A Japán Nagydíjjal folytatódik a gyorsaságimotoros-világbajnokság, amelynek legkisebb kategóriájában akár el is dőlhet a végső győzelem sorsa. A MotoGP-ben immáron alighanem végleg kétszereplősre szűkült a végső győzelemért folytatott harc, de nehéz megjósolni, hogy ezúttal Jorge Martínnak vagy Francesco Bagnaiának jön ki jobban a lépés, ráadásul az eső is közbeszólhat.
Folytatódik az erőltetett menet a motorsport csúcskategóriáiban: azok után, hogy az elmúlt két hétvégén mind a MotoGP, mind a Superbike-vb mezőnye pályára gurult, ezúttal csak a gyorsaságimotoros-világbajnokság pilótái szállnak harcba. A soron következő forduló a Japán Nagydíj lesz, amellyel lezárul a hajrá első tripla hétvégéje.
Maga a helyszín az ország legnagyobb szigetén, Honsún, azon belül pedig Kantó régióban található Motegi, pontosabban a Mobility Resort Motegi, avagy Twin Ring Motegi. Az „twin”, vagyis az „iker” szó nem véletlen, hiszen a létesítmény egy oválpályát is tartalmaz. A komplexumot 1997-ben építtette a Honda tesztelés céljából, de hamar, 1999-ben bekerült a sorozat versenynaptárába.
A következő évre ugyan a Japán Nagydíj visszatért Szuzukába, de a Csendes-óceáni Nagydíj révén Motegi így is maradt a versenynaptárban. 2004-ben pedig ismét a Japán Nagydíjnak adott otthont, mivel Kató Daidzsiró előző évi halálos balesete után a gyorsaságimotoros-vb mezőnye végleg, vagy legalábbis évtizedekre távozott Szuzukából. Azóta a koronavírus-járvány sújtotta 2020-as és 2021-es szezonokat leszámítva a pálya minden évben fogadja a versenyzőket, a csapatokat, illetve a gyártókat.
A helyszín legeredményesebb versenyzője Marc Márquez, aki összesen ötször, a MotoGP-ben pedig háromszor győzött Motegiben. Rajta kívül a jelenlegi mezőnyből Jorge Martín tavaly, Jack Miller pedig két éve nyerte meg a királykategória futamát. A többiek közül Johann Zarco és Álex Márquez a középső és a legkisebb géposztályban is tudtak diadalmaskodni, míg Francesco Bagnaia és Luca Marini a Moto2-ben, Enea Bastianini és Marco Bezzecchi pedig a Moto3-ban arattak sikert.
Ami a vonalvezetést illeti, az aszfaltcsík 4,801 kilométer hosszú, 15 méter széles, és nyolc jobb-, valamint hat balkanyart tartalmaz. Ebből már ki lehet találni, hogy a menetirány megegyezik az óramutató járásával. A leghosszabb nyélgázos szakasz itt sem a célegyenes, hanem a 10-es, illetve a 11-es kanyar közötti szakasz, amely 762 méter hosszúságú.
¡Semana del #JapaneseGP y la comenzamos con toda la información de #Motegi! 🇯🇵 pic.twitter.com/3rLW11iifq
— ESPN MotoGP (@MotoGP_ESPN) October 1, 2024
A pályacsúcsot Martín tartja, aki tavaly 1:43.198 másodperccel szerezte meg a pole pozíciót. Mivel a 2023-as főfutamot esőben rendezték, ezért hivatalosan a versenyben futott körrekord Miller két évvel ezelőtti 1:45.198-as ideje, de hozzá kell tenni, hogy a tavalyi sprinten a Pramac pilótája ennél már sokkal jobb körre, 1:44.033-ra is képes volt, persze könnyebb motorral. A legnagyobb sebességet szintén 2022-ben érték el, Bastianini 317,8 km/h-val repesztett.
Ami a világbajnoki csatát illeti, Enea Bastianini és Marc Márquez indonéziai kiesésével alighanem végleg Martín és Bagnaia párharcává vált a küzdelem. Igaz, ők sem teljesítenek kiegyensúlyozottan, hiszen az előző négy hétvége mindegyikéről elmondható, hogy az egyikük vagy bukott, vagy katasztrofális döntést hozott valamelyik versenyen.
Ennek köszönhetően jelenleg 21 pont a spanyol versenyző előnye. Martín ráadásul a mostani hétvégét is optimistán várhatja, hiszen tavaly mind az időmérőn, mind a futamokon legyőzte riválisát. Ráadásul az azt megelőző két Japán Nagydíjat is a dobogón zárta, hiszen 2019-ben és 2022-ben is harmadik lett, persze előbbi esztendőben még a Moto2-ben.
