Marc Márquez a pályán a negyedik helyen fejezte be a Holland TT főfutamát. A nyolcszoros világbajnokot azonban onnan visszasorolták a tizedik pozícióba, mivel megsértette a minimális guminyomásra vonatkozó szabályt.
Enyhén szólva sem alakult jól az asseni versenyhétvége Marc Márquez számára. Először is ott voltak a bukások, amelyekből kettőt is elszenvedett, hiszen az időmérő végén, illetve a sprint második körében is elesett. Utóbbi pedig egyben azt is jelentette, hogy először nullázott szombati viadalon, amióta egy Ducatit vezet.
Marc Márquez tudta, hogy nem mehet rá a vesztét okozó bukkanóra, mégis megtette (videó)
A főfutamon pedig nem volt meg a tempója ahhoz, hogy a győzelemért harcoljon, csak a dobogó legalsó fokára volt esélye. Végül az azért folyó csatát sem tudta megnyerni, hiszen negyedikként szelte át a célvonalat. Viszont a verseny leintése után kiderült, hogy nem tarthatja meg ezt a helyezését.
Márquezt ugyanis megbüntették a minimális guminyomásra vonatkozó szabály megsértése miatt. A retorzió egy 16 másodperces időbüntetés volt, amelynek következtében visszasorolódott a tizedik helyre. Ebből Fabio Di Giannantonio, Maverick Viñales, Brad Binder, Álex Márquez, Raúl Fernández és Franco Morbidelli is profitált, hiszen így mind nyertek egy-egy pozíciót.
A tavalyi szezon közepén vezették be a MotoGP-ben a most is alkalmazott szabályt. Ennek lényege, hogy mind az első, mind a hátsó abroncs esetében van egy határérték, amelyet minden pilótának tartania kell a versenyek egy meghatározott részében. Az idei szezonban a főfutamok esetében a táv 60, a sprinteknél pedig a 30 százalékában kell tartani az 1,80 baros nyomást.
Az asseni főfutam nyolcadik körében Márquez láthatóan szándékosan maga elé engedte Di Giannantoniót, még a kezével is jelzett neki. Feltehetően a Ducati eszközének köszönhetően már akkor sejtette, hogy baj lehet a guminyomással. „Ez volt az első alkalom, hogy láttunk egy olyan versenyzőt, aki nyilvánvalóan valaki mögé próbált bekerülni” – elemezte a helyzetet Sylvain Guintoli a TNT Sports adásában.
In the meantime @marcmarquez93 has dropped to 4th behind @FabioDiggia49 😱⚠️#DutchGP 🇳🇱 pic.twitter.com/d5bljkyWfS
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) June 30, 2024
„A versenyzők a műszerfalon látnak egy figyelmeztetést, ha még nem teljesítettek elég kört a határérték felett – folytatta a korábbi MotoGP-pilóta. – A nyomás az első gumidban pedig úgy emelkedhet, ha követsz valakit. Mert az előtted menő el fogja venni előled a tiszta levegőt, te pedig csak az ő motorjából származó forró levegőt kapod meg. Emiatt az első gumidban a hőmérséklet és a nyomás emelkedni fog. Szemlátomást úgy tűnt, hogy semelyikük [Di Giannantonio és Márquez közül] sem akart az »élre« állni. Ez arra utal, hogy ezzel [a nyomással] volt a probléma… Az, hogy ezt csinálták, azt jelenti, hogy már tényleg a határon voltak.”
Egyszerű megoldással segíti a Ducati a versenyzőit a guminyomásszabály betartásában