, mert vele nyernek a MotoGP-ben. Szerintem jelenleg Fabio Quartararo a legjobb versenyző, ezen nincs mit magyarázni. Ő egy kivételes pilóta.”

A Yamaha Motor Racing számára Fabio Quartararo befektetése máris kifizetődött, hiszen Maverick Viñales négy és fél év alatt nyolc MotoGP-győzelmet szerzett a Yamahával, soha nem szállt versenybe a bajnoki címért. Quartararo viszont 2020-ban már három futamot nyert a Petronas csapatnál, 2021-ben pedig ő biztosította a japán gyártó első MotoGP világbajnoki címét Jorge Lorenzo 2015-ös győzelme óta. Ahogyan azóta sem tétlenkedett, hiszen egészen az utolsó futamig szorongatta Pecco Bagnaiát.

Összehasonlításképp: Ha az említett 10 millió eurós összeget nézzük, a MotoGP-pilóták mondhatni alul vannak fizetve a Formula 1-es versenyzőkhöz képest. Lewis Hamilton éves fizetése pl. 40.000.000 dollárra tehető 2022-ben. Quartararo éves keresete nagyjából Carlos Sainz fizetésével egyenértékű.

 

Razgatlıoğlu: Jó, hogy nem lettünk világbajnokok

0

Toprak Razgatlıoğlu meg van győződve arról, hogy a 2022-es Superbike-világbajnokságon elszenvedett veresége csak extra motivációt jelent a következő szezonra.

A 2022-es Superbike-világbajnokságban a címvédő Toprak Razgatlıoğlu már a szezon kezdetén elveszett. A misanói versenyig kellett várni, hogy a török megszerezze első futamgyőzelmét a szezonban. Olaszország után a leendő világbajnok Álvaro Bautista már 79 ponttal előzte meg a Yamaha-sztárt.

Az alig három hónap múlva kezdődő 2023-as világbajnokságon új motorokat láthatunk a Ducatitól és a BMW-től, és a Kawasaki is frissíti a ZX-10RR modelljét.

„A Yamaha nem épít új R1-et, de fejleszteni mindenképpen fognak, és sok új alkatrészünk lesz” – mondta Razgatlıoğlu a SPEEDWEEK.com-nak.

„Decemberben lesz egy tesztünk, és kipróbáljuk az új alkatrészeket. Hiszek a csapatomban. Remélem, hogy a motoron is lesz javulás, hogy jövőre győzelmekért harcolhassunk.”

„Álvaro és a Ducati nagyon erős. A mi motorunk nagyon lassú, javítanunk kell rajta. Jó, hogy nem lettünk világbajnokok, így legalább most még többet fog dolgozni a csapat.”

„Tudom, hogy Rea és Bautista milyen erős, de én is az vagyok. Csak a szezonkezdésem nem volt erős. Lényegében a motor miatt. Amikor javítottunk rajta, sokkal jobban éreztem magam. Ha már az elejétől fogva ez a motorom lett volna, talán jól kezdtük volna a szezont. Talán a bajnokság sem a Mandalikán dőlt volna el.”

„A szezon közepétől kezdve javult a motor, mint mondtam, de ez nem volt elég a bajnoki címhez. Mindig igyekszem a legjobbat kihozni magamból. Ami az erőfeszítéseimet illeti, idén tízből tíz pontot adok magamnak. Ha az szezon egészét értékelem, akkor csak egy hetest adok. A Ducati azért nyert, mert nekik volt a gyorsabb motorjuk. Én is hihetetlenül sokat fejlődtem, magasabb szintet képviselek, mint tavaly.”

 

Miller: Ez az én döntésem volt

0

Jack Miller a MotoGP valenciai szezonzáróját követően tesztelte a következő idényre szánt új munkaeszközét. Az ausztrál boldog volt. Vajon új csapattársával, Brad Binderrel is kijön?

A 2022-es szezon világbajnoki ötödik helyezettje jövőre Brad Binder mellett fog ülni a Red Bull-KTM bokszában, és az RC16-ost fogja vezetni.

„Szeretnék valami újat megtapasztalni, ez az oka ennek a váltásnak, és annak, hogy a KTM-hez igazoltam. Végül is ez az én döntésem volt.”

Hogyan értékeli Miller a jövőbeni együttműködést új csapattársával, Brad Binderrel?

„Peccóval mindig is baráti volt a viszonyunk. Számomra mindig furcsa dolog, ha európai csapattársam van, mert a kultúrák nagyon különbözőek. Brad dél-afrikai, a viselkedése és a humora hasonló az enyémhez.”

„Brad bizonyos szempontból az ellentétem, de ha megismered őt, rájössz, hogy sokkal jobban hasonlít rám, mint gondolnád. Szerintem jó kapcsolatunk lesz”.

