Egy technikai szakíró úgy véli, a Yamaha azért profitálhat igazán a MotoGP 2027-ben debütáló új előírásaiból, mert mindenképpen változtatniuk kell, a többieknek pedig ez nem biztos, hogy megérné. Neil Spalding szerint a Honda az azt megelőző évben mindent el fog követni a bajnoki cím megnyerése érdekében.
A MotoGP már jó pár hete bejelentette, hogy nagy vonalakban mire lehet számítani a 2027-ben bemutatkozó új szabályrendszerben. Többek között jelentősen korlátozzák az aerodinamikát és az elektronikát, aminek a versenyzők és a szurkolók esetében is örül a többség. Ugyanakkor talán nem ez lesz a legfontosabb változtatás.
Így változik meg a MotoGP, hivatalossá váltak a 2027-es új szabályok
Hanem a motorblokkok és a furatok méretének csökkentése. Előbbi 1000 helyett 850 köbcentiméter, utóbbi pedig 81 helyett 75 milliméter lesz. Hogy ez hogyan változtatja meg az erőviszonyokat, azt nehéz megmondani. Vagy mégsem? Neal Spalding, egy technikai szakíró úgy véli, a többiekkel ellentétben sornégyes blokkot használó Yamaha hatalmasat profitálhat az új rendszerben, méghozzá részben azért, mert most bajban vannak.
„Az új szabályokat megnézve technikai szempontból minden egyes fronton tíz százalékkal visszavettek – jelentette ki az ’OMG MotoGP’ című podcast vendégeként. – Ezzel teljesen egyetértek, szép munka. Szerintem ez egy elég klassz szabálykönyv. Minden gyártónak új hengerfejet kell építenie, mert a furatok kisebbek lesznek. A Yamahának valószínűleg új motorblokkot is kell építenie, de ezt vélhetően egyébként is meg kellene tenniük. Ez pedig nagyon előnyös nekik, mert a V4-es [blokk] tizenkét milliméterrel keskenyebbre építhető. Azonban az a kérdés, hogy ez tényleg megéri-e. Őszintén szólva elég sokan nem fognak ezzel foglalkozni. Csak kisebb dugattyúkat tesznek a régi forgattyúsházakra. A Yamahának viszont gondjai vannak, mert a soros négyhengeres »túl széles«. Most viszont minden furatból egy hüvelykkel, hat milliméterrel le tudják csökkenteni a motorblokk szélességét.”
„Ez azt jelenti, hogy gyorsabban tud kanyarodni – folytatta Spalding. – Kevésbé széles. Ahogyan azt is, hogy a radiátorok megfelelően tudnak hűteni. Ez egy probléma. Régebben [az egy gumigyártós korszak előtt] a Michelinek esetében az első abroncs olyan közel volt a hűtőhöz, a motorblokk pedig annyi hőt termelt, hogy nem tudtak hűteni. Több olyan futam is volt, amelyen [Valentino] Rossi kétségbeesetten próbált előzni, hogy az előtte lévő motor elé kerüljön, a hűvös levegőbe. A Bridgestone-oknál aztán nem kellett akkora súly az első gumira, az első kerék két hüvelykre volt [a hűtőtől], és a Yamahák hirtelen tudtak hűteni. Most visszatértünk a Michelinekre, az első abroncsnak nagyobb terhelésre van szüksége, és közelebb van a hűtőhöz. [2027-ben] viszont egy hüvelykkel össze lehet zsugorítani a motorblokkot a hűtő mögött, amivel több levegő áramlik körülötte. A Yamaha számára ez egy nagy dolog.”
Miller nem érti, hogyan fogadhatták el a gyártók a 2027-es szabályzat egyik pontját
Hogy mi lesz a Yamahával, az majd kiderül, az viszont tény, hogy egy másik gyártó még náluk is jobban küszködik. Természetesen a Hondáról van szó, ám Spalding első hallásra némileg meglepő módon úgy véli, az aszakaiak a 2026-os világbajnoki címet próbálják meg megnyerni. Mindezt arra alapozza, hogy a korábbi korszakokban rendre ők nyertek az utolsó évben.
„Szerintem ezek a szabályok nagy változást hoznak majd, és az első gumi hőmérsékletével kapcsolatos probléma egyszerűen megszűnik – fogalmazott. – Ami pedig a versenyzőket illeti… Szeretném tudni, hogy a Honda kit fog szerződtetni. Nem most, hanem 2026-ra. Mert 2006-ban mindent megtettek, hogy egy rá specializált motort építsenek Nicky Haydennek. A 800-as [korszak] vége felé még nem nyertek 800-as bajnokságot, és őrült módjára rámentek. Az utolsó évben [Casey] Stonert ültették fel, és nyertek. Itt vagyunk, 2027-ben jönnek az új szabályok. Tennék némi pénzt arra, hogy a Honda összekuszálja a pilótapiacot, és megpróbálja megnyerni a 2026-os világbajnokságot, szinte tekintet nélkül a költségekre.”