A Kawasaki mérföldkőhöz érkezett Donington Parkban, ahol megszerezték az 500. dobogós helyezést a Superbike világbajnokságban. Íme egy kis statisztika.
Bár a futam nem egészen úgy alakult, ahogy ezt előzetesen várták, Rea második helyen végzett a Donington Parkban megrendezett forduló első futamán. Azonban ez egy új mérföldkövet jelentett a zöldek útján, hiszen Jonathan Rea révén elérték az 500 dobogós mérföldkövet, és rögtön meg is haladta azt, a csapattárs Alex Lowes jóvoltából az 501. dobogós helyezéssel. A 2021-es Magny-Cours-i Superpole-futam óta ez volt az első dupla Kawasaki-pódium. De nézzük, hogy alakult a Kawasaki számára a Superbike világbajnoki szereplés a kezdetektől.
Az első évek
A Kawasaki története 1988-ban kezdődött, és bár a Donington Parkban és a bajnokság első fordulóján lemaradtak történetük első dobogójáról, a következőn, a magyarországi Hungaroringen Adrien Morillas révén bepótolták ezt. Ezután olyan ikonikus nevek kerültek be a történelemkönyvekbe, mint Rob Phillis és Aaron Slight, akik a dobogós Kawasaki versenyzők listáját gyarapították. 1990-ben érkezett az első győzelem, Doug Chandler szállította ezt a japán márkának. A Brainerdben versenyző Chandler – korának egyik legsokoldalúbb versenyzője volt.
Bár a 90-es évek elején rengeteg dobogós helyezést értek el, és Phillis még győzelmeket is szerzett, 1993-ban Scott Russell volt az, aki a Muzzy Kawasaki nevet és az ikonikus japán márkát feltette a Superbike világbajnokság térképére. Russell 1991-ben és 1992-ben dobogós helyezéseket ért el, és ez volt az első teljes éve, amikor öt győzelmet és a bajnoki címet szerezte meg – nem is sejtettük, hogy 20 év telik el a következő címvédésig. Kilenc további győzelmet szerzett Russell 1994-ben, miközben a Kawasaki olyan új nevek jelentek meg, mint Anthony Gobert, Simon Crafar és Akira Yanagawa, Gobert és Yanagawa. Yanagawa 2000-ben Hockenheimben a 150. dobogót szerezte a Kawasakinak, de mire ő és csapattársa, Gregorio Lavilla 2001 végén elhagyta a Kawasaki WorldSBK csapatát, a következő dobogóig négy év telt el.
A 2000-es évek eleje
Chris Walker volt az, aki 2006-ban, az 1. futamon a vizes aszfaltcsíkon dobogós helyezéseket és az ikonikus győzelmet szerezte meg, amikor az utolsó helyről rajtolt. Ezután olyan versenyzők érkeztek, mint Fonsi Nieto, Regis Laconi és Makoto Tamada. Tom Sykes 2010-ben igazolt a csapathoz, 2011-ben pedig megszerezte első győzelmét, és 2012-ben majdnem elhódította a bajnoki címet, mindössze fél ponttal maradt le Max Biaggi mögött. A 2013-as év azonban a Kawasaki visszatérését jelentette a csúcsra. A Kawasaki 200. dobogós helyezése Sykes nevéhez fűződik, aki a harmadik helyen végzett az első futamon Jerezben, és ezzel megszerezte a bajnoki címet. Sykes a Kawasaki legendájává vált, hiszen mind a 34 győzelmét a márkával szerezte, valamint mintegy 107 dobogós helyezést, amivel bebetonozta magát a bajnokság történetének első öt helyezettje közé mind a győzelmi, mind a dobogós helyezések tekintetében.
A Rea korszak
Jonathan Rea érkezett a Kawasakihoz, társult Pere Riba csapatfőnökkel, és onnantól kezdve dominálta abajnokságot. Már a debütálásakor győzött Phillip Islanden, majd a 2015-ös szezont is uralta, és a Kawasaki történetének 250. dobogós helyezését szerezte meg egy győzelemmel Misanóban, ugyanazon a pályán, ahol Rea 2009-ben pályafutását kezdte, igaz, a Hondával. Rea folytatta sikereit a Kawasakival, és 2016-ban és 2017-ben is bajnoki címet szerzett. 2017-ben a Donington Parkban a második futamon megszerezte első hazai kawasakis győzelmét, amely egyben a japán márka 100. elsőségét is jelentette.
2018-ban Rea az 1. futamon Brnóban megdöntötte Carl Fogarty győzelmi rekordját, majd Magny-Cours-ban stílusosan megszerezte a bajnoki címet, ami a negyedik egymást követő bajnokicíme volt. 2019-ben a Ducati és Álvaro Bautista dominanciája ellenére Rea és a KRT együttműködésének köszönhetően 63 pontos hátrányt ledolgozva szerezték meg a koronát, és ezzel zsinórban ötödik bajnoki címükkel történelmet írtak. Év közben a Misanóban rendezett 2. futamon egy teljes Kawasaki dobogóval sikerült elérni a 400. dobogós helyezést. 2020-ban Rea folytatta hihetetlen sikertörténetét, és Estorilban megszerezte hatodik bajnoki címét. Bár 2021-ben nem úgy alakult a bajnokság, ahogyan ők szerették volna, folytatták a győzelmeket, míg a 2022-es szezon kezdetén Rea az asseni Superpole-futamon megszerezte 100. Kawasaki győzelmét. Stílusosan a hetedik bajnoki címére vadászó Rea a márka 500. dobogóját adta.
A legfontosabb Kawasaki számok
- 501 – Rea-nek és Lowesnak köszönhetően a Donington Parkban rendezett 1. futamon a Kawasaki elérte az 500. és 501. dobogós helyezését
- 184 – Az 501 dobogós helyezés több mint egyharmadát Jonathan Rea sezerzte, szám szerint 184-et
- 111 – Míg eddig 501 dobogós helyezés volt, addig 111 futamon két Kawasaki állt dobogón ugyanazon a versenyen.
- 107/34 – A lista második helyezettje Tom Sykes 107 dobogós helyezéssel és 34 győzelemmel rendelkezik
- 102 – Jonathan Rea 184 kawasakis dobogós helye között 102 győzelmet tudhat magáénak
- 30/14 – 30 különböző versenyző állt már dobogóra a Kawasakival, ebből 14 versenyző győzelmet szerzett.
- 10 – Alex Lowes, aki a tizedik dobogós helyezését szerezte a Kawasakival, a tizedik olyan versenyző, aki legalább tíz dobogós helyezést ért el a Kawasakival.
- 7 – A Kawasaki sikerei révén hét versenyzői bajnoki címet tudhat magáénak.
- 3 – A WorldSBK-ban mindössze háromszor fordult elő, hogy három Kawasaki állt dobogón: a Sugo 1993-as 2. futamán mind az első négy helyet megszerezték, míg 2019-ben ez kétszer is megtörtént: a misanói 2. futamon és a Donington Park-i Superpole Race-en – Jonathan Rea mindkét 2019-es futamot megnyerte.
- 2 – A Kawasaki lett a második gyártó, amelyik 500 dobogós helyezést ért el, a Ducati is elérte ezt az Egyesült Királyságban: James Toseland 2003-ban Silverstone-ban a második helyen végzett.