Álex Rins elárulta, maradt az Olasz Nagydíj edzésén futott körében tartalék, és leszögezte, hogy a jó kezdés ellenére van még min javítaniuk. Fabio Quartararónak az volt a legfőbb gondja, hogy senki mögé nem tudott beállni, így nem kapott szélárnyékot, ami Mugellóban rengeteget számít.
Idei önmagához képest remekül szerepelt a Yamaha az Olasz Nagydíj pénteki napján. Már az első szabadedzés előrevetítette, hogy a hangvillások előreléptek, hiszen mindkét versenyzőjük az első tízben végzett. Ez majdnem a tétre menő délutáni tréningen is megtörtént, és végül csak 19 ezreden múlott, hogy nem így lett.
Végül egyedül Álex Rins jutott be már most a Q2-be, ráadásul nem is akármilyen módon. A spanyol versenyzőt ugyanis csak az élen záró Francesco Bagnaia tudta megelőzni, mindenki másnál gyorsabb volt. A Yamaha két hete pont Mugellóban tesztelt, és úgy tűnik, hogy valóban sikerült előrelépniük, ám az akklimatizálódás szempontjából ez nem sokat számított a 28 éves motoros szerint, aki azt is elárulta, hogy maradt még benne tartalék.
Az Álex Márquezt felbosszantó Bagnaia nagy fölénnyel zárta az edzést, Rinsé a nap meglepetése
„A teszt valamelyest segít, de csak a délelőtti első tizenöt kör során – nyilatkozta. – Már Montmelóban is jó voltam, de itt, használt gumikon a jelek szerint nagyon jó vagyok. Csodálatos kört futottam, de nem volt tökéletes. Még mindig tudunk javulni egy kicsit, és tovább kell dolgoznunk a beállításokon. Fabio [Quartararo] nagyon közel volt. Beszéltünk a csapattal, és kiszámoltuk a Q2-be jutáshoz szükséges időt, az én köröm viszont sokkal gyorsabb volt, mint gondoltuk.”
Rins kiemelte, hogy teljesen egyedül ment, és senkinek nem használta a szélárnyékát, pedig ezen a helyszínen ez rengeteget számít. A hatszoros MotoGP-futamgyőztes ugyanakkor hozzátette, nem oldódott meg minden probléma egy csapásra. „Szerintem az új aerocsomag nagyon jó az ilyen típusú kanyarokban – fogalmazott. – Továbbra is az a cél, hogy javítsunk a motoron, amely még mindig nagyon nehézkes az irányváltásoknál. Már a teszten is panaszkodtam az agilitás hiánya miatt, ez most még inkább így van.”
💪 @Rins42 is on a roll!
The @YamahaMotoGP rider ends Friday only behind @PeccoBagnaia 👏#ItalianGP 🇮🇹 pic.twitter.com/4Ic98GXY6j
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) May 31, 2024
Rins hozzátette, optimistán várja a sprintet, mivel a teszten tapasztalt érzések a pénteki napon is visszaköszöntek. A spanyol pilóta kiemelte, hogy a Yamaha kevesebb mint két hónap alatt vitt pályára egy teljesen új burkolatot. „Minden alkalommal, amikor pályára megyek, a maximumot nyújtjuk, és a csapat tudja, hogy a motornak fejlődnie kell, hogy küszködünk” – folytatta.
Vele ellentétben Quartararo nem volt boldog az edzés leintése után. Délelőtt ugyan még ő volt a második, és sokáig délután is jól állt, de végül hibázott, és csupán tizenegyedik lett, 19 ezreddel lemaradva a közvetlenül előtte záró Aleix Espargarótól. A 25 éves motoros úgy véli, neki szüksége lett volna olyan típusú segítségre, amilyen csapattársának nem kellett.
„Délután megpróbáltunk találni egy másik motort – kezdte. – Sajnos mindent egyedül csináltunk. Ezen a pályán ez sok mindent megváltoztat. Senki nem volt előttem és mögöttem, és a gumik miatt nagyon nehéz volt ennyire lelassítani. Senki nem volt körülöttem, és ideje volt nyomni, még úgy is, hogy tudtuk, nehéz lesz. Főleg a bokszunk pozíciója miatt, tényleg a végén vagyunk, így egy kicsit jobban kell teljesítenünk, de azért meg kell próbálnunk utolérni a bolyt. Nagyon ritkán csinálok ilyet, de tudjuk, hogy bizonyos pályákon, mint ez, nagyon kell.”
A massive moment that cost @FabioQ20 a potential Q2 entry 😱
The Frenchman will have to go through Q1 tomorrow ⚠️#ItalianGP 🇮🇹 pic.twitter.com/JfLed5ahU3
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) May 31, 2024
Quartararo leszögezte, hogy a megszerzett pozíció „nem tükrözi az elvégzett munkát, és azt is elmondta, hogy tisztában van vele, hogy péntekenként jobban kell teljesítenie. A 11-szeres MotoGP-futamgyőztes azt is tudja, hol veszít igazán Rinsszel szemben. „Szerintem az utolsó szektorban nagyon erős, ez a gyenge pontom, neki pedig ez az erőssége – magyarázta. – Az utolsó szektorban veszítünk igazán sokat a gyorskörön, szóval valamit ki kell találnunk, hogy megpróbáljunk kicsit jobban teljesíteni.”
Quartararo kifejezetten sajnálhatja, hogy nem jutott be a Q2-be, pláne akkor, ha ez a Q1-ben sem sikerül, és az már sokszor bebizonyosodott, hogy az időmérő első szakaszában már semmire nincs garancia. Mindez alapjaiban befolyásolhatja a hétvége további részét, ezzel együtt az egyszeres világbajnok optimistán várja a futamokat.
„Sokkal jobban érzem magam a motoron, de tudtam, mi hiányzik ahhoz, hogy bejussunk a Q2-be – mondta. – Ez nem sikerült, ami kicsit bosszantó. Láthatják, hogy a tempót tekintve a második próbálkozás után [Jorge] Martín mögött voltam, és nagyon beragadtam. Láthatják, hogy vannak pozitívumok, de ami az egykörös tempót illeti, az kicsit tönkreteszi a hétvégénket. Szerintem van miért küzdeni. Van egy kis gondunk a gumikopással, de őszintén szólva úgy gondolom, hogy van miért küzdeni. Azonban mindig könnyebb megtervezni a hétvégét, amikor az ember a Q2-ben van, mint amikor a Q1-ben.”