back to top
2024. május 30. 12:40
KezdőlapMotoGPDrasztikus lépésre szánta el magát a Honda Marc Márquez érdekében a totális...

Drasztikus lépésre szánta el magát a Honda Marc Márquez érdekében a totális kudarc után

Az egykor dicsőséges Honda a sok kudarc után most a Kalex első MotoGP futóművére vár. Kijelenthetjük, hogy a csapat minden eszközt bevet, hogy mentse a menthetőt. 

Kicsit több mint három éve kezdődött a Honda Racing Corporation kálváriája. Akkor, február végén Marc Márquez és Cal Crutchlow, a Honda két legjobb MotoGP-pilótája úgy találta, hogy sem az aerodinamikai fejlesztések, sem pedig a futómű nem felelnek meg az elvárásoknak. Márquez már a 2020-as sepangi teszten is alig jutott be a legjobb tízbe.

Azóta teljes a káosz a HRC-nél, még a csapatfőnök, Alberto Puig is kijelentette júniusban, hogy a Honda az elektronikától a futóműig minden téren le van maradva. Ami utóbbit illeti, Marc Márquez már 2019-re olyan megoldást szeretett volna, ami segít elkerülni az évi 30-35 bukást, miközben a futómű hiányosságait határtalan kockázatvállalással próbálta elfedni. A 2022-es indonéz futamon azonban Márquez négyszer bukott 48 óra alatt, melyből az egyik olyan súlyosra sikeredett, hogy a spanyol versenyző kettős látása kiújult.

A Hondának három éven át nem sikerült a futóművet a Michelin gumikhoz igazítani, és az új lágy gumikat a lehető legjobban kihasználni az időmérő edzéseken. Márquez egy ideig olcsón megúszta a sorozatos bukásokat, egészen az emlékezetes 2020. július 19-ei jerezi versenyig.

A Hondától évente mintegy 15 millió eurót kaszáló szupersztár kitartásáról szóló szlogenek egyre hiteltelenebbnek tűnnek. A hatszoros MotoGP-világbajnok 2022 novemberében Valenciában rájött, hogy a 2023-as prototípussal nem fog versenyeket nyerni.

Bár a gyártó az elmúlt három évben a konstruktőri világbajnokság hatodik helyét foglalta el, és „amúgy sem érdekel senkit ez az elavult japán technológia”, a HRC illetékesei szigorítottak a titoktartási szabályokon. A csapat tagjai még az időjárásról sem beszélhetnek a médiának, nemhogy arról, hogy az új 2023-as lengőkar is a bobingeni Kalex mérnököktől vagy Japánból érkezik-e. A SPEEDWEEK.com azonban úgy értesült, hogy a Kalex szállítja idén is az RC213V lengőkarjait.

Miután tavaly ősszel felröppent a HRC és a Kalex együttműködésének híre, a SPEEDWEEK.com októberben megkérdezte a Kalex ügyvezető igazgatóját, Alex Baumgärtelt, hogy csapata most egy komplett vázat készít-e az RC213V számára.

„Nem mondhatok semmit a Hondáról” – magyarázta Alex Baumgärtel öt hónappal ezelőtt. Ő ugyanis aláírta a HRC-vel a titoktartási szerződést.

Általános kérdésekre azonban válaszolt. Azt mondta, nem lehet csak úgy előhúzni a kabátujjából egy MotoGP-s futóművet, mert még soha nem terveztek ilyet. Arra a kérdésre, hogy mennyi idő telik el egy ilyen projekt kezdetétől a tervezés, fejlesztés befejezésétől a pályára gurulásig, Baumgärtel nem adott egyértelmű választ.

„Nem tudom megbecsülni, mennyi időre lenne szükségünk egy MotoGP-s futóműhöz. Ez mindig attól függ, hogy mennyire megy jól a kommunikáció. Persze, mivel egyetlen gyár sem ad át egy komplett motort, csak tapogatózunk. A Moto2-ben körülbelül alig háromnegyed évet vett igénybe a dolog 2010-ben. 2009 februárjában kezdtük el, és novemberre fejeztük be.”

A SPEEDWEEK.com értesülései szerint a HRC már a 2022. november 15-ei valenciai teszt előtt megrendelést adott le a Kalexnek az új RC213V alumínium vázváltozatainak elkészítésére.

Mégpedig azért, mert Marc Márquez a csalódást keltő misanói és valenciai tesztek után kifakadt, és megoldást követelt. A Hondánál Japánban házon belül gyártott vázak az elmúlt három évben mind kudarcnak bizonyultak.

Malajziában, három nap tesztelés után Márquez letörten nyilatkozott: „A motorunk elég erős, de nincs tapadásunk, ezért az egyenesekben később érjük el a végsebességet, mint a versenytársak, ezért nem tudunk előzni.”

Marc Márqueznek azonban türelmesnek kell lennie. Információk szerint csak május 1-jén, a jerezi futam után próbálhatja ki először az új Kalex futóművet, és hasonlíthatja össze a japánokéval.