back to top
2024. május 30. 10:55
KezdőlapMotoGPHiába a kritikák, nem mindenki sírja vissza a múltat „a kétkerekű Forma–1-es...

Hiába a kritikák, nem mindenki sírja vissza a múltat „a kétkerekű Forma–1-es autókkal” szemben

Fabio Di Giannantonio fantasztikusnak tartja a MotoGP jelenlegi motorjait, és megőrül a technikai újításokért. A VR46 versenyzője sokakkal ellentétben nem menne vissza az időben, hogy a korábbi motorokat vezethesse.

Kétségtelen tény, hogy a MotoGP technológiai szempontból rengeteget fejlődött az elmúlt években. A Ducati, illetve a gyártó versenyrészlegének általános igazgatója, Gigi Dall’Igna vezérletével nagy szerepet kaptak az aerodinamikai elemek, valamint a különböző elektronikai segédeszközök, amelyeknek köszönhetően a legtöbb pályán évről évre megdől a körrekord.

Mindez azonban nem minden versenyzőnek nyerte el a tetszését. Marc Márquez és Dani Pedrosa például időről időre elmondják, hogy túl sok az aerodinamika és az elektronika, a 2012-ben visszavonult Casey Stoner pedig egyenesen utálattal szokott beszélni a jelenségről. A náluk jóval fiatalabb Fabio Di Giannantoniónak azonban egészen más a véleménye.

„Versenyzőként egyszerűen fantasztikusnak [tartom] a jelenlegi MotoGP-motort – nyilatkozta a királykategóriában 2022-ben bemutatkozó motoros. – Őszintén szólva soha nem mennék vissza [az időben]. A MotoGP-motor prototípus kell hogy legyen. Teljesen prototípusmotornak, a motorkerékpár-mérnöki tudomány maximális kifejeződésének kell lennie. Őszintén szólva megőrülök, amikor látom az új aerodinamikai dolgokat, az új eszközöket, a rendelkezésünkre álló erőt, mert végső soron egy kétkerekű Forma–1-es [autót] vezetünk. Véleményem szerint ennek így kell lennie.”

Miért nem lehet száműzni az aerodinamikát a MotoGP-ből?

Persze a jelenlegi trendeknek valóban vannak hátulütői, és nem csak abból a szempontból, hogy mennyire élvezetes vezetni a mostani gépeket. A technológia fejlődésével nagyjából párhuzamosan az előzések száma folyamatosan csökkent, mivel egyre nehezebbé válik az elöl haladó versenyző követése. Di Giannantonio tisztában van a jelenséggel, ennek ellenére fenntartja korábbi kijelentését.

„A show szempontjából jelenleg valamivel kritikusabb a helyzet, mert a rendelkezésre álló dolgokkal egyre nehezebb és nehezebb végrehajtani néhány előzést – fogalmazott a VR46 versenyzője. – Versenyzőként viszont fantasztikus a mostani MotoGP-motor. Soha nem mennék vissza [az időben]. Lehet, hogy vissza kell mennünk, de én soha nem mennék vissza.”

Ami az utolsó mondatot illeti, 2027-ben bizonyos szempontból valóban ez fog történni a radikálisan megváltozó technikai szabályok révén. A mostani versenygépek ugyanis elképesztő végsebességeket produkálnak, Brad Binder tavaly 366,1 km/h-val repesztett Mugellóban. Ez viszont már rendkívül veszélyes, így az új motorok biztosan lassulni fognak.