back to top
2024. november 23. 10:32
KezdőlapP1MotoMotor tesztekA túra-geek - Yamaha Tracer 9 GT+ teszt

A túra-geek – Yamaha Tracer 9 GT+ teszt

Nem csak autóban divat már jó ideje magasan ülni. A kétkerekűek között is hódítanak a crossoverek, amelyek a túra-endurók üléspozícióját és praktikumát ötvözik a sport-túragépek kanyarképességeivel. A Tracer 9 legújabb kiadása a felső kategória technikáját hozza el a középkategóriába.

Értelmetlen divatként tekintek a terepre valójában alkalmatlan, ellenben négykerekű látszat-terepjárókra. Motoron viszont szeretek magasan ülni, mert én is magas (kb. 185 cm) vagyok. Így egész nap kényelmesen, kis térdszöggel ülök, és kiválóan belátom a városi forgalmat és a szerpentinek visszafordítóit is. Az néhány centi plusz rugóút pedig a ramaty burkolatú szakaszokat is élvezhetővé teszi. De nem csak emiatt kedveltem már régebben is a Yamaha Tracer szériát. Az első generációban (Tracer 900) még bőven volt kritizálni, de a 2021-ben megjelent második generáció nagyon összeállt. Megtartotta az előd izgága természetét, de erősebbé és sokkal kifinomultabbá vált. A csupasz MT09 blokkját és vázát hasznosító mindenes sokkal robbanékonyabb a kéthengeres túra-enduróknál, kezelhetősége már-már a jóval könnyebb csupaszokéval vetekszik. Ellenben kiváló szélvédelme és szállítási kapacitása miatt nemcsak a mindennapokban, hanem a hosszabb kirándulásokon is brillírozik. És a 17-es kerékméretnek köszönhetően a széria túra-abroncsok helyett tapadósabb sportgumikon is fordulhat, már ha értitek, mire gondolok. Nem mellesleg a szigorú menetfényeivel és ízlésesen megrajzolt idomzatával még jól is néz ki. Csak az egyoldalas tompított fényszórót felejtenék már el végre. A szürke-fekete és a kék-ezüst színkombinációkat csak a GT+ kapja meg, a fényezés a csíkok miatt kézi munkát igényel.

Yamaha Tracer 9 GT+
A szigorú menetfény alatt sajnos továbbra is csak egyik oldalon világít a tompított fényszóró.

Az alapmodell mellett eddig a GT változat volt kapható, ami egyben tartalmazta a tempomatot, a markolatfűtést, gyorsváltót, az elektromos futóművet, a kanyarfényt és a két oldaldobozt is. Ezek zöme nélkül manapság már nem is érdemes szerintem komolyabb túramotort venni, még ha egyik-másik extrát nélkülözhetőnek is gondoljuk. A sorba harmadikként csatlakozik a GT+, amit a gyártó „Premium Sport Touring”-ként aposztrofál. Ez a kivitel megfejeli a csomagot egy távolságtartó radaros tempomattal, félaktív futóművel és új kormánykapcsolókkal, egy nagyobb tft kijelzővel és új színekkel. Nagy ügy! Gondolhatja az, akinek még nem volt alkalma kipróbálni ezeket a kütyüket, vagy szimplán csak irtózik a túlbonyolított vezetés-segédletektől. Így voltam én is a radaros tempomattal, de ne rohanjunk ennyire előre. A Tracer 9-esek egyik kevésbé sikerült pontja a menü átláthatatlansága és kisméretű dupla kijelző nehéz leolvashatósága, ezt még tetézi az utálatos nyomásérzetű és beragadásra hajlamos jobb oldali tekergőgomb, amivel az értelmezhetetlen menetmódokat lehetett esetleges jelleggel változtatni. A csúcsmodellen mindegyikkel leszámoltak! A T-Max-ról már ismerős 7 collos tft kijelzőn kiváló grafikával jelennek meg a végre nem számmal jelölt menetmódok. Melyeket értelemszerűen Rain, Road és Sport módra kereszteltek, és menü legmélyebb bugyraiban is egy kiválóan érezhető, határozottan mozgó négyállású joystickkal lehet navigálni. Természetesen van .gpx fájlok fogadásra alkalmas Garmin navi, ami nem csak nyilakat mutat, és Bluetooth kapcsolat rendelkezésre áll.

Yamaha Tracer 9
A T-Maxról már ismerős műszerfalon egy sokkal logikusabban kezelhető menüt találunk

Nagy divat a fórumokban ócsárolni a vezetéssegédleteket, pláne, akinek nincsen pénze az elszálló árú új motorokra. Szerintem is megvan a hajdani analóg, bowdenes technika bája, de kipörgés-gátló vagy a blokkolásgátló nem csak életet ment. Az IMU vezérelt rendszerek egy csomó lehetőséget kínálnak az egyéb részegységek bekapcsolásával, mint az elektromosan állítható futómű vagy a radaros tempomat. A Yamaha Connected Roads-nak hívja ezt az egészen jól hangolt rendszert, melynek működéséből a felhasználó nagyrészt nem észlel semmit. Csak azt, hogy a GT+ az igencsak változatos szardíniai kanyardzsungelben már-már kényelmetlenül nagy tempóval is tud haladni. Angol felvezetőnk minden bizonnyal valamelyik helyi bajnokságban edződött, mert igencsak kapaszkodnunk kellett utána az egyébként sem lassú osztrák és görög kollégákkal. Ezt a szigetet egyszerűen motorozásra teremtették, és nem csak domborzat miatt. Az aszfalt versenypályás tapadása mellett a gyér forgalom és a csekély hatósági jelenlét miatt is a legjobb hely a kanyargásra. A 125-ös út Dorgali és Osulei közötti ötven kilométeres szakasza pedig talán az egésznek az esszenciája. A 119 lovas sorhármas továbbra is komoly intenzitással tol ki a szűk kanyarokból is, a hibátlan gyorsváltóval élmény minden kigyorsítás. Pláne, hogy hagytak némi hangot is neki. Combos 93 newtonméteres nyomatékát hétezren adja le, így némileg magasabb tartományban szeret üzemelni, mint kéthengeres konkurensek. Ami egyáltalán nem baj, hiszen ez jól érzi magát a leszabályzás közelében is.

