back to top
2024. július 20. 14:49
KezdőlapMotoGPDall'Igna a hibrid pártján, a KTM ellene

Dall’Igna a hibrid pártján, a KTM ellene

Stefan Pierer, a KTM vezérigazgatója egyáltalán nem szimpatizál Dall’Igna azon ötletével, hogy 2027-től hibrid hajtást használjanak a MotoGP világbajnokságban.

A KTM Factory Racing versenyrészlegéről a ducatis Gigi Dall’Igna a sok technikai újítását többször is kritizálták. A nézeteltérések a 2019-es dohai nagydíjon kezdődtek, a vitatott hátsó spoilerrel, amikor négy gyár (Honda, Suzuki, Aprilia és KTM) óvást nyújtott be, mert azt gyanították, hogy ez a „kanál” nem a hátsó gumit hűti, ahogy Dall’Igna állította, hanem leszorítóerőt ér el a hátsó keréknél, amit a riválisok illegálisnak tartottak.

Ezt követte a holeshot-eszköz, majd a magasságállító rendszerek bevezetése a Ducatinál.

Sebastian Risse mérnök eddig sem értett egyet az újításokkal, most pedig Dall’Igna ötletére, miszerint 2027-től hibrid hajtást kapjanak a MotoGP motorok, teljesen elzárkózik.

Dall’Igna elképzelései

Dall’Igna a SPEEDWEEK.com-nak adott interjújában elmondta, hogy a MotoGP motorjait a jövőben hatékonyabbá kell tenni, azaz energia-visszanyerő rendszerrel kell felszerelni. A Ducati az Audi csoporthoz tartozik, az Audi és a Porsche pedig köztudottan tervezi a Forma-1-es indulást 2026-tól. Így a németországi vállalatnál hamarosan össze fog gyűlni némi tudás ezzel kapcsolatban.

„Olyan megoldásokat kell találnunk, amivel növelni tudjuk a motor hatékonyságát. A hatékonyság az egyik legfontosabb dolog a jövőre nézve. Azt gondolom teljesen más dolgot kell tennünk, mint a belső égésű motor használata. Természetesen oda kell figyelni a MotoGP költségekre. Ha egységes alkatrészeket írunk elő egy hibrid meghajtóegységhez, mint például az ECU, ha az akkumulátor és a motor minden gyártó esetében azonos, akkor a költségek nem emelkednének annyira.”

Egyelőre ez csak egy gondolat az olasz szakember részéről, semmilyen kutatást nem végzett még a témában.

„Nem végeztem semmilyen részletest kutatást. Ezért nem is tudok konkrét megállapításokat tenni a súlyra, költségre stb. vonatkozóan. Ez a koncepció észszerű lehet, ha jól van tervezve és kivitelezve. Attól függ, hogy pontosan mit szeretnél egy ilyen hajtóegységtől.”

„Végül ez egy olyan technológia lehetne, aminek lenne értelme a szériamotorok esetében is – folytatta az olasz – Azt hiszem ez egy okos megoldás a jövőre nézve. Ez az én véleményem, lehet, hogy tévedek. Nem lehet összehasonlítani egy autót és egy motort. És eddig a technológia nem fejlődött megfelelően. Eddig nem születtek észszerű megoldások. De ez változhat a jövőben. És gondolnunk kell a jövőre, nem koncentrálhatunk kizárólag a holnapra.”

A KTM válasza

Az osztrák márka nem hagyhatta szó nélkül Dall’Igna szavait, reagáltak is felvetésére. Természetesen nem értenek egyet az olasz szakemberrel.

„A KTM nem érdekelt az ilyen hibrid hajtásegységekben” – mondja Sebastian Risse mérnök – „ilyen rendszereket nem használnak a sorozatgyártásban, és ezek a koncepciók nagyon drágák.”

A Forma-1-ben a költségek háromszorosára nőttek a turbóhibrid korszak kezdete óta.

„Ha 2026 után 100 százalékos bioüzemanyag-felhasználással meg lehet valósítani a fenntarthatóságot, akkor miért kell a szükségesnél bonyolultabbá tenni a dolgot?” – mondta Sebastian Risse.

A KTM vezérigazgatója, Stefan Pierer sincs a hibrid hajtás pártján a MotoGP-re vonatkozóan. „Ez teljes képtelenség” – mondta meggyőződéssel. „Ez egy motorkerékpár esetében teljes melléfogás. A hatékonyság növelésével, igen, egyetértünk. Mi is „bioüzemanyaggal” fogunk menni, akárcsak a Forma-1 mezőnye, követjük ezt az irányt. A Moto3-as világbajnokságban talán már 2024-ben elindulunk vele. 2027-ben a MotoGP-ben már 100 százalékban bioüzemanyagot fogunk használni. Ha beszélsz a szaúd-arábiai Aramco üzemanyaggyártó vállalat vezetőivel, akkor megtudod, hogy merre tart a jövő. Már most napenergia-kapacitásokat építenek a szintetikus üzemanyag előállításához, így az év 365 napján napelemeket használnak.”

Risse szerint „A hibrid túl bonyolult.”

„A hibrid technológia a hozzá szükséges összes kiegészítő komponenssel együtt sem 100 százalékban fenntartható” – mutatott rá Sebastian Risse. „A végén mindig szükség van valamilyen energiaforrásra.”

Risse szerint a hibrid veszélyezteti a kerékpár DNS-ét. „Szerintem ez túl bonyolult. Az ellene a filozófia ellen megy, miszerint egy motorkerékpárnak egyszerűnek és könnyűnek kell lennie. Mert ha lemerül az akkumulátor, a motor természetesen egészen másképp fog viselkedni. A vevők többek között azért vásárolnak motorkerékpárt, mert az egy bizonyos módon közlekednek. Ez egy autó esetében túlnyomórészt más, hiszen elsősorban A pontból B pontba akarsz eljutni vele. Akkor több értelme lenne egy kis elektromos járműnek a rövid távolságokra, és egy nagyobb, fenntartható bioüzemanyaggal működő járműnek a hosszabb utakra.”

„Ami a többletköltségeket illeti, nem tudok fejből becslést adni, mert a koncepció nem érdekes számunkra a KTM-nél, és nem is foglalkozunk vele.”

Forrásgpone.com