back to top
2024. november 21. 14:53
KezdőlapMotoGPSaját hagyományával szakítva, a riválisok útjára lép a Yamaha?

Saját hagyományával szakítva, a riválisok útjára lép a Yamaha?

A Yamaha gyár 2022-re szerződtette Luca Marmorini olasz F1-es motormérnököt. A csapatfőnök Meregalli most bejelentette, hogy amin munkálodik, 2024-ig nem lát napvilágot.

Az európai MotoGP-gyártók kiemelkedő teljesítménye után, akik 2022-ben a Ducatival tizenkét, a KTM-mel kettő, az Apriliával pedig egy futamot nyertek a királykategóriában, azaz 20-ból 15-öt, a japánok újragondolják a dolgot. Az ázsiaiak, akik évtizedekig uralták a királykategóriát, most némileg lemaradásban vannak. Jelenleg nem tudnak lépést tartani a fejlődés sebességével.

A Yamaha illetékesei ezért 2022 első negyedévében szerződést kötöttek Luca Marmorinivel, az Arezzóban működő, 2016 óta létező, hét motormérnökből álló, többnyire a Forma-1-ből érkező Marmotors mérnöki cég főnökével és alapítójával.

A versenyképesebb Yamaha gyári motor reménye miatt a francia két évvel, 2024 végéig meghosszabbította szerződését a japán gyártóval. A tizenegyszeres MotoGP-győztes Quartararo  az összes többi gyári csapat, elsősorban a Honda és a Suzuki kívánságlistáján is szerepelt. Fabio állítólagos éves díja a Yamahánál: 10 millió euró. A 2022 szeptemberi misanói nagydíjat követő teszten Quartararo dicsérte a 2023-as fejlesztések első lépcsőfokának számító M1-es motor plusz teljesítményét, ami reményeket ébresztett. Azonban a novemberi valenciai teszten a tavalyi vb-második nem vett észre jelentős javulást a motor 2022-es változatához képest.

A japán Yamaha MotoGP projektvezetője, Sumi időközben bejelentette, hogy a valenciai problémát részletesen kielemezték és kivizsgálták az okokat.

„A valenciai teszt óta fáradhatatlanul dolgozunk azon, hogy további lépéseket tegyünk előre: a versenyzők visszajelzéseit felhasználva fejlesztéseket hajtottunk végre azzal a céllal, hogy idén is a MotoGP világbajnoki címért küzdhessünk. Köszönjük hűséges támogatóinknak és a Yamaha összes munkatársának a lelkesedését: az idei szezont a nulláról és pozitív gondolkodással kezdjük. tudjuk, hogy a MotoGP színvonala magasabb, mint valaha, és 42 futammal a versenyzőkkel és a motorokkal szemben támasztott követelmények új szintet érnek el, de készen állunk a kihívásra. Fabio Quartararo, Franco Morbidelli és gyári csapatuk teljes mértékben motiváltak: sok izgalmas versenyre számítunk, hogy a szurkolókat boldoggá tegyük.”

A jelek szerint azonban Fabio Quartararo ne táplálhat túlzott reményeket, hogy már 2023-ban könnyedén lépést tarthat a Ducati Desmosedicivel a végsebesség tekintetében.

Ugyanis a Monster Yamaha csapatfőnöke, Massimo Meregalli a La Gazzetta dello Sportnak elmondta: „Marorini eredményei csak 2024-ben lesznek láthatóak. Az idei motor egy újabb utódja a 2021-es és 2022-es motornak. Marmorini a következőre koncentrál.

Egy biztos: a Suzuki kiszállása után a Yamaha lesz az utolsó soros négyhengeres gyár a megmaradt öt gyártó közül. A Honda, a Ducati, az Aprilia és a KTM azért támaszkodik a V4-es koncepcióra, mert a maximális teljesítmény leadásakor előnyökkel jár.

Vajon Meregalli kijelentése azt jelenti, hogy Luca Marmorini mérnök 2024-re egy olyan Yamaha V4-es motort fejleszt, amilyet Valentino Rossi hat-hét évvel ezelőtt szeretett volna, amikor a Honda és a Ducati elsöprő ellenfelekké váltak? A Yamaha természetesen nem árul el részleteket a 2024-es motor koncepciójáról. Eddig a soros koncepciót érinthetetlennek tartották, hiszen a Yamaha az 1000 köbcentis R1-ben és a 600-as R6-ban is soros motorokat használ. De Marmorini egész életében V-motorokon dolgozott a Forma-1-ben. A Yamahának pedig lehet, hogy le kell mondania néhány hagyományról, hogy Fabio Quartararo elégedett legyen.