Helyi lakosok egy csoportja beperelte a Laguna Seca-i pályát üzemeltető megyét. A felperesek végleg meg akarják szüntetni a versenyzéshez kapcsolódó tevékenységeket, a zaj- és környezetszennyezésre hivatkozva.
A Laguna Seca-i versenypálya túlzás nélkül legendás helyszíne az autósportnak. A legismertebb esemény talán a gyorsaságimotoros-világbajnokság USA Nagydíja volt, amelyet 1988 és 1994, majd 2005 és 2013 között rendeztek meg. Emellett a mai napig jó néhány nívós sorozatnak adott otthont, mint például az IndyCar vagy a MotoAmerica.
A pálya 1957-ben épült, és azóta bevezettek néhány korlátozást a zajszennyezésre és a versenynaptárra vonatkozóan. A helyi hatóságok által előírt rendelkezések értelmében a zajt 90 és 105 decibel közötti értékben maximálták, míg a versenynapok száma egy 1983-as törvény értelmében legfeljebb 35 lehet, ráadásul ezek közül 24-re maximum 5 ezre látogathatnak ki. Ugyanakkor a pálya mentesül egyes területrendezési és környezetvédelmi törvények alól.
A helyi lakosok egy csoportja nemrég beperelte a helyszínt, pontosabban az azt üzemeltető kaliforniai Monterey megyét. A Highway 68 Coalition elnevezésű formáció minden eszközt meg akar mozgatni annak érdekében, hogy megtámadják a pálya törvényességét, és véglegesen megszüntetnék a versenyzéshez kapcsolódó eseményeket.
#OnThisDay in 2013 at Laguna Seca…🔥🔥🔥🔥🔥@marcmarquez93 overtakes @ValeYellow46 at the corkscrew to take the #USGP victory! 🇺🇸 #MotoGP pic.twitter.com/3b0eoOjijy
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) July 21, 2020
A kereset értelmében a pálya nem tartja be a környezetvédelmi rendeleteket, és a területrendezési törvények nem teszik lehetővé a területrendezési törvények. Többek között azt is megemlítik, hogy nem megfelelő szennyvízelvezető létesítményekkel és vízellátással rendelkezik, amelyeknek magas az arzéntartalmuk. Hozzá kell tenni, hogy konkrét számok nem szerepelnek a dokumentumban. Azt is megemlítik, hogy a helyszín „közveszélyes, és olyan helyrehozhatatlan károkat okozott és fog okozni, amelyek pénzben nem kifejezhetőek”.
Emellett arra is kitérnek, hogy 2020 után jelentősen megnőtt a pályán zajló aktivitás, pedig az üzemeltetőket állítólag továbbra is kötnék a korlátozások. Ráadásul az elmúlt évtizedekben jelentősen megnőtt azon lakosok száma, akiket zavar a pálya működése. Nem is elsősorban maga a versenyzés, hanem azok a napok, amikor bérbe adják a pályát.
„Ez a dolog jól dokumentált – nyilatkozta az SFGATE-nek Richard Rosenthal, a csoportot képviselő egyik ügyvéd. – Csak meg kell nézni, hogy 1985 és 2000 között mennyiért adták bérbe a pályát, és most mennyiért. Látni fogják, hogy a zajhatás szintje új és magas szinten van Laguna Secában. A pályát most már évente háromszáznegyven napra bérlik. Szinte minden nap használják ezt a létesítményt. A mindennapi használatból eredő zajról van szó, a túlzott zajról beszélek. A százhárom-százöt decibeles vagy annál magasabb zajról beszélek.”
Hozzá kell tenni, hogy a történetben van néhány ellentmondás. Egyrészt a lakott területhez közeli lőtér nem zavarja a lakosokat, másrészt az ingatlantulajdonosok többsége akkor költözött oda, amikor a pálya már működött. Mindenesetre Nicholas M. Pasculli, Monterey megye kommunikációs igazgatója kedvező döntésre számít, mondván, az állítások nem megalapozottak. Hozzátette, mindez nem befolyásolja azt a nyolc kiemelt versenyhétvégét, amelyet 2024-ben terveznek lebonyolítani.