2024. március 28. 15:44
KezdőlapMotoGPBagnaia: Egyetlen pillanat volt, amikor nem hittem abban, hogy megnyerhetem a bajnokságot

Bagnaia: Egyetlen pillanat volt, amikor nem hittem abban, hogy megnyerhetem a bajnokságot

15 évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy a Ducati újra egyéni világbajnokot avasson. Casey Stoner 2007-es világbajnoki címét követően ma megtört a jég. Hogyan is jutott el idáig a fiatal tehetség, Pecco Bagnaia?

Valójában Pecco Bagnaia már a 2022-es szezont is favoritként kezdte, miután az előző év utolsó hat futamából négyet megnyert, de aztán korán megtorpant. Az új GP22-es motor beállítása a vártnál több időt vett igénybe. Emellett voltak hibák, amik meglehetősen sokba kerültek. Például a katari, a francia és a német futamokon történt kiesések. Ráadásul ott volta barcelonai eset is. 91 pontos hátrányból indult, a bajnoki cím megszerzése pedig már nagyon távoli álomnak tűnt. Ma mégis valóra vált az álom.

„Egyetlen egy pillanat volt, amikor már nem hittem abban, hogy megnyerhetem a bajnoki címet, közvetlenül a Sachsenringen rendezett futam után.” – árulta el Bagnaia visszatekintve.

„Már másnap visszatért a hitem, mert matematikailag megvolt a lehetőség. Tudtam, hogy ha mindent 100 százalékosan csinálok, akkor felzárkózhatok – még ha nem is számítottam ennyi hibára Fabiótól. Hihetetlen munkát végeztünk, a pályán, de otthon is.”

Az a felfelé ívelő tendencia, amit az olasz a szezon második felében mutatott, kétségtelenül be fog vonulni a történelembe.

„Megtanultam a leckét” – biztosította a Ducati gyári pilótája, miután Phillip Island-en harmadik lett, amivel először állt az élre a MotoGP tabelláján.

Az elmúlt hetekben többször is vitát váltott ki a megfigyelők és a szurkolók körében, hogy a Ducati főnökei azt tanácsolták márkatársainak, hogy a végső ütközetnél tartózkodjanak a címvédésre esélyes versenyző elleni kockázatos manőverektől. Végül azonban maga Bagnaia volt az, aki összesen hét győzelemmel – ebből négyet zsinórban – visszatért és a döntő pillanatokban sikeresen átkapcsolta azt a bizonyos kapcsolót a fejében, ami a kétségtelenül mindent eldöntött.

Egyetlen más versenyző sem nyert több futamot 2022-ben, senki sem szerzett ötnél több pole pozíciót, és senki sem vezetett közel annyi körön át, mint Bagnaia (189). Abszolút méltó a világbajnoki címre.

Pecco talán nem rendelkezik mentorához, Valentino Rossihoz hasonló karizmával, de udvarias és intelligens fiatalember – és „érzelmi téren bizonyára elég érzékeny versenyző”, ahogy ő maga fogalmazott. Támogatást talál a családjában és a barátnőjében, Domiziában, akik mindannyian Valenciába utaztak, és Pecco sisakján pálcikafigurák formájában szimbolikusan egész évben vele tartanak. Ezek segítettek neki abban is, hogy túljusson a szezon eleji mentálisan nehéz pillanatokon. A tacskójával, Turbóval való séták is segítenek neki kikapcsolódni. Az úton a Ducati gyári versenyzője mindig számíthat nővére, Carola támogatására, aki asszisztensként segíti őt, és a Ducati csapatában dolgozik.

Carolának köszönhető a „Pecco” becenév is, mert gyerekkorában nem tudta helyesen kiejteni a „Francesco” szót. Védjegye a bőrruháján díszelgő #GoFree mottó is. Egyre növekvő rajongótábora pedig szereti „Nuvola Rossa”, azaz a vörös felhő néven emlegetni az olaszt.

A kezdetek:

Bagnaia 2013-ban, a Moto3-as világbajnokságban a Team Italia FMI színeiben bemutatkozó szezonjában nem szerzett pontot. A VR46-alakulattal azonban csak egy évvel később vette fel a kapcsolatot:

„Brnóban találkoztam először Uccióval. Akkor azt mondta nekem, hogy többet kellene nevetnem, mert mindig dühösnek vagy boldogtalannak látott. Aztán Phillip Island-en volt egy találkozó édesapámmal, ahol az akadémiáról és a fiatal versenyzőknek szóló projektről beszéltek” – tekintett vissza Pecco.

Az első pontok 2014-ben következtek a Sky Racing Team VR46-os csapatával. 2015-ben először állhatott dobogóra a gyengén teljesítő Mahindrával, sőt, 2016-ban megszerezte első két győzelmét is. Első Moto2-es évében a Sky Racing Team VR46-os versenyzője négyszer végzett a dobogón, és az év legjobb újoncának választották. 2018-ban aztán a Moto2-es bajnoki címig viharzott, ebben a szezonban nyolc győzelemmel és további négy dobogós helyezéssel büszkélkedhetett.

Az újonc szezonja a királykategóriában azonban döcögős és bukásokkal teli volt. A Pramac Ducati csapat GP18-as motorjával versenyzett, és 54 ponttal a világbajnokság 15. helyén végzett, az újoncok között pedig csak a harmadik lett.

Bagnaia egyértelműen háttérbe szorult Fabio Quartararo mellett, aki első évében hat pole pozícióval és hét dobogós helyezéssel csapott le a MotoGP világbajnokságra, de Joan Mir is, aki második évében, 2020-ban világbajnoki címet szerzett.

A csapatfőnök Cristian Gabbarini tanúsította, hogy Pecco már az első közös téli tesztek után sem felejtette el, amit már megtanult.

„Gyakran előfordul, hogy egy motoros jó időket megy – anélkül, hogy tudná, miért, anélkül, hogy tisztában lenne azzal, hogyan jutott oda. A jók viszont rendelkeznek ezzel a tulajdonsággal: elérnek egy eredményt, és tudják, hogy miért tették.”

Bagnaia 2021-re a gyári csapatba került. Első győzelme még jó ideig váratott magára, de az Aragónban folytatott csata után Márquezzel már nem volt megállás.

Azóta a 25 éves olasz az elmúlt 26 MotoGP-futamból tizenegyet megnyert. Valenciában egy viharos nyitószakasz után a 9. hely is elég volt a 2022-es MotoGP-koronához.