back to top
2024. szeptember 08. 01:31
KezdőlapMotoGPErős szavak a veterán szakembertől – néhány gyártó „kizsákmányolja” az alkalmazottait?

Erős szavak a veterán szakembertől – néhány gyártó „kizsákmányolja” az alkalmazottait?

Az egykori MotoGP-dobogós és a Superbike-világbajnoki második helyezett, Rubén Xaus úgy véli, az Aprilia és a KTM gondjait részben a távozók okozzák. Az évtizedekig versenymérnökként dolgozó Ramón Forcada szerint ezeknél a gyártóknál embertelen módon bánnak az alkalmazottakkal.

A japán márkák látványos visszaesésével két másik európai gyártó, az Aprilia és a KTM váltak a Ducati első számú kihívóivá. Azonban hiába volt mindkét márkánál látványos a fejlődés, az utolsó lépcsőfokot egyik sem volt képes megugrani, és nem tudtak folyamatosan a futamgyőzelmekért küzdeni. Mindez az idei szezonra sem változott.

Ráadásul mindkét márkának fontos távozókkal kell számolnia. A noaleieknek elsősorban pilótafronton: Aleix Espargaró visszavonulására lehetett számítani, de Maverick Viñales döntése, miszerint pont a KTM-hez igazol, már fájdalmasabban érinthette őket. Ami pedig az osztrákokat illeti, a sajtó leginkább Fabiano Sterlacchinivel, a versenyzési részleg technológiáért felelős alelnökével történt szakítással foglalkozott. Az egyszeres MotoGP-dobogós, illetve a Superbike-vb összetettjének korábbi második helyezettje, Rubén Xaus szerint a relatív rossz forma ezekkel is magyarázható.

Váratlan szakítás, fontos ember távozik a KTM-től

„Mindenki vagy majdnem mindenki elment, a vezető elment, a legtöbben a Hondához távoztak – jelentette ki Jorge Lorenzo podcastjában, a ’DURALAVITA’-ban. – A KTM olaszokat vitt tanulni, és amikor ezt megtették, akkor osztrák mentalitással akarták a saját dolgukat csinálni. Az utóbbi futamokon tapasztalt visszaesés a belső mozgásoknak köszönhető.”

Ami a KTM-et illeti, az idény első futamain az újonc Pedro Acosta kifejezetten jól szerepelt, de az utóbbi hétvégéken ő is halványabban teljesített. „Sok tényező van, de ez az egyik – jelentette ki Xaus. –Acosta a Moto2-ből robbant be, nagy önbizalommal, de amikor megismerte a határokat, nem állt le. A Le Mans-i bukás és a németországi [sprinten történt] nullázás megviselte.”

Acosta „megbuktatta” saját magát, komoly kirándulásra készül a KTM visszaesése után

A spanyol exversenyző arra is kitért, hogy a két gyártó alkalmazottai rengeteget dolgoznak a rendkívül hosszú és sűrű versenynaptár miatt. „Minden nagydíj napján hét órakor érkeznek, és húsz órakor távoznak – fogalmazott. – Huszonkét futam van [ez valójában 20-ra csökkent idén – a szerk.], plusz a tesztek és a többi munka. Az emberek fáradtak.”

Ebben a témában a korábbi versenymérnök, Ramón Forcada is megszólalt. Az Àlex Crivillével, Sito Ponsszal, Alberto Puigdzsal, John Kocinskivel, Alex Barrosszal és Lorenzóval is dolgozó veterán szakember meglehetősen erős szavakkal illette a két gyártót abból a szempontból, hogy miként bánnak az embereikkel. Úgy véli, sokan lényegében a központban élnek.

„Az Apriliánál és a KTM-nél brutális a leterheltség, ami embertelen – kezdte. – Már csak a munkaidő miatt is. Miután befejezik a nagydíjat, egy egész héten át vannak megbeszéléseik és jelentéseik, aminek révén mindent megcsinálnak. Az embereket kizsákmányolják, de ezt nem fizetik meg. Ha az embernek családja van, nem tud együtt élni ezzel a helyzettel.”