back to top
2024. november 05. 01:07
KezdőlapMotorsportZarco futamot nyert a Hondával, két komoly rekord megdöntésében is szerepet vállalt

Zarco futamot nyert a Hondával, két komoly rekord megdöntésében is szerepet vállalt

Johann Zarco egysége nyerte a Szuzukai 8 órás versenyt, Albert Arenas pedig dobogós lett. A néhány jelenlegi és számos korábbi, a gyorsaságimotoros-világbajnokságon vagy a Superbike-vb-n megfordult pilótát felvonultató futamon a két éve életveszélyesen megsérült motoros újabb látványos bukást produkált, de ezúttal szerencsére neki és másnak sem esett baja.

Magyar idő szerint vasárnap hajnaltól kora délutánig rendezték az idei Szuzukai 8 órás versenyt az Endurance-világbajnokság keretében. Az eseményen a MotoGP-ből is képviseltette magát pilóta, hiszen Johann Zarco a 30-as számú gyári Hondával állt rajthoz. A francia pilóta két japán versenyzővel, a MotoGP-ben tavaly debütáló, ezt a viadalt korábban öt alkalommal is megnyerő Takahasi Takumival, valamint a három Moto2-es hétvégén elinduló Nagoe Teppejjel alkotott egy egységet. A trió szombaton a harmadik helyre kvalifikálta magát.

Vasárnap megszerezheti első győzelmét Zarco a Hondával

Zarcón kívül több olyan pilóta is ott volt a mezőnyben, aki jelenleg a gyorsaságimotoros-vb-n szerepel. Albert Arenasék 12-es számú Suzukija az ötödik, Mario Ajiék 73-es Hondája a hatodik, míg Barry Baltusék 76-os Suzukija a hetedik pozíciót szerezte meg az időmérő döntő szakaszában. Mellettük számos olyan versenyző szerepelt, aki korábban megfordult a gyorsaságimotoros- vagy a Superbike-vb-n, esetleg mindkettőn. Közülük a korábbi szériamotoros világbajnokot, illetve MotoGP-versenyzőt, Sylvain Guintolit és a királykategóriában két dobogót szerző Randy de Puniet-t emelnénk ki: előbbi egysége negyedikként kvalifikált a 37-es BMW-vel, míg utóbbié tizenötödikként várhatta a rajtot a 99-es Yamahával.

Zarcóék közül Takahasi kezdte meg a magyar idő szerint hajnali fél 5-kor rajtoló viadalt. A japán motoros egy pozíciót rontott, miközben a 37-es BMW vezetett a pole pozíciót megszerző 1-es számú Yamaha előtt. A kör végére aztán a korábbi ötszörös győztes megelőzte a 12-es Suzukit, a gyári Yamaha pedig átvette a vezetést.

Néhány perccel később aztán Takahasi már a második helyen haladt, és üldözőbe vehette az egykor a MotoGP-ben és a Superbike-vb-n is megforduló Niccolò Canepát. Bő 10 perc elteltével be is nézett mellé, de ennek az lett a vége, hogy a korábban egy-egy Superbike-világbajnoki, Moto2-es és Moto3-as hétvégét teljesítő Mizunó Rjó mindkettőjüket megelőzte a 2-es Ducatival.

Canepa aztán úgy vette vissza a vezetést, hogy kiszorította riválisát, de utána Mizunó vissza tudott vágni. A bolognai gyártónál azonban nem sokáig örülhettek, mert a 130R-ben, majd a sikánban az olasz motoros ismét élre állt. Kisvártatva pedig Takahasi is maga mögé utasította honfitársát. Ezzel viszont még nem volt vége, ugyanis bő 20 perc elteltével mindketten visszaelőzték Canepát.

Az első óra nemcsak az első helyért folytatott küzdelmet, hanem a baleseteket és a technikai hibákat tekintve is a legmozgalmasabbnak bizonyult. A 88-as Honda már negyedóra után a bokszba hajtott, emellett jó néhányan elestek. Az első nagyobb bukást Maszuda Júki mutatta be az 503-as Superstock Hondával, majd a 96-os BMW a gumifalon kötött ki.

Fél óra elteltével aztán Gino Rea egy látványos highside-ot produkált, A brit pilótának már van közös történelme a pályával, illetve az eseménnyel, hiszen két évvel ezelőtt itt szenvedett életveszélyes balesetet a bemelegítésen. Szerencsére itt most nem esett baja, ahogyan a futamon más sem sérült meg. A 11-es számú Kawasaki triójának egyik tagja, Grégory Leblanc azonban a bemelegítésen eltörte a lábát, így azt a motort csak ketten vezették.

Rea bukása után egy ideig úgy tűnt, hogy beküldik a biztonsági autót, de erre akkor és később sem került sor. Azonban könnyen lehet, hogy a közjáték megzavarta Takahasit, akitől honfitársa visszavette a vezetést. Mindez azonban nem tartott sokáig, és hamarosan ismét a 30-as Honda állt az élen, és ez már nem is változott a verseny végéig.

A 34 esztendős motoros aztán el is lépett, majd szűk egy óra elteltével bokszba hajtott, és Zarco ekkor lépett színre először a futamon. A francia pilóta 10 másodperces előnynél kapta meg a motort, és kifejezetten jó köröket futott. Csatáznia nem kellett, csak a lekörözések során találkozott ellenfeleivel, majd szintén szűk egy óra elteltével átadta a motort Nagoénak, aki már 24 másodperccel vezetett.

