A koronavírus, ahogy annyi minden másnak, a North West 200-nak is rendesen keresztbe tett. De a verseny 2019 után visszatér a hétvégén!
Észak-Írország lassan már egy évszázada, 1929 óta látja vendégül a világ legbátrabb, legőrültebb, legvakmerőbb motorosait. Ők egy majdnem 15 kilométeres pályán mérettetnek meg, a végén pedig eldől, ki az országút királya. Mindezt pedig irgalmatlan tempónál.
A pálya, amelyet a Háromszög néven is emlegetnek igen gyakran, három települést, Portstewartot, Coleraine-t, valamint Portrush-t köti össze, egészen pontosan 14,436 km-nyi közúton.
A North West 200-at eredetileg valahova Nyugat-Írországba tervezték, ahogy azt a neve is sugallja. Végül a helyszín a ma Észak-Írországként ismert terület lett, amely jelenlegi formájában 1921 óta létezik. A verseny elnevezése viszont mind a mai napig megmaradt.
Brutális tempó, brutális pálya…
Közút jellegéből adódóan a North West 200 már önmagában rendkívül veszélyes, ehhez pedig adódik az egészen elképesztő, majdnem 200 km/órás átlagos (!) sebesség. Az eredeti rajt/célvonal még Magherabouy közelében volt, 1930-ra azonban ezt máris Portstewartba került át.
Az eredeti vonalvezetés 1973-ban alakult át jelentősebben, amikor a Portstewart-i Promenade megszűnt a pálya részének lenni. Ekkor került a pálya kezdőpontja a mai helyére, a Juniper Hill és a Millbank Avenue közé. Ezeknek a változtatásoknak köszönhetően a Station Road (B185) először lett a vonalvezetés része, valamint bekerült a York Corner is. Az ikonikus Shell Hill Bridge-en 1979-ben mentek át utoljára, egy évre rá már egy új összekötőutat építettek a University Corner és a Ballysally Roundabout között. 1983-ban a pálya egy sikánnal gazdagodott a Juniper Hill előtt alig valamivel, 1988-ban pedig egy újabbat építettek a Mather’s Cross és a rajt/célvonal közé, hogy csökkentsék az egyre elképesztőbb sebességeket, másrészt pedig hogy nyugodtabb körülmények között hajthassanak ki a bokszba.
2009-ben a Mather’s Cross kiszélesedett, hogy még tovább javítsanak a biztonsági feltételeken, egy évre rá pedig tovább alakították ezt a pályaszakaszt.
Az első, száz mérföld (160 km/óra) feletti átlagsebességgel lefutott körhöz egészen 1957-ig kell visszalapoznunk a verseny történelemkönyvében. A jelenlegi körrekord 124,109 mérföld/óra, ezt Steve Plater futotta még 2006-ban. A nem hivatalos rekord (127,63 mérföld/óra) Tom Herron nevéhez fűződik még 1978-ból.
2004-ben törték át a versenyzők először a 200 mérföldes (320 km/óra) csúcssebességet, nyolc évvel később pedig Martin Jessopp a 208-at (335 km/óra) is elérte.
…brutális balesetek
Hogy a pálya mennyire veszélyes is valójában, az a leírás alapján is könnyen megérthető, a helyszínen pedig már 1939-ben megtapasztalták ezt. A North West 200 már 1939-ben halálos áldozatot szedett Norman Wainwright személyében.
Az 1979-es verseny egyik napját a nem túl vidám, de annál kifejezőbb Black Saturday, vagyis Fekete Szombat néven illetik. Ekkor három motoros is halálos balesetet szenvedett. A fentebb már említett Tom Herron, valamint Brian Hamilton azonnal belehaltak sérüléseikbe, Frank Kennedy viszont még hónapokig lebegett élet és halál között.
A North West 200 toronymagasan legnagyobb nevű halottja Robert Dunlop, aki tizenötször nyerte meg a maga versenyét. Ezzel ő a verseny történetének második legsikeresebb motorosa Alastair Seeley mögött, aki 24-szer végzett az élen. Dunlop végzete a 2008-as verseny volt, amikor az egyik edzésen 260 km/óra körüli tempónál motorja leblokkolt, aminek egy óriási bukás lett a következménye. Nem sokkal kórházba szállítása után máris meghalt.
Robert Dunlop testvére, Joey is rendkívül sikeres a North West 200-akon, ugyanis a báty is tizenháromszor az élen tudott végezni. Testvérén kívül fiai, Michael és William is többszörös győztesek itt, előbbi ötször, utóbbi négyszer végzett az élen.