Martín lépéselőnyben, miközben a japánok pislognak Japán előtt
Bár, ahogyan említettük, az előző szezonban elért második helye mellett Bagnaiának is van egy középső kategóriás diadala, összességében nem igazán szerepel jól Motegiben. A legmagasabb géposztályban 2019-ben tizenharmadik lett, 2022-ben pedig bukott. Persze a tavalyi második helye önmagában jó eredmény, de ez akkor a Martínnal szembeni vereséget jelentette. A címvédő ennek ellenére optimistán várja a fordulót.
„Japán az egyik kedvenc helyszínem, ezért nagyon örülök, hogy ezen a hétvégén itt fogunk versenyezni – nyilatkozta. – Mind az időjárási, mind a pályakörülmények nagyon eltérőek lesznek, ráadásul esőre is van esély, így fontos lesz, hogy minden helyzetre felkészüljünk. Keményen fogunk dolgozni, hogy versenyképesebbek legyünk a futam korai szakaszában, ahol múlt vasárnap kicsit szenvedtünk. Készen állok és izgatottan várom, hogy újra pályára guruljak.”
A Ducati várhatóan Motegiben is kiemelkedik a mezőnyből, de mögöttük egyéni és gyártói szinten is folytatódhat a csata. A KTM Mandalikában 16 pontra ellépett a KTM-től a konstruktőri tabella második helyén, míg Pedro Acosta visszaelőzte Brad Bindert, és immáron ismét ő áll a legjobban a bolognaiak kvartettje mögött. A spanyol újonc ezúttal is jó szereplésre számít.
„Szerintem a japán pálya kedvező lesz nekünk – vélekedett. – A Moto2-ben mindig versenyképes voltam Motegiben, és a motorunk elméletileg jól működik ezen a pályán, ha a tavalyi eredményeket vesszük alapul. A nagyszerű mandalikai eredmény után jól érezzük magunkat, és magabiztosak vagyunk, így arra fogunk törekedni, hogy megtartsuk a lendületet, és már pénteken igyekszünk versenyképesek lenni. Aztán meglátjuk, milyen esélyeink vannak. Alig várom, hogy a japán szurkolók előtt versenyezzek.”
Megtanulta a leckét Michael Jordantől, ezért nem a könnyebbnek tűnő utat választja Acosta
Az Aprilia nincs jó formában, hiszen az előző öt hétvégéből négyszer is kikapott a KTM-től, és többször is borzasztóan szerepelt. Maverick Viñales indonéziai hatodik helye viszont már biztató, ráadásul a 29 éves motoros ezzel megközelítette Bindert a táblázaton, és még Acostához képest is lőtávolon belül van. A tízszeres MotoGP-futamgyőztes szerint képesek lesznek úrrá lenni a helyszín jelentette kihívásokon.
„A Japán Nagydíj mindig nagyszerű hétvége, nagyon szeretek oda menni, a kultúrát és a pályát is imádom – jelentette ki. – Nagy kihívás lesz számunkra, különösen azért, mert ez a helyszín a kemény féktávjairól ismert. Azonban úgy gondolom, hogy képesek lehetünk javulni a fékezés terén. Meg vagyok róla győződve, hogy jó eredményt érhetünk el.”
Fabio Quartararo és a Yamaha pozitív spirálban van, és úgy tűnik, tényleg látszik a fény az alagút végén. A francia versenyző zsinórban három hetedik helynél tart a főfutamokon, és a hangvillások otthonában folytatná a jó sorozatát. „Egy összességében pozitív indonéziai hétvége után Japánba megyünk, a Yamaha hazai nagydíjára – fogalmazott. – Az elmúlt néhány versenyhétvége pozitívan alakult. Látunk némi javulást, úgyhogy jó a hangulat.”
A „majdnem elrepülő” Quartararo elárulta, miért veszített rengeteg pozíciót a futam elején
Ha a Yamahának Motegi hazai pálya, akkor a Hondának a már említett okokból pláne. Az aszakaiak nagyon hosszú idő után mutattak életjeleket, és Johann Zarco a kvalifikáción és a versenyeken is a legjobb tízben végett. Ugyanakkor a 34 éves pilóta nincs meggyőződve róla, hogy a helyszín – ahol tavaly eddigi utolsó (főfutamos) dobogójukat szerezték Marc Márquez révén – kedvez a motornak.
Egy megérzés is kellett, hogy Zarco olyasmit tegyen a Hondával, amit Marc Márquez óta senki
„Motegiben meglátjuk – mondta. – A motivációm és a magabiztosságom egyértelműen megvan, most pedig még nagyobb örömmel ülök fel a motorra, tudván, hogy a fékezés során jól érzem magam, de azzal is tisztában vagyok, hogy Motegiben féktávból és kigyorsításból is sok van. Szóval most kiderül, hogy a kigyorsítással kapcsolatos gyenge pontunk miatt tényleg sokat veszítünk-e Motegiben.”
