2024. március 29. 12:32
KezdőlapSupersportVajon kaphat esélyt Aegerter a Superbike világbajnokságon?

Vajon kaphat esélyt Aegerter a Superbike világbajnokságon?

Dominique Aegerter eddig 29 futamon indult a Supersport világbajnokságon, 17-szer nyert és 24-szer állt dobogóra. A Yamaha versenyfőnöke, Andrea Dosoli tudja, hogy ezeket az eredményeket el kell ismerni.

Domi Aegerter 2021-ben csatlakozott a Supersport-világbajnoksághoz, és sikerei aránya elképesztő: eddigi 29 futamának 58,62 százalékát megnyerte a Team Ten Kate Yamaha színeiben, és 82,76 százalékban dobogóra állt!

Tavaly a svájci versenyző 94 pontos előnnyel lett világbajnok, annak ellenére, hogy két futammal kevesebbet motorozott, mint a második helyezett Steven Odendaal. A 2022-es szezon nyolc futama után hét győzelemmel és egy második hellyel már 54 pont az előnye a második helyen álló Lorenzo Baldassarri előtt. Amennyiben ez nem lenne elég, párhuzamosan a MotoE mezőnyében is versenyez. Nem is akárhogyan: 8 futam után 3 győzelemmel, 4 második és egy negyedik pozícióval vezeti a világbajnoki tabellát 31.5 pontos előnnyel.

Aegerter kimondott célja 2023-ra: feljutni a Superbike világbajnoki mezőnybe. A 32 évesen elért kiemelkedő eredményei ellenére ez nehéz vállalkozás. Ugyanis az öt gyári csapat egyikében sincs számára hely. A svájcinak a Giansanti Racing Teamben (GRT Yamaha) vannak a legjobb esélyei, bár ez a gyárilag támogatott csapat a fiatal Yamaha-pilótáknak szól.

Idén Garrett Gerloff és Kohta Nozane (mindketten 26 évesek) áll szerződésben a GRT-vel. Gerloff az első két világbajnoki évében öt dobogós helyezést, valamint a 11. és 7. helyet szerezte meg összesítésben. Mióta 2021-ben Assenben kiütötte a későbbi világbajnok és Yamaha-márkatárs Toprak Razgatlioğlut, mentálisan nem a legjobb formáját nyújtja. Nozane, a 2020-as japán Superbike-bajnok pedig az eddigi 46 futamán mindössze két egyszámjegyű eredményt ért el, és soha nem végzett 7. helynél előrébb. Viszont miatta a Yamaha jelentős mértékben hozzájárul a GRT költségvetéséhez.

A Yamaha versenyigazgatója, Andrea Dosoli dilemmában van. Nozane túl lassú, de a Yamaha Japan támogatása jól jön. Gerloffnak pedig megvan a tehetsége és a gyorsasága ahhoz, hogy nagy dolgokat érjen el, de már majdnem egy éve nem képes erre.

A Supersport-világbajnok és vb-első Domi Aegerter (31), a vb-második Lorenzo Baldassarri (25) és a brit Superbike-bajnok Tarran Mackenzie (26) személyében három Yamaha tehetség is a Superbike-világbajnokságba vágyik.

„Az említett versenyzők rajta vannak a listámon, logikusan” – erősítette meg Dosoli a SPEEDWEEK.com-nak. „Jelenleg elemezzük a lehetséges forgatókönyveket, Aegerter megérdemelné az előrelépést. Mint mindig, most is túl sok jó versenyzőnk van, és túl kevés helyünk számukra. Tudjuk, hogy Domi mennyi idős, és ezzel ő is tisztában van. De a valóság az, hogy jól teljesít.”

Nem vetne jó fényt a Yamahára, ha a nagyon sikeres Aegertert azzal az indokkal utasítanák el, hogy túl öreg. Ezt Dosoli is tudja.

„A stratégiát kell szem előtt tartani”jegyezte meg a Yamaha versenyigazgatója. „Másrészt azonban tiszteletben kell tartanunk a sportértéket. Dominique jól teljesít, szóval figyelembe kell vennünk őt.”

Júliusban a Donington Parkban és Mostban rendeznek SBK-versenyeket, majd hosszú nyári szünet következik szeptember közepéig. Könnyen lehet, hogy Dosoli szeptember végéig vár a döntéssel, amikor a magny-cours-i és a barcelonai versenyeken is túl lesznek. „Még néhány futam erejéig meg akarom figyelni Gerloffot és Nozane-t” – mondte el.

Nem minden szakértő tanácsolja Aegerternek, hogy váltson a Superbike-világbajnokságra. A Supersport rekordbajnoka, Kenan Sofuoğlu például azt mondta: „Dominique már nem fiatal, és túl van pályafutása csúcsán. Nagyon sokáig volt a GP-paddockban, és most már elmúlt 30 éves. Amikor az ember elmúlt 35 éves, ez nehézzé. A Supersport osztályban találhat egy jó motort egy jó csapatnál, amellyel győzni tud. Mit tud még elérni a pályafutásában? Még öt jó év áll előtte – maximum. Ha átkerül a Superbike-ba, akkor még legalább két évre van szüksége. Talál majd egy gyári csapatot 33 vagy 34 évesen? Az nehéz. És meg fogja találni a motivációt ennyi versenyzői év után, hogy újra rendkívül keményen dolgozzon?”