Mick Doohan kiábrándítónak tartja a Honda jelenlegi teljesítményét, pláne az ő időszakával összehasonlítva, de Aleix Espargaró szerződtetését jó lépésnek tartja. Az ausztrál expilóta felidézte első világbajnoki címét, amelyet harminc évvel ezelőtt szerzett.
Bár időről időre vannak biztató jelek, a Honda immáron évek óta csak árnyéka korábbi önmagának. Amióta 2019-ben mindhárom világbajnokságot megnyerték, mindössze négy futamgyőzelem jött össze. 2022 óta pedig rendre a konstruktőri tabella utolsó helyén végeznek, ráadásul idén a csapatok között is kibérelték az utolsó két helyet.
Mindez ég és föld a japán márka korábbi korszakaihoz képest. A sorozatban megszerzett vb-címeket tekintve a 90-es évek korszaka jelentette a csúcsot, amikor az aszakaiak zsinórban hat egyéni, illetve gyártói címet ünnepelhettek. Előbbiből ötöt Mick Doohannek köszönhetnek, aki nyilvánvalóan csalódottan szemléli az elmúlt esztendők szenvedését.
„Olyanok vagyunk, mint a bowlingbábuk” – Marini mozgó akadályhoz hasonlította a Hondákat
„Hosszú időt töltöttem a Hondánál – nyilatkozta. – Amikor versenyeztem, a Hondánál maradtam. Csak egyéves szerződéseket kötöttem, mert ők jobban elkötelezték magukat a győzelem mellett, mint a többi gyártó, ami a technikai személyzetet és az egész hátteret illeti. Ezért maradtam ott. Szóval kiábrándító, hogy jelenleg ilyen helyzetben vannak. Személy szerint úgy gondolom, a világjárvány egy lépéssel visszavetette a japán gyártókat, míg az európaiak tovább fejlődtek, akár az elektronika terén, akár más szempontból. Vissza fognak térni, de változtatni kell a gondolkodásukon. Úgy tűnik, hogy a Yamaha jó lépéseket tesz afelé, hogy jövőre ezt elérje, és bízom benne, hogy a Honda is ezen az úton fog menni. Jó, ha több márka is versenyben van a bajnokságért.”
A Honda az elmúlt időszakban jól látható lépéseket tett a fejlődés érdekében: Romano Albesiano személyében európai technikai igazgatót szerződtettek, és a jelenleg szintén az Apriliánát erősítő Aleix Espargaró lesz a gyártó egyik teszt- és fejlesztőpilótája. Doohan ez utóbbit pozitívan értékeli. „Jó lépés, hogy Aleix lesz a tesztpilóta – fogalmazott. – Szükségük lesz valakire, aki gyors, és aki érti, mire van szükség motorfronton az előrelépéshez.”
Hivatalos: A Hondához és az Apriliához is új technikai igazgató érkezik
Doohan egészen Márquezig a Honda legeredményesebb versenyzőjének számított, miután 1994 és 1998 között zsinórban öt vb-címet szerzett. Mindezt azok után, hogy már 1992-ben is öles léptekkel haladt a végső győzelem felé, ám asseni balesetének következtében majdnem amputálták a lábát. Akkor végül Wayne Rainey megelőzte őt az összetettben, ahogyan egy évvel korábban is, így megkönnyebbülést jelentett, amikor három évtizede felért a csúcsra.
„Láttam a csontot és az inat” – Doohan felidézte a balesetet, amelyben majdnem elvesztette a lábát
„Nagyon rég volt, harminc évvel ezelőtt – emlékezett vissza. – Olyan, mintha egy emberöltővel ezelőtt versenyeztem volna. Rengeteg szép emlékem van. Élveztem a versenyzést, a munkát, az elkötelezettséget. Megkönnyebbültem, amikor megvalósult [az álom]. Néhány évvel korábban már közel jártam hozzá, aztán jöttek a sérülések és a technikai problémák. Párszor másodikként zártam, így a győzelem megkönnyebbülést jelentett. Azonban tudtam, hogy ez csak a munka kezdete volt, mert nem akartam egy bajnoki címnél megállni.”
Már a bemutatkozása előtt kirúghatja a MotoGP-legenda fiát a Forma–1-es csapata