back to top
2024. november 24. 01:13
KezdőlapMotoGPTalmácsi részletesen bemutatta a Balaton Park új nyomvonalát, amelyet jövőre a MotoGP...

Talmácsi részletesen bemutatta a Balaton Park új nyomvonalát, amelyet jövőre a MotoGP fog használni

Talmácsi Gábor mutatta be a nagyközönségnek a Balaton Park Circuit módosított nyomvonalát. A változtatásra azért van szükség, hogy a pálya megfeleljen a MotoGP biztonsági követelményeinek.

Csütörtökön a P1Race.hu jelenlétében hozták nyilvánosságra, hogy jövőre mind a MotoGP, mind a Superbike-világbajnokság tiszteletét teszi majd Magyarországon. A tervek szerint mindkét sorozat a Balaton Park Circuitre fog ellátogatni, amely viszont most még nincs megfelelő állapotban, így eddig homologizáltatni sem lehetett. Idén pont emiatt hiúsult meg a Superbike-vb fordulója, de a pálya részéről elkötelezettnek tűnnek annak az irányába, hogy ez ne ismétlődhessen meg.

Hivatalos: Magyarországra látogat a MotoGP és a Superbike-világbajnokság

A 2023-ban megnyitott Balaton Park egyelőre 4,115 méter hosszú, hat bal- és tíz jobbkanyart tartalmaz, 12-15 méter széles, a menetirány rajta pedig ellentétes az óramutató járásával. Erről mi magunk is „megbizonyosodhatunk” a lentebbi videó segítségével.

Azonban a pilóták már nem pontosan ugyanezzel a pályával fognak találkozni. A sajtótájékoztatón ugyanis Walterné Dancsó Adrienn, a pálya operációs igazgatója felfedte, hogy a MotoGP elvárásaihoz való alkalmazkodás miatt három helyen is módosítaniuk kell „egy kicsit” nyomvonalat. Erre elmondása szerint azért van szükség, hogy elég tér álljon rendelkezésre egyes bukóterek megnöveléséhez. Emellett új bukótereket is ki fognak alakítani, hogy megfeleljenek a biztonsági előírásoknak. Az elképzeléseik szerint a munkálatok már ősszel elkezdődnek, és a téli időjárás függvényében „március végén, április elején” szeretnének vele végezni.

A megújított nyomvonal tervét – az alábbi képen ezt láthatják, a változtatásokat piros színnel emelték ki rajta – Talmácsi Gábor, a 125 köbcentiméteres kategória 2007-es világbajnoka mutatta be a nagyközönségnek. „Ez a pálya egy síkságon fekszik, tehát nagyon jól beláthatóak a kanyarjai – mondta Talmácsi. – És az óramutató járásával ellentétesen halad, ami személyes véleményem szerint kedvező, jó tulajdonság. Hogy miért jó? Mert motorral balra kanyarodni szerintem alapvetően könnyebb, amit egyébként egy tanulmány is megerősít.”

Forrás: Balaton Park Circuit

„Fent lehet látni a célegyenest, amely a kockás zászlótól az 1-es kanyarig tart – tért rá magára a nyomvonalra. – Erről annyit kell elmondanom, hogy az előzetes szimulációk szerint itt egy MotoGP-motor több mint 300 km/h-val fog majd menni. Az 1-es kanyar előtt így egy elég nagy féktávot fognak venni, és ott egyben egy jó előzési pont lesz.”

„Aztán abból jön azonnal egy balos kanyar, vagyis egy terhelésváltás, egy újabb előzési pont – emelte ki. – Onnantól pedig a motort döntve hagyva… azt nem mondom, hogy egy íven [lehet venni], de végül is az egy hosszú, nyújtott balos kanyar, a 3-as és a 4-es kanyar egyben. Itt nagyon sokszor láthatjuk majd azt, hogy az erős motoroknak kipörög a hátsó kereke, és így csúsztatva, sodródva jönnek majd ki a hátsó egyenesre a motorok.”

„Szóval a hátsó egyenesnél vagyunk, eddig ugyanaz [a megújított] nyomvonal, mint a mostani. Utána megérkezünk az 5-ös, majd a 6-os kanyarba, és itt láthatjuk a 6a-t és a 7a-t, amelyeknél lesz egy nyomvonal-kiegészítés. Erre, vagyis a két kisebb rádiuszú kanyarra azért van szükség, hogy a bukótér homológ, tehát elég nagy legyen egy esés felfogásához. De közben ezzel a megoldással a nagy kanyartempót sem veszítjük el, ez egy elég gyors kanyar lesz.”

Kiderült, mikor tették le „Talmácsi álmának” – a MotoGP Magyar Nagydíjának az alapjait

„Aztán jövünk a pálya középső részéhez, a 8-as és a 9-es kanyarhoz. Amint tudjuk, az S kanyar mindig izgalmas, főleg a motorosoknál. Egyrészt egy előzési pont, másrészt a motorosok – az autósokkal szemben – mindenhol be tudnak szúrni egy kicsit egymásnak. Aztán jön a 10-es kanyar, ami U alakú, tehát egy visszafordító. Ezután érkezünk meg a 11a-11b-11c kombinációhoz. Erre a nyomvonal-kiegészítésre szintén a biztonság, a bukóterek [mérete] miatt lesz szükség. De emellett ez egy újabb technikás rész, egy újabb előzési pont lesz.”

„Innentől jön a pálya utolsó szakasza, amelyet most a 13-as, a 14-es, a 15-ös és a 16-os kanyarok jelölnek ki. Viszont itt lesz egy újabb technikás rész a 14a-val és a 15a-val. Ez igazi kihívást fog jelenteni a motorosoknak. Ez egy lassabb része lesz a pályának, de így a célegyenesben meglesz az a moderált tempó, amilyennel az 1-es kanyar biztonságos maradhat.”

„Az előzetes számítások szerint egy MotoGP-motor 1:35-1:40 másodperces köridőt tud majd elérni itt – tette hozzá. – Ez azért szimpatikus nekem, mert így [a főfutamon] a körök száma akár a 30-at is elérheti, de persze egyelőre nem tudok pontos számot mondani. Mindenesetre a szurkolói élmény tekintetében az jó, hogy többször megy el a szurkolók, a nézők előtt a mezőny. Jelenleg a [célegyenesben] van egy főlelátó, de majd a patkós résztől, vagyis lényegében a 2-es kanyartól végig a 10-es kanyarig lesznek mobillelátók. Így pedig pesszimista jóslatok szerint is lehet biztosítani, hogy naponta 40 ezer nézőnek legyen helye.”

Teljesen egyedi szerződése lesz a Magyar Nagydíjnak a MotoGP-vel