back to top
2024. október 14. 12:31
KezdőlapMotoGPStoner szerint a MotoGP egyre inkább a Forma–1-re hasonlít, ezért nem kéne...

Stoner szerint a MotoGP egyre inkább a Forma–1-re hasonlít, ezért nem kéne könnyebbé tenni a vezetést

Casey Stoner úgy gondolja, hogy az új szabályrendszer 2027-es érkezésével meg fog maradni a Ducati előnye, sőt talán még majd nő is. Az ausztrál expilóta arról is beszélt, hogy szerinte az új előírások miatt csökkenni fog az előzési lehetőségek száma. Stoner végül kijelentette, hogy a motorok vezethetőségét nem kellene könnyebbé tenni.

Május elején jelentették be, hogy pontosan miként fog módosulni a MotoGP technikai szabályzata 2027-től. A legjelentősebb változást talán a motorblokkok méretének 1000-ről 850 köbcentiméterre történő csökkentése, és az aerodinamikai fejlesztések sokkal szigorúbb kontrollálása jelenti majd. Ezekkel a lépésekkel többek között az a cél, hogy a sorozat gépeit biztonságosabbá, tehát lassabbá és könnyebben kezelhetővé tegyék.

Így változik meg a MotoGP, hivatalossá váltak a 2027-es új szabályok

Jelenleg elég egyértelmű, hogy melyik gyártó érzett rá legjobban a most érvényben lévő szabályokra: a Ducati. A bolognaiak már több éve dominálják a MotoGP-t, idén három sprint és egy főfutam kivételével mindig egy Desmosedici szelte át elsőként a célvonalat. Az olasz márka első királykategóriás bajnoki címét megszerző Casey Stoner szerint pedig 2027-ben sem fog csökkenni az előnyük.

„Azt hiszem, a Ducatinál tudják, hogy abban a helyzetben is előnyben lesznek – mondta Stoner a Ducati Diaries podcastben. – Ha belegondolunk, amennyiben jelenleg is elég erősek – most mindenkinek nagy a teljesítménye, és ők [a Ducati] mégis kiemelkednek –, akkor ez a különbség csak nagyobb lesz, amikor kisebb motorblokkra váltanak. Szóval ez a különbség nagyobb lesz közöttük és a többiek között, mint amekkora most.”

Viszont Stoner nem csak a bolognai gyártó dominanciájának megmaradása miatt aggódik. „A féktávok rövidülni fognak, és amikor a féktávok rövidülnek, akkor kevesebb lesz az előzési lehetőség – jelentette ki. – A kanyarsebesség pedig nőhet, ami szintén kevesebb előzést tesz majd lehetővé. Ez ugyanis nem olyan lesz, mint amilyen a 125-ösöknél vagy a 250-eseknél volt, illetve ahogy Moto3-asoknál most is van. Szóval nem olyan lesz, hiszen a motorok még mindig elég erősek lesznek, hogy bárkit lehagyjanak a kigyorsításokon, de eközben csökkeni fog az előzési lehetőségek száma, legalábbis az én meglátásom szerint. Néhány dolgot persze jól csináltak, főleg azokkal az eszközökkel, amelyeket kiraktak [például a magasságállítót – a szerk.], de a többi lépés még csak meg sem közelíti azt a szintet, amilyennek azoknak lennie kellene.”

Bagnaia a MotoGP új szabályairól: Soha nem elég gyorsak a motorok

A kétszeres MotoGP-bajnok azt sem helyesli, hogy könnyebbé válik a motorok vezetése. „Az emberek állandóan arról panaszkodnak, hogy a mostani MotoGP-gépek túl erősek és nagyok. Pedig pont az lenne a lényeg, hogy meg kell tanulnia a pilótáknak irányítás alatt tartani ezt az erőt – mutatott rá Stoner. – Beszélnek még ezekről az elektromos motorokról is, amelyeket »sokkal könnyebb vezetni« – na azoknál ne számoljatok velem. Nem akarok olyan gépeket, amelyeket könnyű vezetni, hanem olyanokat, amelyeket nehéz. Amikor a megfelelő tapadás eltűnik, amikor nehezebb vezetni, akkor lehet tényleg megfigyelni, hogy igazából mire képesek az emberek. Jelenleg nem egy olyan sorozatot látunk, amely a tehetségeket mutatja fel, hanem egy olyat, amelyben a mérnökök megpróbálják kivenni a versenyzőket az egyenletből. El akarnak jutni arra a pontra, hogy szinte bármilyen versenyzőt fel tudjanak tenni a motorra, és ő valamennyire versenyképes legyen vele.”

„Így [a MotoGP] lényegében olyan lesz, mint a Forma–1, ahol minden inkább attól függ, hogy ki milyen autóban ül, mintsem az adott versenyző tényleges tehetségétől – jegyezte meg. – Nekem pedig így nagyon nehéz hátradőlnöm, és csak néznem, hogy ez történik. Én azt szeretném, ha a világ legjobb versenyzői a legkeményebb motorokon ülnének, és nem azért, mert azokat könnyű vezetni. Nem akarom, hogy könnyebb legyen velük motorozni. Ha már valami, akkor legyen inkább nehezebb, és akkor mindenkinek meg kell próbálnia legjobbat kihoznia belőle.”

Amíg a Forma–1 pont hangosabbá, addig a MotoGP halkabbá válhat a közeljövőben