back to top
2024. december 08. 04:21
KezdőlapSuperbikeRazgatlıoğlu nem szereti az 1-es rajtszámot, mégis azt fogja használni jövőre

Razgatlıoğlu nem szereti az 1-es rajtszámot, mégis azt fogja használni jövőre

Toprak Razgatlıoğlu felidézte az elmúlt másfél évet onnantól kezdve, hogy aláírt a BMW-hez. A 28 esztendős motoros elmondta, hogy miután megkapta az indulási engedélyt az aragóniai fordulóra, majdnem elsírta magát, és azt is felfedte, hogy az ellenérzései ellenére miért vált 1-es rajtszámra a következő évben.

Toprak Razgatlıoğlu hosszú és korántsem egyenes utat járt be az elmúlt másfél évben. Annak ellenére, hogy sokan nem hittek benne, abban pedig pláne nem, hogy ennyire hamar sikerül, de első közös évükben egyéni bajnoki címet ünnepelhettek a BMW-vel a Superbike-vb-n. A szezon közepén pedig szó szerint megállíthatatlannak bizonyult.

Razgatlıoğlu nem akar leállni, jövőre tovább javítaná saját elképesztő rekordját

2023 májusában jelentették be, hogy Razgatlıoğlu elhagyja a Yamahát, amellyel 2021-ben világbajnokságot ünnepelhetett, majd a következő két esztendőben másodikként zárt Álvaro Bautista mögött. Az akkor 26 és fél éves pilóta a BMW-hez tartott, amelynek projektjében a közvélemény nagy része annyira nem hitt, hogy többen azzal vádolták meg a török motorost, hogy csak a pénz miatt szerződött oda.

Senki nem hitt a BMW-ben, senki nem hitt bennem, amikor aláírtam – nyilatkozta a Superbike-vb hivatalos honlapjának. – Mindenki azt mondta, hogy »ez nem jó döntés, miért írtál alá a BMW-hez, megőrültél?«. A bátyám sem hitt benne, félt. Mondta, hogy »miért írtál alá a BMW-hez? Senki sem nyert még ezzel a motorral«. Azt válaszoltam neki, hogy »nyugodj meg, vannak terveink«. Most már nagyon örül.”

Razgatlıoğlu elég hamar felvette a ritmust: már a Phillip Island-i Superpole versenyen meglett az első dobogó, majd Montmelóban kétszer is nyerni tudott. Az asseni második futamon pedig a széria történetében példátlan sorozatot indított el, hiszen zsinórban tizenhárom viadalt nyert meg. „Amikor Misanóban meglett a mesterhármas, mentálisan tökéletes állapotban voltam – magyarázta. – Aztán újra és újra tripláztam, mivel minden versenyhétvégén egyre nyugodtabb voltam.”

Elképzelhető, hogy Magny-Cours-ban így is, úgy is véget ért volna a menetelés, hiszen Razgatlıoğlu soha nem volt igazán erős esőben, de ezt már soha nem fogjuk megtudni, ugyanis még a második szabadedzésen elesett, és borzasztóan peches módon nekicsúszott a gumifalnak. Mint később kiderült, légmellet kapott, így nemcsak a franciaországi, hanem a cremonai fordulót is ki kellett hagynia.

Razgatlıoğlu még mindig nem tett le a MotoGP-álomról, de már csak egy esélyt ad magának

Amikor az utolsó szektorhoz értem, elveszítettem a [motor] elejét, nekiütköztem a falnak, majd amikor megálltam, realizáltam, hogy nem kapok levegőt – idézte fel a horrorisztikus pillanatokat. – Azonnal megfordultam, és próbáltam újra lélegezni. Nagyon röviden vettem a levegőt, aztán elkezdtem visszatérni a [normális] légzéshez. Amikor kórházba szállítottak, nem voltam jól a tüdőm miatt. A baleset után minden nap a célomra gondoltam, igyekeztem gyorsan visszatérni, és a bajnoki címért harcolni. Cremonában megpróbáltam visszajönni. Újra elvégeztük a vizsgálatot, és még mindig volt levegő a tüdőmben. Csak egy kicsi, de az orvosok és Monica [Lazzarotti, a Superbike-vb főorvosa – a szerk.] nagyon veszélyesnek tartották [a versenyzést]. Ha az aragóniai fordulóra nem térek vissza, akkor szerintem elveszítettem volna a bajnokságot. Amikor elmentem az ottani vizsgálatra, az orvos kijelentette, hogy rendben vagyok, én pedig majdnem elsírtam magam. Aragónia után végre visszatértem Törökországba. Édesanyámmal különleges ételeket ettünk, én pedig sokat edzettem Kenan [Sofuoğlu, Razgatlıoğlu menedzsere – a szerk.] pályáján, emellett mentálisan egyre erősebb voltam. Estorilban már az igazi Topraknak éreztem magamat.”

Razgatlıoğlu sorozata olyan tekintetben életben maradt, hogy most már zsinórban huszonkét olyan futamnál jár, amelyen elindult és az első két hely egyikén ért célba. A jerezi első versenyen pedig be is biztosította vb-címét. „Amikor megálltam az első kanyarban, szinte minden versenyző odajött hozzám – emlékezett vissza. – Álvaro [Bautista] is megállt a bukása után. Boldog vagyok, mert ez olyan, mint egy családi pillanat, és minden, a Superbike-vb paddockjában lévő pilótának örülök, hogy együtt motorozhatok vele.”

Razgatlıoğlu ezzel ismét bizonyította kvalitásait, és ez a vb-cím bizonyos szempontból még az első sikerénél is nagyobb tett. Abból a szempontból pedig szintén más, hogy azt még édesapjának ajánlotta. Utóbbi 2017-ben hunyt el egy közúti motorbalesetben. „Nagyon örülök a világbajnoki címnek – fogalmazott. – Megérdemeljük, most mi vagyunk a világbajnokok. Lenyűgöző idényem volt, főleg így, a BMW-vel. Az első vb-címemet édesapámnak ajánlottam, ezt viszont magamnak. Az első mindig nehéz és rendkívül különleges. Mindenesetre nagyon örülök.”

Magával viszi az 1-es rajtszámot az Apriliához? – Martín sokat sejtetően reagált

Ahogyan a MotoGP-ben Jorge Martínnál, úgy Razgatlıoğlu esetében is adódik a kérdés, hogy él-e az 1-es rajtszám adta lehetőséggel. A török motoros ugyan nem kifejezetten kedveli a címvédőnek járó rajtszámot, de a BMW iránti tiszteletből 2025-ben ezzel fog versenyezni, csakúgy, mint három évvel korábban a Yamahánál. „Nem nagyon szeretem az egyest – szögezte le. – Imádom az ötvennégyest, de a BMW megérdemli. A BMW miatt fogom az egyest használni.”