Àlex Crivillé kielemezte, milyen változások figyelhetőek meg Marc Márquez motorozásán, amióta Honda helyett Ducatin ül. Az első spanyol királykategóriás világbajnok honfitársa nagy mentéseinek és viszonylag sok bukásának az okaira is kitért.
Nagyjából egy éve hozta meg élete egyik, ha nem a legnehezebb döntését Marc Márquez. A nyolcszoros világbajnok tizenegy év után hagyta ott legnagyobb sikereinek helyszínét, a Hondát, hogy egy erősebb motorra ülhessen. Ez végül a Ducati lett, hiszen idén már a Gresininél versenyez, és bár tavalyi gépen ül, így is összehasonlíthatatlanul versenyképesebbnek bizonyul, mint a japánoknál töltött utolsó éveiben.
Persze nyilvánvaló, hogy a váltás kihívásokat is tartogatott, hiszen egy gyári istállótól egy szatellitcsapathoz szerződött, és a motorral is össze kellett szoknia, hiszen minden versenygép kicsit más vezetési stílust igényel. Ez utóbbit elemezte ki honfitársa, Àlex Crivillé, aki 1999-ben első spanyolként lett királykategóriás világbajnok.
„Agresszív, de célravezetőbben, lágyabb stílusban motorozik – jelentette ki a DAZN ’Decoded’ című műsorában. – Nem támadja annyira az elejét. Valamivel hátrébb pozicionálja magát, hogy kicsit csökkentse a vibrációt, vagy nagyobb nyomást fejtsen ki a [motor] hátuljára. Több dologban is láthatóan sokat fejlődött.”
Marc Márqueznek óriási szerencséje volt, de a szezonhajrára nehéz helyzetbe kerülhet.
„Úgy látom, hogy a Hondán Marc kicsit többet, valamivel agresszívabban támadott – folytatta. – A Ducatin hátrébb van a súlypontja. Ez segít elkerülni [a motor] elejének túlterhelését, ami csökkenti a pattogást, és nagyobb tapadást biztosít a kanyarkijáratokon. Minden könnyebbnek látszik. Az ember ránéz, és azt mondja: »Nem tűnik gyorsnak, de valójában az.« Ez a pozíció tisztább kanyarbejáratokat eredményez, a hátsó rész jól leköveti az elejét, és gyorsan tud átmenni a kanyaron. Ezek apró részletek, egy, maximum két tizedmásodpercről van szó.”
Crivillé két másik aspektusra is kitért. Márquez vezetési stílusára gondolva sokaknak a nagy mentések jutnak eszükbe először. Az 54 éves exmotoros elmagyarázta, hogy a látványos mozdulatoknak mi az oka. Ugyanakkor az is tagadhatatlan, hogy a 31 éves versenyző még a Ducatin is leég sokat bukott a szezon során, ám ez sem véletlen.
„Ő volt az, aki először mentett és kezdett el játszani a könyökével – fogalmazott a 15-szörös 500 köbcentis futamgyőztes. – Elkerülhetetlennek tűnő bukásokat mentett meg. Ez hogy lehet? Marc egy másik bolygóról jött, vagy mi? Nagyon érzi az első kereket, és veleszületett adottsággal rendelkezik ahhoz, hogy érezze és felemelje a motort. Marc szeret pole pozícióban lenni, vezetni, az első sorból indulni, és mindig keresi a határokat. Ezért bukik sokszor az edzéseken. Jelenleg övé az egyik legjobb motor, de még mindig ott van a legtöbbet eső pilóták között.”
Crivillé ezzel együtt hozzátette, szerinte a versenyeken már más a helyzet e téren. „A futamokon megmenti a helyzetet, és már tudja, hol van a határ – mondta. – A saját kezdeti időszakomra emlékeztet, de ő egy bajnok, mit lehetne mondani neki? Agresszív, gyors, de egyre kevésbé feszegeti a határokat, hogy elkerülje a bukásokat.”