A mostani hétvégén következik a 2024-es Thai Nagydíj. Buriramban a Ducati gyári istállója 2022 után újra megszerezheti a csapatvilágbajnoki címet, Jorge Martín pedig a független versenyzők között érhet fel ismét a csúcsra. A Moto2-ben szinte biztosan eldől a legfontosabb kérdés, hiszen Ogura Aj már-már a kezében érezheti a trófeát.
Az előttünk álló hétvégén rendezik meg a gyorsaságimotoros-világbajnokság Thai Nagydíját. A helyszín az elmúlt években megszokott Buriram International Circuit, másnéven Chang International Circuit lesz. Külön érdekességet jelent a pályával kapcsolatban, hogy jövőre már itt indul az idény, és így az utolsó szezon előtti kollektív tesztet is itt fogják tartani. A mezőny tehát nagyjából négy hónapon belül háromszor is megfordul majd a környéken.
Hivatalos: Thaiföldön indul a 2025-ös és a 2026-os MotoGP-szezon
Ez kissé furcsa módon majdnem megegyezik az eddigi Thai Nagydíjak számával, ugyanis eddig csupán négyszer tartották meg a nevezett fordulót. A 2018-as debütálás után 2019-ben még visszatért a sorozat Thaiföldre, de a koronavírus miatt a következő két szezonban az ország nem került be a naptárba. Viszont 2022-ben végre sor kerülhetett a harmadik Thai Nagydíjra, tavaly pedig a negyedikre.
A forduló legeredményesebb pilótája Marc Márquez, mivel az első két alkalommal ő diadalmaskodott. Jorge Martín szintén két győzelemmel rendelkezik, hiszen tavaly mind szombaton, mind vasárnap ő volt a legjobb. Rajta kívül még Miguel Oliveira mondhatja el magáról, hogy MotoGP-viadalt nyert Thaiföldön. Viszont a királykategóriás mezőnyből Luca Marini és Francesco Bagnaia a Moto2-ben, Fabio Di Giannantonio pedig a Moto3-ban egyszer-egyszer szintén nem talált legyőzőre.
A helyszínre áttérve, az aszfaltcsík Buriram tartományban, azon belül is az azonos nevű városban (a név egyébként magyarul annyit tesz, hogy „a boldogság városa”) található, a fővárostól, Bangkoktól mintegy 410 kilométerre. Ahogyan az az újkori aszfaltcsíkok esetében megszokott, Hermann Tilke tervei alapján építették, a kapuit 2014-ben nyitotta meg.Ami a vonalvezetést illeti, a hét jobb- és öt balkanyart tartalmazó pálya 4,554 kilométer hosszú, és 12 méter széles.
¡Llega un nuevo #ThaiGP y aquí les traemos toda la información del #ChangInternationalCircuit! 🇹🇭🤩 pic.twitter.com/YGVyRpiw1N
— ESPN MotoGP (@MotoGP_ESPN) October 22, 2024
A körrekordot Martín tartja 1:29.287 másodperccel, amellyel tavaly megszerezte a pole pozíciót. A versenyben futott leggyorsabb kör ennél régebbi, hiszen Márquez 2019-ben teljesítette az 1:30.904-es kört. A sebességrekordot Johann Zarco tartja, a francia pilóta 337,5 km/h-val száguldott a mérési pontnál 2022-ben. Ennek kapcsán érdemes megjegyezni, hogy a célegyenes, illetve a 3-as és a 4-es kanyar közötti szakasz sem túl hosszú, ám az 1-es és a 3-as kanyar közti pályarész már 1 kilométeres. Itt ugyan hivatalosan van egy kanyar, de valójában csak egy törésről van szó, és a versenyzők ezen a ponton nem fékeznek, hanem teljes gázon mennek át.
In 2023, @88jorgemartin did a 1'29.287 to take the fastest ever pole position lap in Thailand 🔥➡️ https://t.co/wTeh4mR1qg
Try to win amazing prizes by guessing this year's pole with #MotoGPPredictor thanks to @TISSOT ⏱️#ThaiGP 🇹🇭 pic.twitter.com/p9AwgVkv97
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) October 23, 2024
A mezőnyben ezúttal nem lesz jelen egy korábbi győztes, a 2022-es thaiföldi MotoGP-futamot megnyerő Oliveira ugyanis még mindig az Indonéziában összeszedett sérülésével küzd. A portugál versenyzőt ismét az Aprilia tesztpilótája, Lorenzo Savadori fogja helyettesíteni. Di Giannantonio viszont Oliveirával szemben még pont ott lesz a rajtrácson. Az olasz motoros a forduló után egy műtéten fog átesni, így ezen a hétvégén láthatjuk majd idén utoljára. Ennek megfelelően nagy célokat tűzött ki maga elé.
„Nekem ez lesz az év utolsó versenye – nyilatkozta a VR46 pilótája. – Most minden más lesz, mint Phillip Islanden, a pálya vonalvezetését és az időjárást tekintve is. Azt remélem, hogy képesek leszünk jól teljesíteni, és akkor talán a szezon legjobb futamával és eredményével zárhatunk. Ez akkor lenne igaz, ha a dobogóért harcolhatnék.”
