Nem zajlott zökkenőmentesen a három év után újra megrendezett Makaói Motorkerékpáros Nagydíj. A szombatra tervezett két futam helyett végül csak egyet rendeztek, azt is vasárnap – az viszont történelmi győzelmet hozott.
A szombat reggeli bemelegítő edzés még gond nélkül zajlott le, ezt az egész hétvégén domináló finn Erno Kostamo nyerte meg. Ahogyan az időmérőkön, úgy ezen is már csak 14 induló vett részt: a brit Matt Stevenson BMW-jének a motorblokkja a csütörtöki szabadedzésen javíthatatlanul meghibásodott, így számára idejekorán véget ért a Makaói Nagydíj.
Az első futam törlése
Ám a szombati első futam azonban törlésre került! Ugyanis az autós kategóriák balesetei révén sok olaj került az aszfaltra a pálya két legveszélyesebb pontján: a Lisszabon-kanyarban és a Melco hajtűben. A sportbírók és a takarítógépek erőfeszítései ellenére a pályatest nem lett teljesen tiszta. A mezőny két felvezető kört is megtett, hogy felmérjék a pálya állapotát, a versenyzők közül pedig sokan a feltartott kezükkel jelezték: veszélyesnek ítélik. A második felvezető kör végén így rajtjelzés helyett piros zászlót kaptak, a versenyirányítás pedig törölte az első futamot.
A tanácskozás és a próbálkozások itt tekinthetőek meg:
A második futam áthelyezése vasárnapra
A második futamra helyi idő szerint szombat délután került volna sor, de az autóversenyeken több baleset is történt, amelyek miatt egyrészt csúsztak a rajtidőpontok, másrészt több helyen javítani is kellett a szalagkorlátot. A szervezők emiatt úgy döntöttek, hogy a második futamot áthelyezik vasárnap reggelre, helyi idő szerint reggel nyolc órára.
A második futam
A vasárnapra került második futam szerencsére már gond nélkül el tudott rajtolni, így végre elérkezett az, ami miatt a versenyzők és csapattagok végigszenvedték a luxusbörtönt: a szigorú kínai karanténszabályok miatt egy hétig még a hotelszobájukat is csak külön engedéllyel hagyhatták el.
A rajtot a pole-ból induló Kostamo nem kapta el jól, visszaesett a negyedik helyig, a harmadik helyről induló portugál Sheridan Morais pedig átvette a vezetést.
A Lisszabon-kanyarra már Kostamo feljött a második helyre, a harmadikon pedig a német David Datzer haladt. Ők hárman hamarosan leszakították magukról a mezőny többi részét, élükön a brit Rob Hodsonnal. A második körben is maradt ez az állás, amin az sem változtatott, hogy Morais elcsapott egy elérepülő madarat. A harmadik körre Hodson hátránya már két másodpercre nőtt: eldőlt, hogy a győztes az élen álló trióból fog kikerülni. Ebben a körben Morais szélesre vette a Melco hajtűkanyart, ahol Kostamo és Datzer is leelőzték. Morais a következő körben próbálta tartani a BMW-s riválisai tempóját, ám ők hamar leszakították. Időközben a svájci Lukas Maurer átvette a negyedik helyet Hodsontól.
Az ötödik és hatodik körökben Datzer még egy másodpercen belül volt Kostamohoz képest, a két utolsó körre azonban a finn ász már a némettől is több másodpercre ellépett, ellentmondást nem tűrően. Mivel már senki sem maradt lőtávolon belül, így ERNO KOSTAMO MEGNYERTE AZ 54. MAKAÓI MOTORKERÉKPÁROS NAGYDÍJAT, MEGSZEREZVE ÖNMAGA ÉS HAZÁJA ELSŐ GYŐZELMÉT A KASZINÓVÁROSBAN, MEGSZAKÍTVA AZ EGYESÜLT KIRÁLYSÁG 1998 ÓTA TARTÓ SOROZATÁT!
Kostamo végigdominálta az egész hétvégét: nemcsak a futamot nyerte meg nagy előnnyel, hanem az összes edzést is. Megérdemelte a győzelmet, és megmutatta, hogy nemcsak a kisebb nívóval bíró IRRC bajnokságban, hanem nagy múltú utcai versenyeken is tud győzni. A sikeréből mit sem von le, hogy az utcai versenyzés krémjét adó brit és ír élmenők távolmaradtak a viadaltól.
David Datzer szintén büszke lehet magára a második helyével, de még talán tőle is nagyobb kalapemelést érdemel a bronzérmes Sheridan Morais: Kovács Bálint EWC-s csapattársa úgy állt fel a dobogóra, hogy nemcsak Makaóban most versenyzett először, de úgy en bloc ez volt az első utcai futama!
A negyedik helyen Maurer futott be, az ötödiken pedig Hodson – így ő lett a legjobb az Egyesült Királyság képviselői közül. Neki azonban a végén hátrafelé kellett néznie, ugyanis csak két és fél tizeddel előzte meg az osztrák Julian Trummert. A két rutinos ibériai következett utánuk: a portugál André Pires a hetedik, a katalán Raül Torras pedig a nyolcadik lett. Következett két brit: Joey Thompson és Paul Williams – utóbbi eredetileg a nyolcadik helyen zárt, azonban utólag kapott fél perc időbűntetést. A belga Laurent Hoffmann a 11. pozícióban futott be, az utolsó célbaérkező pedig a mezőny egyetlen hölgytagja, a holland Nadieh Schoots lett – ő egyben az első női induló volt a Makaói Motorkerékpáros Nagydíjak történetében.
Két versenyző nem ért célba: a cseh Kamil Holán és a francia Timothée Monot műszaki hiba miatt adták fel a viadalt idő előtt.
AZ 54. MAKAÓI NAGYDÍJ VÉGEREDMÉNYE:
1 | Erno KOSTAMO | FIN | BMW | 19:54.192 |
2 | David DATZER | GER | BMW | + 8.262 |
3 | Sheridan MORAIS | POR | HONDA | + 10.836 |
4 | Lukas MAURER | SWI | KAWASAKI | + 21.240 |
5 | Rob HODSON | GBR | KAWASAKI | + 27.168 |
6 | Julian TRUMMER | AUT | YAMAHA | + 27.494 |
7 | André PIRES | POR | HONDA | + 45.355 |
8 | Raül TORRAS | SPA | HONDA | + 53.510 |
9 | Joey THOMPSON | GBR | BMW | + 1:03.991 |
10 | Paul WILLIAMS | GBR | SUZUKI | + 1:20.107 |
11 | Laurent HOFFMANN | BEL | BMW | + 1:23.148 |
12 | Nadieh SCHOOTS | NED | KAWASAKI | + 1:30.591 |
Nem értek célba: | ||||
Kamil HOLÁN | CZE | KAWASAKI | + 2 kör | |
Timothée MONOT | FRA | YAMAHA | + 5 kör |