Marco Bezzecchi szerint Maverick Viñales furcsán bánt a fékkel az Ausztrál Nagydíj sprintjén bekövetkezett balesetük előtt, míg a spanyol versenyző szerint riválisa elmérte a féktávot. A VR46 versenyzőjét feldühítette ellenfelének viselkedése az incidens után, amely mások szerint is ijesztő volt.
Bár az Ausztrál Nagydíj főfutama is szolgáltatott beszédtémát, a legnagyobb port alighanem a sprintfutamon történt óriási baleset kavarta. Marco Bezzecchi és Maverick Viñales az ötödik helyért csatáztak, és az utolsó előtti körben a spanyol versenyző megelőzte riválisát. A VR46 pilótája azonban nem hagyta magát, ám elszámította magát, és beleszállt ellenfelébe.
Mivel óriási volt a tempó, az ütközésnek hatalmas bukás lett a vége. Az első képek alapján az olasz motoros járt rosszabbul, őt hordágyon kellett levinni, majd az orvosi központ után egy melbourne-i kórházba is elszállították, hogy teljeskörűen kivizsgálják. Végül el tudott indulni a másnapi versenyen, ahogyan a gyári Aprilia versenyzője is, akinek be kellett kötni a bal karját.
Nincs döntés Bezzecchi és Viñales balesetének ügyében, de egy büntetést így is kiosztottak
„Furcsa helyzet előzte meg a szombati balesetet – nyilatkozta Bezzecchi. – Maverick a szélárnyéknak köszönhetően megelőzött, a motorom pedig elindult balra, úgyhogy kicsit meg kellett döntenem, hogy újra egyenesbe álljon. Amikor ezt megtettem, Maverick elém került, és nagyon korán fékezett. A videón látható, hogy fékez, felengedi a féket, és újra fékez. Ha az ember a megfelelő ponton fékez, akkor nem engedi fel a féket. Szóval beszippantott.”
A sportfelügyelők a 25 éves motorost látták hibásnak, és hosszú körös büntetésre ítélték, amelyet a főversenyen kellett letöltenie. Mindez rosszul érintette, hiszen addig a második helyen haladt, majd nem sokkal azután, hogy kiment az ívre, elesett. Ezzel együtt nem vitatkozott a döntéssel. „Ami a büntetést illeti, megértem, hogy nem volt könnyű megítélni a történteket, és hogy általában a hátul haladó a hibás” – fogalmazott.
A baleset után Viñales azonnal felpattant, Bezzecchi viszont a földön maradt, és eleinte nem lehetett tudni, hogy pontosan mekkora a baj. A 29 éves versenyzőt viszont ez láthatóan nem igazán izgatta, és dühösen bemutatott vetélytársának. Utóbbi ezt egyáltalán nem tartja helyénvalónak, és szavai alapján a későbbi kommunikációjával sem volt kibékülve.
„Nem érdekel a büntetés, ami érdekel, az Viñales viselkedése – folytatta. – Beszéltünk az orvosi központban, és mondta nekem, hogy az a fontos, hogy nem sérültünk meg. Utána beszélt veletek [az újságírókkal – a szerk.], és nagyon dühös volt. Nem tetszett a közvetlenül a bukás után tanúsított viselkedése, ha fordítva történt volna, akkor én aggódtam volna érte ahelyett, hogy bemutatok neki, és többször is elküldöm őt a pokolba. A lényeg azonban az, hogy mindketten jól vagyunk.”
Természetesen Viñales is beszélt az esetről, és a Bezzecchi által sérelmezett reakciójára is kitért. A tízszeres MotoGP-futamgyőztes a néhány másodperccel korábban történtek fényében nem lát kivetnivalót cselekedetében. „Több mint háromszáz kilométer per órával jönnek nekem, mit csináljak, adjak egy puszit?” – értetlenkedett.
A luckless incident late on 💥
Thankfully, Maverick has been declared fit and Bez has no fractures but he has gone to the hospital in Melbourne for a full check up
The incident is also still under investigation by the Stewards #AustralianGP 🇦🇺 pic.twitter.com/6z8hsHSmTu
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) October 19, 2024
A jövőre a Tehc3 KTM-hez igazoló versenyző szintén nem úszta meg a történteket, még ha az orvosi központban hamar zöld utat is kapott a másnapi indulásra. Viñales ugyanis több zúzódást szenvedett, de ennél sokkal rosszabbul is járhatott volna. Ami az előzményeket illeti, szerinte elegendő helyet biztosított Bezzecchinek.
„Nagy fájdalmaim vannak – fogalmazott. – Nagy bukás volt, rendkívül gyors tempónál estem be a kavicságyba. A sisak szerencsére ellátta a feladatát, és az Arainak, valamint az Alpinestarsnak is jár a köszönet, mert mindig biztonságban tartanak, ami fantasztikus. Semmim nem tört el, de mindenem nagyon fáj, különösen a kezem és a karjaim. A saját szemszögemből úgy éreztem, hogy megpróbált visszaelőzni, miután elmentem mellette. Nyilvánvalóan tisztában voltam vele, hogy nem tudom lezárni az ívet, ezért fékeztem, és hagytam neki egy kis helyet. Azonban valószínűleg elmérte a fékezési pontot, és amikor fékezett, nekem jött. Szerencsére mindketten jól vagyunk.”
Az ütközésből többek között Fabio Di Giannantonio profitált, bár az ötödik pozíciót végül nem ő örökölte, mert a guminyomásszabály megsértése miatt időbüntetést kapott. VR46 idősebbik motorosa ugyanakkor igencsak megrémült, egyrészt a látvány miatt, másrészt azért, mert több leszakadó alkatrész is eltalálta őt.
„Nagyon ijesztő pillanat volt, higgyétek el – bizonygatta a sajtó munkatársainak. – Amikor ugyanis az ember háromszázötven kilométer per órával megérkezik oda, és látja, hogy előtte két motor szó szerint kirobban, az ijesztő. Már csak azért is, mert a motorjaik néhány darabja eltalálta a bőrruhámat, a sisakomat és a kijelzőmet. Szerencsére úgy tűnik, mindenki jól van.”
Lorenzo Savadori nem volt a közelben az incidens pillanatában, ennek ellenére ő is pórul járt. A Miguel Oliveirát helyettesítő pilótát Bezzecchi sárvédője találta el, miután egy másik versenyző motorja keresztülment rajta, és a levegőbe repült. Bár először versenyzésre alkalmatlannak nyilvánították, végül elindulhatott a főfutamon, amelyen kiesett.
„Az egyik balesetet szenvedett motorról leszakadt darab a pályán volt, és az előttem lévő versenyző felrepítette a motorjával, így eltalálta a karomat – magyarázta. – Semmi nem tört el, de egy, a könyökömben lévő ideg kapta a teljes ütést, ezért nincs benne erő. Nagyon veszélyes helyzet volt, mert szerintem az első sárvédő volt a pályán, és háromszáznegyven kilométer per órás sebességnél nem láttam.”
Savadori esetétől függetlenül is többekben felmerült, hogy piros zászlóval le kellett volna inteni a futamot, mondván, a pályára került törmelékek veszélyes helyzetet teremtettek. Ezen a véleményen volt a Savadori által ideiglenesen képviselt Trackhouse csapatfőnöke, Davide Brivio is, aki a jelenleg a MotoGP riportereként, jövőre viszont már a sportfelügyelői testület elnökeként dolgozó Simon Crafarral közölte is álláspontját.