A Ducati újdonsága, az első és hátsó felfüggesztésnél is használt összeültető rendszer nagy ellenállást váltott ki a katari nyitóhétvégén. A többi gyártó által felvetett biztonságra vonatkozó aggályokra született döntés a napokban.
Az összeültető rajtelektronikai (holeshot) eszközök a MotoGP-ben már 2018 vége óta jelen vannak. A Ducati ekkor mutatott be először egy olyan rendszert, amely képes lejjebb engedni a motor hátulját, hogy segítse a kigyorsítást a rajtnál.
Az olasz márka Dall’Inga-val az élen 2019-ben továbbgondolta ezt. Bevezetett egy olyan rendszert, amelyet már menet közben is lehet állítani, nagyban segítve a kanyarokból kimenetnél a kigyorsítást.
A szezon előtti teszteken a Ducati már az első és hátsó felfüggesztésénél is használni kezdte ezt a menet közben állítható összeültető eszközt, amellyel az olasz gyártó nem lett túl népszerű a paddockban, a katari nyitóhétvégén kicsúcsosodott a tiltakozás a mezőny részéről ez ellen.
A hasmagassági eszközök biztonsága egy ideje már téma, a Ducati új fejlesztése ezeket a hangokat erősítette fel a mezőnyben.
A gyártók megbeszélésén öt az egy ellenében szavaztak az elülső összeültető eszközökkel kapcsolatos szabályok megváltoztatása mellett. Talán nem nagy meglepetés, hogy az egyetlen mellette voksoló gyártó a Ducati volt.
A GP Bizottság az ülés után úgy döntött, hogy 2023-tól betiltják az első összeültető eszközt. A rajtelektronika továbbra is megengedett lesz.
A GP Bizottság közleménye szerint: „A Bizottság 2022. március 4-én Losailban tartott ülésén a GP Bizottság küldötteit arra kérték, hogy két alternatív javaslatot mérlegeljenek ebben a kérdésben.”
A bizottság tagjai: a Dorna Sports vezérigazgatója, Carmelo Ezpeleta, a FIM részéről Paul Duparc, a nemzetközi versenycsapatok szövetségének vezetője, Herve Poncharal és a gyártók szövetségének képviselője, Bienese Bierma.
„Mindkettőnek az volt a célja, hogy megakadályozza a további teljesítményjavulást és a fejlesztési költségek növekedését.
„A javaslatok mérlegelése után a következő szabályozást egyhangúlag jóváhagyták.
„Tilos bármilyen olyan eszköz használata, amely a motorkerékpár első hasmagasságát menet közben módosítja vagy állítja.
„A technikai igazgató döntése lesz a végleges annak meghatározásakor, hogy mi minősül elülső hasmagasságot módosító eszköznek; azok az eszközök, amelyek csak a verseny rajtjánál működnek (azaz a „holeshot” eszközök), továbbra is megengedettek.”
Nem ez az első eset, hogy a Ducati által úttörőként bevezetett fejlesztéseket biztonsági és költségvonzati okokból betiltják.