Jonathan Rea úgy gondolja, a Superbike-világbajnokságnak biztosan nem jó, hogy ugyanaz a tulajdonosa, mint a MotoGP-nek. Rea szerint a királykategória mostani naptára túl hosszú ahhoz, hogy az onnan visszavonulók kipróbálják magukat a Superbike-vb-n, ahogy korábban tették. Az északír pilóta emellett arról is beszélt, hogy a tulajdonosnak, a Dornának őt és Toprak Razgatlıoğlut is segítenie kellett volna a MotoGP felé vezető úton.
A gyorsaságimotorozás két legfontosabb versenysorozata, a MotoGP és a Superbike-világbajnokság már egy ideje egy kézben van. A Dorna Sports 1991-ben szerezte meg a MotoGP, 2013-ban pedig a Superbike-vb kereskedelmi jogait. Ezen felül mindenképpen említést érdemel, hogy a Dorna megvásárlásán keresztül az idei évtől valójában már mindkét széria a Forma–1-et is irányító Liberty Media alá tartozik.
A patás ördögöt vagy az egyetlen menekülési lehetőséget jelenti a MotoGP-nek Amerika?
Jonathan Rea belülről élte át a Superbike-vb tulajdonosváltásait, hiszen a 2008-as szezon utolsó fordulója óta folyamatosan az állandó mezőny tagja. Rea ráadásul nemcsak felállt a rajtrácsra, hanem hihetetlenül eredményes tudott lenni: hat vb-címet és három összetettbeli harmadik helyet mondhat magáénak. Emellett két verseny erejéig a MotoGP-ben is kipróbálta magát, és két előkelő helyezéssel, egy hetedik és egy nyolcadik pozícióval zárta a 2012-es beugrását.
Rea tehát mindkét sorozatra rálátott, így kérdés nélkül ő az egyik legjobb ember, ha azt akarjuk megtudni, milyen hatással van a Superbike-vb-re, hogy a MotoGP-vel osztozik egy tulajdonoson. Ez a kérdés idén különösen fontossá vált, hiszen a Superbike-vb paddockjában többen attól tartanak, az amerikai Liberty Media megjelenése ronthat a helyzetükön.
Hivatalos: korlátozzák a motorblokkok teljesítményét a Superbike-világbajnokságon
„A Superbike-vb néha a MotoGP áldozatává vált, és csupán a MotoGP kistestvérének tekintették – mondta élesen Rea az olasz Motorsportnak. – A Superbike-vb számára biztosan nem jelent előnyt [hogy mindkét sorozatot a Dorna irányítja]. Ugyanakkor a Dorna bizonyos tekintetben jó munkát végzett, például közelebb hozta egymáshoz a gyártókat.”
„Másrészt én már akkor, 2010-ben is itt voltam, amikor a BMW, a Honda, a Ducati és a Kawasaki mellett még az Aprilia és az Alstare [Suzuki – a szerk.] is itt volt – tette hozzá. – A 2010 és 2012 közötti egy nagyon pozitív időszak volt a Superbike-vb számára. Szerencsésnek mondhatom magam, hogy mindkét helyzetet megtapasztalhattam.”
Egyébként a Rea által felemlegetett gyártószámcsökkenés jövőre valamelyest visszafordul a Bimota érkezésével, bár az olasz manufaktúra megjelenése egyben a Kawasaki programjának háttérbe szorulását is jelenti. Viszont minden bizonnyal a Bimota sem fog azon változtatni, hogy a Superbike-vb csak második lehet a MotoGP mögött a Dorna szemében, ám Rea úgy látja, ez természetes dolog. „Ez normális, ha ugyanaz a tulajdonos – jelentette ki az északír klasszis. – A Superbike-vb látvány szempontjából nem tud versenyezni a MotoGP-vel. Ezt el kell fogadnunk.”
Nem csak a név változik – bemutatkozott a Kawasakit részben váltó Bimota motorja (kép)
Korábban látványosan növelte a Superbike-vb-re irányuló figyelmet, hogy egyes MotoGP-pilóták a királykategória után ebben a sorozatban folytatták a pályafutásukat. „A Superbike-vb nagyon szerencsés volt, amikor Carlos Checa, Max Biaggi vagy Marco Melandri megjelent – idézte fel Rea. Ők ugyanis mind olyan versenyzők, akik képesek voltak futamokat nyerni a MotoGP-ben. Biaggi ráadásul Valentino [Rossi] egyik legnagyobb riválisa volt.”
Manapság viszont már egyáltalán nem jellemző az ilyen átvándorlás, aminek Rea szerint egy elég egyértelmű oka van. „A MotoGP jelenlegi naptára nem segít ebben – magyarázta. – A hosszú MotoGP-naptár, a húsz vagy még több forduló elveszi a versenyzők kedvét. Így amikor befejezik a karrierjüket a MotoGP-ben, akkor végük van. Az olyan versenyzők, mint Dani Pedrosa vagy Aleix Espargaró már nem gondolkodnak el azon, hogy bemutatkozzanak a Superbike-vb-n, mert elegük van a versenyzésből.”
MotoGP-ből a WSBK sorozatba – kiknek jött be a váltás eddig?
Rea úgy gondolja, hogy a közös tulajdonosnak az ellentétes irányú mozgást is elő kellett volna segítenie a pilótáknál. Például az ő esetében, aki mint az eredményeiből kitűnik, fénykorában egyáltalán nem volt elveszett a MotoGP-mezőnyben. „Ha mindkét sorozat egy kézben van, akkor lennie kellene előrelépésnek ezen a téren. A Dornának támogatnia kellett volna engem a MotoGP-be vezető utamon” – jegyezte meg bosszúsan.
Hasonlóan látja Toprak Razgatlıoğlu esetét is, akiről évről-évre felröppennek pletykák, hogy egyszer majd bemutatkozhat a MotoGP-ben, ám végül valódi lépésekre nem kerül sor. „Ha a Dorna azt akarná, Toprak már egy globálisan ismert szupersztár lenne – mondta Rea az idei világbajnokról. – Remek személyisége van ehhez, extrovertált, egy valódi showman. Szóval hihetetlen személyisége és tehetsége is van egyszerre. Már a MotoGP-ben kellene versenyeznie. De ő továbbra is a Superbike-vb-on versenyez. Ezért pedig nem tudják szupersztárrá tenni. Ahhoz a MotoGP paddockjában kellene lennie. Viszont többé már nem fiatal, szóval nehéz a helyzete.”
Razgatlıoğlu még mindig nem tett le a MotoGP-álomról, de már csak egy esélyt ad magának