2024. március 29. 16:44
KezdőlapMotoGPAz olaszok álma szertefoszlott, amikor Rossi feladta a küzdelmet a Ducatival

Az olaszok álma szertefoszlott, amikor Rossi feladta a küzdelmet a Ducatival

A Ducati sikereinek Casey Stoner távozása vetett véget egy időre. Az olasz márka azonban nagyot húzott és szerződtette Valentino Rossit 2011-ben. A házasság nem bizonyult sem tartósnak, sem sikeresnek.

Casey Stoner meglovagolta a vad bikát és világbajnoki címet szerzett a Ducati számára 2007-ben.

A világbajnok, aki a Ducatira született elárulta, mit tartott az olasz márka legnagyobb hibájának

Távozásának bejelentésével azonban az olasz márkának olyan nagyágyú kellett, akinek kellő tapasztalata volt, amit fel tudtak használni a motor fejlesztéséhez. Annak reményében, hogy újra a csúcsra kerülhetnek, a bolognaiak leigazolták Valentino Rossit. A „Ducati feltámadása” című kisfilmben többen visszaemlékeztek erre az időszakra.

„Nagy volt az izgalom Olaszországban, amikor Valenitno aláírt a Ducatival. Nagyon nagy volt a motivációja, meg akarta mutatni, hogy nemcsak a Yamahával, hanem más motorokkal is tud nyerni, főleg egy olasz motorral, a Ducatival” – emlékezett vissza közeli barátja, Alessio Salucci ’Uccio’.

Valentino Rossi az igazolás után elmondta, hogy „lépésről lépésre kell megoldanunk a problémákat és közelebb kerülni a Yamahához és a Hondához”.

Eljött az első teszt, ami nem úgy alakult, ahogy Rossi elképzelte, minden illúzió szertefoszlott. „Amikor Valentino először tesztelte a motort, azt mondta: ’Ezzel a géppel nem könnyű motorozni.’. Gyönyörű volt, de nagyon furcsa, a motor nem működött, egy fémdarab volt, a versenyző nem érzett vele semmit.” – mondta ‘Uccio’. A kiábrándulás pedig futamról futamra fokozódott.

Matteo Flamigni, aki 2021-ig Rossi adatelemző mérnöke volt, szintén látta, hogy ez nem az a motor, ami a világbajnoknak megfelelt. „Azonnal azt mondta, hogy ez nem az, amire számított, bonyolultabb volt és sok probléma volt vele, ami nem kedvezett a vezetési stílusának.”

Valentino Rossi
Fotó: MotoGP Media

Gabriele Conti, a Ducati elektronikai rendszerekért felelős vezetője biztos volt abban, hogy együtt sikereket érhetnek el. „Biztosak voltunk abban, hogy valószínűleg az első évben nem nyerjük meg a bajnokságot, de a második évben eljutunk oda. De túl messze voltunk.”

Filippo Preziosi, a Ducati akkori vezetője is azt gondolta, hogy Rossi sikerre viheti a márkát. „Azt gondoltuk, hogy Valentino a több márka motorjával végzett munka tapasztalatával és a csapatával értékes információkat tud majd adni ahhoz, hogy egy versenyképesebb motort építsünk.”

Domenicalit is meglepte, hogy ez keményebb diónak bizonyult, mint gondolták. „Valentino sokkal komplikáltabbnak találta a motor viselkedésének megértését, mint bármelyikünk gondolta volna.”

Alessio Saluccit azonban ez nem lepte meg annyira, mint a csapat vezetőit, hiszen Rossi barátja látta, hogy a világbajnok stílusa nem volt összhangban a motorral. „Valentino motorozási stílusa egyáltalán nem passzolt ahhoz a motorhoz. A Yamahához volt szokva, aminek az erőssége a kezelhetőség volt és ez nem volt meg a Ducatiban. És amikor megpróbált gyorsabb lenni, bukott. Emlékszem, hogy otthon volt egy hegynyi bőrruhánk, amiben bukott. Sajnos ez így folytatódott.”

Rossi
Fotó: MotoGP Media

Flamigni is tudta, hogy ez a versenygép nem az, amivel versenyzője sikeres lehet. „Nem fordult, túl erős volt, szóval sokat egykerekezett. Nem volt könnyű kezelni, még az egyenesekben sem.”

Valentino Rossi végül beismerte, hogy ez a projekt nem sikerült. „Az az igazság, hogy sosem voltam gyors azzal a motorral, az első teszttől mostanáig. Sajnos nem voltunk képesek fejleszteni a  motort és megoldani a problémákat.”

Gabriele Conti tudta, hogy a hibák javítása nem megy egyik pillanatról a másikra, idő kell hozzá, ami Rossinak nem volt. „Ebben a bajnokságban nem tudsz csettintésre változtatni a dolgokon. Évekre van szükséged. Ha olyan versenyződ van, mint Valentino, nincs időd.” Paolo Ciabatti is tudta, hogy a csapatnál nem igazán működtek jól a dolgok akkoriban. „Nem működtek a dolgok a csapatnál, Preziosi, a technikai igazgató távozása után nem tudtuk milyen irányba menjünk és a csapatban is sok súrlódás volt.”

Ezzel még Claudio Domenicali, a Ducati vezérigazgatója is tisztában volt: Kritikus helyzetben voltunk, a technikai struktúra nem volt jó.udtam, hogy változtatnom kell, azt gondoltam, hogy Gigi [Dall’Igna] egy lehetőség. Számos megbeszélésünk volt, megpróbáltunk megegyezni.”  Végül a megállapodás megszületett és Dall’Igna egyik napról a másikra a Ducati „zsenijeként” találta magát. Ez a lépés azonban már későn jött, hiszen az olasz álom, miszerint Valentino Rossi világbajnok lesz a Ducatival, már szertefoszlott.