Az Olasz Nagydíjjal jön az idei MotoGP-szezon első dupla hétvégéjének második felvonása, melynek során könnyen lehet, hogy az eső megnehezíti a versenyzők dolgát. Marc Márquez egy érdekes statisztikát vihet tovább, amennyiben nyer, de ehhez egyrészt Francesco Bagnaiának és Jorge Martínnak, másrészt a többi gyártónak is lehet egy-két szava.
Az Argentin Nagydíj törlése miatt csak most jött el az első olyan pillanat az idényben, amikor a MotoGP mezőnye úgy lép pályára, hogy az előző hétvégén is versenyzett. Igaz, a rajongóknak ezt jó ideig be kell osztaniuk, hiszen a kazahsztáni futam elhalasztásának következtében ezután három üres hétvége fog következni a versenynaptárban.
Hivatalos: elmarad az idei Indiai Nagydíj, helyette Kazahsztánba látogat el a MotoGP
Na de ne szaladjunk ennyire előre, maradjunk az Olasz Nagydíjnál, hiszen ez következik most. A Firenzétől északkeleti irányban 30 kilométerre található mugellói pálya 1974-ben épült meg, és két évvel később fogadta először a gyorsaságimotoros-világbajnokság mezőnyét, akkor még a Nemzetek Nagydíja keretében. 1985-ig öt futamot rendeztek rajta, ebből kettőt San Marinó-i Nagydíj néven, ahogyan 1991-ben is ennek a versenynek adott otthont. Utóbbi dátum azért fontos, mert azóta folyamatosan része a versenynaptárnak, és az 1993-as idényt leszámítva rendre az Olasz Nagydíjat rendezik meg itt. Az egyetlen kivételt a 2020-as szezon jelenti, amikor a koronavírus-járvány miatt törölték az itteni fordulót. (Érdekesség, hogy a Forma–1 mezőnyét viszont fogadta, a sorozat történetében először és egyelőre utoljára.)
Mugello királya Valentino Rossi, aki összesen kilenc alkalommal nyert ezen a helyszínen, ráadásul a hét MotoGP-diadalát egymás utáni években, 2002 és 2008 között érte el. A jelenlegi mezőnyből minden kategóriát figyelembe véve Marc Márquez a legeredményesebb, aki mindhárom géposztályban egyszer győzött, a királykategóriában viszont Francesco Bagnaia vezet két sikerrel. Rajtuk kívül Fabio Quartararo nyert még MotoGP-futamot, a kisebb géposztályokban pedig Miguel Oliveira és Pedro Acosta kettő, míg Maverick Viñales, Johann Zarco, Brad Binder és Jorge Martín egy győzelmet szerzett.
Maga az aszfaltcsík 5245 méter hosszú és 14 méter széles. Kilenc jobb- és hat balkanyarból áll, ennek tudatában pedig nem meglepő, hogy a menetirány megegyezik az óramutató járásával. Mind az abszolút, mind a versenyben futott körrekordot Bagnaia tartja: az 1:44.855 másodperces időt tavaly, míg az 1:46.588-at két éve futotta meg.
A legnagyobb végsebesség viszont nem az ő nevéhez fűződik, hiszen Brad Binder volt az, aki 2023-ban 366,1 km/h-val repesztett, ami jelenleg az abszolút csúcsot jelenti. A gyári KTM versenyzője a célegyenesben érte el ezt a tempót, így nyilvánvaló, hogy az 1-es, vagyis a San Donato-kanyar jelenti a legkomolyabb terhelést a fékekre. A Brembo adatai szerint a versenyzők átlagosan 240 km/h-t lassulnak 51, másodperc, illetve 276 méter alatt, ami 1,5 G-s lassulást jelent. Ezenkívül viszont csak a 4-es (Materassi), valamint a 15-ös (Bucine) számít nagyobb féktávnak, a kettő között lehet hűteni a rendszert.
Ami a várható forgatókönyvet illeti, a Ducati nemcsak a mostani formája alapján tűnik toronymagas esélyesnek, hanem azért is, mert az elmúlt hét futamból (ideértve a tavalyi sprintet is) hatot az olasz gyártó valamelyik pilótája nyert meg. Az előző hármat történetesen Bagnaia, aki 2023-ban a pole pozícióval együtt tökéletes hétvégét hozott le hazai pályán.
„Mugellóban mindig leírhatatlan érzés versenyezni, és az, hogy számíthatok az olasz szurkolók és a ducatisták lelkesedésére a pályán, még elképesztőbbé teszi ezt az eseményt – nyilatkozta a címvédő. – Az elmúlt két évben szebbnél szebb győzelmeket arattam itt, és arról álmodom, hogy idén is sikerüljön. Az Olasz Nagydíj vasárnapja még különlegesebb lesz számunkra, hiszen ugyanazokat a színeket fogjuk viselni, mint a nemzeti csapat. Izgatott vagyok, és alig várom, hogy pályára mehessek.”
Ahogyan arra Bagnaia is utalt, a főverseny napján ő és csapattársa, Enea Bastianini is kékbe fog öltözni, tisztelegve ezzel a csapatsportágak olasz válogatottjai előtt. A Ducati azt is bejelentette, hogy a motorfestés szintén változni fog, ám cikkünk megjelenéséig erről nem közöltek további részleteket. Ugyanakkor könnyen lehet, hogy a Miamiban látott F1-es Ferrarival ellentétben a bolognaiak bátrabbak lesznek a módosítással, hiszen korábban is előfordult, hogy egy-egy alkalomra drasztikusan eltértek a megszokott piros színtől.