Eldőlt, Di Giannantoniónak ki kell hagynia az utolsó két idei fordulót
A Di Giannantonio által elmondottak nemcsak azok személyes vonatkozásai miatt érdekesek, hanem mivel rámutatott, az időjárás megint tényező lehet. Az előző fordulóban, az Ausztrál Nagydíjon a folyamatos csapadékkal és a hideggel kellett megküzdenie a mezőnynek, Thaiföldön azonban másfajta problémákkal találják majd magukat szemben a pilóták. Az előrejelzések szerint Buriramban péntektől vasárnapig szinte nyári hőség fog uralkodni, a legmagasabb hőmérséklet akár a 33 fokot is elérheti. A körülményeket várhatóan még nehezebbé fogja tenni az állandóan magas páratartalom, sőt cikkünk írásakor úgy néz ki, hogy szombaton még záporok is érkezhetnek a pálya környékére.
Az idei tapasztalatok alapján a kedvezőtlen körülmények pedig Márqueznek kedvezhetnek, aki Phillip Islanden megszerezte az idei harmadik főfutamgyőzelmét. Ám a nyolcszoros világbajnoknak a hétvégén ismét meg kell villannia, ha nem akar teljesen kiszállni a bajnoki harcból. Jelenleg 79 pont a hátránya Martín mögött, és mivel a Thai Nagydíj után már csak két forduló van hátra – amelyeken maximum 74 pontot lehet szerezni –, legalább 5 pontot kellene hoznia honfitársán ahhoz, hogy versenyben maradjon. Ugyanez fokozottan igaz Enea Bastianinire, akinek 93 pont a hátránya, így neki 19 pontot kellene hoznia a listavezetőn. Egyébként Márquez kiszállása egyben azt is jelentené, hogy ismét Martín nyeri a független (nem gyári csapatnál versenyző) pilóták külön értékelését.
Ráadásul a hétvégén a csapata, a Pramac bebiztosíthatja, hogy idén ők legyenek a legjobb független alakulat. Viszont erre azért jóval kevesebb esély mutatkozik, mivel ehhez Martínnak és Franco Morbidellinek közösen 43 ponttal kellene többet szereznie, mint a Márquez testvéreknek. Martínt persze ezek a dolgok jóval kevésbé érdeklik, mint a „rendes” bajnoki cím, amiért Bagnaiával kell megküzdenie. Többek között az Ausztrál Nagydíjon elért sprintgyőzelmével mostanra 20 ponttal elhúzott az olasz motorostól.
Azonban Buriramból adott esetben nemcsak Martín, hanem a Ducati gyári csapata is egy trófeával távozhat. Bagnaiáénak 160 pont az előnye a Pramackal szemben, amiből még 12-őt elbukva is megnyerik a csapatvilágbajnoki címet (a „maradék” két hétvégén egy istálló legfeljebb 148 pontot gyűjthet). Az pedig külön érdekes ebben, hogy a bolognaiak gyári istállója pont a Pramactól „veheti vissza” a címet, hiszen miután 2021-ben és 2022-ben is megszerezték azt, tavaly alulmaradtak a toszkán alakulattal szemben.
A Moto2 kapcsán már jóval kevesebbet kell számolgatni. A listavezető Ogura Ajnak ugyanis 65 pontra nőtt az előnye Ausztráliában, már Arón Canettel szemben, míg Fermín Aldeguer és Sergio García hátránya további 1 egység. A jövőre már a MotoGP-ben versenyző Ogurát akkor koronázzák meg vasárnap biztosan, ha a futam leintéséig legalább 51 pontot megtart az előnyéből. A képlet leegyszerűsítve így a következő: ha Ogura legalább ötödik, vagy mindhárom ellenfele a legjobb hármon kívül zár, a japán pilóta a középső géposztály idei világbajnoka.
Végezetül szeretnénk olvasóink figyelmét felhívni, hogy vasárnap hajnalban óraátállítás lesz. Az alábbi menetrendben az ezzel összehangol időpontok szerepelnek a forduló zárónapján.
A Thai Nagydíj hétvégéjének menetrendje
PÉNTEK | ||
4:00 – 4:35 | Moto3 | 1. edzés |
4:50 – 5:30 | Moto2 | 1. edzés |
5:45 – 6:30 | MotoGP | 1. szabadedzés |
8:15 – 8:50 | Moto3 | 2. edzés |
9:05 – 9:45 | Moto2 | 2. edzés |
10:00 – 11:00 | MotoGP | Edzés |
SZOMBAT | ||
3:40 – 4:10 | Moto3 | 3. edzés |
4:25 – 4:55 | Moto2 | 3. edzés |
5:10 – 5:40 | MotoGP | 2. szabadedzés |
5:50 – 6:05 | MotoGP | 1. időmérő |
6:15 – 6:30 | MotoGP | 2. időmérő |
7:50 – 8:05 | Moto3 | 1. időmérő |
8:15 – 8:30 | Moto3 | 2. időmérő |
8:45 – 9:00 | Moto2 | 1. időmérő |
9:10 – 9:25 | Moto2 | 2. időmérő |
10:00 – | MotoGP | Sprintverseny |
VASÁRNAP | ||
4:40 – 4:50 | MotoGP | Warm up |
6:00 – | Moto3 | Verseny |
7:15 – | Moto2 | Verseny |
9:00 – | MotoGP | Verseny |