2002. április hetedikén rendezték az 500-as királykategóriát leváltó MotoGP-korszak első versenyét az új, négyütemű 990-es gépekkel Japánban.
2001-ben lezárult egy 1949 óta tartó korszak, ugyanis ez volt az utolsó év, amikor a gyorsaságimotoros-világbajnokság legnagyobb géposztályában 500 köbcentiméteres motorokkal versenyeztek. Az utolsó 500-as szezon olasz diadalmenetről szólt. Valentino Rossi rögtön egy győzelemmel kezdett Szuzukában, majd meg sem állt a világbajnoki címig. Befejezni csak egy versenyt nem tudott, a többin pedig kettőt leszámítva kivétel nélkül dobogós pozícióban intették le. Mögötte is olaszokat találtunk az összetettben, ugyanis a szezont másodikként Max Biaggi, harmadikként pedig Loris Capirossi zárta.
2002-re érkezve tehát egy új korszak kezdődött, a motorosok alatt ugyanis 990 köbcentiméteres, négyütemű motorok dolgoztak. A négyütemű gyári motorok mellett egyébként ekkor még ott lehettek a mezőnyben a régi, kétütemű gépek is, 9-12 arányban.
Az ismerkedés során a sors rögtön be is dobta a mezőnyt a mélyvízbe, ugyanis az első futamot rögtön a csuromvizes japán pályán futották. A szezon aztán pontosan úgy indult, ahogy a 2001-es befejeződött: Valentino Rossi-győzelemmel. A Doktor a Repsol Honda motorján már eleve a pole-pozícióból is indulhatott, igaz, kimondottan gyengén rajtolt, így volt mit ledolgoznia az első méterek után.
Kiválóan kezdtek a japánok, a rajt után ugyanis Shinichi Itoh vezetett a Suzuki-tesztpilóta Akira Ryo előtt, akit aztán Olivier Jacque követett. Rossi mellett, aki ekkor csak ötödikként haladt, ugyancsak rajtavesztett az induláson Capirossi és Biaggi is. Capirex végül a második rajtkockából indulva kilencedik lett, Biaggi pedig nagyon hamar ki is esett.
A verseny későbbi szakaszában aztán egy három-négy, néha hatfős boly küzdött a győzelemért. Ez Ryo, Rossi, Itoh, Checa, Ukawa és Abe között zajlott, különféle leosztásban.
A végeredmény
A végére aztán Ryo és Rossi tudott kiemelkedni ebből a vonatból, és ők küzdöttek meg a győzelemért. A szabadkártyás Ryo kiválóan versenyzett, de végül meg kellett hajolnia Suzukiján Rossi teljesítménye előtt. A 16. körben aztán Rossi az élre állt, és onnantól már nem is adta át a vezetést Ryónak. A japán végül 1,5 másodperces hátrányban futott be a második helyen – szabadkártyásként. A dobogót végül Carlos Checa tette teljessé, aki két japánt, Shinichi Itót és Norifumi Abét tartotta maga mögött ezért a pozícióért.
Barros és Nobuatsu Aoki még körön belül fejezték be a futamot, azonban Laconitól lefelé mindenki kört kapott. Összesen tizenketten fejezték be a versenyt. A versenyt pedig teljes egészében meg is tekinthetitek a MotoGP Facebook-oldalára feltöltött felvételen, angol kommentárral.
A szezon első versenyét tehát Rossi egy négyütemű motorral nyerte meg, és később ez igaz volt a szezon összes többi hátralévő futamára. Alex Barros egyébként a szezon közben, négy futammal a vége előtt kapta meg a kétütemű NSR500-as helyett a négyütemű RC211V-t. Valentino Rossi sikere az első négyütemű motorral aratott futamgyőzelem volt Giacomo Agostini 1976-os nyugatnémet első helye óta.
A 2002-es Japán Nagydíj végeredménye:
1 | Valentino ROSSI | Repsol Honda Team | HONDA | 49’32.766 |
2 | Akira RYO | Telefonica Movistar Suzuki | SUZUKI | 1.550 |
3 | Carlos CHECA | Marlboro Yamaha Team | YAMAHA | 8.353 |
4 | Shinichi ITOH | Team HRC | HONDA | 10.829 |
5 | Norick ABE | Antena 3 Yamaha d’Antín | YAMAHA | 20.423 |
6 | Alex BARROS | West Honda Pons | HONDA | 32.259 |
7 | Nobuatsu AOKI | Proton Team KR | PROTON KR | 39.633 |
8 | Regis LACONI | MS Aprilia Racing | APRILIA | 1 kör |
9 | Loris CAPIROSSI | West Honda Pons | HONDA | 1 kör |
10 | Daijiro KATOH | Fortuna Honda Gresini | HONDA | 1 kör |
11 | Tetsuya HARADA | Pramac Honda Racing Team | HONDA | 1 kör |
12 | John HOPKINS | Red Bull Yamaha WCM | YAMAHA | 5 kör |
Nem értek célba: | ||||
Tohru UKAWA | Repsol Honda Team | HONDA | 3 kör | |
Shinya NAKANO | Gauloises Yamaha Tech 3 | YAMAHA | 4 kör | |
Jeremy McWILLIAMS | Proton Team KR | PROTON KR | 5 kör | |
Sete GIBERNAU | Telefonica Movistar Suzuki | SUZUKI | 9 kör | |
Olivier JACQUE | Gauloises Yamaha Tech 3 | YAMAHA | 9 kör | |
Kenny ROBERTS | Telefonica Movistar Suzuki | SUZUKI | 15 kör | |
Max BIAGGI | Marlboro Yamaha Team | YAMAHA | 15 kör | |
Jurgen vd GOORBERGH | Kanemoto Racing | HONDA | 17 kör | |
Garry McCOY | Red Bull Yamaha WCM | YAMAHA | 19 kör |