Yamaha Tracer 9 GT+
A gyorsváltó manapság már alapkellék, ami élvezetesebbé és kényelmesebbé is teszi a motorozást

Plusz a pluszban, emlékeim szerint a sima GT-hez képest az elnyújtott kanyarokban is stabilabban fordul, fékezéskor pedig kisebbet bólint. Olyan össze szedettebbnek tűnik, és ez minden bizonnyal a szolenoid-szelepekkel dolgozó okos-futóműnek köszönhető. Amely feszesebb vagy puhább alapbeállítás esetén is reagál az útminőség változására, fékezésnél pedig növel a kompresszión, hogy kisebbet merüljön az eleje. A radiális fék-hardverrel meg eddig sem volt gond, szóval tényleg kifejezetten sportosan terelgethető a csúszó-kuplunggal is ellátott háromhengeres szerkezet. Ha utas is belép a képbe vagy sok a csomag, a rugó-előfeszítést továbbra is kézzel kell állítani. Ez a top túragépek természetesen ezt is villanymotorral és automata szintezéssel intézik, de azok jóval bonyolultabb rendszerei több meghibásodási lehetőséget is hordoznak magukban.

Yamaha Tracer 9 GT+
Az elektronikusan vezérelt csillapítással mindig az útminőséghez lehet kalibrálni a futóművet

A radaros sebességtartó automatikától tényleg ódzkodtam, az értelmétől és a működésétől egyaránt. Továbbra is tudnék nélküle élni, de a rövid gyorsforgalmi szakaszon vagy városban csapatban motorozva kifejezetten hasznos tud lenni. Főként, ha a sor végére állsz be, mert kifejezetten pihentetővé teszi a csoportos haladást. Ha valaki hirtelen fékezne előtted, olyan villogásban tör ki a műszerfal, hogy garantáltan rámarsz a fékre. És ha nem mernél teljes a fékerőt húzni, az elektronika arra is rásegít. Fontos megjegyezni, hogy a fék-asszisztens nem fog helyetted vész-fékezni. Pláne, hogy a kifejezetten feltűnésmentesen beépített, és mindössze 200 gramm súlyú radar a hátsó féket használja a sebesség csökkentésére, ha már a gázvétel nem elég. Ezért GT+ megnövelt átmérőjű hátsó féktárcsát kapott. Akit mégis zavarna fékasszisztens, az menüből ki is kapcsolhatja. A követési távolság négy fokozatban állítható, 30 és 160 km/h közötti sebességtartományban működik. Ha vissza kellene váltani, akkor sem kell kikapcsolni: a gyorsváltó aktív tempomattal is működik. Végső soron energiát spórol neked a szimpla közlekedés közben, amit majd elhasználhatsz a kanyarvadászaton.

Yamaha Tracer 9
Kifejezetten ízlésesen sikerült integrálni a mindössze 200 grammos radart

És egy csupasz 09-essel ellentétben alig lesz bogaras a kabátod, egy kisebb záport simán megúszol rajta esőruha nélkül is. A míves varrású széria komfortülésen az egész napos veretés is vállalható, aminek magassága 820 és 835 mm-es magasságban rögzíthető. Természetesen a gyári extrák között különféle méretű kormánykiemelők is megtalálhatóak, és a lábtartó pozíciója is állítható – szóval aki nem érzi jól magát a Tracer-en, az csak kifogásokat keres. Abból pedig nem sokat lehet találni. Csak ne jönne mindig a végén a szokásos keserű leves. A GT+ ára ugyanis százezer forint híján közelíti a hétmilliót, amiért még nem is olyan rég még BMW S1000 XR-t adtak. Most meg a megfelelő csomagokkal összeállított F900 XR ára is át lépi a hatmilliót, a négyhengeres Kawasaki Versys-é pedig a hetet. Az 5.6 millióról induló új KTM 890 SMT lehet talán a legerősebb kihívó, ami ráadásul még egy pályanapon sem mutat idegenül. Említhetném még az igencsak sportos MV Agusta Turismo Veloce-t, de az már szinte exkluzív opció, míg a Ducati Multistrada V2 vagy a Triumph Tiger GT a 19-es első kerékméretével inkább túra-enduro.

Yamaha Tracer 9 GT+
A színválaszték a felszereltségtől függ

A Tracer 9-ben azok fogják igazán örömüket lelni, akik a naked bike-ok agilitását keresik egy túramotorban, és nem igénylik az óriási tűzerőt. Stabilan kétszáz környékén utazni nem ezzel kell, de a hegyekben a kilencszázas háromhengeres mindenre elég. A GT+ változat érkezésével pedig nem csak több lett az extra funkció: ez motor egyszerűen most lett kész.

Hengerűrtartalom:

890 cm3

Hengerszám:

3 hengeres, soros

Teljesítmény:

119 LE @ 10000 rpm

Nyomaték:

93 Nm @ 7000 rpm

Váltó:

6 seb. váltó

Tengelytáv:

1500 mm

Ülésmagasság:

820-835 mm

Tömeg:

223 kg

Tank:

18 L

Ár:

6 898 000 Ft