A North West 200 összes halottja
# | Versenyző | Időpont | Helyszín | Esemény | Motor |
---|---|---|---|---|---|
1 | Norman Wainwright | 1939 május | Drumslade | Norton | |
2 | P.L.Phillips | 1949.05.15 | Portstewart | ||
3 | William Bennison | 1951 május | BallySally | Lightweight 350cc | 350cc |
4 | L.G.Aislabie | 1956.05.27 | |||
5 | Andrew Manship | 1970.05.23 | Edzés | Yamaha | |
6 | Graham Fish | 1973.05.27 | Station Corner | Edzés | Yamaha |
7 | Brian Hamilton | 1979.05.26 | Black Hill | 350cc | Yamaha |
8 | Tom Herron | 1979.05.26 | Juniper Hill | Superbike | Suzuki |
9 | Frank Kennedy | 1979.05.26 | University Corner | Superbike | |
10 | Mervyn Robinson | 1980 május | Mather’s Cross | ||
11 | John Newbold | 1982.05.15 | Juniper Hill | Superbike | Suzuki |
12 | Pat McLaughlin | 1986 május | Mather’s Cross | ||
13 | Steve Bull | 1987.05.09 | Yamaha | ||
14 | Donny Robinson | 1999 május | Station Road | Edzés | |
15 | Robert Dunlop | 2008.05.15 | Mather’s Cross | Edzés | Yamaha |
16 | Mark Young | 2009.05.16 | Mather’s Cross | 250cc | Honda |
17 | Mark Buckley | 2012.05.19 | Millbank Avenue | Superstock | Aprilia |
18 | Simon Andrews | 2014.05.19 | Coleraine Road | Superstock | BMW |
19 | Malachi Mitchell-Thomas | 2016.05.14 | Dhu Varren | Supertwins | Kawasaki |
A legutóbbi verseny
A koronavírus-járvány elkaszálta a 2020-as, majd a 2021-re tervezett versenyt is, így utoljára 2019-ben merészkedett ki a mezőny a Háromszögre. Három évvel ezelőtt ezek a végeredmények születtek a különböző versenyeken:
A 2019-es North West 200 csütörtöki végeredményei
Tides Restaurant Supersport:
- Lee JOHNSTON, Yamaha – Ashcourt Racing, 27:45.100, 116.058
- Dean HARRISON, Kawasaki – Silicone Engineering Racing, 27:45.830, 116.007
- James HILLIER, Kawasaki – Quattro Plant Wicked Coatings, 27:46.749, 115.943
- Michael DUNLOP, Honda – MD Racing, 28:10.471, 114.316
- Jamie COWARD, Yamaha – PreZ Racing, 28:11.932, 114.217
Bayview Hotel Superstock:
- Peter HICKMAN, BMW – Smith’s Racing BMW, 26:25.199, 121.908
- Glenn IRWIN, Kawasaki – Quattro Plant Wicked Coatings, 26:27.094, 121.762
- Michael DUNLOP, BMW – MD Racing, 26:37.427, 120.975
- James HILLIER, Kawasaki – Quattro Plant Wicked Coatings, 26:37.893, 120.939
- Lee JOHNSTON, BMW – Ashcourt Racing, 26:38.793, 120.871
MCL Insuretech Supertwin:
- Stefano BONETTI, Paton – VAS Engine Racing, 19:37.629, 109.257
- Jamie COWARD, Kawasaki – KTS Racing, 19:38.208, 109.203
- Michael RUTTER, Kawasaki – KMR / Bathams Racing, 19:45.057, 108.572
- James CHAWKE, Paton – Team ILR / Mark Coverdale, 20:03.611, 106.898
- Horst SAIGER, Paton – Team ILR / Mark Coverdale, 20:03.894, 106.873
A North West 200 szombati végeredményei
The Junction Retail & Leisure Park Supersport:
- Davey TODD, Honda – Milenco by Padgett’s Motorcycles, 29:53.797, 107.731
- Derek McGEE, Kawasaki – B&W/Diamond Edge Cutting, 29:54.137, 107.711
- Conor CUMMINS, Honda – Milenco by Padgett’s Motorcycles, 29:54.422, 107.694
- Paul JORDAN, Yamaha – Paul Jordan Racing, 29:57.234, 107.525
- Christian ELKIN, Yamaha – Bob Wylie Racing, 31:13.312, 103.158
Anchor Bar Superbike:
- Glenn IRWIN, Kawasaki – Quattro Plant Wicked Coatings, 19:15.350, 111.364
- James HILLIER, Kawasaki – Quattro Plant Wicked Coatings, 19:15.513, 111.348
- Conor CUMMINS, Honda – Milenco by Padgett’s Motorcycles, 19:15.811, 111.319
- Derek SHEILS, Suzuki – Burrows Eng/RK Racing, 19:25.192, 110.423
- Alastair SEELEY, Ducati – Be Wiser Ducati, 19:35.110, 109.491
John M Paterson Supertwin:
- Jeremy McWILLIAMS, Kawasaki – KMR / Bayview Hotel, 20:51.775, 102.785
- Christian ELKIN, Kawasaki – Dynocentre NI, 20:53.078, 102.678
- Michael RUTTER, Kawasaki – KMR / Bathams Racing, 21:18.329, 100.650
- Matthew REES, Kawasaki – KMR / Rees Racing, 21:33.972, 99.433
- Joseph LOUGHLIN, Kawasaki – G2-Tech, 21:34.420, 99.399
CP Hire Superstock:
- James HILLIER, Kawasaki – Quattro Plant Wicked Coatings, 29:05.081, 110.739
- Richard COOPER, Suzuki – Buildbase Suzuki, 29:08.341, 110.532
- Davey TODD, BMW – Penz13.com, 29:08.468, 110.524
- Dean HARRISON, Kawasaki – Silicone Engineering Racing, 29:16.077, 110.045
- Lukas MAURER, Kawasaki – L78 by Heidger Motorsport, 29:56.431, 107.573