back to top
2024. november 21. 18:08
KezdőlapMotoGPAz Apriliánál nem ellenzik a blokkok befagyasztását, de szerintük tisztességtelen a Yamaha...

Az Apriliánál nem ellenzik a blokkok befagyasztását, de szerintük tisztességtelen a Yamaha ajánlata

Massimo Rivola azt lebegtette meg, hogy a Yamaha nemcsak a D, hanem a C koncessziós kategóriából is fejlesztené a motorblokkját. Az Aprilia Racing vezérigazgatója emellett arról is beszélt, hogy ők milyen koncepció szerint készítik az új erőforrásukat, és miért nem tudták eddig utolérni a Ducatit.

Ahogy nemrég beszámoltunk róla, egy sajtóértesülés szerint a MotoGP azt tervezi, hogy költségcsökkentési okokból befagyasztja a mostani motorblokkokat a 2027-es szabályrendszer érkezéséig. A beszámolóban arról írtak, hogy két esetben kaphatna kivételt egy gyártó az előírás alól: biztonsági okból és a koncessziós megállapodás alapján.

Bebetonozzák a Ducati fölényét? – a MotoGP arra készül, hogy 2027-ig befagyasztja a motorblokkokat

Esetünkben az utóbbi kitétel az érdekes, aminek alapját a tavaly elfogadott rendszer képezi. Ez a szisztéma a gyártókat az eredményeik alapján négy kategóriába sorolja, amelyek közül a legalacsonyabban, a D-ben lévők elméletileg a befagyasztás alatt is fejleszthetnék az aktuális erőforrásukat. Ez jelenleg két gyártót takar: a Hondát és a Yamahát.

Viszont Massimo Rivola, az Aprilia Racing vezérigazgatója nemrég arra utalt, hogy a Yamahánál nem elégednek meg ezzel a lehetőséggel, és a C kategóriából is tovább dolgoznának az M1 „szívén”. Erre pedig valószínűleg szükségük is lenne, hiszen értesülések szerint a japán gyártó elkezdte egy V4-es motorblokk fejlesztését. Ez a folyamat pedig kifejezetten gyorsan halad, és így már 2027 előtt bevetnék az új koncepció alapján készülő erőforrást. Pillanatnyilag – a Suzuki kivonulása óta – ugyanis az iwataiak az egyetlenek, akik sornégyes blokkot használnak.

Hoppá, a Yamaha már az új korszak előtt szakíthat hagyományaival?

„Egyáltalán nem ellenezzük, sőt egyetértünk a befagyasztással – mindaddig, amíg a szabályok mindenkire ugyanúgy érvényesek – jelentette ki Rivola a SPEEDWEEK kérdésére. – Ha például a Yamaha soros négyhengeres helyett V4-es motorblokkot akar építeni, akkor az nekem egészen addig megfelel, amíg a koncessziós szabályok alapján a jelenlegi kategóriájukba, vagyis a D-be sorolják őket. De ha közben a C kategóriában kötnek ki, akkor ez nem fog működni. A Yamaha van a fejlesztés befagyasztása ellen, nem mi. Olyan javaslatot terjesztettek elénk, amely szerintem nem tisztességes.”

Annyi biztos, hogy a japán gyártó példája nem ragadós, hiszen az Apriliánál a 2027 utáni időszakban is maradnak a most használt koncepciónál. „Az [új szabályrendszer alapján épülő] egy V4-es blokk lesz – árulta el Rivola. – Nem vagyok egy blokképítő, de az eddigi tapasztalatok és a mechanikai tulajdonságai emellett a koncepció mellett szólnak, ahogy az aerodinamika használata és magának az erőforrásnak a teljesítménye is. Az a tény, hogy a Yamaha is V4-esben gondolkodik a jövőre nézve, szintén alátámasztja, hogy ez a helyes út.”

Az olasz sportvezető végül arra is válaszolt, hogy szerinte miért nem tudták eddig befogni a sorozatot domináló Ducatit. „A versenyzők és a motorok száma, valamint az időfaktor miatt. Nem a képességek, hanem a tapasztalat hiányzik. És tapasztalatot a pályán megtett kilométerekkel lehet szerezni – magyarázta Rivola. – A Ducati minden alkalommal, amikor a pilótái kimennek a pályára, kétszer annyi kilométert tesz meg, mint a többiek. Szóval sokat kell dolgoznunk ahhoz, hogy ezt behozzuk.”

Az Apriliánál hallgattak a gyári Ducati főnökére, keményen megbüntethették a renitens emberüket