„Sok időt töltünk együtt Andorrában, mert Brad mindössze 600 méterre lakik tőlem. Rendszeresen találkozunk 1-1 sörre, és sok badarságról szoktunk beszélgetni. A KTM-ről is sokat beszélgettünk. Ő egy jó barátom.”

 

Nakagami sikeres műtéten van túl

0

Az LCR Honda versenyzője, Taka Nakagami második műtétje zökkenőmentesen zajlott.

Takaaki Nakagamit még az Aragóniai Nagydíjon érte baleset. A japán versenyző összeütközött a Respol Honda versenyzőjével, Marc Márquezzel, és a balesetben megsérült a jobb keze. Bár Nakagami Japánban rajthoz tudott állni, az első ujjműtétje miatt kihagyta a thaiföldi, ausztráliai és malajziai futamokat.

A 30 éves versenyző a valenciai futamot és az azt követő első tesztet a 2023-as szezonra még mindig a sérülés utóhatásaival küszködve teljesítette. Még egy speciális kesztyűt is kapott. Időközben azonban Nakagami visszatért Japánba, és átesett egy újabb műtéten.

A második beavatkozás komplikációmentesen zajlott. A japán pilóta jelenleg azon dolgozik, hogy a február 10-12. közötti sepangi tesztre teljesen felépüljön.

 

Chicho Lorenzo: Guevara egy kiváltságos telivér

0

Chicho Lorenzo szerint Izan Guevara „hivatott” arra, hogy Marc Márquez után ő legyen a következő nagy MotoGP-bajnok.

A 18 éves Guevara az idei szezonban megnyerte a Moto3-as bajnokságot, és a GASGAS Aspar Team Moto2 2023-as versenyzői közé lépve tovább bizonyíthat magát Jake Dixon oldalán.

„Izan Guevara egy korszakot fog fémjelezni, ő lesz Marc Márquez örököse az esze, az intuíciója és az önbizalma miatt” – magyarázta Jorge Lorenzo édesapja a Diario de Mallorcának.

„Én Izan Guevarára fogadok. Hacsak nem történik katasztrófa, a történelem legjobbjai közé szentelik, ő egy kiváltságos telivér”.

Chicho Lorenzo motoros iskolájában, Mallorcán tanította Jorge Lorenzót, Joan Mirt, Augusto Fernándezt és Guevarát.

„Joan Mir a legtehetségesebb versenyző, akivel valaha is dolgom volt” – mondta Chicho Lorenzo.

„Augusto Fernández nem annyira tehetséges, de nagyon intelligens.”

„Mir elégedett azzal, amit elért, Augusto Fernándeznek pedig még javítania kell néhány dolgon, hogy világbajnok lehessen.”

54. Makaói Nagydíj: Erno Kostamo az első finn győztes!

Nem zajlott zökkenőmentesen a három év után újra megrendezett Makaói Motorkerékpáros Nagydíj. A szombatra tervezett két futam helyett végül csak egyet rendeztek, azt is vasárnap – az viszont történelmi győzelmet hozott.

A szombat reggeli bemelegítő edzés még gond nélkül zajlott le, ezt az egész hétvégén domináló finn Erno Kostamo nyerte meg. Ahogyan az időmérőkön, úgy ezen is már csak 14 induló vett részt: a brit Matt Stevenson BMW-jének a motorblokkja a csütörtöki szabadedzésen javíthatatlanul meghibásodott, így számára idejekorán véget ért a Makaói Nagydíj.

Az első futam törlése

Ám a szombati első futam azonban törlésre került! Ugyanis az autós kategóriák balesetei révén sok olaj került az aszfaltra a pálya két legveszélyesebb pontján: a Lisszabon-kanyarban és a Melco hajtűben. A sportbírók és a takarítógépek erőfeszítései ellenére a pályatest nem lett teljesen tiszta. A mezőny két felvezető kört is megtett, hogy felmérjék a pálya állapotát, a versenyzők közül pedig sokan a feltartott kezükkel jelezték: veszélyesnek ítélik. A második felvezető kör végén így rajtjelzés helyett piros zászlót kaptak, a versenyirányítás pedig törölte az első futamot.

A tanácskozás és a próbálkozások itt tekinthetőek meg:

A második futam áthelyezése vasárnapra

A második futamra helyi idő szerint szombat délután került volna sor, de az autóversenyeken több baleset is történt, amelyek miatt egyrészt csúsztak a rajtidőpontok, másrészt több helyen javítani is kellett a szalagkorlátot. A szervezők emiatt úgy döntöttek, hogy a második futamot áthelyezik vasárnap reggelre, helyi idő szerint reggel nyolc órára.

A második futam

A vasárnapra került második futam szerencsére már gond nélkül el tudott rajtolni, így végre elérkezett az, ami miatt a versenyzők és csapattagok végigszenvedték a luxusbörtönt: a szigorú kínai karanténszabályok miatt egy hétig még a hotelszobájukat is csak külön engedéllyel hagyhatták el.

