Carlos Ezpeleta megerősítette, hogy a Moto2-ben és a Moto3-ban rövid távon nem terveznek akkora horderejű szabálymódosítást, mint a MotoGP esetében. A kereskedelmi jogokat birtokló Dorna sportigazgatója azt is elárulta, hogy a 2027-ben debütáló előírásokról csak a jelenlegi gyártókkal tárgyaltak.
Ahogyan arról mi is beszámoltunk, május elején közzétették a MotoGP 2027-es szabályzatának legfontosabb pontjait. Ebből kiderült, hogy három év múlva már 1000 helyett 850 köbcentiméteres motorblokkok lesznek, az aerodinamikát és az elektronikát jelentősen korlátozzák, és a csapatok GPS-adatai mindenki számára elérhetőek lesznek.
Így változik meg a MotoGP, hivatalossá váltak a 2027-es új szabályok
Felmerül a kérdés, hogy mindez milyen hatással lesz más szériákra. Az már kiderült, hogy a Superbike-világbajnokság mezőnyét lassítani fogják, hogy továbbra is a MotoGP maradjon a leggyorsabb, a Moto2-ről és a Moto3-ról viszont eddig nem esett szó. Carlos Ezpeleta viszont most kijelentette, ezekben a kategóriákban a közeljövőben nem várható komoly módosítás.
Mégsem ússza meg a Superbike-vb, a MotoGP új szabályai miatt lassítaniuk kell a motorjaikat
„Ezt a párbeszédet a megfelelő időben fogjuk lefolytatni a FIM-mel, de jelenleg az a filozófiánk, hogy mind a Moto2, mind a Moto3 teljesen jól működik, és azt kell megmutatni, hogy a MotoGP-be érkező versenyzők mennyire elképesztően jól szerepelnek – nyilatkozta a kereskedelmi jogokat birtokló Dorna sportigazgatója. – Rövid távon nem számítunk nagy változásokra ezekben a kategóriákban, és akkor alkalmazkodunk, amikor úgy gondoljuk, hogy ez szükséges. Mint tudják, a MotoGP-géposztályban ötéves periódusok vannak, amikor ugyanazok a szabályok vannak érvényben, ez pedig a Moto2-ben és a Moto3-ban nem így van, ott rugalmasabbak vagyunk.”
A spanyol szakember válasza bizonyos szempontból nem meglepő, hiszen a kisebb géposztályok korábban is némi fáziskéséssel követték le a királykategóriát. Utóbbi már 2002-ben kettőről négyütemű motorblokkokra váltott (azóta hívják MotoGP-nek a sorozatot), ám ezt a középső kategória csak nyolc (250 köbcentis vb helyett Moto2), a legkisebb pedig tíz évvel később tette meg (125 köbcentis vb helyett Moto3).
Érdekesség, hogy a Forma–1-ben szintén a közelmúltban döntöttek új motorszabályokról, hiszen 2026-ban a négykerekű királykategóriában is komoly változások lesznek. Ott viszont nem csupán az akkor már meglévő motorgyártók szólhattak bele az új előírások kialakításába, hanem például a Volkswagen Csoport is, amely az Audi révén száll be a sportágba. A MotoGP-ben is vannak új érdeklődők, például a BMW, ám ott csak a jelenlegi öt gyártót vonták be a tárgyalásokba. Ezpeleta ugyanakkor hozzátette, bíznak benne, hogy lesznek új csatlakozók.
A BMW feje megnevezte az egyik „elengedhetetlen” feltételét annak, hogy beszálljanak a MotoGP-be
„A valóság az, hogy nem, a jelenlegi gyártóinkkal próbáljuk a lehető legjobbá tenni ezt a sportágat – felelte az erre vonatkozó kérdésre. – Feltételezzük, hogy ez új márkákat vonz majd be, vagy talán a jövőben új gyártókat fog bevonzani, mert van értelme [a szabályoknak], és mert ez jobbá tenné a MotoGP-t. A más gyártókkal folytatott megbeszéléseink nem befolyásolták konkrétan a 2027-es szabályokról szóló tárgyalásokat.”