Egy sajtóértesülés szerint a MotoGP azt tervezi, hogy költségcsökkentési okokból befagyasztja a mostani motorblokkokat a 2027-es új szabályrendszer érkezéséig. A koncessziós megállapodás által a legalacsonyabb kategóriába sorolt Honda és Yamaha viszont felmentést kapna ez alól. A két japán gyártó mellett minden bizonnyal a jelenleg domináló Ducati járna igazán jól ezzel a lépéssel.
Május elején hozták nyilvánosságra a MotoGP új technikai szabályzatát, amely 2027-ben lép majd életbe. Ez több pontban is eltér a most érvényben lévőtől, de jelen esetben az a legfontosabb, hogy a motorblokkok méretét 1000-ről 850 köbcentiméterre csökkenti. Ez pedig azt jelenti, hogy a gyártóknak egy közel teljesen új erőforrást kell megalkotniuk, ami nem éppen olcsó mulatság. Ráadásul ezalatt az adott szezonban is harcolniuk kell a minél jobb eredményekért, így nem adhatják fel teljesen az aktuális blokkuk fejlesztését.
Így változik meg a MotoGP, hivatalossá váltak a 2027-es új szabályok
Viszont lehetséges, hogy az utóbbiról mégis le kell mondaniuk. Az Autosport értesülései szerint ugyanis a MotoGP, vagyis pontosabban annak a Nagydíj Bizottsága arra készül, hogy befagyasztja a mostani motorblokkokat az új szabályrendszer 2027-es debütálásáig. Ennek pedig pont az lenne az értelme, hogy a gyártók teljes mellbedobással a következő generációs erőforrásukon dolgozhassanak. Mellékesen ugyanezt az „eszközt” nemrég, a 2020-as szezon elejétől a 2021-es végéig, már alkalmazták. A cél akkor is a költségek csökkentése volt, csak akkor a koronavírus miatt.
A mostani befagyasztás lényegében azt jelentetné, hogy jövő évi – burirami – szezonnyitó előtt homologizáltatott erőforrásokhoz az utolsó 2026-os futam végéig nem lehetne hozzányúlni (utána pedig értelemszerűen már nem lenne értelme). A brit lap egyébként úgy tudja, hogy a javaslatot a bizottság következő ülésén már el is fogadhatják. A tagok legközelebb a jövő hétvégén, a második misanói forduló alatt találkoznak majd.
Hivatalos: Thaiföldön indul a 2025-ös és a 2026-os MotoGP-szezon
Kivételt két esetben kaphatna egy gyártó a befagyasztás alól: biztonsági okból és koncessziós megállapodás alapján. Az előbbi esetében egyszerűen arról van szó, hogy ha a blokk egy adott tulajdonsága, alkatrésze miatt veszélyes lenne, akkor azon lehetne módosítani.
A koncessziós megállapodásnál pedig a tavalyi év végén elfogadott rendszert kell megnézni. Ez az eredményeik alapján négy kategóriába sorolja a gyártókat, amelyek közül a legalacsonyabban, a D-ben lévő márkák továbbra is dolgozhatnának az aktuális erőforrásukon. Ez jelenleg két gyártót takar: a Hondát és a Yamahát. Az iwataiakat ez a kitétel biztosan megnyugtatta, hiszen jól láthatóan nagy erőkkel fejlesztenek ezen a téren – a legutóbbi hírek szerint egy egészen új blokkot szeretnének bevetni még 2027 előtt.
Hoppá, a Yamaha már az új korszak előtt szakíthat hagyományaival?
A két japán gyártó mellett feltehetően a Ducati lenne a befagyasztás nyertese. A bolognai gyártó ugyanis jelenleg dominál a MotoGP-ben, idén három sprint és egy főfutam kivételével mindig egy Desmosedici szelte át elsőként a célvonalat (a „kivételeket” pedig mind az Aprilia jegyezte). Ráadásul az egyik erősségüknek pont az erős blokk, és így a magas végsebesség számít.