A mezőny összetételét illetően két változás is lesz a megszokottakhoz képest. Miguel Oliveira az Indonéz Nagydíj első szabadedzésén megsérült, és jó eséllyel még Phillip Islanden sem áll majd rendelkezésre. Helyét az Aprilia tesztpilótája, Lorenzo Savadori veszi át, aki így bemutatkozhat a Trackhouse színeiben. Remy Gardner pedig szabadkártyásként fogja vezetni a Yamahát, de ha úgy tetszik, ő is pótol valakit, hiszen az eredeti tervek szerint Cal Crutchlow kapta volna meg a lehetőséget, ám a brit motoros már hónapok óta nem bevethető.
A királykategória mellett érdemes kitérni a Moto3 küzdelmeire is, ahol könnyen lehet, hogy magyar idő szerint vasárnap hajnalban matematikailag is eldől az egyéni világbajnoki cím. David Alonso ugyanis öt fordulóval a vége előtt 97 ponttal vezet jövő évi Moto2-es csapattársa, Daniel Holgado előtt, Iván Ortolát 105, Collin Veijert pedig 107 egységgel előzi meg azok közül, akik még elvi eséllyel rendelkeznek a bajnoki címre. Az alábbiakban felsoroljuk, hogy mely forgatókönyvek egyikének megvalósulására van szükség ahhoz, hogy a kolumbiai pilóta bebiztosítsa végső győzelmét.
- Nyer.
- Második, Holgado pedig nem nyer.
- Harmadik, Holgado nem végez előtte, valamint Ortolá és Veijer sem nyer.
- Negyedik, Holgado legfeljebb hatodik, Ortolá legfeljebb harmadik, Veijer pedig nem nyer.
- Ötödik, Holgado legfeljebb nyolcadik, valamint Ortolá és Veijer is legfeljebb harmadik.
- Hatodik, Holgado legfeljebb kilencedik, Ortolá legfeljebb negyedik, Veijer pedig legfeljebb harmadik.
- Hetedik, Holgado legfeljebb tizedik, Ortolá legfeljebb negyedik, Veijer pedig legfeljebb harmadik.
- Nyolcadik, Holgado legfeljebb tizenegyedik, Ortolá legfeljebb negyedik, Veijer pedig legfeljebb negyedik.
- Kilencedik, Holgado legfeljebb tizenkettedik, Ortolá legfeljebb ötödik, Veijer pedig legfeljebb negyedik.
- Tizedik, Holgado legfeljebb tizenharmadik, Ortolá legfeljebb ötödik, Veijer pedig legfeljebb negyedik.
- Tizenegyedik, Holgado legfeljebb tizennegyedik, Ortolá legfeljebb hatodik, Veijer pedig legfeljebb ötödik.
- Tizenkettedik, Holgado legfeljebb tizenötödik, Ortolá legfeljebb hetedik, Veijer pedig legfeljebb ötödik.
- Tizenharmadik, Holgado nem szerez pontot, Ortolá legfeljebb nyolcadik, Veijer pedig legfeljebb hatodik.
Ugyanakkor mind a MotoGP-re, mind a Moto3-ra, és persze a Moto2-re is igaz, hogy a szombat meglehetősen kaotikus lehet. A hétvége második napjára ugyanis komoly esőzést jósolnak, főleg a reggeli, délelőtti, illetve kora délutáni órákban. Mindez elsősorban az időmérő eredményére lehet komoly befolyással, de közvetetten a továbbiakra is jelentős hatással lehet.
A Japán Nagydíj hétvégéjének menetrendje
PÉNTEK | ||
2:00 – 2:35 | Moto3 | Szabadedzés |
2:50 – 3:30 | Moto2 | Szabadedzés |
3:45 – 4:30 | MotoGP | 1. szabadedzés |
6:15 – 6:50 | Moto3 | 1. edzés |
7:05 – 7:45 | Moto2 | 1. edzés |
8:00 – 9:00 | MotoGP | Edzés |
SZOMBAT | ||
1:40 – 2:10 | Moto3 | 2. edzés |
2:25 – 2:55 | Moto2 | 2. edzés |
3:10 – 3:40 | MotoGP | 2. szabadedzés |
3:50 – 4:05 | MotoGP | 1. időmérő |
4:15 – 4:30 | MotoGP | 2. időmérő |
5:50 – 6:05 | Moto3 | 1. időmérő |
6:15 – 6:30 | Moto3 | 2. időmérő |
6:45 – 7:00 | Moto2 | 1. időmérő |
7:10 – 7:25 | Moto2 | 2. időmérő |
8:00 | MotoGP | Sprintverseny |
VASÁRNAP | ||
2:40 – 2:50 | MotoGP | Warm up |
4:00 | Moto3 | Verseny |
5:15 | Moto2 | Verseny |
7:00 | MotoGP | Verseny |