Valamilyen emléke mindenkinek van azzal kapcsolatban, milyen volt Valentino Rossi ellen versenyezni. James Toseland sem kivétel ez alól.
James Toseland nemrég arról beszélt, hogy milyen kihívások várnak kései utódjára, a Superbike-világbajnokként a MotoGP-be vágyó török címvédőre, Toprak Razgatlıoğlura. Az angol egyrészt ezt fejtette ki részletesebben, másrészt felidézte legkedvesebb pillanatait a maga kategóriaváltásával kapcsolatban. Benne természetesen egy Rossi-sztorival is.
Razgatlıoğlu váltása
Gátló tényező lehet a török kora Toseland szerint. „Hány éves is Toprak, 26?” – kezd bele a crash.net kérdésére. „Egy MotoGP-csapatmenedzser fejével gondolkozva a beszokásra rámegy nagyjából egy év. Az már 27. Majdnem 30. Ilyen esetben valószínűleg inkább választanak egy 22 évest, akinek vígan lehet adni két évet. Mire ez a 22 éves igazán formába lendül, még mindig csak 24.„
Razgatlıoğlu pedig eleve később kezdi azt, amit Toseland felvázolt. „Nem vagyok biztos abban, hogy a csapatok és a szponzorok számára vonzó egy olyan versenyző, aki már egy kicsit idős ehhez.„
A másik tényező a pályák nem-ismerete. „Nagyon nagy szelete ennek az egésznek, hogy nem rendelkezik pályaismerettel. Legalább hat-hét olyan pálya lenne, ahol korábban soha nem járt.„
Rossi, a korszakos zseni
Bár úgy néz ki, jelenleg nincs a MotoGP mezőnyében egy vagy két kiemelkedően nagy sztár, a mezőny rendkívül erős. Toseland számára viszont ott volt a karrierje csúcsán járó Valentino Rossi. Az angol pedig olyat tapasztalt a Doktortól, amitől leesett az álla.
„Én ugye elsőkézből tudom, milyen ez” – mondja Toseland. „Versenyeztem Valentino ellen Phillip Islanden és Sepangban is. Úristen! Soha nem fogom elfelejteni azt, ahogy vele versenyezhettem. Ahogy azt sem, hogy a csatánk után három kör alatt úgy eltűnt, hogy soha többet nem is láttam… Nagyon nehéz ezekhez a srácokhoz közel kerülni olyan pályákon, ahol soha nem jártál azelőtt. Nem számoltam össze, Toprak hány pályát nem ismer, de szerintem legalább hat-hét olyan van, ahol sehol azelőtt nem járt.„
A többi tényező még csak nem is annyira nehezen megugorható. „Minden valamirevaló versenyző hamar kiismeri a gumik működését. Nincs ezzel akkora megoldandó feladat, mint régebben. Nagyobb kérdés viszont, hogy merre kell kanyarodni. Főleg úgy, hogy a MotoGP-s srácok minden egyes fűszálat ismernek az adott pályán.„
A pályaismeret Toseland szerint akár számosítható is. „Egyetlen nap után fel lehet zárkózni mondjuk 1,1 másodpercre. Ezzel régen a középmezőnyben lettél volna, most tökutolsó vagy. Egy Superbike-világbajnok viszont nem lehet utolsó a MotoGP-ben. Ezt egyszerűen nem teheted meg vele.„