A rajtot a pole-ból induló Kostamo nem kapta el jól, visszaesett a negyedik helyig, a harmadik helyről induló portugál Sheridan Morais pedig átvette a vezetést.

macaustart
Morais (32) kapta el legjobban a rajtot. Itt még együtt a mezőny. Fotó: Sports Bureau of Macao SAR Government

A Lisszabon-kanyarra már Kostamo feljött a második helyre, a harmadikon pedig a német David Datzer haladt. Ők hárman hamarosan leszakították magukról a mezőny többi részét, élükön a brit Rob Hodsonnal. A második körben is maradt ez az állás, amin az sem változtatott, hogy Morais elcsapott egy elérepülő madarat. A harmadik körre Hodson hátránya már két másodpercre nőtt: eldőlt, hogy a győztes az élen álló trióból fog kikerülni. Ebben a körben Morais szélesre vette a Melco hajtűkanyart, ahol Kostamo és Datzer is leelőzték. Morais a következő körben próbálta tartani a BMW-s riválisai tempóját, ám ők hamar leszakították. Időközben a svájci Lukas Maurer átvette a negyedik helyet Hodsontól.

kostamo_datzer
Kostamo (38) és Datzer (55) kiemelkedtek a mezőnyből. Fotó: Sports Bureau of Macao SAR Government

Az ötödik és hatodik körökben Datzer még egy másodpercen belül volt Kostamohoz képest, a két utolsó körre azonban a finn ász már a némettől is több másodpercre ellépett, ellentmondást nem tűrően. Mivel már senki sem maradt lőtávolon belül, így ERNO KOSTAMO MEGNYERTE AZ 54. MAKAÓI MOTORKERÉKPÁROS NAGYDÍJAT, MEGSZEREZVE ÖNMAGA ÉS HAZÁJA ELSŐ GYŐZELMÉT A KASZINÓVÁROSBAN, MEGSZAKÍTVA AZ EGYESÜLT KIRÁLYSÁG 1998 ÓTA TARTÓ SOROZATÁT!

Kostamo végigdominálta az egész hétvégét: nemcsak a futamot nyerte meg nagy előnnyel, hanem az összes edzést is. Megérdemelte a győzelmet, és megmutatta, hogy nemcsak a kisebb nívóval bíró IRRC bajnokságban, hanem nagy múltú utcai versenyeken is tud győzni. A sikeréből mit sem von le, hogy az utcai versenyzés krémjét adó brit és ír élmenők távolmaradtak a viadaltól.

David Datzer szintén büszke lehet magára a második helyével, de még talán tőle is nagyobb kalapemelést érdemel a bronzérmes Sheridan Morais: Kovács Bálint EWC-s csapattársa úgy állt fel a dobogóra, hogy nemcsak Makaóban most versenyzett először, de úgy en bloc ez volt az első utcai futama!

macaudobogo
Hihetetlen látvány a makaói dobogó brit zászló nélkül. Fotó: Sports Bureau of Macao SAR Government

A negyedik helyen Maurer futott be, az ötödiken pedig Hodson – így ő lett a legjobb az Egyesült Királyság képviselői közül. Neki azonban a végén hátrafelé kellett néznie, ugyanis csak két és fél tizeddel előzte meg az osztrák Julian Trummert. A két rutinos ibériai következett utánuk: a portugál André Pires a hetedik, a katalán Raül Torras pedig a nyolcadik lett. Következett két brit: Joey Thompson és Paul Williams – utóbbi eredetileg a nyolcadik helyen zárt, azonban utólag kapott fél perc időbűntetést. A belga Laurent Hoffmann a 11. pozícióban futott be, az utolsó célbaérkező pedig a mezőny egyetlen hölgytagja, a holland Nadieh Schoots lett – ő egyben az első női induló volt a Makaói Motorkerékpáros Nagydíjak történetében.

Két versenyző nem ért célba: a cseh Kamil Holán és a francia Timothée Monot műszaki hiba miatt adták fel a viadalt idő előtt.

AZ 54. MAKAÓI NAGYDÍJ VÉGEREDMÉNYE:

1 Erno KOSTAMO FIN BMW 19:54.192
2 David DATZER GER BMW + 8.262
3 Sheridan MORAIS POR HONDA + 10.836
4 Lukas MAURER SWI KAWASAKI + 21.240
5 Rob HODSON GBR KAWASAKI + 27.168
6 Julian TRUMMER AUT YAMAHA + 27.494
7 André PIRES POR HONDA + 45.355
8 Raül TORRAS SPA HONDA + 53.510
9 Joey THOMPSON GBR BMW + 1:03.991
10 Paul WILLIAMS GBR SUZUKI + 1:20.107
11 Laurent HOFFMANN BEL BMW + 1:23.148
12 Nadieh SCHOOTS NED KAWASAKI + 1:30.591
Nem értek célba:
Kamil HOLÁN CZE KAWASAKI + 2 kör
Timothée MONOT FRA YAMAHA + 5 kör