A Ducati követi a Ferrari példáját, bekékülnek az Olasz Nagydíjon
Bagnaia jó formában várja az Olasz Nagydíjat, hiszen múlt héten megnyerte a montmelói főfutamot, és a sprinten is jó volt a tempója. A legtöbb pontot viszont Martín szerezte, aki így 39 pontra növelte előnyét a tabella élén. A Pramac motorosa eddig felemásan szerepelt Mugellóban, hiszen a 2018-ban aratott Moto3-as győzelme mellett tavaly szombaton harmadikként, vasárnap másodikként ért célba, a maradék öt szereplésén viszont a tizenharmadik hely volt a legjobbja.
A bajnokság első két helyezettjével ellentétben Márquez idén még nem nyert futamot. Amennyiben ő szerzi a Ducati következő vasárnapi győzelmét, akkor egy különleges sormintát fog folytatni. A 2009-es Ausztrál Nagydíjon a 27-es rajtszámú Casey Stoner a 27.; a 2022-es Olasz Nagydíjon a 63-as rajtszámú Bagnaia a 63.; a tavalyi Argentin Nagydíjon a 72-es rajtszámú Marco Bezzecchi a 72.; míg az idei Portugál Nagydíjon a 89-es rajtszámú Martín a 89. MotoGP-győzelmet szerezte meg a gyártó történetében. A spanyol pilóta diadala óta a Ducati további három alkalommal nyert, a nyolcszoros világbajnok pedig a 93-as rajtszámmal versenyez.
Ugyanakkor azt már ritkán mondják el vagy írják le, hogy valójában többen vannak, akik hiába voltak „jókor jó helyen”, nem iratkoztak fel erre a listára. Toni Elíasról (24-es rajtszám), Jack Millerről (43), Michele Pirróról (51), Tito Rabatról (53) és Álex Márquezről (73) egyaránt elmondható, hogy legalább egy futamot teljesített a Ducatin abban az időszakban, amikor a gyártó a rajtszámánál eggyel kevesebb győzelemnél tartott. Így tehát az idősebbik Márquez valójában „egyenlíthet”, ha ő szerzi a bolognaiak következő elsőségét, de még ezzel a kiegészítéssel együtt is különleges statisztikáról van szó.
Az előző két főversenyen Bagnaia, Martín és Marc Márquez álltak a dobogón, így az ellenfeleknek nem lesz könnyű dolguk ellenük, ahogyan a többi gyártónak sem a Ducatival szemben. Egyvalamibe viszont mindenképpen kapaszkodhatnak, ez pedig az időjárás. Bár a különböző előrejelzések között jelentős eltérések vannak, az kijelenthető, hogy a hétvége mindhárom napján van reális esély van a csapadékra a pályán zajló események közben.
Martín és Márquez szereplésének pedig nem csupán az idei pontverseny szempontjából lehet jelentősége. A közvélemény eddig arra számított, hogy még a hétvége előtt bejelentik, hogy ki lesz Bagnaia jövő évi csapattársa a gyári Ducatinál, az utóbbi napok alapján viszont könnyen lehet, hogy ez csak később derül ki. Ennek tudatában pedig nem kizárt, hogy a mugellói eredménynek is lesz szerepe a kiválasztásban.
A Ducati szerint ők soha nem mondták, hogy Mugellóban bejelentik Bagnaia jövő évi csapattársát
Szintén meg kell említeni, hogy miként legutóbb, úgy most sem csak az állandó mezőny tagjai állnak rajthoz, hiszen az Aprilia és KTM is felhasználja a második idei szabadkártyáját. Előbbinél ismét Lorenzo Savadori fog versenyezni, utóbbinál viszont ezúttal nem Dani Pedrosát, hanem a tavaly még rendszeresen versenyző Pol Espargarót vetik be.„Nagyon örülök, hogy végre egy újabb versenyhétvége áll előttem – fogalmazott a mattighofeniek tesztpilótája. – Nagyszerű lesz újra a rajtrácson állni a többi sráccal, egy különleges helyszínen. Mugello egy MotoGP-motorral, ez páratlanul izgalmas.”
Az Olasz Nagydíj hétvégéjének menetrendje
PÉNTEK | ||
9:00 – 9:35 | Moto3 | Szabadedzés |
9:50 – 10:30 | Moto2 | Szabadedzés |
10:45 – 11:30 | MotoGP | Első szabadedzés |
13:15 – 13:50 | Moto3 | Első edzés |
14:05 – 14:45 | Moto2 | Első edzés |
15:00 – 16:00 | MotoGP | Edzés |
SZOMBAT | ||
8:40 – 9:10 | Moto3 | Második edzés |
9:25 – 9:55 | Moto2 | Második edzés |
10:10 – 10:40 | MotoGP | Második szabadedzés |
10:50 – 11:05 | MotoGP | Időmérő (Q1) |
11:15 – 11:30 | MotoGP | Időmérő (Q2) |
12:50 – 13:05 | Moto3 | Időmérő (Q1) |
13:15 – 13:30 | Moto3 | Időmérő (Q2) |
13:45 – 14:00 | Moto2 | Időmérő (Q1) |
14:10 – 14:25 | Moto2 | Időmérő (Q2) |
15:00 | MotoGP | Sprintverseny |
VASÁRNAP | ||
9:40 – 9:50 | MotoGP | Bemelegítés |
11:00 | Moto3 | Verseny |
12:15 | Moto2 | Verseny |
14:00 | MotoGP | Verseny |