„A 2:07-es tempó lehetséges volt, de úgy kellett csinálnunk, hogy a lehető legtöbb energiát megspóroljuk – nyilatkozta első etapja után a bajnokság hivatalos riporterének. – Az utolsó öt kör elég nehéz volt. A csúszással kapcsolatos minden probléma kontroll alatt volt. A hőség miatt jó volt visszajönni inni, mindent megittam. Jó teszt volt, jobban tudtam teljesíteni, mint az utóbbi hónapokban. Most le kell hűtenem magam, és készen kell állnom a következő etapra.”

A harmadik órában megint többen elestek az „átlagosnál”, Rea pedig egy újabb látványos bukást produkált, és a 777-es egység nem sokkal később fel is adta a küzdelmet. Szűk 3 óra elteltével Takahasi visszaült az éllovas Hondára, immáron 35 másodperces előnyben. A 11-es Kawasaki azonban jó ideig nem tért vissza a pályára, ugyanis Leblanc sérülése után az egykori Superbike-világbajnoki menő és Moto2-es Román Ramos kiszáradt, Christian Gamarino pedig nyilvánvalóan nem tudta egyedül teljesíteni a maradék távot. Ugyanakkor nem adták fel, és a végére azért ismét kimentek körözni.

Nem sokkal a negyedik óra vége előtt Zarco ismét megkapta a motort, és ezúttal is stabil teljesítményt nyújtott. Az egyszeres MotoGP-futamgyőztes 38 másodperces előnyben vette át a 30-as Hondát, majd miután szűk egy órával később leszállt, Nagoe 41 másodperccel vezetett. A francia versenyzőt második etapja után is megszólaltatták.

„Szerintem még mindig elég meleg van – fogalmazott. – Az első etaphoz képest ezt próbáltam még jobban kontrollálni, és úgy vélem, ez sikerült is, ami jó volt. Az utolsó öt kör nagyon hosszú volt. Láttam, hogy az előnyünk negyven másodperc körül van a másodikhoz képest, és harmincötről indultunk, úgyhogy szereztünk némi pluszelőnyt. Néha csak egy kört próbáltam megnyomni. A motorban még mindig óriási a potenciál, hogy meg 2:08 elejét fussunk, de ehhez nagyon kell koncentrálni, ami kemény. Próbálom kontrollálni.”

Az ifjabbik japán pilóta aztán némileg veszített az előnyből, de honfitársa így is 36 másodperces különbséggel vezetett, amikor átvette a motort. Amire viszont Zarco körülbelül 70 perccel a vége előtt ismét megkapta a gépet, már 48 szekundum volt a differencia. Ezúttal valamivel rövidebb etapot futott, és 21 és fél perccel a 8 óra letelte előtt visszaadta a motort Takahasinak.

„Meglehetősen boldog vagyok – jelentette ki. – Jó volt egy kicsit kevesebb kört megtenni, de így is hosszú, ötvenperces volt az etap. Ugyanakkor jó erőben vagyok, és megvan a motivációm. Próbáltam nyomni, jó időket futni, és növelni a különbséget. Az utolsó négy körben csak próbáltam a saját köreimet teljesíteni, előzgettem, de ez kicsit lassú volt. Picivel alacsonyabb volt a hőmérséklet, és ez sokat segített az utolsó etapban, mert az ember kevésbé szenved, tudja, hogy öt körrel kevesebbet kell megtennie, és valamivel jobban élvezi. Most Takumi befejezi. A hét kiállást nem tudtuk megcsinálni, ehhez minden etapot egy körrel meg kellett volna hosszabbítani. Várom, hogy Takumi befejezze, szerintem jól érzi magát fizikailag.”

Zarco és Takahasi cseréjét azonban szabálytalannak ítélték, és a 30-as Honda 40 másodperces büntetést kapott. Azonban ez sem akadályozta meg a triót abban, hogy megnyerjék a futamot, ugyanis a pályán megszerzett előny körülbelül 50 másodperc volt. Ezzel két új rekord is született: a japán versenyző Ukava Tórut megelőzve immáron hat győzelemmel egyedül vezeti az örökranglistát, a 220 teljesített körrel pedig megdöntötték a Kató Daidzsiró és Colin Edwards által 2002-ben felállított 2019 körös csúcsot.

Az 1-es számú Yamaha magabiztosan jött be a második helyen, míg a harmadik pozíciót a 12-es Suzuki szerezte meg Arenasszal egykörös hátrányban, miután az utolsó órában Acumi Kokoró megelőzte a tavaly még a Superbike-vb-n, azelőtt pedig a MotoGP-ben is versenyző Hafizh Syahrin 2-es Ducatiját. Guintoliék az ötödik, Ajiék a kilencedik, De Puniet-ék a tizedik, míg Baltusék a huszadik pozícióban zártak. Az Experimental, azaz kísérleti kategória egyetlen indulója, a 0-s rajtszámú Suzuki összesítésben nyolcadik lett Étienne Massonnal, Hamahara Szodóval és Ogata Hidejukival, míg a Superstrock géposztály versenyét az összesítésben tizenhetedikként záró 95-ös BMW nyerte meg Hosinó Tomojával, Ajnoszuke Josidával és a korábban a Superbike-vb-n két hétvégén szereplő Hannes Soomerrel.