back to top
2024. december 11. 22:06
KezdőlapMotoGPMi az Aprilia és a KTM legnagyobb hátránya a Ducatihoz képest? –...

Mi az Aprilia és a KTM legnagyobb hátránya a Ducatihoz képest? – a két pilóta ugyanazt említette

Aleix Espargaró és Jack Miller is úgy véli, a Ducati velük ellentétben ki tudta használni az idei hátsó gumi előnyeit. Utóbbi szerint részben a több motornak köszönhető, hogy a bolognaiak elég hamar megoldották a kezdeti problémáikat.

Bár már az előző két idényben is mindhárom bajnoki címet besöpörték gyártói szinten, a Ducati idén még a korábbinál is feljebb kapcsolt. Az olasz márka motorjai idén húszból tizenhét sprintet, illetve tizenkilenc főfutamot nyertek meg, és a megszerezhető 740-ből nem kevesebb mint 722-t zsebeltek be a konstruktőri tabellán.

Ennek megfelelően a KTM és az Aprilia ismét nem tudtak közeledni riválisukra, és jobb híján megint csak az összetettbeli második helyért való csatározás jutott nekik. Felmerül a kérdés, hogy idén vajon mi okozta leginkább a Ducati fölényét. Nos, a választ nyilvánvalóan nem lehet egy tényezőre szűkíteni, de a noaleiek, illetve a mattighofeniek egy-egy távozó versenyzőjének szavai egy irányba mutatnak: a hátsó gumi felé.

Nem értem – nyilatkozta a pályafutását a Honda tesztpilótájaként folytató Aleix Espargaró még Montmelóban. – Én is felteszem a mérnökeimnek ugyanezt a kérdést, és nem tudják a választ. Rengeteg paramétert elemeztünk, és nagyon keményen dolgoztunk azért, hogy sok mindent megértsünk. Szerencsére Raúl [Fernández] révén néhány pályán volt információnk a ’23-as motorról az új hátsó gumit illetően. Azonban van valami, amit nem tudunk összerakni. Nincs tapadásunk. Csak a Ducati élvezi [az előnyeit], mi pedig nagyon szenvedünk.”

Az Aprilia közel került a lecsúszáshoz, a Yamaha és a Honda távol volt az előrelépéstől

A Michelin jobban tapadó hátsó abroncsot készített az idei évre, aminek következtében sorra dőltek a körrekordok a nagydíjhétvégéken: a tizennyolcból tizenhat idei helyszínen megjavították az abszolút csúcsot. Ebben azonban leginkább a Ducati versenyzői jeleskedtek, és azon belül is a Desmosedici GP24-est hajtó versenyzők, hiszen az idei motort már erre a hátsó gumira tervezték.

Ez az egymillió dolláros kérdés – válaszolta a Pramachoz szerződő Jack Miller arra, hogy a Ducati miért tudja kihasználni ennek a guminak az előnyeit, míg a többiek miért nem. – Sőt, a negyvenmillió dolláros kérdés is lehet. Nem mondanám, hogy nem oldottuk meg. A többiek jelenleg nagyon erősek, de mi egyre közelebb és közelebb kerültünk hozzájuk, és az elmúlt hetekben legalább csatázni tudtunk velük. Úgy érzem, hogy bárminek is köszönhetően, legyen az a lengéscsillapító vagy valamelyik rendszerük, [a Ducati] mindenekelőtt képes kiküszöbölni a vibrációt, [és] úgy állítják be a motort, hogy a hátsó gumi valóban a segítségükre legyen.”

Persze hozzá kell tenni, hogy az év elején a Ducati motorosai is küszködtek a pattogással, ám nekik csupán néhány fordulóra volt szükségük, hogy orvosolják a problémát. Miller úgy véli, ebben az is közrejátszott, hogy ők rendelkeztek a legtöbb motorral. Az ausztrál motoros hozzátette, valamelyest minden gyártónak sikerült javítania a helyzeten, de a Ducatin kívül senki nem tudta igazán kihasználni az idei hátsó abroncs előnyeit.