back to top
2024. november 22. 06:23
KezdőlapMotoGPBukással indult a gyári Honda idei éve

Bukással indult a gyári Honda idei éve

A Honda kétnapos tesztet rendezett Jerezben, ám az időjárási körülmények korántsem voltak ideálisak. Stefan Bradl ráadásul még el is esett, de neki és a motornak sem esett baja.

Lassan, de biztosan, ébredezik a MotoGP világa: öt csapat már bemutatta motorjának idei festését, a Honda pedig szerdán és csütörtökön is tesztelt Jerezben. Igaz, ez nem alakult ideálisan a japánok számára: nem azért, mert negatív következtetéseket vontak le az idei évre vonatkozóan, hanem mert a körülmények miatt nem sok releváns információhoz jutottak, ráadásul egy kisebb incidens is történt.

Stefan Bradl összesen körülbelül 100 kört tett meg a két nap során, ám az időjárás nem meglepő módon meglehetősen hideg volt. Leginkább ennek tudható be, hogy a német versenyző a kavicságyat is megjárta egyszer. Az egyik próbarajt után ugyanis a 3-as kanyarban leesett a motorról, de komoly baj rá és a versenygépre nézve sem történt.

A földön kötöttem ki – idézi a SPEEDWEEK. – A rajtokat gyakoroltuk. Mivel délelőtt nagyon hideg volt, úgy gondoltuk, hogy kihasználjuk az időt, és próbarajtokat végzünk. Aztán rendre lassú köröket futottam, és mivel a levegő hőmérséklete mindössze kilenc fok volt, a gumik teljesen lehűltek. Csak egy kicsit váltottam [irányt] a balos kanyar előtt, és puff, a motor elcsúszott. Semmi bajom nem lett, de azért bosszantó volt. Végül a motorral sem történt semmi.”

Ezek a körülmények nem igazán alkalmasak a pályaversenyzésre, még akkor sem, ha jelen esetben csak tesztelésről volt szó. Az idény során rendre sokkal magasabb hőmérsékleti adatok lesznek jellemzők, így a Honda aligha tudott sok releváns adatot gyűjteni a fejlesztésekről, hiszen a gumik egyszerűen nem kerülhettek a megfelelő hőmérsékleti tartományba.

Száz kört tettünk meg, de ez nem lényeges, mert nem voltunk igazán gyorsak, mivel ilyen időjárási körülmények között a gumik nem működtek jól – magyarázta Bradl. – Hűvösebb volt itt a két napon, mint Phillip Islanden októberben, amikor ott nagyon hideg van, ráadásul Phillip Islanden más a gumikeverék. Most ugyanazokat a keverékeket kaptam, mint a nagydíjon, de májusban itt harminc vagy harmincöt fok van. Az időjárás miatt nagyon határeset volt a teszt. Minden jól ment, de nem voltak jó körülmények, különösen csütörtökön, nagyon hideg szél fújt. Részben felhős volt [az égbolt], és a Michelin keverékei nem működtek ideálisan ebben az időben. Nehéz volt.”

A német szaklap tudósítása szerint az RC213V-n semmilyen komoly változás nem volt fellelhető, csupán kisebb fejlesztési csomagokat próbálgattak, hogy valamennyire lássák, mi a megfelelő irány. A Honda a jövőben sem akarja radikálisan átépíteni a motorját, inkább kisebb lépésben szeretnének haladni. Bradl szerint ez a helyes út, mivel egy rossz megoldás nagy bajba sodorhatja őket.

Kívülről nem látszik, hogy teljesen felforgatják a motort – magyarázta a japán gyártó tesztpilótája. – Ezt nem lehet ilyen rövid idő alatt megtenni. Az embernek reálisnak kell maradnia, és figyelnie kell majd, hogy ne tévedjen el még jobban. Próbáljuk egymás után megoldani a problémákat, és az egész csomagot erősebbé tenni. Azonban nemcsak egy területen, hanem minden darabot össze kell hoznunk.”

A valenciai tesztek után a Honda sztárja, Marc Márquez kritizálta a motort, és kijelentette, hogy muszáj fejleszteni, különben nem lesz esély a futamgyőzelemre. A legfőbb gond az erőforrás gyengébb teljesítménye volt, amiben egykori helyettese szerint nem lettek rosszabbak. Igaz, az első kollektív teszten a körülmények miatt ezen a téren is más lehet a helyzet.

Mindig a nagyobb teljesítmény a cél, és szerintem [a miénk] nem lett kisebb – fogalmazott Bradl. – Ugyanakkor ezen az alacsony, tizenkét fokos hőmérsékleten a levegő nagyon gazdag oxigénben. Sepangban egészen más a helyzet a harmincöt fokkal és a magas páratartalommal, ott a hőség miatt teljesen eltérő a szituáció. A malajziai tesztre már kiválogattuk a tesztelendő alkatrészeket, de ott mindegyikről tisztázni kell [hogy működik-e].”

Sepangban először a shakedownt fogják megrendezni február 5-e és 7-e között. Ezen Bradl és a többi tesztpilóta, valamint a 2023-as idény egyetlen újonca, Augusto Fernández fog részt venni. Ezt követően, február 10-től 12-ig jön a hivatalos teszt, amelyen a tervek szerint a német versenyző már nem fog vezetni. A Honda csak ezután, február 23-án fogja megtartani a bemutatóját.