back to top
2024. szeptember 20. 13:39
KezdőlapMotoGP„Nevetséges” – többen is kifakadtak a MotoGP legutóbbi hétvégéjén lezajlott események miatt

„Nevetséges” – többen is kifakadtak a MotoGP legutóbbi hétvégéjén lezajlott események miatt

Francesco Bagnaia és Aleix Espargaró is nevetségesnek titulálta, hogy az elmúlt időszakban többen is nagyon lassan mennek a pályán az időmérőkön, hogy bevárják a gyorsabb versenyzőket, és beálljanak mögéjük. Marc Márquez felvetett egy alternatívát, de rögtön hozzátette, hogy a nézők számára az sokkal kevésbé lenne szórakoztató.

Nem új keletű jelenség a gyorsaságimotoros-világbajnokság különböző kategóriáiban, hogy az időmérőn számos versenyző lelassít a pályán annak érdekében, hogy bevárják a náluk gyorsabbakat, és a gyorskör során próbálják kihasználni az általuk nyújtott szélárnyékot. A Brit Nagydíj kvalifikáción azonban a szokásosnál is látványosabban előjött ez a probléma.

Francesco Bagnaiát sokszor érinti ez a jelenség. Persze nem ő áll be mások mögé, hanem ő az, akit követni szoktak, hiszen a motorjával együtt a mezőny egyik leggyorsabb csomagjáról volt szó. Így történt ez Silverstone-ban is, és bár a pole pozíciót nem emiatt bukta el, de a címvédő így is kifejezte nemtetszését ezzel kapcsolatban.

„Azt kell mondanom, hogy jelenleg elég nevetséges a helyzet az időmérőn, figyelembe véve, hogy tíz MotoGP-versenyző is képes ennyire lassan menni, hogy követni tudjon más pilótákat – nyilatkozta. – A sportágunk csúcsán vagyunk. Azért vagyunk itt, mert egyedül is meg tudjuk csinálni a dolgokat. Elég nevetséges ez a helyzet. Amíg senki nem mond semmit, ez így fog folytatódni.”

Espargaró jött ki a legjobban Viñales bukásából, Bagnaia a fóliája miatt bukta el a pole pozíciót

Aleix Espargaró ezúttal semmilyen módon nem keveredett ilyesmibe, és végül ő szerezte meg a pole pozíciót. A gyári Aprilia pilótája csatlakozott Bagnaiához, és leszögezte, nem híve az ilyen jellegű taktikázásoknak. A 35 éves versenyző emellett azt is kiemelte, hogy az ilyen típusú motorozás egyáltalán nem biztonságos.

„Az időmérőn kétféle kockázatot vállalhat az ember – kezdte. – Az egyik az, hogy elsőként megy ki [a pályára], mert mindenki őt fogja követni, mindenkivel együtt van. A második, hogy vár, és utolsóként megy, de ha sárga zászló van, az elrontja a körét. Én a másodikat választottam. Nem szeretek mások mögött menni, egyedül szeretek menni. Egyetértek Peccóval. Szerintem nevetséges, hogy a versenyzők állandóan a garázsban várnak, hogy meghúzassák magukat. Nevetséges látni a pálya közepén öt-hat versenyzőt, akik a többiekre várnak, [miközben] teljesen megállnak, és ezek mindig ugyanazok a pilóták. Az ember [az ellenfeleit] is veszélybe sodorja, mert a többiek nem akarnak hajtani, vagy kihűlnek a gumik, ez pedig veszélyes. Azonban megtehetik, a szabályok lehetővé teszik számukra. Szóval ilyen a versenyzés, de Peccóhoz hasonlóan ez szerintem is nevetséges.”

Marc Márquez korábban előszeretettel alkalmazta a szélárnyékozást, és a legutóbbi időmérőn is Bagnaia mögött szeretett volna menni. Ez azonban a legvégén nem sikerült neki, ugyanis a VR46 pilótái keresztülhúzták a számításait, és besoroltak a gyári Ducati motorosa mögé. A nyolcszoros világbajnok felvetette azt a lehetőséget, hogy a mezőny tagjai egyenként fussák meg a gyorskörüket, de úgy véli, ezzel más jellegű probléma van.

„A versenyzés ilyen volt és ilyen is lesz, ha nem változtatnak az időmérős formátumon, és nem vezetnek be olyasmit, mint a superpole – fogalmazott. – Azonban, ahogyan korábban láttuk, a superpole unalmas. Semmi bajom nincs vele, de a Superbike-világbajnokságon egyenként mentek [a kvalifikáción], és nem volt show. Végső soron azonban, ha az ember követ egy motort, akkor bizonyos szempontból nyer, más területen veszít. Ahogyan most is láttuk a második próbálkozások során, a Q2-ben mindenki a leggyorsabb srácokra vár.”

Egy másik lehetőség, amihez nem kell az egész időmérős formátumot megváltoztatni, azok a maximális szektoridők, a Forma–1-hez hasonló módon. Mindez azt jelentené, hogy – hacsak nincs rá alapos indok – senki nem motorozhat egy bizonyos szintnél lassabban. Márquez azonban úgy véli, aki akarja, így is meg tudná oldani a másikra történő ráakaszkodást.

„Lehet változtatni, de akkor az lesz a stratégia, hogy a bokszutcában maradnak, mint most a Moto3-ban – vélekedett. – Végső soron vannak különböző stratégiák, hogy ezt meg lehessen tenni. Ez a hétvége az első, ahol szélárnyékot kerestem. Nem szívesen teszem, a korábbi futamokkal ellentétben, de a szabály az szabály, és nem én hozom a döntést.”

Pedro Acosta szintén csatlakozott a Bagnaia által elindított „kampányhoz”. „Teljesen egyetértek Peccóval – jelentette ki. – Azzal semmi bajom nincs, ha a bokszutcában vagy a kivezető körben, egy megfelelő helyen kicsit lelassítanak. Szándékosan tönkretenni egy másik versenyző gyorskörét viszont elfogadhatatlan. Egyikünk sem hülye, pontosan tudjuk, hol kell ezt megtenni. Ez egyszerűen rendkívül veszélyes.”